Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:36

Manzano, kan die van mij nog wel een keer meenemen naar Apeldoorn?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:37

MarjanB schreef:
Manzano, kan die van mij nog wel een keer meenemen naar Apeldoorn?

Oh je MP adv was weg haha, dus ik dacht dat je hem had verkocht :D
edit: graag! Zal je even pb doen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:53

Mooi geregeld :D
Manzano, ik had vroeger Jaquar zadel en die lag fijn op de new forestruggen. Maar die zijn er niet meer of al tig keer van fabriek veranderd dus ook niet meer wat het was. Vanuit de freibergerhoek zijn er nu een aantal met EDIX zadels. Soort van soft tree/ boomloos, maar ik ben dan huiverig voor puntbelasting waar je zit. Je moet dan met inlages en bontsjabrakken gaan werken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:56

Edix zit wel heel lekker! En tegenwoordig best wel hippe dekjes te krijgen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:01

Wat ben ik dan blij met mijn boomloze BM :)

Persoonlijk denk ik dat die puntbelasting bij boomloos zwaar overdreven is zolang je een goede (en vaak dure) pad eronder hebt liggen, goed in balans kunt rijden én niet te zwaar bent.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:03

Edix heb ik er bij gehad inderdaad, die zijn heel mooi kort. Lag voor paard inderdaad heel goed, maar ik zat er echt niet goed op helaas. Baalde ik van, want was een mooie en betaalbare oplossing geweest. Ik had inderdaad een pad met inlages, dan kon je gewoon je eigen dekjes gebruiken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:06

Heel veel sterkte en succes alvast voor morgen Marjan :(:)

Malenka schreef:
Schrikken Boemel. Hopelijk valt de schade mee.

En sterkte Marjan. Ik vind het ergens ook mooi om te zien hoe jij, maar ook anderen hier de kleine signalen zien. Ik zie nog veel te vaak dat veel grotere signalen door eigenaren niet gezien worden. Soms vraag ik me wel eens af of er wel paarden zonder gezondheidsproblemen bestaan.

Wilde me hier graag bij aansluiten! Vind het echt knap hoe je in het belang van Kaat blijft denken.

Oh Boemel, wat een nare smak! Gelukkig heb je je bril weer terug. Hoe gaat het nu door de dag heen?

Beterschap Belle_Boef!

Wat jammer dat het zadel niet beviel Belker, het is ook echt heel lastig... Ik heb verder geen suggesties voor je maar ben wel heel benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.

Hier is vorige week de tandarts op stal geweest. Maddog is nog een keer gecontroleerd na de operatie en de arts was erg tevreden over het herstel. Jannie was weer toe aan de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Gebit was netjes, behandeling ging ook vlot, maar daarna kwam ze helaas erg slecht uit de sedatie. Kon niet eten en had ineens zoveel last van haar headshaking dat ze helemaal stond te trillen van de pijn. Na overleg met de arts was er het vermoeden dat ze niet goed tegen het opiaat in de sedatie kan. Ik heb haar een keer eerder zo slecht gezien en dat was toen ze anderhalf jaar geleden in Utrecht werd onderzocht, ook na een sedatie met opiaat. Overigens niets dan lof voor de kliniek en arts hoor, ze hebben het echt super opgepakt :o Bedoel, bedenk maar dat neuralgie zo op een opiaat kan reageren... In de loop van de dag ging het gelukkig steeds iets beter en de volgende dag voelde ze zich weer helemaal goed. Maar was wel weer even schrikken. Heel naar om haar zo te zien en je kunt op zo'n moment eigenlijk niet zoveel doen omdat zenuwpijn moeilijk te behandelen is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:33

Dat is erg schrikken Laurie. Hopelijk voelt ze zich snel beter. Je weet het nu in ieder geval, dus hopelijk kan je het verder voorkomen. Bestaat er sedatie zonder?

Het is erg druk op mijn werk. Ik ben vanmorgen om 7.00 begonnen en zet net de PC uit. Heb de hele dag met een kussentje onder mijn arm gewerkt en dat ging eigenlijk wel prima. Mijn vriend heeft uitgemest en gereden. Ik ga nog even voeren en zelf wat eten en dan heb ik het ook wel echt gehad voor vandaag. Ik duik er lekker op tijd in.

Over Edix hoor ik positieve dingen. Inderdaad je hebt een goede pad nodig om de druk te verdelen.
Dat is bij ons Freemax boomloze westernzadel niet anders. De pad hebben we dit najaar wat aan laten passen met een extra inlage en het ligt weer als een huis.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:49

boemel schreef:
Dat is erg schrikken Laurie. Hopelijk voelt ze zich snel beter. Je weet het nu in ieder geval, dus hopelijk kan je het verder voorkomen. Bestaat er sedatie zonder?

