Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:28

Ik heb vandaag met de dierenarts overleg gehad over Starlight. We gaan eerst een mest onderzoek doen en luzerne bijvoeren. Dus onderzoek maar even afwachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:09

@dais: waardeloos als dat gebeurd en zonde van de bedding.
Ik ben blij dat ik al jaren geleden de automatisch waterbakken eruit gesloopt heb en ze nu gewoon een hangemmer water per nacht krijgen.
Dan kun ik ook beter in de gaten houden hoeveel ze drinken.

@gewoonmarie: mestonderzoek is nooit verkeerd, maar er worden regelmatig worminfecties 'gemist' dus staar je er niet blind op. Verder ben ik benieuwd naar de reden dat de DA luzerne als mogelijke oplossing gaf ??

Hier was het nog aardig fris; ik zag mijn eigen adem :) en vanochtend op het nieuws gaven ze later in de week/begin volgende week weer nachttemperaturen van -4/-5 op ;(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:34

Oh weer kou dus..

Dais, zo irritant is dat! Ooit ergens gehad dat 15 paaarden tot de knieën in het water stonden :')
Gewoon Marie, ben benieuwd! Qua luzerne vind ik wel logisch gezien de eiwitten en paarden daar vaak goed van bij komen. Vooral jonge dieren hebben het nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:56

Maar met meer luzerne moet je wel de verhouding calcium-fosfor in de gaten houden. Persoonlijk zou ik een goede veulenbrok voeren en niet te grof hooi (meer blad).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:57

Het was idd fris en ik had de dekens afgelaten. Maar ik had zulke blije paarden. Johnny had heerlijk lopen schuren tegen een boom om zijn vacht kwijt te raken.

Marjan hoe gaat het met Kaat?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:59

DubbelFun schreef:
Maar met meer luzerne moet je wel de verhouding calcium-fosfor in de gaten houden. Persoonlijk zou ik een goede veulenbrok voeren en niet te grof hooi (meer blad).

Dat hoeft pas als je een hele emmer per dag (kilo’s ) luzerne voert. Ik voer elke dag een voerschep aan beide paarden en dan is er niks aan de hand.

Belker, ze kwam vanmorgen weer niet, dus opgehaald en ze hinnikte weer heel zachtjes naar me. Dus tja ;(

Filmpje hoe ze staat met plassen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:47

Dat flemen duidt wel op pijn als ze 'de plaspositie' aanneemt. Bij de meeste merries gaat dat 'staan' niet zo vlot zeker als ze wat ouder worden; ik herken dat ook wel bij Boon en eerder bij Missy.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:03

Ach, arme Kaatje. Vervelend als basisdingen al pijnlijk zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:08

Natte stal, dat is echt niet tof...

Arme Kaatje... ze voelt zich niet fijn zo te zien...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:16

ik durf geen automatische drinkbakken omdat ik hier toch regelmatig lees dat ze stuk gaan incl waterballet. Aan de andere kant lijkt het me toch ook wel handig..

Sterkte met Kaat.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:20

Heftig Marjan.
Heb je een oplossing als Kaatje ingeslapen wordt?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:36

Zapje, je kunt uit voorzorg al zo'n beugel installeren om de drinkbak heen. En zorgen dat de leidingen buiten bereik zijn. Dan kan het je een keer gebeuren dat de lepel stuk gaat. Maar de kans daarop is ook niet heel groot. Het grootste nadeel van de automatische bakken is wat mij betreft dat je niet kunt zien hoe veel ze drinken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:07

Ik ben er van terug gekomen omdat ik die krengen nooit lang waterdicht kon houden, elke keer lekkage langs dat kunststof afdekdopje (meerdere bakken en dopjes geprobeerd) aan boven- of onderkant als er weer vorst was geweest (ondanks water afsluiten en leidingen aftappen).
Het met de hand water geven is wat meer werk, maar bespaart me een hoop ergernis en natte stallen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:11

Bij ons is de stal richting paddock altijd open. De drinkbak hangt dan ook in de paddock. Deze drinkbak heeft een verwarmingselement en zal niet snel dicht vriezen. Ik heb er een hoop gemak van.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:20

Ik heb zelf een vlotter aan een ibc hangen. Zelfs als de vlotter stuk zou gaan komt er dus nooit meer dan 1000 liter uit. Want zo groot is de ibc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:24

Maar als de vlotter kapot gaat (en het water dus blijft lopen) dan heb je toch ergens een probleem ook als het vat vol is. Het water zal toch ergens naar toe willen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:36

1 keer waterballet gehad. Toen zo'n beschermding er om heen en tot nu toe geen gekke dingen meer gehad.
Of ja 1 keer een overlopende vlotter buiten, want er zat een mega dikke slak op. Hoe die daar gekomen is?

Binnen hebben we met lepel.
Ik vind het gemak vele malen groter dan die keer dat het water doorloopt.
Ook met zuiver maken, hup elke ochtend even borsteltje er door en klaar.

arme kaatje, hoop zo dat het iets simpels is als een blaasontsteking of zo

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:43

Belker schreef:
Heftig Marjan.

