Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:27

Oei...fructaan is best nog hoog,gaat alleen maar stijgen...de jongens gaan vandaag in de ochtend op het gras en niet in de middag,eens kijken of ze dat bevalt :P

Wat een gedoe altijd met het juiste schoeisel he...ga denk ik mstraks mooi gevoerde laarzen aandoen :P
Ik heb jarenlang op werkschoenen met stalen neus gelopen,was verplicht met werk en na een gebroken teen vroegâh door een lüllig iets met mijn vorige paard...bij de paarden ook altijd stalen neuzen.Heb er op zich geen moeite mee.

Gypsy...ik heb nog niet gekeken naar je werk,wat moeite met lezen en verwerken gister.Hopelijk vandaag wat beter.

Leuk zo'n taxi-shet :D en dan een andere die een surrogaat moeder neemt...arm ding :(:)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:23

In Groningen is de FI nu al hoog, terwijl hij voor de rest 'stijgend' is. Overigens zal het met bewolkt weer (zoals nu) wel iets meevallen met het harde stijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:26

Ik heb ze toch maar even op de paddock gelaten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:39

Bij mij is het vandaag helaas geen weide. Geen tijd voor vandaag.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:42

Ik twijfelde ook dus heb ze nu maar met hooi op de paddock. Vanmiddag mogen ze een uurtje.. zal wel loslopen en vind mezelf soms wel aanstellerig (mijn vriend vindt dat vooral :') ) maar ik zou het mezelf niet vergeven als Viola HBV zou worden. :'(

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:47

Ik denk dat ik ze zo maar een wat kleiner strookje gras erbij geef. Moest vanmorgen al voor 7.30 van huis en was al genoeg aan het klungelen in het donker met voeren en paddocks mesten. Hier is het koud en zonnig dus dat is voor het fructaan niet gunstig geloof ik :=
Moet er sowieso nog een aantal naar binnen halen ivm hoefsmid, DA om te enten en wat te scannen en daarna moeten ze tijdelijk even op 1 stuk opgesloten worden omdat vanmiddag ook nog koeien opgehaald worden en dan moeten ze door de wei van de merrie kudde.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:55

goede morgen dames, weer aardig bijgekletst jullie

nieuwkomers welkom!

ik heb mijn laptop weer *\o/*
pc is een traag geval dus daar zit ik niet graag aan

wij hebben gisteren de voortuinen onder handen genomen en daar kwam heel wat snoeimateriaal uit
was behoorlijk achterstallig
de knotwilg was een gewone wilg geworden dus daar kwam een flinke pruik af en daar vermaken de paarden zich nu mee
en aangezien ik gisteren al dat snoeimateriaal moest afvoeren naar achteren hebben ze de hele dag op de boswei gekund dus dikke lol
vandaag waren ze er nog druk van

lisa vera geeft de merrie ook melk of tut ze alleen bij de merrie?
Tika dook hier bij mij onder de ruin en zoog aan zijn , tja voorhuid ofzo :? , maar hij vond het wel prima, melk kwam er natuurlijk niet dus het was troost zoeken
Onze merrie pikte het niet dus daar bleef ze wel bij weg.
Ik heb het laten gaan en het werd vanzelf minder.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:10

Ik heb ze er net afgerold :P ze staan nu uit te dikken..

Kijk vanmiddag wel of ze nog een uurtje mogen of dat ze hooi krijgen.

Spatter...fijn dat je je leppie weer hebt :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:45

Hihi, hier is het de hele dag al bewolkt dus vanmiddag mogen de paarden er wel even op. Ik hoop een beetje op tijd thuis te zijn, vanavond weer eens clubles. :j

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:07

Helaas paard zonder reden een warm ( zeg maar heet) been. Clubles slaan we vanavond maar over :(
Mogen ze lekker de hele avond op de wei Y)(^)
Maak ik vast vrienden mee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:31

@Natalie: balen... nergens een klein wondje kunnen ontdekken ?? Kan een beginnende ontsteking zijn. Misschien even temperaturen om de paar uur. Met een ontstekingsremmer kun je dan het ergste voor zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:38

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:44

Tinky12 schreef:

Mijn moeder die absoluut helemaal niets van paarden moet hebben, belde me er gisterenavond laat nog speciaal voor op want ik heb toch ook wel eikenbomen rond de weide.
Had het zelf ook op het nieuws gezien. Gelukkig weinig eikels in de weide.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:49

Wij super veel. Zetten een stukje af met prikpaaltjes en de rest weg met de bladblazer en hark. Elke ochtend een rondje. Hebben al super veel gesnoeid maar zal blij zijn als ze allemaal afgevallen zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:49

Houd het in de gaten...ik heb al een stuk afgezet,er ligt nog niet veel maar ik hoor bij de buren de hele dag eikels vallen op hekwerk en afdak.
"Mijn" boom heeft vorig jaar megaveel gegeven dus hoop dat hij dit jaar wat minder geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:51

Ik heb maar 3 takken van 1 eikenboom die overhangen op mijn postzegelweitje en ik haal ze iedere morgen keurig weg. Net als de esdoornzaadjes en bladen van de enkele, goden zij dank ook flink gesnoeide esdoorn die bij de bak staat.
Het is gelukkig goed te doen hier, maar ik ben der als de dood voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:04

Bij ons 1 eikenboom van de buren die overhangt. De paarden lopen nog niet op dat stukje, maar over een week wel.... Ik zet er wel even een draadje langs.

