Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:04

Joehoeee, de eerste keer helemaal alleen een paard geschoren in jachtpatroon, zonder hulp aan een los touwtje achter het huis omdat ik op de wei geen stroom heb.
Ik ben zo trots op mijn puppy paard!!
iemand tips om de randen strakker en gelijk te krijgen?

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:22

Natalie36 schreef:
Fabster schreef:
Spannend, Nathalie. Ik ben benieuwd wat Twix van Parelli vindt.

Stom natuurlijk. Twix vind alles stom wat ze niet kent. Maar de aanhouder wint zeg maar. Bos vind ze nu ook geweldig.

Haha! Lijkt Caj wel! Ik zou me ook eens in Patelli moeten verdiepen. Doe wel heel veel los met Sjaak. Vindt hij, hoop ik, wel leuk. Doet alles zo en werkt echt goed mee. Hij kijkt er alleen altijd zo zuur bij.

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:11

Mag je zeker trots op zijn lynn! :D Goed gedaan van jou en je paard. Ik vind het heel netjes gedaan hoor!

Is twix een beetje bang voor veranderingen?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:29

Stomme vraag, maar zijn paarden anders in de winter dan in de zomer? Sinds de winter is Stef een beetje stug. Hij was van de zomer keilief en makkelijk en je kon alles met hem. Hij begint nu een beetje nukkig te worden. Kan dat de winter zijn? Of ook de veranderingen dat Rachel weg is en hij Mel erbij heeft?
Ik heb ook het idee dat hij niet al te lief behandeld is bij de kudde. Hij trekt ineens zijn hoofd weg als ik hem wil kriebelen of zijn kuif wil borstelen. Hij is nog nooit kopschuw geweest.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:33

Kan van alles zijn, Abby. Goed dat je het ziet! Maar nu de leuke puzzel om uit te zoeken wat het is. Hij kan oncomfortabel zijn (koud, pijntjes) of mss moet hij toch weer wennen. Verhuizingen zijn toch altijd wel ingrijpend. Nieuw vriendje erbij. Ik zou eerst gewoon de normale dingen in de gaten houden: mest goed? Vacht goed? Temperatuur goed? Etc. Als er geen rare dingen zijn, gewoon even afwachten. Als het over een maand of 3-4 nog raar is, toch eens laten checken.

Mijn Sjaak is in de winter altijd niet te pruimen. Kast van zijn maag, hysterisch. Een paar jaar geleden ging hij met oud en nieuw logeren op een binnenstal. Heb een paard nog nooit zó tevreden zien kijken _O- . Sinds vorig jaar krijgt hij dus dekens op. Toen had ik het blijkbaar nog niet helemaal goed in de vingers, alhoewel het wel al beter ging. Sinds dit jaar kleed ik m heel dik aan. Dat bevalt hem heel goed en hij is een stuk beter te pruimen. Heeft me jaren gekost im erachter te komen, dat hij het gewoon koud had... :oo . Soms wou ik dat ze gewoon konden praten....

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:38

De haflinger van mijn vriend is in de winter heel anders dan in de zomer.. veel frisser.. meer bokken en nep schrikken enz..

Mn draver is altijd het zelfde.. wat voor weer het ook is

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:01

Mijn ex verzorgpony, een arabier, was chagrijnig met regenachtig weer. Was in de zomer altijd vrolijker.
Als de winter te lang duurde, had ze ook meestal wel even weer een vitaminespuit nodig om er even doorheen te komen. Ze was niet zo van het donkere weer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:31

Verschil in de winter kan zeker, hier zijn ze meestal was frisser en het artrose paard is wat stijver.

jouw paard is wel 2 keer verhuisd van wei, heeft een vriendin verloren, tijd niet gereden meen ik en nieuw maatje erbij, dat zijn ook wel een aantal veranderingen voor hem. Dat kan daar zeker ook mee te maken hebben
Een paard wat kopschuw is is dat meestal door negatieve ervaringen niet door andere paarden, vermoed eerder dat hij even niet lekker in zijn vel zit en gewoon niet knuffelig is
Hij krijgt voldoende ruwvoer en toont verder wel gezond?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:47

