Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:14

Hmm, ik zou wel opletten.. een kennis van me is afgelopen jaar 2 paarden (1 drachtig ook nog) verloren aan A typische myopathie. Na sectie (het was dit voorjaar) bleek het van scheuten (jonge boompjes in de wei) te komen terwijl die paarden daar ook al jaren liepen. Ik wil niemand bang maken of onrust zaaien maar ik zou, als ik esdoorns had, de boel weghalen.. vooral de 'helikoptertjes' zijn slecht als ik het goed begrijp.

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:23

Hier ook 1 esdoorn ik haal ook alles weg dat valt. Klerewerk maar better safe than sorry

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:53

Ik ga morgen direct aan de slag. Brrrr ben er helemaal vervelend van.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:18

Wat een ontzettend leuke samenvatting Gypsy!! Heb echt even de tijd genomen om hem helemaal te lezen :D (en zeer handig voor de stukken waar het met toch echt te snel ging :+ )

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:59

Ja, 13. Alles van te voren neerzetten en zoveel mogelijk voor de box. Scheelt een bijrijdster die wisselende tijden heeft en ze zo nu en dan dus ook even doet en buiten kan zetten.

Mijn vriend heeft een 4 span. Ik heb mijn kwpn en dan 3 pony's, twee waar de dochters dus elk wat mee doen, eentje gaat dus de verkoop in, dan nog een tuiger die weg gaat, want daar doen we niks mee, zonde dus.
En dan nog wat jong spul, twee enter merries en een enter hengst en een hengstveulentje. Die merries samen en de hengsten komen gezellig bij elkaar in de box.

Ik scheer mijn merrie vormpje 5 en de benen, ook omdat ze daar wel last van mok heeft en dan kan ik er goed bij.

Palousa jullie zijn echt flink bezig met opruimen, mooi hoor!

Daan0: die laarzen kan je ook mee rijden zeker, zien er heerlijk warm uit!

Nou, idd wat is het vreselijk koud.
DubbelDun schreef:
Ik duik meestal de douche in en dan flink warm water er op zetten.

En hier :brr: .. wij hebben een jacuzzi waar ik dan lekker in duik 37 graden.. :D Gisteravond nog lekker samen in gezeten.. lekker rozig erna en dan even afspoelen onder de douche en dan zo heerlijk slapen.

kristelhans schreef:
Ooh Lisa, daar ben je dan nog wel even zoet mee.. bestaat er geen vies spul wat je op haar uier kan smeren? Zoiets als cribox voor tieten zeg maar.. ? :') :x

Ik had dat er geloof ik gewoon op gespoten.

Kvulden; Wat fijn dat ze bijkleur kunnen staan!

Hier staat alles binnen en morgen ga ik dekens wassen en dan krijgen de paarden en twee van de pony's dekens op.
Ben ongeveer 3 kwartier bezig in de ochtend, dan heb ik wel alles klaar staan dus de kruiwagen met dubbele wielen helemaal tot de top toe vol. Tijd is wel inclusief pony's voeren buiten, varkens en honden. Vegen enzo.
Wil het graag een beetje netjes houden.

Ga jullie even jaloers maken.. wij vertrekken donderdag, 6 dagen naar Turkije. Onze bijrijdster komt in ons huis wonen en de paarden doen *\o/* Zo'n zin in {:} {:} {:}

Was wel benieuwd, hier ook mensen uit de omgeving Franeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:10

Mmm nare berichten over de Esdoorn. Ik meen ook eens gelezen te hebben dat het met een "schimmel" te maken zou hebben die op het blad en helicoptertjes zit?

Ik ga de bak toch ook maar zoveel mogelijk vrij houden. In het land kan ik alleen maar een draadje zetten, eikenboom is van de buren....

Elan, veel plezier, maar mij maak je er niet jaloers mee :D , al krijg ik geld toe :o

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:15

Naar waar in Turkije ga je Elan?

Ik ben in de ochtend 10 minuten kwijt voor voeren, water en hooi geven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:21

Kvulden wat fijn dat ze samen staan en het goed gaat! :D
Kan me voorstellen dat het niet lekker voelt, die esdoorn… Ik zou het ook maar afzetten.

