Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 14:50

Hihi. Dan was ik ineens vroeg met 11 uur eruit :+

Kom op dames, allemaal samen rijden. Mooie foto's / filmpjes onderweg voor elkaar :D . Ik ga ook opzadelen. Geen van mijn rijmaatjes kan dus ik ben ook op mezelf aangewezen. Misschien ook wel lekker. Even mn hoofd leeg maken na de decemberdrukte. Gaan we vanavond weer vol er tegenaan op t werk en morgen richting Caily, dan woensdag terug hierheen :):) Na bijna 14 maanden gaan moeder en dochter elkaar weer zien...

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:54

Haha, het paarden aan huis uitslaaptopic :D
Ik dacht al dat ik laat was, maar dat valt dan idd nog weer mee. Heb net een rondje hard gelopen met manlief. Dadelijk het paard zadelen voor een rondje.
Ook alleen...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:15

Ik denk dat ik zo een rondje ga wandelen met 1 van de 2 paardjes. Of allebei. Ik heb net besloten dat ik morgen ga rijden.
Alleen morgen komt wel de hoefsmid. Zal ik het dan voor of na het bekappen doen? Staan beide ijzerloos.
Heb trouwens iets nieuws uitgeprobeerd met Nick zaterdag. Hij vond het heel leuk!
Het was onze eerste keer, dus hier en daar mag er wel wat verbeterd worden. Maar ik vond het al goed gelukt! Aangezien ik nooit longeer ofzo :P Deed ik bij James ook nooit. Wel vaak dit soort dingen zonder touw. Maar nog nooit zo. We vonden het beide leuk, dus voor herhaling vatbaar. Moet dan wel ff een echte longeerlijn halen.
Goed voor Nick's slappe achterhand. En een leuke afwisseling.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:56

Leuk filmpje, Chasey! Die shet ook die overal tussendoor wandelt _O- . Wat me alleen wel opviel, is dat Nick de linkergalop lastig vindt. Hij springt linksom wel rechts aan. Op de cirkel is dat natuurlijk lastig, dus springt hij voor wel over op de linkergalop, maar achter niet. Dan galoppeert hij dus overkruist. Voor mij altijd een teken, dat er iets aan de hand is. Hij kan gewoon 'rechtshandig' zijn en niet rechtgericht. En dan is het een kwestie van oefenen. Maar kan ook zijn, dat hij ergens vast zit. En zeker als je er dan ook nog op gaat zitten, kun je problemen krijgen. Mss iets om in je achterhoofd te houden.

Zag er wel uit of hij veel plezier had! Mooi gewei ook! :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:58

Klopt, ben ik van bewust. Ik doe je ff een pb, want ik weet namelijk wat er is. Maar gooi dat liever niet openbaar.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:58

Bah wat ben ik een schijterd. Durf er gewoon bijna niet meer op in mn eentje. Stef begin te dribbelen als ik op wil stappen. Vind t doodeng. Heb hem nu vast staan aan tqee haltertouwen. Een om zijn nek en d ander van het touw naar de muur. Dan kan hij iig nergens naartoe. Dat werkt voor nu.

Maar goed. Ik zat er weer op en hij was weer braaf en ondanks de stevige wind heb ik weer heerlijk gereden.

Afbeelding

Afbeelding

En nogeen foto hoe mijn posse er nu bij staat.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:59

Uitslapen? ? 7.00 uur was ik eruit helaas als kindjes ooit pubers worden zal dat wel veranderen hoop ik.
Net toch nog snel half uurtje gelongeerd.

Chasey al eens osteo erbij gehad?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:00

Abby staat hij dan echt vast? Dat zou ik doodeng vinden opstappen is gewoon stilstaan. Strenger zijn!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:08

AbbyBlues, vind het knap dat je alsnog gegaan bent! Goed hoor. Het waaide ook echt flink! Hier waaiden we ook bijna weg.
Maar zoals lynn zegt. Ik denk ook dat je strenger moet zijn.

Lynn, Meer info wil ik best een pb doen. Ik weet de oorzaak waarom hij zo loopt. :( Osteo laten we pas in het voorjaar komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:23

Pb maar

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:44

Pb gedaan.

Wij hebben net even met de hele kudde gewandeld, was wel even fijn! Soms waaiden we wel bijna weg :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen komt de hoefsmid, is ook weer hard nodig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:55

Dat ziet er gezellig uit, Chasey!