Hij heeft idd behoorlijk wat voor z'n kiezen gehad.
Hij heeft beschikking tot hooi en ziet er verder goed uit. Zit lekker in z'n teddy

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:27

Het is niet zozeer dat twix niet van veranderingen houd, het is gewoon een zware autist. Op straat afvalcontainers, bouwputten etc maakt allemaal niet uit. Weekendje weg vond ze ook prima. Maar als ik een keer een vuilniszak buiten heb staan die daar meestal niet staat als zij haar stal in moet om te eten (voernijd) is het snuiven en stuiteren. Gelukkig is het ook een luchtzuiger dus kan ik de aanstelleritus aardig onderscheiden van de echte stress. 8-) en de parelli les wordt luchtzuigen :(

Ziet er goed uit lynn!

Geef Stef maar wat extra worteltjes. Uit de hand, dan is die kopschuwheid zo over. Hij heeft wel veel op zijn bord gekregen de laatste tijd dus verwennen mag best. Esra is juist aan het begin van het voorjaar niet te genieten. En kliek kan ook slecht tegen kou maar dat is met dekens op te lossen. En onder de 15 graden is volgens hem koud. Boven de 25 graden vind hij ook maar niets grondwerk gaat nog wel maar rijden is voor ons beiden zwaar frustrerend. Zit dus de halve zomer in mijn vrije weekend om 7 uur s ochtends op mijn paard. Twix heeft haar oren altijd plat, seizoen maakt niet uit.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:48

Lol arme twix

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:26

Natalie36 schreef:
Twix heeft haar oren altijd plat, seizoen maakt niet uit.

_O- Zo 1 heb ik er ook ja:

Afbeelding

Afbeelding

Moet wel zeggen: deze bink heeft nogal wat pech gehad in zijn leven. De fokker zei al, dat hij met zijn oren verkeerd om geboren was. Maar hij had gewoon pijn in zijn buik. Nu merk ik ook aan hem, dat soms zijn oren vaker plat zijn dan anders (het is ook een houding geworden, denk ik). Dan weet ik wel, dat hij weer ergens last van heeft (buik, knie, hoef).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:08

Die foto's fabster! Wat een hoofd. Bij mijn paarden geen enkel verschil in gedrag, al kan ik mij indenken dat ze in de zomer prettiger in hun paardenlijf zitten omdat ze 24/7 op het land staan.

Hier verder weinig nieuws, jonkie heeft sinds een paar weken moeite met galop. Zowel linksom als rechtsom. Soms gewoon prima galopperen, soms verkeerd aanspringen, overkruist springen, naar achter slaan ..... Kan natuurlijk met kracht en groei te maken hebben, maar voor de zekerheid laat ik de fysiotherapeut even komen. Kan best wel het SI gewricht zijn. Ze wil nl ontzettend graag rollen als ze op stal komt en ik kan me voorstellen dat ze een keer een verkeerde draai heeft gemaakt.

Verder is onze aanvraag voor een schuilstal afgewezen :\ , reden: provincie staat het niet toe. De gemeente wel, maar de provincie geeft aan dat het land een agrarische bestemming heeft, maar particulier gebruikt wordt en de particulier is zelf verantwoordelijk voor het welzijn van zijn dieren 8)7 en dus moet de particulier zijn paarden maar op stal zetten. Hi, hi, hi, net of een boer niet verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn dieren?! Maar goed, we gaan kijken of we andere wegen kunnen bewandelen.

Verder is het zo dat we misschien een puppy willen. We zijn aan het kijken naar een goede labradorfokker en hopen daar wat meer info te krijgen en mogelijk een pup te reserveren.

