Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:15

Malenka schreef:
Denk er aan dat je dan niet overal drinkwater kwaliteit water hebt. Bij ons zit er veel te veel ijzer in om veilig te zijn. En zo is het op veel plekken in Nederland.

En dan is ijzer maar één parameter.
Ik werk in bodemonderzoek. Ik zou het zo niet meer aandurven. Buiten dat gw onttrekking ook weer iets is waar de gemeente een mening over heeft, zeker gezien de droogtes nu..

Hier vriest het alweer, wei werd opeens wit :p

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:31

Geen ervaring met een drinkbak eraan vast maar wel met grondwaterput. Voorheen had ik er een handpomp op en vulde zo zelf de speciekuipen
erna een benzinepomp en vulde dat een ibc vat, ging snel maar ik moest we telkens pomp afkoppelen en meeslepen ivm diefstalgevaar

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:44

Hier een grondwaterpomp maar die staat uit. Die zat aangesloten op mijn binnen waterleidingen..... De vorige bewoners gebruikten zelf ook alleen grondwater. Ik moet binnenkort eens kijken wat er gebeurd als we de pomp inschakelen. Of hij gaat pompen, blijft pompen en waar het water dan blijft :=

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:48

biancaaaa schreef:
Wij zijn druk met de voorbereidingen, gaan dit weekend starten met klussen!
Zijn er hier mensen met een solarium aan huis? Bestaan er een beetje goedkopere huis-tuin en keuken opties?

Ik heb een terrasverwarmer op de poetsplaats gehangen, maar achteraf gezien is hij net niet zwaar genoeg en ook niet zo’n handig model. Een volgende keer zou ik 1 of twee van die langwerpige kopen, maar voorlopig blijft deze maar even. Eerst maar ns kijken naar rubberen wand bekleding.

Grondwaterpomp hebben wij ook, maar het water is niet getest, dus durf het niet rechtstreeks aan de paarden te geven. Wij hebben zo eentje die je in je bron kan laten zakken, kost minder energie en we kunnen de bak er mooi mee sproeien. Ondertussen zit er een bochtje bovenop en komt ie uit in een kast aan de achterkant van stal waar ook de stroom hangt. Het geheel kan straks op slot, maar omdat de pomp al is ingegraven is hij nu al niet makkelijk mee te nemen.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:53

ClaudiaHS schreef:
Ah ja, die handschoenen vergeet ik dus altijd.
En dan doe ik heel voorzichtig en toch schiet ik uit _O-
Zo'n grotere met handvat heb ik ook maar die is zo zwaar en ik heb niet zoveel kracht in mijn handen.
Het is puur een klein beetje bijvijlen af en toe.

Prairy, minis zijn zo leuk en schattig. <3

[ [url=m/5PXwLp.png]Afbeelding[/url] ]

<3

Heb je nog een besluit genomen mbt de verhuizing?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:19

@Karin, nee nog niet echt.
In principe heb ik op stal aangeven dat áls ik ga, het tussen kerst en O&N wordt.
Vrienden waren van het weekend wel al nieuwe omheining aan het plaatsen.
Om de grote wei staan paaltjes van hooguit 80cm := dus die zouden dan tzt ook vervangen moeten worden.

Ik heb vandaag even gevraagd of het dan niet tijd werd om een pallet vlas en een lading hooi te laten komen (aangegeven dat 'mijn' leverancier nog ong 250 baaltjes heeft liggen) maar daar nog niet echt een reactie op gekregen.

Wachten met bestellen tot op het laatste moment zie ik niet zitten..
Zul je zien dat alles op is.

Dus tja, nog geen concrete ja, maar ook geen nee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:22

Ik weet niet of ze groot genoeg zijn, maar wij hebben van die oude Philips infrarood lampen bij onze sauna hangen, zijn op marktplaats voor niet al te veel geld te koop. Een paar bij elkaar hangen misschien? Wel even checken dat je een goede aardlek schakelaar hebt want het zijn oude lampen zonder aarde stekker :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:41

Malenka schreef:
Denk er aan dat je dan niet overal drinkwater kwaliteit water hebt. Bij ons zit er veel te veel ijzer in om veilig te zijn. En zo is het op veel plekken in Nederland.

Ik woon 500mtr verder op en heb daar ook grondwater voor de paarden, dus is de gok waard denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:33

Vandaag komt de tegelzetter *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Stiekem heel spannend, of alles wel goed gemaakt is qua aan en afvoer (aangezien dit voorheen een kantoor en stukje keuken waren waar natuurlijk nog niks lag) , er moet nog een muur gelijmd worden voor de inloopdouche en of alles wel bij elkaar staat
Ik heb vierkante kleine blauwe tegels, grote vierkante antraciet vloertegels en eiken meubels. Liefste ook hele klassieke meubels maar manlief heeft ook nog een ( kleine) inbreng dus zijn het neutrale greeploze geworden.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:34

Wordt weer veel geklust, leuk!