Elan het zijn inderdaad rijlaarzen :) Alvast een fijne vakantie!

Ik heb hortensia langs mijn bak/paddock staan, dat schijnt ook giftig te zijn. Maar ze kunnen er vrijwel niet bij, wellicht als de planten groter worden wel maar daar valt tzt dan ook wel iets op te verzinnen met een stroomdraadje ofzo. Al heb ik ook niet de ervaring dat ze hortensia eten, toen ze nog bij mijn vader stonden had Ordeal er langs haar uitloop ook een staan en daar zat ze nooit aan.

Ik ben in de ochtend ruim een half uur bezig. Dan doe ik muesli geven, hooinetten vullen, waterbak vullen en mestruimen (eventueel dekens op of af).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:33

Onze ronde duurt, zeker als ik alleen ben wel een goede 1,5 uur, Om alle beesten eten te geven en ff een klein rondje met de honden te lopen. Meestal doe ik het ook wel in 2 fases en eet ik ff tussendoor ;)
Zeker nu de paarden ook wat verderop staan gaat er ook weer wat meer tijd in zitten.

Lekker op vakantie naar Turkije, aan de ene kant lijkt het me wel lekker, maar het land trekt me totaal niet.

Hier is het 'sochtends ook wel erg dris, maar overdag vind ik het met de zo'n erbij gewoon benauwd.

Ook hebben we hier een esdoorn staan. Vorig jaar hebben de paarden er niet naar om gekeken, maar misschien haal ik hem toch maar een keer om. Kan het hout ook weer mooi de kachel in ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:41

Op dit moment duurt mijn "rondje" 3 min :D , ze staan nog 24/7 op het land, dus ik kijk alleen maar of alles nog "rechtop" en op 4 benen staat. In de winter ben ik wel een uurtje bezig, mesten, hooinetten vullen, alles klaarzetten voor 's avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:46

Oef, voel mij ineens heel langzaam vergeleken bij jullie: ik ben zomaar 2 uur kwijt. Eerst voeren, wei of bak uitmesten, eventueel dekens , buiten zetten, stallen uitmesten en het hooi afwegen en weken voor die kleine en ik heb er "maar" 2... :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:52

[***] schreef:
Op dit moment duurt mijn "rondje" 3 min :D , ze staan nog 24/7 op het land, dus ik kijk alleen maar of alles nog "rechtop" en op 4 benen staat. In de winter ben ik wel een uurtje bezig, mesten, hooinetten vullen, alles klaarzetten voor 's avonds.

Hier staan ze ook 24/7 buiten maar er is daar geen stromend water dus moet nog een waterbak vullen, en ze krijgen wat vitamine brokken voor de aanvulling, deze moet ik dus ook geven. Plus een rondje om te kijken of het wild m'n omheining niet heeft gesloopt.

Dan komen er nog papegaaien, kippen, konijnen en honden bij ;) die willen ook graag wat hebben.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:52

Vanochtend toen het net licht was weer gaan voeren bij me 3 lieve pony's.
Het weekend zijn me ouders helaas weg, maar na het weekend gaat mijn vader een tijdelijke afdak maken zodat ze uit de wind en droog kunnen staan.
Vorige week 2 karren zand gehaald zodat de paddock niet zo blubberig was. Langzaam aan komen we er wel!

Ik ben in de ochtend als ik moet werken binnen 2 minuten klaar, even het hooi neerleggen en klaar. Ik zet alles al klaar voor de volgende ochtend. En in de avond ben ik meestal 15 a 20 min bezig met poep scheppen hooi geven en water bijvullen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nts19 op 14-10-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:55

palousa_boy schreef:
[***] schreef:

Hier staan ze ook 24/7 buiten maar er is daar geen stromend water dus moet nog een waterbak vullen, en ze krijgen wat vitamine brokken voor de aanvulling, deze moet ik dus ook geven. Plus een rondje om te kijken of het wild m'n omheining niet heeft gesloopt.

Dan komen er nog papegaaien, kippen, konijnen en honden bij ;) die willen ook graag wat hebben.