Ja geloof ik wel, ze hebben in ieder geval direct in haar dossier op laten nemen dat ze absoluut geen opiaten meer mag hebben. Was even niet leuk maar ben wel oprecht blij dat dit soort dingen toch heel serieus genomen worden bij de kliniek.

Dat klinkt inderdaad druk! Fijn dat het goed te doen was met een kussentje erbij, maar ik kan me voorstellen dat je lekker op tijd gaat slapen. Hopelijk de komende dagen niet teveel last.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:49

Oh Laurie dat is idd wel schrikken en bijzonder had er zelf ook nog nooit van gehoord. Gelukkig nu weer normaal. Voor volgende keer zijn er dan alternatieven?
En dank je! Morgen om 3 uur daar, ben benieuwd vriend gaat mee. Die vind het allemaal nog spannender dan ik maar goed heb hem ook de laatste tijd niet alles verteld over wat ik zag en dacht over kaat.

Boemel, gelukkig nog prima kunnen werken en een vent die je graag helpt! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:07

@laurie: is Jannie niet te behandelen zonder verdoving ??

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:37

DubbelFun schreef:
@laurie: is Jannie niet te behandelen zonder verdoving ??

Op zich wel denk ik, maar ik begreep dat er nauwkeuriger gewerkt kan worden als de kaak goed ontspannen is en meestal vinden ze het vijlen toch een beetje spannend.

En ik wil de tandarts ook wel graag heel houden, niet dat ze de tanden een keer op elkaar zet als hij net met z’n hand aan het voelen is :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:45

Dat kan niet want dan hebben ze die kaakklem in :) Al moet ik zeggen dat ik het ook eng blijf vinden om de kiezen te voelen terwijl ze de mond niet dicht kunnen doen :)

De kaak (en de rest van het paard) zal best meer ontspannen zijn na sedatie, maar ik heb Boon 1x laten sederen en het arme beest heeft nog nooit zoveel staan zweten wat toch wel een teken is van niet ontspannen zijn. Nu doet mij TA het al jaren zonder en dat gaat prima als de klem er eenmaal in zit. Het 'happen' is het grootste ding :)
Zelfs de shet doet ze zonder problemen zonder sedatie en dat is echt een rothouding voor haar (de TA).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:47

Jeetje Laurie, heftig, fijn dat het gelijk genoteerd is en dat ze weer aan de betere hand is.

Doe je vanavond wel rustig aan Boemel? Sterkte, gelukkig bijna weekend.

Qua zadels heb ik een WoW passessie afgesproken. Buiten mijn comfortzone, maar Fiesta is duidelijk genoeg. Mocht dat niks worden dan ga ik eens de Edix proberen….. Tot die tijd redden we ons wel met de Wintec. Mijn vriendin rijdt haar (=mijn vorige) paard met WoW en als ik haar rijdt vind ik het wel fijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:48

Ik heb bewust nu de dierenarts laten komen voor de tanden zodat er gesedeerd kon worden. Hoefsm8d is ook tandarts maar die relatie tussen hem en Guus is wat wankel die laat ik liever niet nu ook nog iets doen wat ze niet leuk vind. Ze was wel heel lief zo met sedatie :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:52

Vroeger op stal was het bij ruinen ook altijd mooi de gelegenheid voor de 'grote schoonmaak' omdat ze dan alles zo lekker lieten hangen :) Al was er eentje om berucht dat ie ondanks de mindere balans van de verdoving nog heel goed op 3 benen kon staan (en gericht kon slaan).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:56

Laurie Wat enorm schrikken zeg.
Is dit bij alle sedatie zo of bijvoorbeeld bij pasta niet?

Boemel gelukkig je bril heel terug. Scheelt ook weer een hoop gedoe.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:16

Agh Laurie wat sneu dat ze zo slecht was na de behandeling. Dan denk je goed te doen. Gelukkig nu goed in het dossier verwerkt en hopelijk is er een alternatief mocht het nog eens nodig zijn!

Boemel, fijn dat je je bril heel hebt teruggevonden! :D

Zadels, ik mag ook weer op zoek. Ik heb vorig jaar november preventief mijn zadel laten nakijken omdat het wat uit balans lag. Het is opgevuld en sindsdien bokt ze gigantisch met dat zadel. Zadel is deels terug aangepast maar dat was niet beter. Het moet nog terug naar de zadelmaker want alles moet eruit, maar ik rijd nu toch niet en ik twijfel of ik niet beter gelijk kan kijken voor een ander zadel. Ik wil eigenlijk geen zadel dat het nét niet is. Maar kennelijk is een passend zadel heel lastig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:23

Wat vervelend Dais. Best heftig zo'n reactie van je paard.
Al mag je er stiekem ook wel blij mee zijn. Beter een duidelijk paard, dan 1 die lijdzaam zn lijf naar de knoppen laat gaan.

