Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:06

Daar hebben ze werkhandschoenen voor uitgevonden :')

Note to self: geen iniminipaardjes kopen als gezelschap dus :P

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:09

Ik zou idd ook nog wel eens een paar 'echte' smidshandschoenen willen hebben, maar die dingen zijn zo duur ;)

@Prairy; buiten de nadelen, hebben ze ook voordelen hoor; kleine poepjes, weinig voer en een heel aandoenlijk hinnikje ...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:11

Ah ja, die handschoenen vergeet ik dus altijd.
En dan doe ik heel voorzichtig en toch schiet ik uit _O-
Zo'n grotere met handvat heb ik ook maar die is zo zwaar en ik heb niet zoveel kracht in mijn handen.
Het is puur een klein beetje bijvijlen af en toe.

Prairy, minis zijn zo leuk en schattig. <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 08-12-20 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:12

Ja die kleine poepjes vs de grote heb ik bij logees wel gemerkt, dat is wel een heel groot voordeel!
En die hinnikjes, daar heb je ook wel weer gelijk in... Ik ga er nog eens over nadenken :D

Oja en nog een voordeel, ik kan er makkelijk wat manden ophangen en dan daarmee de oogst uit het voedselbos halen. Das met een grote toch weer lastiger als met zo'n kleintje :)*

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:37

Ik gebruik voor het hooi een ibc tank. Ik heb hem wel een stukje lager gemaakt. Ik gebruik geen netten. Ze zijn erg netjes met eten.

Ik ben vandaag gebeld doir de rentmeester en ik kan de wei pachten. Alles wat met de huur niet mocht mag nu wel. Stukjes verharden en stukje van het bos gebruiken waar ze beter kunnen schuilen. Rondom beplanten een waterput slaan en hij wil met de gemeente gaan praten of er een schuilstal geplaatst kan worden. Nu moest ik in juli van die wei af van de verhuurder omdat ik ipv 75 geen 250 wilde betalen. De wei is nu weer pachtvrij. Er ligt nog een andere wei naast die komt ook nog vrij, dus daar gaan ze mij ook nog voor benaderen. Ik moet dan alleen even kijken of het niet te duur word. Ik krijg nu 0,85hectare voor 1250,- wel iets meer dan eerder, dus ze hebben de pacht verhoogd. Wat betalen julie voor gehuurde weides?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:45

@kvulden: gefeliciteerd met de pachtwei :)
Toen ik nog een halve hectare had was dat 50 euro per maand, dus 600 per jaar (per jaar te betalen zonder restitutie bij opzeggen). Maar dat is alweer 5 jaar geleden onderhand.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:50

DubbelFun schreef:
@kvulden: gefeliciteerd met de pachtwei :)
Toen ik nog een halve hectare had was dat 50 euro per maand, dus 600 per jaar (per jaar te betalen zonder restitutie bij opzeggen). Maar dat is alweer 5 jaar geleden onderhand.

Ok dat is dan bijna het zelfde. Toen ik het huurde heb ik het pachtcontract gezien en dat kwam op 75 per maand. Nu dus 104.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:02

kvulden schreef:
Ik gebruik voor het hooi een ibc tank. Ik heb hem wel een stukje lager gemaakt. Ik gebruik geen netten. Ze zijn erg netjes met eten.

Ik ben vandaag gebeld doir de rentmeester en ik kan de wei pachten. Alles wat met de huur niet mocht mag nu wel. Stukjes verharden en stukje van het bos gebruiken waar ze beter kunnen schuilen. Rondom beplanten een waterput slaan en hij wil met de gemeente gaan praten of er een schuilstal geplaatst kan worden. Nu moest ik in juli van die wei af van de verhuurder omdat ik ipv 75 geen 250 wilde betalen. De wei is nu weer pachtvrij. Er ligt nog een andere wei naast die komt ook nog vrij, dus daar gaan ze mij ook nog voor benaderen. Ik moet dan alleen even kijken of het niet te duur word. Ik krijg nu 0,85hectare voor 1250,- wel iets meer dan eerder, dus ze hebben de pacht verhoogd. Wat betalen julie voor gehuurde weides?

Voor ik ze aan huis had, huurde ik voor de paarden 1 hectare wei aan 1000 euro/jaar. Vond dat vrij duur, gezien ik zelf nog omheining en stal moest zetten, maar te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:09

@solleke: mocht jij op een gehuurde wei een stal zetten dan ?? Is dat geen desinvestering als je besluit weg te gaan ??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:13

DubbelFun schreef:
@solleke: mocht jij op een gehuurde wei een stal zetten dan ?? Is dat geen desinvestering als je besluit weg te gaan ??

:j Bij stal moet je je niet teveel voorstellen, was een schuilstal van schaaldelen met een golfplaten dak en rubber tegels op de vloer. Maar de verhuurder was een stokoude notaris in een rolstoel, die die gehuurde wei al jaaaren niet meer gezien had. Zolang hij zijn centen kreeg, maakte de rest hem niet veel uit :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:01

Ah vandaar :) die stal was misschien ook nog wel uit elkaar te halen en in onderdelen weer te gebruiken.

Mijn betonelementen stal wordt nu ook wel slecht, waar ik ooit eens een zoutblok had hangen is het beton losgekomen en zie je nu het betonijzer zitten. Ook delen van de binnenplaten zijn al gescheurd hier en daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:59

Hier vandaag begonnen met de 2e poetsplaats aan te leggen en de zadelkamer om te gooien voor onze nieuwe klant :+

Zaterdag weer verder aan de bak als het droog is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:10

Ik heb vandaag maar weer eens blad en hooi uit de paddock gehaald. Met veelal de bladblazer. En ik had frisse paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:28

Die gooit er wel een paar aparte sprongetjes uit :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:30

Ja en het is zelfs een merrie, die wilde spelen. Hiervoor kwam ze van achter naar voren gesjeest.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:33

Belker schreef:
Ja en het is zelfs een merrie, die wilde spelen. Hiervoor kwam ze van achter naar voren gesjeest.

