Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:36

Ik dacht juist dat het in de ochtend gevaarlijk is, na een koude nacht en als het zonnetje opkomt. Mijn pony is in maart hoefbevangen geworden terwijl ze al sinds november niet meer op het land stond. Maar die heeft cushing dus dat is sowieso wel weer een verhaal apart.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:44

's Ochtends is het vaak nog te koud en is het gras nog niet actief, dat komt pas als de zon er op komt. Gedurende de dag stijgt dan de activiteit tot het in de late middag weer af neemt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:45

Dat ziet er al heel goed uit gypsy!

Ik heb nu nog 1 draadje tussen de paarden. Vannacht heb ik wel een paar keer het gilletje van mijn merrie gehoord. Maar daar blijft het bij. Afbeelding

En net stonden ze zelfs een beetje te knuffelen *\%/* gaat helemaal goed komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:46

Die is wel serieus omgevallen :D Waar heeft ze haar oren verstopt :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:47

kvulden, ben je niet bang dat ze veel zand binnen krijgen met het hooi op de grond?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:50

Ik zal die site eens bij de favorieten zetten en wat vaker kijken.
Staat nu voor Groningen hoog en stijgend :\ Jammer dat ik niet weet wat het vanmorgen was.
De weilanden hebben allemaal volop zon.
Dus dan zou ik ze het best toch in de ochtend een strook erbij kunnen geven.

kvulden, wat fijn dat ze het al beter met elkaar kunnen vinden!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:55

Vanmorgen was het in Groningen 11. Ik kijk daar ook bij en Enschede en dan neem ik het gemiddelde. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:56

MarijeR schreef:
Ik zal die site eens bij de favorieten zetten en wat vaker kijken.
Staat nu voor Groningen hoog en stijgend :\ Jammer dat ik niet weet wat het vanmorgen was.

Voor Android is er een app die een grafiekje bijhoudt van de afgelopen paar uur. Geen idee hoe de app heet; voor iPhone bestaat ie niet (en als er wel een bestaat: tell me!).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:02

Kirrr schreef:
kvulden, ben je niet bang dat ze veel zand binnen krijgen met het hooi op de grond?

Normaal voer ik ook niet in het zand. Maar dit is uit nood geboren. Ik zorg dat er een laag blijft liggen zodat ze niet tot op het zand hoeven door te eten. De brokken worden gevoerd op een rubbermat. Ik hoop dat ik deze situatie met een dag of 2 kan oplossen en ze lekker allemaal samen staan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:03

Je veulentje vindt het allesinds zacht liggen. Hopelijk kunnen ze snel samen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:08

Voor de Android heet de app gewoon fructaan index voor de iPhone bestaat hij idd niet maar daarmee kan je wel de site van paard natuurlijk als app op je scherm zetten. Heb ik met de site van bokt ook maar gedaan ;)
Let alleen wel op! Ook als s ochtends de fructaan index laag is kan je gras wel barstensvol zitten! De index houd alleen rekening met de weersomstandigheden op dat moment. Als het de dag daarvoor warm en zonnig was maar de nachttemperatuur is onder de 12 graden gedoken zit het fructaan van de dag ervoor nog in het gras . Zeker nu het s avonds snel afkoelt en s morgens lang koud blijft en het gras dus nog slaapt zit het oude fructaan er nog in. Als dan het zonnetje erop komt gaat het gras nieuw fructaan maken en gaat het helemaal hard.
Om een lang verhaal even samen te vatten, paarden pas aan het eind van de middag op de wei. Of als je tijd hebt index in de gaten houden tot die in ieder geval niet meer stijgend is

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:10

Pfff die fructaanindex... zeer mooi als je op elke moment van de dag je paard kan binnen en buiten zetten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:37

Ik heb op m'n iPhone ook de pagina als bladwijzer, springt ie meteen naar de tabel. Voor bokt heb ik dat ook.

Mijn vriend werkt thuis en de paddock zit aan de wei vast en er hoeft alleen een draadje los.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:01

DD Heb jij nog niets onder de vloerbedekking liggen? Of gewoon op de bestaande ondergrond gelegd?

Wij zitten nu met twee 'probleemgebieden' in onze paddock/track. De track is helemaal niks aan gedaan en gezien de klei die wij hier hebben is het een zooitje blubber. Omdat we het nu nog niet zien zitten om te gaan afgraven, keren en storten willen we een andere oplossing gaan zoeken voor deze winter. Het fijnst zou het zijn als ze namelijk de hele winter op de track kunnen. Dan hebben ze niet alleen twee paddocks tot hun beschikking maar ook een leuk loopje zodat ze alles in de polder kunnen zien.

Als de vloerbedekking er voor zorgt dat ze de ondergrond niet tot een cm of 20 diep kapot lopen zou dat gigantisch schelen. Dan vinden we zand erop storten ook nog een optie...

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:08

Ik ga toch ook maar opzoek naar oud-tapijt.! Al is het maar om onder de draden te leggen om brandnetels etc. tegen te gaan...

