Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:31

Jeetje, het gaat lekker snel hier zeg :Y) .

Houten omheining is geen probleem, als je er maar een stroomdraadje tegenaan maakt. Niet alleen voor de houtvreters, maar ook voor de kontenjeukers zeg maar. Anders ligt je houten omheining zo plat.

En inderdaad de mestboy!! Blijft een topding in vergelijking met de tandenmestscheppen.

Bij ons stonden de boterbloemen, bramen, brandnetels, zuring, berenklauw, opslag en andere zooi ook al weer flink hoog. Met de nieuwe tweedehands stihl bosmaaiert onder de omheiningen alles mooi schoon gekregen, inclusief de rand van de beek. Ding ging als een tiet, en vriend was er content mee. Wordt een maandelijkse activiteit in de zomer!

Eén van onze 4 buurmannen bood aan om de weides met zijn superieure gazonmaaier te maaien. Het is een zitmaaier voor voetbalvelden zei hij. Gelukkig had ik de avond ervoor de laatste JKK rozetten verwijderd (1 kruiwagen helemaal vol). Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van weides maaien met een gazon maaier, maar aangezien het gras nog niet echt hoog was (ook lijdend aan 30 jaar geen onderhoud en constante kaalvraat, en afgelopen maand voor het eerst geïnjecteerd), en het onkruid wel hoog was liet ik hem maar zijn gang gaan op de achterste wei waar zij zelf op uitkijken.
Nouwwww, ik moet zeggen dat het er errug netjes uitziet nu en het gras er ook beter uitziet. De jaarling loopt daar vaak op en bleef ook gewoon goed op de mest nadat het er weer strakjes bij lag. Maar de koudbloed durf ik echt niet op dat mooie korte strak groene stukje te zetten hoor.... die mag lekker tussen de hoge graspluimen en het zevenblad een paar uur per dag grazen. Gelukkig heeft hij ontzettend veel ontzag voor stroom en verplaatst hij zichzelf niet naar het nieuwe 'voetbalveld' :') .

@Chasey wat ontzettend balen van je auto zeg. Ik voel je haat tegen zulke belachelijke debielen in deze samenleving. Inderdaad aangifte doen en kijken of er nog iets met een verzekering te regelen is als je echt geen getuigen of dader kan aanwijzen. Camerabeelden kunnen idd helpen! Ook voor een verzekeraar.

Hier hebben de paardjes bij het water tot nu toe gelukkig weinig last van muggen, wel veel van teken. Al lijkt het paardenlichaam ze er zelf uit te werken met een ontsteking+korstje. Ze zitten nooit zo vast als bij de hond! Wat wel zielig is, is dat mijn moeder ontzettend last heeft van die kleine mugvliegjes rond zonsondergang :( we waren nog tot later een struik aan het rooien, daar kwamen extra veel vliegjes bij kijken. De volgende ochtend leek het wel of ze de waterpokken had in haar gezicht! Hartstikke allergisch voor die kleine krengen. Citronella helpt tot op heden helaas niet, en Deet smeer je liever ook niet elke avond dat je even buiten zit op je gezicht. Dus tips voor mensgerelateerde producten die enigszins huisvriendelijk zijn mogen ook aangedragen worden :P .

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:02

Dunya had vanavond haar 2e voetbal oefentraining. Erna nog ponyknuffelen.

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 06:08

Aaah Anke ik vind je spikkel zo leuk!

Ik be aan het overwegen of ik het stukje weide dat ik heb gewoon open ga gooien. Ik heb tot nu toe strook begrazing gedaan maar de laatste strook hebben ze nog niet op. Eerder was zo'n stuk binnen een dag kaal en ze staan er nu al 2 dagen op. Lijkt erop dat ze het dus goed zelf reguleren en mijn hb pony lijkt het ook gewoon goed te blijven doen. Scheelt mij wel week van draden verplaatsen enzo

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:34

Ik doe niet aan strookbegrazing.

Spikkel is nog te koop.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:46

Wie had er nu ook alweer een goedkoper adres voor dat lava-gruis voor je wei? Ik zit te zoeken, maar kan het niet meer vinden. :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:31

I know Anke, maar het is hier nu nog te vroeg voor nog een pony er bij. Over een jaar ofzo had beter geweest

Met mijn PPIDer moest ik wel strookbegrazen anders gaat het niet goed... Ze staan 24/7 buiten dus ik moest subtiel opbouwen

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:15

Oh Anke, echt een knappe Spikkel hoor! En echt een braverik ook, zo te zien... Voor ons is het ook te vroeg voor een echte vervanger van Fara. Eerst maar eens de stal verbouwen en me focussen op Stella.

