Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:16

Als je niet de bak konstant 'laag' wilt hebben zou je zelfs nog iets van een scharnier er aan kunnen maken dat je hem ook weer omhoog kunt zetten.

_Tarzan

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:17

Thnx voor je ideeen! :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:46

DubbelFun schreef:
Als de appelbak te hoog is kun je misschien aan één zijde een stuk uit de wand halen zodat ie daar laag genoeg is voor de pony.

Paar stalplekjes geleden was een lager ibc vat zo dat ook de shets (En mijn pony) gemakkelijker konden eten.
Met aan één kant stukje eruit halen zou ik lastig vinden. Als het een lagere in rang is, en een grote claimt die plaats heeft ie nog pech.

Dids zijn halsaanzet begint ongeveer op zijn knieën, en met stokmaat 1,35 blijft er dan weinig over.

Bij waterbak plaatsen ook.. "hoe hoog moet ie?"
Uhm.. doe dan maar laag genoeg. Een grote kan wel bukken, maar die kleintjes kunnen niet hoger. En wie weet wat ik ooit nog wil

Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:51

Metalen slowfeeder, echt slow is het niet, maar weinig geknoei en de nachtportie voor 2 ukken past in 1 bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:53

Het was toch hier dat iemand badkuipen had omgebouwd tot slowfeeders? Zijn daar foto's van?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:53

Ik heb hooinetten in van die stapelbakken. Wij hebben per ongeluk een jaartje een C-pony op stal gehad, maar doorgaans alleen paarden en een keertje een E of grote D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:56

Akshay schreef:
Als het een lagere in rang is, en een grote claimt die plaats heeft ie nog pech.

Dat is waar, maar er kunnen vaak ook wel meer zijdes lager :) (of alles).
Als de grotere hem er niet bij laat om te eten, dan is een 2e bak sowieso een noodzaak.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:16

Die palletboxen zijn er ook in een lager model
Afbeelding

Achteraan de Shet van 1.05m
Vooraan de Welsh van uh 1.20m(?)

De Welsh kan prima uit de hogere variant eten, voor de Shet werd het dan toch meer hang- en wurgwerk. In de paddock en op 1 plek op de track hebben we daarom de hoge bakken ingegraven. Gat graven, bak erin, aarde / zand eromheen goed vaststampen. Enige nadeel is dat je uiteindelijk een kuil rondom de bak krijgt die je moet opvullen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:21

Hilary schreef:
Die palletboxen zijn er ook in een lager model
[ [url=m/Y8h9Je.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh! Is dát een palletbox :o
Ik had iets heel anders in mijn hoofd bij dat woord, wat suf! (In mijn hoofd was het een houten kwekerij box voor planten vervoer..)

Zulke bakken (de palletbox) heb ik ook wel eens gebruikt op een pemsionstal, vond ik persoonlijk fijner dan ibc vaten omdat die dat metalen frame nog hebben.

Tof Dat ze nu een naam hebben, zo een in laag model vind ik ook nog wel fijn als aanvulling hier.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:24

DubbelFun schreef:
@Akshay: wel fijn dat er zoveel verbetering al is, hopelijk zet zich dat door. Een piafferende IJsco lijkt me wel wat.

@Belker: bevalt die schuilstal?? Met dat dunne metaal heb ik altijd het geval dat er binnen no time allemaal deuken in zitten en hij 'lekt' van de condensdruppels (iets waar mijn paard met de tent een bloedhekel aan heeft).

Hier zijn de plassen ook weg en de grond is qua bevriezing mee gevallen.

Ik heb een stal van damwand gehad, nooit maar dan ook nooit meer zonder hout platen onderin

Mijn merrie heeft daardoor een wond tot op het bot gehad en bijna niet overleefd door een slagaderlijke bloeding omdat ze erdoorheen getrapt heeft

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:48

@Lynn_Nikita: bah wat een ervaring. Is die er weer helemaal bovenop gekomen ??