Ik ben nu ook oooh zo blij met dit topic, hierdoor weet ik nu ook van het bestaan van de fructaan index. Durf ik de ponies toch zo af en toe van het gras te laten genieten... *\o/*

En vanochtend echt even wennen.. Blij dat mijn nieuwe winterjas vorige week, eindelijk, binnen kwam... Ook gisteravond maar mijn handschoenen opgezocht.. Was ik vanmorgen erug blij mee.. Ook voor vanmiddag rijden mijn winterbroek maar uit de kast getrokken, nog niet de thermo, maar wel met lekker fleecelaagje :o

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:13

Oh ik wil ook nog zo'n winterbroek, vorig jaar van alles gepast maar niks zat goed/fijn. Ik rijd nu in de winter met een johdpursbroek met thermolegging van de action eronder en skisokken haha. Of thermoboots om mee te rijden maar die had ik vorig jaar online gekocht en die vallen echt een maat groter dus daar verzuip ik in.. via Kramer.nl maar eens kijken, ik HOU van die webshop!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:25

Ik bikkel altijd de winter door in mijn gewone rijbroek met gewone leren rijlaarzen :D
Alleen als ik moet uitmesten of klusjes moet doen dan doe ik er een joggingbroek overheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:39

Gamova schreef:
DD Heb jij nog niets onder de vloerbedekking liggen? Of gewoon op de bestaande ondergrond gelegd? ...

Nee, bij mij ligt er gewoon zand onder.

In jouw geval -als het op bepaalde plekken erg blubberig is- zou ik daar eerst wat lavagrind storten. Dat neemt nl goed vocht op en laat dat weer los als de 'omgeving' droger is én het zorgt voor voldoende stevige ondergrond.
Als lavagrind je te duur is dan kun je ook gewoon fijn puin storten en daar dan een kleed overheen doen.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:45

kristelhans schreef:
Oh ik wil ook nog zo'n winterbroek, vorig jaar van alles gepast maar niks zat goed/fijn. Ik rijd nu in de winter met een johdpursbroek met thermolegging van de action eronder en skisokken haha. Of thermoboots om mee te rijden maar die had ik vorig jaar online gekocht en die vallen echt een maat groter dus daar verzuip ik in.. via Kramer.nl maar eens kijken, ik HOU van die webshop!

Ik heb er gewoon 1 van Harry Horse.. Heerlijk ding en doet het al jaren.! En idd als het echt koud is gingen de thermolegging eronder, alleen dan van de lidl ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:49

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:18

Ik kom even binnenvallen. Ik heb de eerste 80 bladzijde gelezen en daarna maar overgegaan op de laatste 4 bladzijde :o

Over een aantal jaren gaan mijn vriend en ik waarschijnlijk verhuizen, met een grote schuur en een stal en een stuk grond erbij. Hoeveel grond weet ik niet precies.

Ik heb hier al een aantal handige tips gezien, en kosten voorbij zien komen, waar ik zeker aan ga denken. Ook al op internet gespeurd wat en hoe ik het wil hebben, alleen nu nog de lotto winnen :o
Ik wil zeker een bak aan laten leggen, en wil ook graag een inloop stal met een tussenwand die je eruit kunt schuiven, en een zadelkamer(tje) Ook leek me een molpomp wel ideaal (site van klaas zijlstra ) zal vast wel niemand ervaringen mee hebben of wel?

Ik blijf hier zeker meelezen, en misschien ga ik ook nog wel even vanaf bladzijde 80 verder lezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:54

Weet iemand wat er bedoeld wordt als er in een zak paardenvoer tarwecriblures zitten ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:00

Volgens mij gewoon tarwevlokken of pellets of iets van die strekking DD

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:04

Hoi, ik kom even binnenvallen met 2 vragen haha.. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Ik huur een stuk land, met een paddock en stallen. Onder de paddock ligt een worteldoek, waardoor deze écht fijn droog blijft. Wel word het op de plekken waar de paddock lager ligt nu wat blubberiger. Dus ik wil er graag een paar kuub zand bij gooien. Nu vraag ik me echt af, of er verschil gaat zijn tussen de soorten zand die je erop kan gooien? Ik heb het nagevraagd maar de man waarvan ik het huur weet ook niet welk soort zand er ligt. Het is heel zacht wanneer het droog is, en wanneer het heeft geregend word het hard, een soort strandachtig zand.. Ik wil het graag ophogen(is ook echt nodig) maar als ik het doe wil ik het goed doen, het kost toch wel geld, heeft iemand een idee welk zand je het best kan gebruiken voor je paddock en welk absoluut niet? Of maakt het geen bal uit?

En dan vraag nummer 2..
Vanuit de paddock heb ik een pad afgezet waardoor ze wanneer ze op de achterste weide staan nogsteeds naar voren kunnen lopen naar stal. Het is een vrij breed pad, het was gewoon weiland en het blijft goed netjes op de voorkant na. Ik kan er helaas geen volledig zandpad van maken, want het is nogsteeds een weiland dat ik huur. De voorkant tussen de paddock en de weide is dus erg nat, blubberig, je zakt er doorheen. Wat kan ik hier aan doen? Is er iets wat ik over die blubber heen kan gooien/leggen waardoor het de hele winter begaanbaar blijft? Ik hoor vaak de tip om er stro overheen te gooien, maar word dat niet een enorm zooitje/lelijk gezicht? Zand eroverheen gooien, dan krijg je denk ik na een tijd hetzelfde probleem weer. Hier ligt namelijk geen worteldoek onder. Ook heb ik ''kokovezels'' voorbij horen komen maar ik heb hier geen verstand van.. Please, help me hihi. Ik ben een leek hierin maar wil wel graag van dit blubber stukje af.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:08

Ik had geen specefieke foto van het blubberige beginstuk, maar even ingezoomd haha. Het is nu nog wel een stukje erger
Afbeelding