Lijkt wel of ie de vloer is lava speelt :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:34

DF wat een schattige vijl

KVulden, hier zat ik een jaar of 2 geleden op 800 euro voor 8000m2 per jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:38

Hahaha hilarisch. Hier ook zo'n speelse merrie!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:49

haha, wat een lekkere stuiterbal...

kvulden, fijn dat je de wei mag hebben. die 1250 is per jaar neem ik aan? Tis wel veel geld, maar je hebt nu wel 'alle' vrijheid, en dat is veel waard. Ik denk dat mijn wei me aan hypotheek ook meer per jaar kost dan ik wil weten. Maar toen mijn merrie nog op een pensionstal stond, betaalde ik 1000 Euro per kwartaal. Alles is relatief...

Kleine poepjes versus grote; die kleine drolletjes van mijn shetje zijn een stuk lastiger te scheppen dan die grote plenzen van mijn merrie. Ze vallen zo makkelijk tussen de tanden door. :).

Ik heb hier gewoon een slowfeedernet aan de wand van de shettenstal hangen. Het is een inloopbox, waar ook de waterbak op shethoogte hangt. Shettemans is ongeveer 85 cm, dus alles is daar op zijn maat aangepast en in de staldeur hangt een dwarsbalk zodat de merrie niet naar binnen kan. Ik heb buiten geen voerplaatsen of drinkplaatsen.

In de inloopbox van mijn merrie van 1.55 hangt alles op haar hoogte, maar ik heb daar een houten bak aan de buitenkant van de stalwand gemaakt met een slowfeedernet wat ik op de kop hier in gooi en vastklik aan de bodem van de bak. Merrie eet dus met haar hoofd over de stalwand heen en dit is prima te doen. Ik vul alles twee a drie keer per dag bij. Shettemans kan hier niet bij.

(Tenzij we weer eens te lui waren om het hooi in het net te stoppen, maar los in de hooibak te doen. Dan ligt alles binnen no-time op de grond van de stal en kan shettemans toch van twee walletjes eten... ahum)

Vanmiddag is een deel van mijn bijkeuken getegeld. Ik mag nu weer van de woonkamer via de achterdeur naar buiten, om mijn huis heen lopen, naar de voordeur en daar naar binnen voor toegang tot mijn kantoor en bovenverdieping met nu nog het enige toilet in huis... zooo niet handig...

ik ben zo aan het aftellen met die verbouwing... Ik wil mijn huis weer voor me zelf en alles gewoon af...
Vrijdag heb ik dan hopelijk weer een toilet beneden, maar dan weer geen deur voor de wc...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:53

ClaudiaHS schreef:
Ik heb een grote vijl van mijn hoefsmid om melles platvoet en stijlvoet zelf een beetje bij te houden.
Maar ik rasp constant stukken van mijn handen :')
En bloeden dat dat doet :oo
Dus die met handvat lijkt mij wel ideaal.

Ik had voor mijn paarden een ibc vat. Denk dat hij nog geen 35-40cm hoog was.
Mijn mini kon daar makkelijk uit eten.
Edit:
Beetje onduidelijke foto.
[ [url=m/Uv4cVg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goede bekap handschoenen kopen! Kan het enorm aanraden.

Ik heb sinds kort de diamond vijl, die zijn helemaal knetterscherp maar dankzij mijn handschoenen heb ik nog vingers :D.

Kosten wel wat, maar ze zijn het echt waard. Ik doe er nu al 3 jaar mee en ik bekap elke 3 weken ongeveer.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:54

Heerlijk die vrolijke paarden!

Doe jij helemaal zelf de hoeven van je paarden bijwerken DF?

Wij zijn druk met de voorbereidingen, gaan dit weekend starten met klussen!
Zijn er hier mensen met een solarium aan huis? Bestaan er een beetje goedkopere huis-tuin en keuken opties?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:21

Belker, wat een leuke sprongen maakt ze :D.

DF, ben benieuwd hoe die kleine vijlen gaan bevallen. Die grote lijken me niet handig, dan vijl je Peppy zijn oksels/ribben ook steeds mee denk ik?

Greendragon, niet handig dat je huis nu zo'n obstakeltraining is, maar het is voor het goede doel :D.

Biancaaaa, veel succes. Welke klus staat als 1ste op de planning?

Solarium aan huis heb ik geen ervaring mee. Lijkt me heerlijk, ik zou er zelf wel 1 willen :')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:26

Wat een leuk filmpje Belker! Die sprongen :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:55

Het is ook relatief natuurlijk. In de stad huur je er net een lege garage voor.

Ik vraag me wel af waar de verhoging vandaan komt. Weet niet of ik dat wel of niet moet vragen. Het is hier niet zo dat de weilanden voor het oprapen liggen. Dit is eigenlijk de enige die voor mij in aanmerking komt.

Ik zou ook een waterput willen laten slaan. Met zo'n waterbak er op met zo'n klepel. Iemand daar ervaring mee?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:57

Denk er aan dat je dan niet overal drinkwater kwaliteit water hebt. Bij ons zit er veel te veel ijzer in om veilig te zijn. En zo is het op veel plekken in Nederland.