Ik denk dat ik ook op zoek zou gaan naar een ander zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:28

DuoPenotti schreef:
Is dit bij alle sedatie zo of bijvoorbeeld bij pasta niet?
Pasta is meestal minder sterk en werkt bij paarden met veel verzet niet genoeg.
Verder is het maar net welk verdovend middel is gebruikt waar het paard allergisch voor kan zijn. Belangrijk is vooral dat degene die spuit ook het antimiddel bij zich heeft* voor het geval een paard echt in shock gaat en kan overlijden (*wat bij TA's meestal niet het geval is).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:46

boemel schreef:
Wat vervelend Dais. Best heftig zo'n reactie van je paard.
Al mag je er stiekem ook wel blij mee zijn. Beter een duidelijk paard, dan 1 die lijdzaam zn lijf naar de knoppen laat gaan.

Ik denk dat ik ook op zoek zou gaan naar een ander zadel.

Ze heeft haar lijf lijdzaam kapot laten gaan. Ze was zo onzeker en ongetogen toen ze bij mij kwam, inclusief spieratrofie thv de kussens van een zadel. Nu heeft ze weer een mening en een stem. Ik heb haar na haar boksessie beloond omdat ik haar oprecht dankbaar ben dat ze het aangeeft.

Van het zadel had ze eerder nooit signalen afgegeven dat het niet lekker lag, maar ik vond hem zelf niet fijn in balans liggen waardoor ik ook heel erg zocht naar mijn balans. Het nadeel is alleen dat ik in een uithoek woon en zadelmakers komen liever niet naar hier en anders rekenen ze al dik 100 euro reiskosten excl. consult :(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:50

Ach, wat een verhaal. Goed dat je haar in haar waarde laat.

Dat is een hoop geld. Kan je niets combineren met andere paarden mensen uit de buurt?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:51

Zadels en dan zeker in combinatie met tankjes is niet makkelijk. Destijds met mijn Haflinger (mini tank van 1.38) was het ook een ramp. Uiteindelijk hebben we toen een van de eerste boomloze zadels in Nederland gekocht. Een Torsion. En daar heeft hij vervolgens de rest van zijn leven fantastisch onder bewogen. Roos is geen type tank maar heeft wel een vrij korte rug (handig die arabieren) die ook nog eens heel breed is. Ik noem haar wel eens mijn bijzettafeltje. :j

Voor haar ligt er een Sommer klaar die hopelijk op maat geperst kan worden (ik laat Green Distance dat en het passen doen). Maar eerst moeten de singel stoten vervangen worden (een rat vond het een goed hapje). In de tussentijd kwam ik een goedkope Torsion tegen op marktplaats dus die heb ik als back-up aangeschaft. Met goede pads met inlages er bij dus ik heb er wel vertrouwen in dat die sowieso gaat werken voor het beleren. Misschien ook handig voor jullie zo iets?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:04

Sommer hoor ik ook goede dingen over, maar ik heb nog geen zadelpasser gevonden die het merk heeft en naar hier wil komen.

Andere mensen in de buurt hebben zadelmakers waar ik de merken niet zo van ken of niets vind.

Zelf heb ik hier nu 3 zadelmakers gehad en daar is tot nu toe 1 niet goed passend zadel uitgekomen.

Ik wou een Sella maar die was te lang. Edix leek mij dan weer niks. Wintec en Letek heb ik nu liggen waarvan ze allebei net niet 100% passen (en de Letek nu dus ff helemaal niet).

Bovenaan mijn lijstje staan nu Sommer en Schutte, maar vandaag kwam de gemeentelijke heffingen binnen dus ik moet ff wachten met een nieuw zadel :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:18

Schutte heb ik gehad en was ondanks kale boom passen en fijne opbouw het net niet. Gaf spanning. Er vanaf komen was schandalig. Schutte heeft het binnen 4 maanden na verkoop voorde helft van de nieuwprijs teruggenomen…… Bij een andere freiberger liepen de mensen ook weg met Schutte, 9 maanden geleden, maar die hebben nu ook een Edix. Voor mij geen Schutte meer. Zo een situatie heb ik ook gehad met de Countrymill, met een pony daarvoor, dus ook geen Countrymill meer. Dat beperkt de keuze wel…..