Mijn poging tot een ochtendfoto :')
Afbeelding

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:42

@lynn: geen ervaring met scheren hier :n ik vind het er al heel strak uit zien eigenlijk :') :j
@nathalie: ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen met Twix!
@fabster: als je graag dingen los doet, dan is parelli niet heel handig. Want dan mag je weer terug naar alles aan een touw doen. Dan een steeds langer touw en uiteindelijk, als alles echt goed gaat online, dan pas ga je met freestyle (los) aan de slag. Bij voest zit loswerken juist weer in de basis, dat zou dan wellicht voor jullie handiger zijn?
Dat hoofd van je belg, geweldig :D Het is inderdaad wat minder als je de achtergrond kent, maar die eerste foto is echt wel heel gaaf.
@abby: Walter is in de zomer ook relaxter dan in de winter. Lirina ook trouwens, ik wijt dat ook aan het op stal staan (ze staan gemiddeld 12 uur per dag buiten, maar dat betekent toch ook 12 uur op stal ;)). Ik ben benieuwd of de nieuwe stal daar nog verschil in gaat maken, dat is immers een inloopstal.
@chasey: was het maar zo simpel met dat buitenrijden ;) km's maken doen we al :j Dit is gewoon geen ideaal buitenrijpaard, eigenlijk overall gewoon een heel ingewikkeld paard. Maakt niet uit, we komen er wel, ik heb immers geen wedstrijdambities oid.
Maar heel soms.... zou ik best graag een simpel paard onder mijn kont hebben. Eentje waar je gewoon op kunt wegrijden. Een die je gewoon kunt zeggen: hup, stel je niet aan, het is niet eng, we gaan door. Zonder dat je dan in gevaarlijke situaties belandt en/of je paard over de zeik gaat. Vroeger had ik daar de paarden van stalgenoten voor, maar dat is dan het nadeel van paarden aan huis.
@[***]: lekkere redenering van de provincie zeg, ben je mooi klaar mee -O- En nu?

Gisteren had ik les... anders heb ik altijd 's avonds les, maar nu dus overdag. Een mooie gelegenheid om naar buiten te gaan, kijken hoe lesgeefster aan kijkt tegen de buitenrijpuntjes.
Zij had weer een ander idee, namelijk af stappen en longeren op de plek waar hij problemen heeft. En dan doorgaan tot hij ontspant, opstappen, doorgaan met cirkels rijden en als hij dan ontspant weer door.
Degenen die bekend zijn met parelli herkennen deze oplossing vast wel :')
Ik weet nog niet of het wat is, maar proberen en combineren met andere dingen die ik ook al doe, kan altijd natuurlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:48

Ik kan je niet veel zeggen over buitenrijden, moet met mijn jonkie nog gaan oefenen. Mijn andere merrie was wel ontzettend schrikachtig, maar daar kon ik wel overal mee langs.

Tja, wat de schuilstal betreft ga ik maar eens even mailen met de provincie.... Het gekke is, dat als ik "agrariër" zou zijn het wel zou mogen. Misschien dat ik een paar schapen moet nemen (tijdelijk)? Er is vast wel een creatieve oplossing.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:51

De vraag is dan inderdaad wat zij zien als agrariër :j Toch gek dat je als boer dat wel mag en als particulier niet.
Hopelijk willen ze met je mee denken!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:24

Ah dat is wel heel vervelend inderdaad! Ik snap goed dat je soms gewoon even een 'simpel' paard wilt waar je zo op kan springen.
Nadeel van paarden aan huis is idd dat je altijd 'alleen' bent. Tenminste, zo voel ik dat.

Nu heb ik nooit een paard op pension gehad hoor, maar ging wel eens mee met een vriendin naar haar paard die wel op pension stond. Zij kon altijd wel samen met iemand rijden. Of eens op een paard van een ander.
Heb voor James ook een verzorgpony gehad, maar zij stond ook bij de eigenares aan huis. Dus toen ook eigenlijk altijd al alleen. Soms mis ik het samen rijden best wel!
Ook gewoon iemand erbij hebben te paard als je eigen paard iets spannend vindt kan heel goed helpen. Das zo lastig als je alleen staat :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:30

Een container of iets anders verplaatsbaars mag dan meestal wel. Zou je eens kunnen uitzoeken. Niet al te veel op de mening van mensen bij gemeente of provincie af gaan. Dat is niet altijd waar. En als de gemeente het wel goed vindt, zou ik t gewoon doen. De provincie komt toch niet controleren. En volgens mij staat er in de wet, dat dieren bescherming nodig hebben en dat er dus een schuilstal mag. Ik zou t nog niet opgeven.