Verder heb ik rond de paddock wel een paar esdoorns staan, maar eerlijk gezegd maak ik mij daar niet zo druk om. Ze hebben meer dan genoeg hooi te eten en als ik alle onderzoeken zo lees komt het meestal voor bij jonge paarden, die niet of weinig bijgevoerd worden en op het land staan. Uiteraard probeer ik te voorkomen dat ze grote hoeveelheden eten, maar ik maak me er niet heel erg druk om :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:16

[VN] Nieuw bewijs voor esdoorn als oorzaak atypische myopathie

Volgens mij hoeven ze niet eens zo vreselijk veel binnen te krijgen als het ook nog eens zieke bomen betreft...

En ik heb een aantal jaar geleden op een weiland gestaan wat omringd was door esdoorns, maar toen deed ik er alles aan om het eten er van te voorkomen, maar ze zochten ze gewoon uit! Ze vinden de zaadjes nog lekker ook dus. Kwist niet hoe snel dat ik moest maken dat ik daar weg kwam...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:56

Ik heb zowel eiken als beuken. Esdoorns had ik langs de wei wel, maar tegen de tijd dat die bladeren gingen vallen kwamen ze er al niet meer op. De esdoorn die ik bij huis had staan is bij de eerste AM-verhalen al om gegaan :D
De eiken/beuken langs de weg zouden van mij ook weg mogen, maar ze zorgen wel voor schaduw en 'veiligheid' als een auto weer eens probeert er eentje om te rijden 8-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:04

En yes....alles staat bij elkaar. Zonder Gemok. *\%/* *\%/* *\%/*

Ik draag nu een soort van wandelschoenen. En daar ga ik ook gerust mee door de blubber. Als het echt koud wordt dan gaan de thermoboots aan. Wel die goedkope met de klittenband. Met skistokken. En ik heb een dikke thermobroek waar ik ook in rij. Ik heb wintertenen. En al eens mijn knieën bevroren gehad. Dus hier geen risico haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:08

YAY!! *\o/* *\o/* *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:46

kvulden super!

ik barst van de eikels, hier 80 grote eiken vol eikels maar ze eten er niet zoveel van, eten liever gras
ze mogen nu af en toe op de boswei , daar liggen de eikels, en ik heb ze een tijd in de gaten gehouden maar na een aantal gaan ze over op gras en ik zorg dat er altijd hooi ligt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:56

Goed zo kvulden! Lekker gevoel als het goed gaat! Nu een foto dat ze met z'n drieën liggen te chillen!

Maak me nog geen zorgen om de ruin. Been is al veeeeel koeler, hij eet en is gewoon zichzelf. En als hij serieus iets mankeerd 'verteld' hij het wel.
Op een of andere manier krijgt hij het elk jaar een keer voor elkaar een pijntje aan een been te krijgen waardoor hij een week vrij krijgt. En als ik het een keer handig vind om hem een week, of zelfs maar 3 dagen, op rust ze zetten voelt meneer zich verwaarloosd en gaat hij bijten....

Ben trouwens groot fan van de goedkope thermoboots. Klittenband niet te strak zetten en je kan ze als instappers gebruiken. Moet wel elke 2 jaar nieuwe kopen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:11

Mensen ik lees in eens van alles over de esdoorn. Die staan om mijn paardenbak paddock. Ik woon hier nu 15 jaar en nooit problemen. Ik had het het ook niet gehoord. Ik leefde de laatste jaren met mijn kop in het zand. Maar moet ik me echt zorgen maken? Ik heb er nu natuurlijk ook een veulen staan. En ik lees dat die vatbaarder zijn ? Ze eet wel bladeren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:14

Eigenlijk wel zorgen maken ja, want er zijn meerdere verhalen bekend dat er al jarenlang paarden liepen zonder problemen en ineens gaat het mis. Volgens mij kan je de esdoorns laten testen of ze hetgeen wat ziek maakt mee dragen. Tot die tijd zou ik het afzetten. Al eten ze bij jou enkel hooi toch, dat verkleind de kans natuurlijk wel aanzienlijk.

:wave: iedereen

hier al altijd drukdrukdruk. Lees nog steeds mee.