Fijn dat er meer mogelijk is als je de wei pacht KVulden. Zou me er wel goed in verdiepen hoe dit geregeld wordt: voor meerdere jaren of steeds per jaar. Niet handig als je investeringen doet en ze het opzeggen.
Hoe gaf je tot nu toe water? Met zo'n grondwaterpomp belangrijk om eerst de kwaliteit te weten en of het geschikt is voordat je kosten maakt...

Welke handschoen heb jij Dais? Ik heb snijvaste etc maar toch blijven die niet lang ongeschonden.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:45

Ik gaf hiervoor water vanuit een ibc tank. Die versleepte ik mee naar huis om te vullen. Ging niet altijd zonder slag of stoot. Afbeelding
Ik kon niet altijd goed de wei in. Dan stonden we vast. Of bij loshalen van de aanhanger kiepte die om omdat hij dan net in een kuiltje stond of iets.

Hoe kun je nu het water testen als je er nog geen put hebt. Een put kost wel iets, maar ook niet enorm veel. Komt rond de 300euro.
Het word automatisch met een jaar verlengd. Deze verpachter is bekend in de omgeving en stopt alleen als je er een sooitje van maakt en anders als je het zelf opzegt en veel investering neem ik gewoon weer mee als ik weg ga. Het feit dat ik mag beplanten is al fijn. Dan kan ik al iets met afscherming maken. Als iets van een stal mag word het er ook eentje die verwijderd kan worden. Opzegtermijn is 6maanden dat geeft ook tijd om rustig te kijken of je kunt verkopen. Die was nu 1 maand. Dus ik verwacht dat ik er nog jaren plezier van heb. Het weiland ligt in een natuurgebied. Het kan nu hooguit zijn dat de gemeente toch door laat gaan dat er een rond weg komt. Dat is niet in te schatten dit debat loopt al 50 jaar.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:49

Dais_ we gaan als eerste de stallen zetten (heb tweedehands stalwanden gekocht) en daarna omheining zetten voor de “winterweide”, 40 palen ongeveer. Dat is wat nodig is voor de paarden kunnen komen.

Jade / Prairy dat is ook een slim idee! Ga eens op marktplaats neuzen voor IR lampen. Hoop voor zo’n EUR 600 te slagen… Gaat vooral om paard te kunnen wassen in de winter, hij heeft een huidinfectie door langdurig medicatie gebruik :(

Grondwaterpomp zit gelukkig al bij het huis. Weet nog niet of ik het ga gebruiken voor de paarden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:15

Lynn_Nikita schreef:
Vandaag komt de tegelzetter *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Stiekem heel spannend, of alles wel goed gemaakt is qua aan en afvoer (aangezien dit voorheen een kantoor en stukje keuken waren waar natuurlijk nog niks lag) , er moet nog een muur gelijmd worden voor de inloopdouche en of alles wel bij elkaar staat
Ik heb vierkante kleine blauwe tegels, grote vierkante antraciet vloertegels en eiken meubels. Liefste ook hele klassieke meubels maar manlief heeft ook nog een ( kleine) inbreng dus zijn het neutrale greeploze geworden.

Hier ook *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:17

Wij gebruiken regenwater uit de regenwaterput. Kunnen daar het hele jaar door water van geven. Vroeger op de huurwei wel een grondwaterpomp gebruikt, maar achteraf denk ik dat er teveel ijzer in het grondwater zat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:19

@greendragon: je komt wel aan je meters dus :)
@biancaaaa: ik vijl om de 3 weken en haal de steunsels weg met mijn 'handige harry'* , maar daar is Peppy nog lááng niet aan toe :D De smid komt om de 3 maanden ong ter controle en aanwijzingen :)
(*grote rechte slijper met schuurrol ;( https://www.mastertools.nl/resize/gd081 ... -o50mm.jpg)

Overigens gisteravond meteen de vijl met- en zonder handgreep geprobeerd op Peps en de 2x dat ie zich wilde ophangen daargelaten koos hij uiteindelijk toch voor zijn voerbak en bleef rustig staan met 1 voorbeenje opgetild.
Het blijft 'behelpen'. De vijl werkt, maar je hebt wel geduld nodig en dat is nou net waar het momenteel aan short, want een beetje snelheid van werken is nu meer nodig :)

@kvulden: handig watersysteem, valt ook niet zo op met dat zeiltje :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:26

kvulden schreef:
Hoe kun je nu het water testen als je er nog geen put hebt. Een put kost wel iets, maar ook niet enorm veel. Komt rond de 300euro.