Mijn hooibakken zijn 80x60 en 45/50 hoog. Heeft de shet geen problemen mee. De grote bak van 1200/1000 doet nu dienst als compostbak omdat de vorige van hut was weggerot.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:37

gadver. daarom ben ik altijd paranoide over waar ze zichzelf aan kapot kunnen maken, dat hoop ik echt nooit mee te maken :o

ik had vannacht een kleine hartaanval, om 03.00 hoorde ik een hoop gebonk en gemep tegen tralies op stal. de stuclaag is in 1 hoek vakkundig van de muur verwijderd, maar paard stond gelukkig weer tegen de tijd dat ik een broek en een jas aan had. vooralsnog lijkt ze geen schade te hebben, maar heb wel een offerte aangevraagd voor rubber tegen de wand.

ik heb nu alleen nog een hangende slowfeeder voor de pony (1.10), maar wil graag een (lage) hooibak erbij maken met slowfeed net eroverheen, omdat ik hun eethouding niet zo geweldig vind met het hangende ding. ik vind de palletbox alleen niet zo mooi :+ met als gevolg dat het allemaal wat langer duurt :o
pony heeft zijn eigen boxje van 2 x 3,76 met drink en voerbak op 70cm hoogte. tralies tussen de boxen en ramen zitten bij mij 10cm lager dan gebruikelijk, op 1.10m en de pony heeft een verhoogde vloer, die moet 18cm omhoog stappen om de box in te komen. Voor paard (1.70) is deze hoogte nog prima te doen, en doordat pony iets hoger staat en het randje iets lager is, kan hij mooi uit alle raampjes kijken en ook (net) over de deur heen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:06

DubbelFun schreef:
@Lynn_Nikita: bah wat een ervaring. Is die er weer helemaal bovenop gekomen ??

Ja en nee, kon niet gehecht worden ivm de plek, was bijna ontschoent. Is met heel lang verband en boxrust wel dichtgegaan maar de botsplinters bleven irriteren. Uiteindelijk zijn ze ingekapseld. Doordat ze lang dit been ontlast heeft heeft ze artrose gekregen in haar bekken

Ik was hoogzwanger van mijn dochter toen dit gebeurde. Ben na 2 weken later ingeleid wegens 7complicaties met haar en met 37 weken bevallen en de dag erna zat ik alweer gehurkt om verband wissel te doen
Afbeelding
Mijn dochter is naar haar vernoemd en nu, bijna 7 jaar later heeft zij soms stapritjes op haar naamgenoot sinds een aantal weken en eigenlijk gaat dat erg goed

Als ik het nog eens had moeten doen deed ik het niet meer :o Ik was toen aan het twijfelen, ze was 19 en een lastige merrie in omgang. Ik reed haar al jaren niet meer maar had een verzorgstertje ervoor en zij was diegene die mij smeekte om het te proberen en mee te helpen met zowel het werk als kosten ondanks of ze ooit nog kon rijden. Toen ze na een periode toch niet kon rijden kocht ze een eigen paard en "zat" ik ermee te kijken.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:31

@lyn: Jemig wat een verhaal zowel van jou als van paard. De plek ziet er op zich best redelijk uit na hoe het er uit zag. Jammer van de artrose, maar met die leeftijd had ze daar waarschijnlijk toch wel last van gekregen.

@jade: schrikken ! Reden waarom ik langs de zijden van de stal waar Boon in slaapt matrassen in plastic heb laten hangen. Alhoewel die zich hoogstwaarschijnlijk niet zal vast rollen (afkloppen), want buiten rolt ze ook nooit om. Die matrassen heb ik ooit opgehangen omdat Missy niet meer kon opstaan zonder tegen de wanden aan te vallen, reden waarom ik haar later niet meer op stal gelaten heb.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:41

De lagere varianten van bakken zullen te hoog zijn helaas. Om jullie een idee te geven, hij kan net uit zo’n flexibele mand eten :Y)
Afbeelding
Pony is zo’n 70/75cm (beetje erg op verkeken bij het kopen _O- )

Ik kan misschien ook ‘gaten’ maken op zijn hoogte, of misschien meer stukken waar hij met z’n koppie doorheen past misschien.