Abby, komt Anke niet meer bij jou? Mss kan zij jou helpen met dat gedribbel. Bet is niet leuk om bang te zijn. Wel stoer dat je er geeoon op gegaan bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:04

En laat ik je nu geen angsthaas vinden Abby, maar gewoon realistisch en juist een ontzettende bikkel omdat je er wel gewoon opstapt en toch een ritje gaat maken, met een flinke wind ook nog eens.

Je moet gewoon niet vergeten dat je nog niet zo vreselijk veel ervaring hebt en dan ineens in je dooie uppie met een eigen paard (en niet de kleinste ook) er voor te staan, toont voor mij juist alleen maar aan dat je je ballen op de juist plaats hebt zitten.
Juist jij komt er wel, ben ik van overtuigd, want het feit dat je je angst in slikt en toch doorgaat, om dan vervolgens heerlijk te mogen genieten, zegt toch alles over jullie allebei.
_/-\o_

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:05

MiniMeLona schreef:
En laat ik je nu geen angsthaas vinden Abby, maar gewoon realistisch en juist een ontzettende bikkel omdat je er wel gewoon opstapt en toch een ritje gaat maken, met een flinke wind ook nog eens.

Je moet gewoon niet vergeten dat je nog niet zo vreselijk veel ervaring hebt en dan ineens in je dooie uppie met een eigen paard (en niet de kleinste ook) er voor te staan, toont voor mij juist alleen maar aan dat je je ballen op de juist plaats hebt zitten.
Juist jij komt er wel, ben ik van overtuigd, want het feit dat je je angst in slikt en toch doorgaat, om dan vervolgens heerlijk te mogen genieten, zegt toch alles over jullie allebei.
_/-\o_

Amen _/-\o_

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:15

Dank je wel lieffies. Dat doet me echt goed. :)

Nee, Anke is al een tijdje niet meer geweest. Helaas vanwege de scheiding heel erg weinig tijd gehad om überhaupt iets met de paarden te doen. Stef was altijd de makkelijke, is eigenlijk nooit zo dribbelig geweest. Dacht er vandaag idd aan om Anke maar weer eens te bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:19

Hij zal er zin in gehad hebben? :D ;)

Had Lona van mij ook altijd hoor; Als mijn neefje van toen 3 jaar er op wilde, leek het wel een oude dame, zo verschrikkelijk voorzichtig en meedenkend als ze dan was, ook echt pas weg willen stappen, als ze zelf had gecontroleerd of dat hij wel goed zat...

Totdat ik dan erna het krukje voor mijzelf erbij pakte, stond ze ouderwets te stuiteren! Was bij haar altijd wel zo iets van; Oh baas kan het hebben, dus die zal het weten ook...

Dus misschien is dat bij jou ook wel zo? Is het stiekem nog een compliment ook hee... :Y)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:20

Lol. Hij had er inderdaad wel zin in ja. Had weinig aansporing nodig vandaag.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:31

Wat doet hij dan als je wilt opstappen? Wil hij dan al gelijk gaan lopen?
Ik vind het ook knap dat je gewoon naar buiten gaat hoor! Toppie :D

Ik had vorige week een buitenrit gemaakt met Nick en moest ik over een viaduct, daar was hij bang voor. Dus ik stapte af en wilde na het viaduct weer opstappen. Normaal blijft hij netjes stil staan als ik op wil stappen, maar na het via duct niet. Hij was gewoon nog bang. Maar ondanks dat corrigeerde ik hem wel.
Als ik in de beugel stapte en op wilde stappen en hij weg liep, gelijk weer uit de beugel terug op de plek zetten. En overnieuw. Totdat hij echt weer stil kon staan en ik kon gaan zitten. Hebben het wel 5 keer over moeten doen. Maar uiteindelijk had hij door dat hij niet zomaar weg moest lopen als ik nog niet eens zat, maar enkel nog in de beugel stond.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:38

Ja hij begint te lopen. En als ik hem terugzet gaat hij dribbelen of opzij stappen. Kan ik weer van m'n stoel aan om hem recht te zetten.
Ik heb hem wel steeds terug gezet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:42