Een peilbuis plaatsen, of boring, tot de laag waarin je je put wil. Daaruit kun je water bemonsteren.
Standaardpakket analyse rekenen wij 105 euro. (Alleen analyse)

Spannend tegelzetter en klussen. Robijntjah alles aan het aanpassen voor nieuw pensionpaardje.
Leuk jonkie op je foto's paar dagen terug trouwens. Mooi beeld zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:48

biancaaaa schreef:
Dais_ we gaan als eerste de stallen zetten (heb tweedehands stalwanden gekocht) en daarna omheining zetten voor de “winterweide”, 40 palen ongeveer. Dat is wat nodig is voor de paarden kunnen komen.

Jade / Prairy dat is ook een slim idee! Ga eens op marktplaats neuzen voor IR lampen. Hoop voor zo’n EUR 600 te slagen… Gaat vooral om paard te kunnen wassen in de winter, hij heeft een huidinfectie door langdurig medicatie gebruik :(

Grondwaterpomp zit gelukkig al bij het huis. Weet nog niet of ik het ga gebruiken voor de paarden.

Ik kwam deze laatst tegen, daar moest ik net even aan denken. Misschien is dit iets?

https://link.marktplaats.nl/m1636515124

In Sauna (onder Sport en Fitness) van MP staan sowieso vaak losse IR lampen te koop.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:07

Hoi allemaal,

Een maand of 3 geleden heb ik hier vermeld dat we bij een woning zijn gaan kijken. Inmiddels.... eindelijk..... zijn we na een hele hoop gedoe en narigheid de hypotheek aan het aanvragen.
Mijn naam is Cheyenne,(21) en koop samen met mijn vriend (25)een flinke kluswoning Met en weiland, schuur en tuin.
We komen zelf uit de randstad en gaan naar Overijssel, een hele stap dus.
Het is niet mega groot, het is ongeveer 3600m2. De woning is 88m2 en zal worden uitgebouwd ( vergunningen zijn aangevraagd ) omdat de helft van het huis maar een bovenverdieping heeft. Er zal ongeveer 45/50 m2 woonoppervlak bijkomen.

De sleuteloverdracht is begin januari, en eind februari begin maart zouden wij de paarden over willen zetten.
Wij zullen daar gaan wonen met een oudere fjordenmerrie van 30, en een tinkerruin van 19.
De bedoeling is een paddock van ongeveer +/- 15x30 waardoor ik er lichtjes in kan rijden ( geen fan van maar altijd handig) en ik kan longeren / losgooien.
Achter de paddock is een weiland wat nu 2x zo groot als als hun huidige weitje op de pensionstal.
Ze worden allebei dik van lucht en de fjord is hoefbevangen gevoelig. Dus ze mogen maar kort op het gras.
Hierom wil ik een kleine track om het weiland heen maken, die terugkomt in de paddock zodat ze in de winter ook 24/7 buiten kunnen.

Onze paardjes staan sinds augustus 24/7 buiten met schuinstaande en paddock / weiland.

Nu is onze fjord zichzelf niet meer sindsdien, zij heeft behoefte aan haar eigen plek maar wèl een maatje naast haar.

Het idee is nu 2 stallen met een nachtuitloopje zodat ze iniedergeval buiten kunnen in de nacht als ze willen. En in de zomer 24/7 buiten.
De winter is de bedoeling van 08;00 tot 18;00 en daarna in de stal met uitloopje. Mocht het fjordje ( ze is 30) er niet meer zijn tzt. Zal mijn paard / met nog een maatje gewoon 24/7 buiten blijven jaar rond. We hebben een grote schuur waar voldoende opslag in mogelijk is.

Ik hoop dat niet heel bokt over me heen valt over de ruimte...
er ligt naast het huis nog een grasland wat te huren is als ze tekort komen . Maar liever niet ivm hoefbevangenheid geschiedenis.

We moeten allemaal ergens beginnen, en wij vinden dit een mooi begin.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:14

Als je op een perceel van zo'n afmeting de boel goed / netjes inricht, lijkt me dat een eigenlijk een hele mooie maat, zeker gezien de geschiedenis van hoefbevangenheid. Je kunt wel een 1,5 hectare hebben, maar met een hb'er ga je dat gras nooit op krijgen, dus zul je het moeten maaien. Dat kán heel leuk zijn (vriendin van mij doet dat en kan zo in de winter grotendeels van haar eigen land voeren), maar het brengt ook werk en risico's met zich mee.
Met een goede inrichting kun je er best een leuk track-avontuur van maken, dan hoeft het pad nog niet eens rond te lopen. Wij hebben een track in een U-vorm, met aan de onder-/zijkant van de U de ingang naar de paddock. Ook de doodlopende stukken gebruiken ze graag; er staan hooibakken en ze staan er graag op de uitkijk of gewoon om te snurken.
Je zou dus ook een zo lang mogelijk pad kunnen maken met aan het eind een 'pleintje' of rotonde waar je hooi geeft oid.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:15

Cheybinky, welkom! Leuke vooruitzichten.
Groot is het niet, maar het kan prima. Er zijn meer bokkers met weinig grond.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:19

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1999467

Kijk ook eens in dit topic over paddock paradises, Malenka heeft bijv maar 2.000m2 en heeft hier 2 paarden op staan.