Jade, dat is schrikken zeg!

Oef lynn dat ziet er heftig uit!
Fijn zo’n verzorgster := begrijpelijk dat je het niet nog eens zou doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:44

@tarzan: ik denk dat die tubrugs toch ook als snel 35/40 cm hoog zijn. Een gat voor zijn hoofd lijkt me eng met stoten als ie eens snel zijn hoofd terug moet trekken.

Net is Peppy zijn 'mini' hoevenraspsetje gearriveerd. Kijken of hij mee wil werken...
Rasp met handvat is 15 cm en vijltje 20 :D

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:48

DubbelFun schreef:
@tarzan: ik denk dat die tubrugs toch ook als snel 35/40 cm hoog zijn. Een gat voor zijn hoofd lijkt me eng met stoten als ie eens snel zijn hoofd terug moet trekken.

Net is Peppy zijn 'mini' hoevenraspsetje gearriveerd. Kijken of hij mee wil werken...
Rasp met handvat is 15 cm en vijltje 20 :D

[ Afbeelding ]

Wat handig die met handvat,waar heb je die besteld? Is ie goed scherp?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:49

Lynn-N, ik zou een paard met zo een wond laten hemelen.... Ik heb een jonkie verloren die de trailer via het voordeurtje had verlaten.... Die had net zo een wond op de knie en is op de kliniek gelijk ingeslapen. Het stomme was, hij was trailermak, stond aan 2 zijkanten vast en het halstertouw zat onder de kin ook nog voor vast omdat ik te lui was om hem los te knippen maar hem wel vastknoopte voorin..... En toch waren alle drie de touwen gewoon los, 2 veiligheidssluitingen, 1 knip, alles heel. Hij ook, behalve zijn knie Daar keken we zo naar binnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:50

De shets bij ons nieuwe huis eten hooi uit houten palletranden. Ik ben alleen nog niet in de wei zelf geweest omdat ik bang ben voor de hanen, dus ik weet niet wat er voor bodem gebruikt is bij de palletranden.

Eind December bij overdracht huis, moeten de hanen weg zijn, dus zal dan ook ff naar de bodem kijken. :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:52

DF, daarom dus nog maar even over nadenken dan maar. Pony is gewoon te klein :+

Superhandig die veil!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:53

Mijn hooiruif werkt redelijk goed. Voor het fijne moet ik eigenlijk 4 palen in de grond in beton zetten en daar de aardmatten opmaken. Zodat het goed en stevig verankerd is. Ik heb het numet spanbanden aan het hek verankerd, maar in de grond is het mooiste. :o Liefst met douglas 15x15.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:54

Plateauzolen aanmeten bij de shet?? :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:58

Of een opstapje voor de bak zetten :)

@claudia: of ie scherp is weet ik nog niet. Op de hand voelt ie wel scherp genoeg iig. Maar ik laat het nog wel weten.
Deze heb ik via Bol bij Ruiterhart.nl, maar zag dat dat de laatste was. Maar hier hebben ze de set ook
https://www.paardenkruiden.nl/hoefgeree ... 56711.html

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:02

Ik heb een grote vijl van mijn hoefsmid om melles platvoet en stijlvoet zelf een beetje bij te houden.
Maar ik rasp constant stukken van mijn handen :')
En bloeden dat dat doet :oo
Dus die met handvat lijkt mij wel ideaal.

Ik had voor mijn paarden een ibc vat. Denk dat hij nog geen 35-40cm hoog was.
Mijn mini kon daar makkelijk uit eten.
Edit:
Beetje onduidelijke foto.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:06

Ik heb voor Boon ook een gewone grote vijl, maar wel met een handgreep aan één kant. Overigens heb ik wel altijd handschoenen aan als ik ga vijlen ;)
https://cdn.agradiservices.net/products ... 72c002.jpg
Zeker voor grotere hoeven heb je wel een beetje 'slag'ruimte nodig, anders ben je een uur bezig :)