Anderhalve week geleden is hier wel een mini-spikkeltje aangekomen als gezelschap voor Stella. Kira:

Afbeelding

De dames zijn al beste maatjes!

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:31

Oh dat is ook een leuke spikkel!

Vanavond weer even serieus net Elevada aan de bak. Was er deze maand nog niet echt van gekomen. Nou dat was wel te merken want mevrouw had weer wat moeite met dat recht lopen en dan met name dat aangalopperen. Ze maakte een aantal mooie sprongen, maar er zat naar weinig galop tussen :')

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 06:43

Nou heb ik weer wat raars.... eergisteren kwam ik thuis en vond mijn merrie in de stal, ze was helemaal bezweet geweest. Het was inmiddels al opgedroogd, maar ze had zich duidelijk flink ingespannen. Ze was ook nog best gespannen om de een of andere reden. En ze wilde niet de stal uit. :(.

Gisteren heeft ze ook de hele dag in de stal gestaan. Ze kan er gewoon uit en heeft uitloop naar een pleintje, de paddock en het weitje, maar ze is er niet uit geweest. Geen enkel idee wat er is gebeurt, maar dat er iets buiten is gebeurt, lijkt me duidelijk... maar wat ? ;( Nu staat shettemans dus alleen in de wei...
Ik heb ze gisteravond nog een paar keer naar de wei gebracht, beetje kriebelen en aandacht geven en ze bleef wel even staan grazen, maar tien minuten later stond ze toch weer in stal. Hoop dat het vandaag weer beter is...

Verder hebben we het eerste weitje, wat nu is kaalgegraasd, en vol stond met boterbloemen, met de zitmaaier gemaaid en de helft van het weitje bemest met de composthoop. Het ziet er nu uit als een gazon.. Moet de andere helft nog bemesten, maar kruiwagen voor kruiwagen is enorm zwaar... verspreiden ook, dus afgelopen dagen mijn rug eenzijdig overbelast. au!!

We hebben nu maar een sleepnet gehaald voor de zitmaaier om het beter te kunnen verspreiden, én we gaan een kiepkarretje bestellen zodat we niet zelf met een kruiwagen heen en weer hoeven.... Daar kan ook meer in, dus hopelijk wat minder vaak heen en weer....
Het idee is om het nieuw opkomende onkruid dan ook plaatselijk dood te spuiten over een paar weken..
Hopelijk hebben we dan later dit jaar weer een mooi grasweitje... En zo de andere stukjes dit jaar ook maar behandelen. ... Weg met die boterbloemen....

Verder heb ik stukken die in het najaar bij de aanleg van de paddock overhoop zijn gehaald, waar het gras maar niet wil aanslaan. Heermoes, berenklauw en ander onkruid doet het daar als een malle. bleh ... dat graslandbeheer valt me flink tegen zo... Ook daar de strijd maar aangegaan met gif.. En ik doe dat echt liever niet, maar ik zie geen andere oplossing...
Tja het houdt je letterlijk van de straat....

Positief is dat we afgelopen week de overdracht van ons oude huis (eindelijk!!!) hebben kunnen doen, dus nu nog maar één huis en erf om me druk over te maken. *\o/*

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:14

Wat raar. Blijkbaar iets meegemaakt.
Jammer dat ze niet kunnen praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:08

Wat vreemd van je merrie greendragon. Ze is zich overduidelijk ergens een hoedje van geschrokken.

Graslandbeheer.... praat me er niet van. Wij hebben ook een huis met een stuk grond 1.5 hectare dat jaaaaaaaren verwaarloosd is. Maar houd moed, uiteindelijk komt het goed! Na ruim 3 jaar begint ons land op een mooie weide te lijken. Stug volhouden, goed maaien, bemesten. Wij hebben het geluk dat een vriend van ons melkveehouder is en adviseur voor agrariërs op het gebied van voeren en bemesten.
Daar hebben we al heel veel advies van gekregen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:06

Heeft ze een vliegenmasker?Mijn ruin was een keer aan het rennen,helemaal in paniek.Was er een daas onder zijn masker gekomen.Gelijk een andere gekocht.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:09

Vreemd gedrag van je merrie greendragon, je vraagt je inderdaad af wat er gebeurt is..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:59

Mijn merrie peinst er niet over om naar buiten te gaan als het mooi weer is... die heeft een hekel aan vliegen enzo en is er ook heel gevoelig voor (lees: hele buik ligt dan open :( )

Dus ik zet haar gewoon 's nachts buiten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:26

Naar greendragon. Misschien een eng prikbeest.