Ik heb ook geen stromend water, maar een man ;) en die vult de speciekuipen met een H2O bag, gaat prima. Verder krijgen ze 's avonds een paar plakjes hooi en ruimen we de mest uit het land, dan zijn we ook wel een goed half uur bezig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:01

Wij hebben 2 IBC tanks staan, daar doen we ongeveer 2 weken mee rond deze tijd van het jaar (komt veel vocht met het gras mee).
Maar het vullen van deze neemt ook wel wat tijd in beslag, en moet eigenlijk met z'n 2en (1 met de trekker en 1 met de auto met aanhanger).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:34

Er komt inderdaad zoveel vocht met het gras mee dat ze soms niet eens in de buurt komen van de emmers. Ik kan in elk geval niet zien dat eruit gedronken is en op stal drinken ze ook weinig. In de stal heb ik automatische drinkbakken, er is een kraan met tuinslang bij de paddock en daar vul ik de H2go zakken om de waterbakken in de wei te vullen.

De bomen staan bij ons alleen bij de stal en ons huis. In de paddock en in de wei kunnen ze nergens last van hebben. Alleen dit jaar voor het eerst kruiskruid op het aardappelveld naast ons. Het hoeft maar de sloot over te waaien en ik heb het ook voor het eerst… Ik heb al eens overwogen om het stiekem weg te halen, maar ik durf het niet.

Buiten zetten duurt hier een half uur, het voeren daarvoor iets van 5 – 10 minuten. Maar dan heb ik verder echt nog niets gedaan. Stallen mesten, aanvegen, opruimen, paddock/wei uitmesten, etc. duurt al snel een uur. Dan ('s avonds) op stal zetten met hooi en voer. Voor de nacht nog een keer de mest uit de stallen, eventueel deken wisselen, hooi geven en de derde keer krachtvoer. Kost me ook zo 20 minuten tot een half uur. Dat is natuurlijk exclusief mest wegbrengen, voer opbergen, omheining repareren, maaien rond de stal, stallen leegscheppen en opstrooien, etc.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:39

in de avond ben ik ook minimum een half uur tot een uur kwijt om te voeren, mesten, water geven etc. Dan tel je er de extra klussen qua onderhoud van stal en weide nog niet bij en dan heb je ook nog geen enkel paard gepoetst of gereden.
Het is een lifestyle zullen we maar zeggen :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:43

Goede morgen, wat een zeik weer zeg :r
Gisteren was het al koud en grauw maar nu ook nog een hoop water.

Ik ben smorgens in 10 minuten klaar bij de paarden maar het kan nog sneller als ik savonds het hooi klaar leg onder het afdak.'
Dan hoef ik alleen de paarden maar los te laten uit stal.

Savonds ben ik langer bezig omdat ik dan de stallen erbij doe en voer.

Smorgens heb ik er dan weer het kleinvee bij om te voeren, kippen, schapen, duiven, kalkoenen.'
En de honden moeten natuurlijk ook.

Ik heb een put dus ik pomp om de zoveel dagen een 1000liter vat vol.
Merk dat ze een stuk meer drinken nu ik hooi voer inplaats van voordroog hooi.

nts leuke foto's!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:46

Lifestyle inderdaad, er gaat echt veel tijd in zitten. Maar het is het voor mij absoluut waard! Ik geniet er zo van om ze thuis te hebben :D

Lorette moet toch wel kunnen om bij de buren even wat onkruid weg te halen? Neem aan dat ze het wel begrijpen als je het uitlegt. Kan je het niet vragen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:01

Ik ben s'ochtends 15 tot 20 minuten kwijt, of 30 als ik elk strootje aan ga harken etc. S'avonds een paar minuten om even de kruiwagen die al klaarstaat met hooi te geven.

Kvulden wat goed dat ze bij elkaar staan! :D
Wat een mooie paddock met zand komt er hier voorbij, pff zwaar word dat na een x aantal kruiwagens he? Maar goed ze staan er wel keurig bij nu!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:14

nts19: Ziet er al een stuk beter uit :)

Water geven doe ik gewoon met de tuinslang die van de buitenkraan bij het huis naar de wei loopt. Heel makkelijk en ook gewoon schoon kraanwater voor de paarden.