Voest ben ik zeer bekend mee, trouwens. Vandaar mijn loswerkdingetjes. Ik dacht dat Parelli ook los was. Maar nee dus.

Die galop kan inderdaad in de groei liggen. Osteo erbij kan nooit kwaad, maar waarschijnlijk is get na een paar maanden even geen galop weer beter. Tot de volgende groeispurt.

Verder lijkt het mij óók heerlijk om een ongecompliceert paard te hebben. Maar helaas heb ik alleen vreemde projecten. Maar goed, met Caj gaat t al best steeds beter en wie weet wordt Sjaak nog eens wat. Over 25 jaar.... _O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:31

Fabster schreef:
Een container of iets anders verplaatsbaars mag dan meestal wel. Zou je eens kunnen uitzoeken. Niet al te veel op de mening van mensen bij gemeente of provincie af gaan. Dat is niet altijd waar. En als de gemeente het wel goed vindt, zou ik t gewoon doen. De provincie komt toch niet controleren. En volgens mij staat er in de wet, dat dieren bescherming nodig hebben en dat er dus een schuilstal mag. Ik zou t nog niet opgeven.

Voest ben ik zeer bekend mee, trouwens. Vandaar mijn loswerkdingetjes. Ik dacht dat Parelli ook los was. Maar nee dus.

Die galop kan inderdaad in de groei liggen. Osteo erbij kan nooit kwaad, maar waarschijnlijk is get na een paar maanden even geen galop weer beter. Tot de volgende groeispurt.

Verder lijkt het mij óók heerlijk om een ongecompliceert paard te hebben. Maar helaas heb ik alleen vreemde projecten. Maar goed, met Caj gaat t al best steeds beter en wie weet wordt Sjaak nog eens wat. Over 25 jaar.... _O-

Dit gaat helemaal mis. Wou helemaal geen quote. Nou ja.

Inderdaad, samen rijden is wel gezelliger. Ik ven hier ook veel alleen. Maar vind maar eens iemand die ook lange stukken wil rijden. In gezelschap rijd ik meestal zo n 10 km. Dat vindt iedereen mooi zat. Zelf wil ik meer richting 20-30. Maar dat moet ik toch alleen doen, ben ik bang. Hier in de buurt niemand die mee kan/wil.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 28-12-16 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:31

[***], heb je al een officiële aanvraag ingediend of is dit alleen een informatief gesprek geweest?
Voor zover ik weet (heb jarenlang bij bouwtoezicht gewerkt) mag de provincie geen onderscheid maken in de vergunningen wat betreft gebruiker. Het perceel heeft een bepaalde bestemming en als het bouwwerk past binnen de bestemming dan mogen ze niet weigeren.
Anders een bezwaar en/of beroep indienen. Dan mag de rechter zich buigen over het geheel en die kijkt dan of de afweging gegrond is (niet inhoudelijk maar de wijze waarop). Als ze de afweging gemaakt hebben op jou als particulier zijnde zal het worden terug gedraaid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:36

Precies, het is best fijn als je dan iemand naast je hebt staan die je paard kent en je kan helpen door te zeggen of hij daadwerkelijk de sloot in gaat lopen of niet :')
Enerzijds vind ik het heerlijk om alleen te zijn, ik was de bemoeizuchtigheid van het paardenvolk in het algemeen op een gegeven moment ook goed zat. Paardentijd is mijn tijd, ik zit op mijn werk ook altijd al tussen de mensen, dus daar heb ik in mijn vrije tijd niet altijd behoefte aan.
En paardenvolk weet altijd alles beter, dat is vaak best vermoeiend :j
Maar mijn vriendinnen die ik daar ook had, mis ik dus wel :j Vooral op dat soort momenten.