Ik denk dat je met 3.600 m2 best iets leuks kunt maken. Als je het vergelijkt met stallen waar de paarden 23u per dag op stal staan dan is het al snel een verbetering ;)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:27

Hilary schreef:
Als je op een perceel van zo'n afmeting de boel goed / netjes inricht, lijkt me dat een eigenlijk een hele mooie maat, zeker gezien de geschiedenis van hoefbevangenheid. Je kunt wel een 1,5 hectare hebben, maar met een hb'er ga je dat gras nooit op krijgen, dus zul je het moeten maaien. Dat kán heel leuk zijn (vriendin van mij doet dat en kan zo in de winter grotendeels van haar eigen land voeren), maar het brengt ook werk en risico's met zich mee.
Met een goede inrichting kun je er best een leuk track-avontuur van maken, dan hoeft het pad nog niet eens rond te lopen. Wij hebben een track in een U-vorm, met aan de onder-/zijkant van de U de ingang naar de paddock. Ook de doodlopende stukken gebruiken ze graag; er staan hooibakken en ze staan er graag op de uitkijk of gewoon om te snurken.
Je zou dus ook een zo lang mogelijk pad kunnen maken met aan het eind een 'pleintje' of rotonde waar je hooi geeft oid.

Dat is ook wel een idee in mijn hoofd !
Ik denk dat het met het juiste onderhoud een leuk weiland is met een track eromheen, ze staan graag zo dicht mogelijk bij elkaar. Dus misschien kan ik met prikkeltjes wel een stukje afzetten om te laten rusten. Hooi inkopen dus ook berekend zonder het gras want wil dat ze altijd hooi hebben, en dan elke dag 2 /3 uurtjes op de wei. Creativiteit ontbreekt soms een beetje, maar ik denk als het goed, leuk, en veelzijdig ingericht wordt is, beter iets minder land heb en meer Track / 24/7 en dus belangrijk, wintervoorzieningen heb, dan een groot land die in de winter niet toegankelijk is.

Edit; ik bedoel natuurlijk geen prikkeltjes maar prik paaltjes :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:38

@cheybinky: welkom :)
Je hebt een flinke klus voor de boeg, maar qua paarden al goed op een rijtje zo te lezen.
Ik heb lang geen 3800 m2 en had ook 2 paarden die beiden een achtergrond van hb/sb hebben, dus ook geen behoefte aan een hoop gras.
Een track rond de wei is een goed idee, zeker in combinatie met een schuilstal. Als je -net als ik- aan een drukke weg woont en het 's nachts niet vertrouwd om de pp open te laten kun je die -net als ik doe- altijd afsluiten.

Als ik hier zeg dat ik het koud heb is het standaard antwoord 'moet je wat gaan doen'... nou niet waar dus. Net de plantenstrook naast de oprit bladvrij gemaakt (5 kruiwagens aangestampt blad) en ik had 'bevroren' tenen en vingers (ondanks de dikke handschoenen) en een koud hoofd tegen het hoofdpijn aan.
Nu dus eerst maar aan de koffie om het leed te verzachten :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:41

gezellig cheybinky, ik kom van oorsprong ook uit de randstad en nu in overijssel :D

wij hebben ook niet superveel grond, excl huis en tuin zeg maar 5000m2 waar nog 20*40 af gaat voor de paddock/rijbak, een kapschuurtje en een gedeelte is (nog) onbegaanbaar voor ze omdat het bos is met niet-eetbare planten. swinters staan ze in een bosrotonde, zomers hebben ze weiland erbij. ik aarzel nog of ik nog een stuk track in/om het weiland wil, omdat die van mij wel tegen gras kunnen en het ook echt lekker vinden :9

@DF; hier net 3 bundels hooi uitgeladen, ik heb de warme choco alweer op :9
Laatst bijgewerkt door Jade op 09-12-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:42

Ik ga dus serieus in januari voor mijn verjaardag accu sokken bestellen :') Heb de laatste tijd steeds vaker last van mijn tenen, ook als ik niet buiten ben.

Daarna ga ik op zoek naar accu handschoenen die ik onder werkhandschoenen aan kan doen :+