Nog geen beeb Libera?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:40

Wat vervelend greendragon. Is ze inmiddels weer rustig?

Afbeelding

Kent een van jullie bovenstaande isolator? Kwam hem tegen op Pinterest en zou hier handig zijn. Heb ze alleen nog nooit gezien hier in nl.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:08

Ja zoiets verkopen ze hier volgens mij ook...

Helaas nog geen beeb Selka!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:47

Kun je niet op eBay ofzo kijken? Daar zitten verkopers van over de hele wereld. Wel op de eventuele transport kosten letten ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:15

Of Ali?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:20

Mijn merrie had inderdaad een vliegenmasker op. Zou kunnen dat er iets in zat, maar er zijn deze week bijna geen vliegen doordat het best wel doorwaait en steekbeestjes zie ik ook nog niet. Ik heb haar hele lichaam langsgelopen en op een muggenbultje na verder niets kunnen vinden.
Ik heb vanochtend een hooinet buiten de stal op het pleintje gehangen en het weiland maar afgesloten. Dat hooinet was net toen ik thuiskwam uit het werk leeg en merrie en shet stonden net rustig buiten te eten.
Vanochtend was ze nog best gespannen en keek ook met hoofd/hals hoog richting de weg/weilanden. Ik zal er wel nooit achterkomen, maar ik hoop dat ze het snel weer vergeet en weer lekker kan grazen. Dank voor alle tips!

[***], dus het is jou wel gelukt? Dat geeft de burger weer moed. :)
Dit is ons tweede weilandseizoen en de eerste die we vanaf het begin mee maken. Ons weitje heeft ook lang leeg gestaan, maar vorig najaar leek er echt veel minder onkruid, vooral boterbloemen is een explosie nu. Het ziet er heel vrolijk uit, dat wel...
En tja de kleigrond overhoop halen en pas in het voorjaar kunnen zaaien is niet echt handig. Het graszaad heeft nauwelijks gepakt. Ik ga nog een poging doen, door het graszaad van een laagje tuinaarde te voorzien. Misschien dat het dan beter aanslaat.
En lekker in de aanval op die hardnekkige onkruiden. Is iets van lange adem zeker...

Belle_boef, wat een bijzondere isolatoren. Nog nooit eerder gezien, maar lijken me wel super handig als je met bomen te maken hebt. Aan de andere kant kunnen de meeste bomen wel een schroefisolator in de stam hebben toch? Ik zie dat in ieder geval vaak genoeg voorkomen... Hier geen bomen rondom, alleen paaltjes...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:20

Alie expressie had zie helaas niet. EBay ben ik niet echt mee bekend maar dan moet je toch ook Paypal hebben?

Libera verkopen ze die bij jullie in de winkel? Ik ben ze tegen gekomen op een Amerikaanse website maar heb echt geen idee wat verzenden naar nl dan kost.

Je kan idd wel isolatoren in bomen draaien maar die gaan wel roesten en vind het zonde als de bomen dood gaan vandaar dat dit systeem me wel wat leek.

Bij jullie ook zoveel wind vandaag, t was hier gewoon fris. Paarden staan alweer even op stal, die hadden er ondanks het gras geen lol aan.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:59

Zo weer bij gelezen.... was een weekje naar Griekenland en daarna druk met de boel op orde krijgen.

Chasey wat verelend van de auto.

Wat een handige isolatore om die boom. Nooit gezien!

Hier blij dat het weideseizoen er aan komt, hoewel ik het onkruid minder vind en het meerwerk. Gelukkig wel gepaard met langer licht savonds. Ik ben al 3 weken weidegang aan het opbouwen, door ze tijdens het mesten en rommelen ze op het gras te zetten. Dus max 45 minuten. Helaas al flinke poepstaarten.... mijn types zijn geloof ik niet gemaakt voor gras.

Even vraagje aan degene met shetjes. Zitten deze al in zomervacht? Of ook nog druk aan het verharen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:06

@Engel, ik heb de mijne geschoren omdat die echt zwetend stond te puffen op de wei. ik heb hem vorig jaar mei/ juni gekocht en ook toen had hij het bloedheet in zijn wintervacht die niet echt verhaarde dus ook toen geschoren

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:13

Zijn de nachten niet te koud of krijgt hij een dekentje op? Hier doet hij er enorm lang over vorig jaar heeft hij misschien 1 maand zijn zomeroutfit aangehad en toen kreeg hij al weer zijn dikke vacht

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:23

Shet zit strak in het pakkie hier. Hij verhaart heel makkelijk gelukkig.

Lastig dat die van jou moeite heeft. Verder is ie wel gezond?