Hier momenteel eigenlijk maar heel erg weinig werk aan de paarden... Ze staan nog steeds 24/7 op de wei, dus alleen het water bijhouden en krachtvoer nog bijvoeren. Verder alleen controleren en lekker knuffelen en aan het werk met ze :D
Wel is het opknappen her en der nog wel aardig wat werk. Volgende wat op de to-do-list staat is een trekkertje vinden, om zelf de bak te kunnen slepen, de wei te kunnen slepen en te maaien.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:16

Het is soms ook een hoop met werk, maar ik vind het ook zo lekker om ze aan huis te hebben. We wonen er nog niet maar we hopen toch wel eind november daar te gaan wonen. Ik doe het nu met plezier 2x op een dag me paarden, en waar ik voorheen stond met me pony had ik vaak geen zin en dat was zo niet voor mij. Maar je heb nu gewoon lekker je eigen ding en je kan doen en laten wat je wil. Soms mis ik de stalgenootjes wel hoor, maar daar heb ik gelukkig nu ook bokt voor! :')

We hebben nu bijna 50 kruiwagens zand gereden :') Maar moet zeggen dat me vader het meest heeft gereden want ik loop niet zo makkelijk vanwege gebroken voet vorig jaar november.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:20

Hier ook de paarden nog 24/7 op de wei. Ik voer wel onbeperkt hooi bij. Maar dat houdt in als ik ga kijken of alles goed gaat, ik een kruiwagen met baaltje hooi mee neem. Touwtje eraf en in de bak, klaar! Geef momenteel wel een kuurtje psyllium, tegen zand etc, dat kost meer tijd omdat 2 van de 3 paarden het slecht eet. Gelukkig lijkt het met de dag makkelijker te gaan.

Water hier ook met tuinslang vanaf de buitenkraan. We hebben hier een put zitten, volgens de buurman moet ook een pomp ergens staan. Maar de vorige bewoners gaven de paarden ook kraanwater en ik heb dat zo over genomen. Wel eens bij de verhuurder aangegeven dat het best uit de put kan en dat het best heel veel kost uit de kraan (we hebben 6 - 8 paarden staan in totaal), maar daar ging hij niet verder op in, dus dan maar niet. Hij heeft afgelopen zomer zelfs op een tweede plek een buitenkraan gemaakt dat we minder ver hoeven te lopen :=

Ben er nog niet helemaal uit hoe ik het van de winter ga doen, ik zie wel hoe het loopt :Y)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:40

Hier is het nog droog, gelukkig. Nu kunnen de paarden nog even een paar uurtjes op het gras tot het gaat regenen, daar zijn ze erg blij mee.

Wij mesten meerdere malen per dag. 's Ochtends is het meeste werk, dan gaan de paarden op het land of voeren we hooi en mesten we de paddock/bak. Dat is vaak een half uur tot een uur werk, afhankelijk van hoeveel mest ze vertrapt hebben. Voor het avondeten mest ik de wei en komen ze weer terug op de paddock (indien ze op de wei hebben gestaan) en 's avonds worden de laatste hopen dan nog even meegenomen als we gaan voeren. In totaal schat ik zo'n 2,5 - 3 uur per dag werk alleen aan mesten/voeren/paarden verplaatsen. Dan heb ik hooinetten vullen e.d. nog niet meegerekend.
Water komt hier trouwens uit de sloot, buurman heeft een pomp in de sloot hangen met een lange slang die we altijd mogen gebruiken, dus dat scheelt een hoop werk en centjes :D

Mooi stukje Gypsy! Staan een hoop nuttige tips in. Misschien nog een stukje over draineren erin?

Dat ziet er goed uit nts. Fijn hè, als je dan klaar bent. Geeft een hoop voldoening :)

Fijn dat ze nu bij elkaar kunnen Kvulden! Scheelt weer een hoop stress en gedoe denk ik.

Oh lekker Elan, ik wil ook wel even weg. Ik heb er nu een extra taak bij, want mijn moeder is op vakantie. Bij haar moet ik ook de katten en kippen doen, dus de dag moet weer even anders ingedeeld worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:07

Hier de hele ochtend al een vies regentje...paarden sjagerijnig in de schuiltent en de bonte kan héél boos kijken als ze niet ál het hooi in de tent krijgt :D