Mmm lastig!
Ik denk dat je gewoon moet blijven herhalen en moet blijven oefenen.
Wat ik bij Nick heb gedaan is een keer heel flink mijn stem verheffen en een tik tegen de borst/hals.
Toen hij bij ons kwam kon hij ook niet stil staan en ging schrapen met de voeten. Echt behoorlijk schrapen dat je scheenbenen risico liepen. Ik heb dat binnen een week afgeleerd door echt heel streng en boos te zijn.
Want ik had geen zin in een gebroken scheenbeen :') En sindsdien blijft hij keurig staan wachten, overal. Ook bij het opstappen. En de hemel inprijzen als hij wel stil staat. Dus ik prijs Nick (en de andere dieren) continue. Maar als het moet, kan ik ook heel streng zijn!! En dat weten ze nu :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:29

@abby: ik ga helemaal met Minimelona mee en vind je hartstikke stoer dat je er wél op stapt! Goed bezig meid!
@chasey: jij laat gewoon de hele kudde in 1 keer uit :') Held!

De buurvrouw had laten weten de komende tijd niet meer mee te gaan buiten rijden. Dus moest ik toch maar weer alleen. Daar moet je bij Walter altijd de tijd voor nemen... maar wel gedaan. In het begin al wat dingetjes dat hij een kort rondje wilde doen en ik niet... de kunst is dan om vooral niet boos te worden, niet te gaan vechten, maar te wachten en op het juiste moment een tikje.
Met boos worden of op het verkeerde moment een tikje bereik je dan alleen maar dat het paard compleet over de zeik gaat en dat is voor niemand leuk (of veilig).
Op een gegeven moment vond hij het écht even eng, toen er wel af gegaan.
Later er weer op... en toen wilde ik rechtdoor, maar hij rechtsaf (naar huis). Vond ik geen strak plan.
Meneer vond mijn plan weer geen strak plan, dus staken en omdraaien. Dan liet ik hem gewoon een stuk achteruit lopen, omdraaien en kijken of hij dan wel wilde. Na dat een keer of 10 gedaan te hebben, liep hij dan toch maar vooruit. Er kon zelfs een flinke draf af :) :j
Ach ja, tegen de tijd dat hij 20 is, is het vast ook een relaxed buitenrijpaard. Dus ik heb nog ruim 6 jaar om dat voor elkaar te krijgen :+

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:40

Merrt x mas allemaal!

Fijn dat je toch nog genoten hebt abbey! En geloof me, ik weet wat het is. Kliek stond gewoon principieel niet stil met opstappen. Vanaf 1 voet in de beugel vond hij dat we begonnen waren dus ging hij vast. Terugzetten, streng zijn en overnieuw beginnen hadden allemaal juist een averechts effect. En aangezien ik wel op een lopend paard kan opstappen maar niet op een stuiterend paard heb ik er maar geen zaak van gemaakt. En uit het feit dat ik dit hele stuk in de verleden tijd heb geschrevenkan je misschien afleiden dat het toch nog goed is gekomen. Ergens rond zijn 20ste viel het kwartje vanzelf. Kan tegenwoordig zelfs met krukje opstappen!
Rond zijn 30ste hoop ik de rem gevonden te hebben. Had pas endomondo weer een keer aan precies op een dag dat hij er zin in had. Topsnelheid van bijna 42 km/u. Vond ik niet grappig meer (mietje :o ) maar ben stiekem ook wel trots. Alle gedachten aan zijn pensioen gaan weer op de lange baan.

Heb besloten met twix toch de medische molen in te gaan. Ondanks dat ze geen pijnreactie geeft krijg ik toch teveel aanwijzingen van haar dat er ergens iets niet goed zit. Tot die tijd werken we rustig verder aan leiderschap en vertrouwen. Heb zaterdag mijn eerste parelli les met haar!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:45

Spannend, Nathalie. Ik ben benieuwd wat Twix van Parelli vindt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:14

Ze leren nog steeds het meest door gewoon te doen met buiten rijden! Ervaring op doen :) Al is dat soms best moeilijk hoor!

Succes Natalie, ik hoop dat het Twix kan helpen.

Omdat het toch zo'n raar jaar is geweest, heb ik besloten een ejitp te maken.
[EJL-ITP] 2016 een jaar vol emoties.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:01

Fabster schreef:
Spannend, Nathalie. Ik ben benieuwd wat Twix van Parelli vindt.

Stom natuurlijk. Twix vind alles stom wat ze niet kent. Maar de aanhouder wint zeg maar. Bos vind ze nu ook geweldig.