@fabster: natuurlijk kun je dan wel dingetjes 'lenen' vanuit het parelli systeem... wat ik van een vriendin begreep (zij heeft de voest opleiding gedaan, niveau 1 afgerond) is dat het grondwerk en loswerk verhaal bij parelli wel veel uitgebreider is. Je kunt de dingen echt wel aan elkaar koppelen, maar er zijn ook wel wat verschilletjes. Maar dat hoeft geen probleem te zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:08

AbbyBlues schreef:
[***], heb je al een officiële aanvraag ingediend of is dit alleen een informatief gesprek geweest?
Voor zover ik weet (heb jarenlang bij bouwtoezicht gewerkt) mag de provincie geen onderscheid maken in de vergunningen wat betreft gebruiker. Het perceel heeft een bepaalde bestemming en als het bouwwerk past binnen de bestemming dan mogen ze niet weigeren.
Anders een bezwaar en/of beroep indienen. Dan mag de rechter zich buigen over het geheel en die kijkt dan of de afweging gegrond is (niet inhoudelijk maar de wijze waarop). Als ze de afweging gemaakt hebben op jou als particulier zijnde zal het worden terug gedraaid.

Hebben een officiële aanvraag ingediend. Bedankt voor je informatie. Ik ga nog eens even kijken of er bezwaar of beroep mogelijk is.

Fabster bedankt voor je bericht over de groeispurt. Ik laat haar nu ook maar even gaan. Doe alleen wat grondwerk in stap en verder mag ze nu alleen even groeien......

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:45

[***] wat een gedoe zo, ik hoop dat het alsnog lukt.

Chasey is er niemand in jouw buurt ( evt oproep) om samen te gaan?>
Ik zag dat ook als voordeel van de pensionklant. Nu rijd ik wekelijks samen met iemand die 1.5 km verderop staat en de paarden kunnen het goed met elkaar vinden. Zijn beide 5 en net een jaar onder het zadel maar het gaat super.

Net 10 km buiten gereden, handig zo`n endomondo app. ik had mij nog aangemeld op het topic maar ik kan die ts niet toevoegen op endomondo en krijg ook geen reactie meer van haar. Ik zal zeker niet bovenaan eindigen maar zit zo toch ergens tussen de 50 en 75 km per maand.
hij bleef op de terugweg met zijn hoofd schudden. Toen ik keek wat er was bleek hij zijn mond vol bloed te hebben. Viel achteraf gelukkig mee, hij had een sneetje in zijn wang zag ik thuis
Wel draait hij zijn tong erg vreemd. Ik vraag mij af of dat komt omdat ik zijn mond open hou om te kijken. Volgende keer als de tandarts komt eens beter kijken, nu lijkt het net of het ergens halverwege de kiezen zijn tong een kwart slag gedraaid zit, heel raar. Mijn bestelde bit is nog steeds niet binnen, wil ik net bellen hebben ze op de voicemail dat ze t/m 3-1 gesloten zijn. Ik heb dit de 18e besteld en mijn kneveltrens blijft steeds hangen achter de neusriem. ik vermoed dat daardoor ook in zijn wang gebeten is.
Dan toch maar een weekje niet rijden nu

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:48

Wat is dat voor een app? Kan je daarmee bijhouden hoeveel km je maakt te paard?
Ik heb tot nu toe nog niet iemand in de buurt gevonden waarmee ik samen kan rijden.

Wat vervelend van het wondje in de mond. Hopelijk gaat het met het andere bit beter.
En nu zeg ik iets heel stoms, maar rijden zonder neusriem dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:52

endomondo heet dat, kun je oa ook paardrijden op aanklikken en dan zie je een overzicht van de afstand, tijd, gemiddelde snelheid etc. ook zie je een plattegrond hoe je gereden hebt en kun je je geschiedenis bijhouden
erg handig
Heb je al eens een oproepje geplaatst?

Voor deze week is zonder neusriem inderdaad wel een idee, niet eens aan gedacht