Dan breng ik Amy als het kan naar een opfok hier om de hoek. Dan even geen paarden aan huis. Verbouwing klaar maken en rustig aan kijken wat ik wil. Paarden zijn ook schreeuwend duur en wil ook even bedenken wat ik wil qua toekomst met rijden enz. Maar goed eerst vrijdag maar afwachten en dan gaat ze sowieso eerst mee naar huis

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:02

Ook geen automatische bakken nu kan ik zien wat ze drinken en geen waterballet als iets misgaat

Heerlijk weer Ik heb net onbedoeld veel meer in de tuin gedaan dan bedoeld, ik trok alleen wat onkruid uit, veegde toe ook maar meteen wat blaadjes weg en ineens had ik een snoeischaar in de hand en had ik de smaak te. Zo ziet alles er weer netjes uit, klimop van de buurman weggetrokken, onkruid weg,, laat dat voorjaar maar komen

Marjan geen fijn beeld, hoop dat vrijdag bekend is wat er is en dat er iets aan gedaan kan worden of een keuze gemaakt wordt.
Ik heb mocht iemand er interesse in hebben een 23 jarige merrie, achtergelaten door een klant. Bij goed tehuis mag ze zo weg als gezelschapspaard, is een ex fokmerrie, in verleden ook gereden ( spring) maar geen idee of dat recreatief nog gaat.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:11

hier gelukkig wel automatische bakken, ik vind dat gesleep met water een hel en ik heb zo'n trutje die de waterbak leeg maakt door er met haar voorbeen in te kappen en hem dan om te gooien. Die houdt iets te veel van spelen met water. Als ik ze in de winter moet neerzetten omdat de leidingen afgesloten zijn, is het altijd één grote natte bedoeling :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:24

Sterkte Marjan!

Hier gelukkig gewoon automatische drinkbakken, ook in de weilanden en paddocks. Wonen hier nu bijna 2 jaar en nog nooit problemen mee gehad *klopt af*. In de stal wel een beugel er omheen.
Al had ik 1x per jaar een natte stal.... dat zou me elke dag slepen met water nog niet waard zijn haha.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:44

MarjanB schreef:
Belker schreef:
Heftig Marjan.

Dan breng ik Amy als het kan naar een opfok hier om de hoek. Dan even geen paarden aan huis. Verbouwing klaar maken en rustig aan kijken wat ik wil. Paarden zijn ook schreeuwend duur en wil ook even bedenken wat ik wil qua toekomst met rijden enz. Maar goed eerst vrijdag maar afwachten en dan gaat ze sowieso eerst mee naar huis

Fijn dat je voor Amy een oplossing hebt. Sterkte.

Hier ook tonnen voor water. Er loopt geen waterleiding naar de paarden. Nu ligt er een tuinslang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:14

Echt ermee slepen hoef ik ook niet. De waterbak buiten daar hangt een tuinslang in, de bak van Jasmijn zit op de deur en als die open staat staat ie naast de waterbak. Dus ik kan hem er uit pakken en zo vullen of ik hang de slang er in een vul hem dan. Alleen Boon haar bak moet ik óf pakken en mee naar de bak lopen óf ik dompel een gieter in de waterbak en moet naar de stal lopen. En dat alleen als ze 's nachts op stal staan.

Hier net een pietsie regen. En ik heb Boon haar hoeven even rondom gevijld en beide even met de furminator gedaan. Het haar begint al goed los te komen (bij Boon alleen het witte) :D .

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:46

Ik heb ook automatische drinkbakken en ben daar echt super blij mee. Ze zijn ook verwarmd en hoeven eigenlijk nooit afgesloten te worden. Een keer toen ze net geplaatst waren is de klepel eens blijven hangen maar dat was een defect. Was wel sneu dat het net gebeurde bij de ene die de waterbak eng vond (nu niet meer).
Maar bij het plaatsen heeft elke waterbak een afzonderlijke afsluiter gekregen dus de kraan was zo dicht. Sindsdien ook geen problemen meer gehad.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:08

In de stallen heb ik automatische drinkbakken en ze werken prima zolang ze niet spontaan kapot gaan. Bij Indy zit er wel een beugel rond omdat ze durft te schuren. Hoe hij spontaan is gaan lekken snap ik niet, maar wellicht was hij gewoon versleten.

Overdag staan ze buiten en hebben ze speciekuipen staan. Ik vind het ellende, hele dagen die dingen vullen. En in de zomer kakken er altijd vogels in, bij voorkeur als je ze net helemaal gevuld hebt -O- . Er staat wel een automatische drinkbak, maar daar komen de paarden niet. Dat is geen onderdeel van de weide of paddock meer.

Df, lekker groot onderhoud voor je paardjes :D Ik moet ook nog hoeven vijlen, maar ik heb weer/nog steeds last van mijn heup dus ik doe elke dag een beetje en dan kan ik nog lopen :+

@ Marjan, wat sneu! Dat flemen geeft wel aan dat ze echt pijn heeft. Kun je haar ter verlichting wilgentakken geven?