Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:05

Leuk Gypsy!!!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:27

Ah gelukt dus? Ik ga zo op m'n computer even kjjken. Nu op de telefoon bij een saai algemeen informatie moment. *foei*

Ohjajoh, raar dan dat ze t niet weten bij de kliniek maar als t verder goed lijkt te gaan toch maar los proberen te laten.

Let op het fructaan deze dagen, is weer omhoog geschoten. Hier gaan ze nu echt pas later op de middag op de wei.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:29

Afbeelding

Hahaha...Quinty als luxe taxi naar de speeltuin <3
Het zoontje van een vriendin rijdt af en toe op mijn mini en dan gaan ze naar de speeltuin, Quint staat braaf te wachten en als ze uitgespeeld zijn weer op de pony naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:35

Leuk Gypsy! Ik ga later ook even kijken. Mijn knollies staan nog steeds 24/7 buiten. Het is wel koud, maar gelukkig nog droog dus ik laat ze nog maar even staan. heb nog wel een stukje weide waar het gras wat langer is, maar dat wilde ik eigenlijk bewaren voor de winter. Ik voer wel hooi bij.

Leuke foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:36

Goed gedaan gipsy! Hahaha: leer vloeken bij een oliebol...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:39

Ik ga straks thuis even kijken gypsy.

Mijn paarden komen nu standaard pas na 17u op de weide. In het weekend gebeurd het wel eens dat ze er in de ochtend al op gaan. Als ik maar 2 paarden heb staan gaan ze er standaard van 7:30u tot 17u ongeacht fructaan etc. Dan kan het niet anders.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:50

Super schattig jadybabe :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:30

Zulke ponies zijn hun gewicht in goud waard :D

Vandaag voor het eerst serieus koude vingers na het uitmesten... is weer wennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:37

Koude vingers had ik gisterochtend al. Echt effe wennen. Ik kreeg visite om half 11, dus ik ben om 8.00 opgestapt om een rondje te gaan doen, oei de oostenwind was pittig en het laatste stuk tegenwind. Gelukkig had ik wel al een dikke jas aan gedaan, maar een thermobroek was ook geen overbodige luxe geweest :D , had nu zo'n leuk hip, dun zomerbroekje aan :brr: :brr:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:42

En dan duurt het uren voor je bovenbenen weer warm worden... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:57

DubbelDun schreef:
En dan duurt het uren voor je bovenbenen weer warm worden... ;(

Ja, ha, ha :') , dat was echt niet grappig.... Gelukkig hadden we voordat ik wegging wel lekker de houtkachel aangedaan, dus ik kon mijzelf heerlijk opwarmen, met een bakkie koffie (en een glaasje Port :j ). Vond nl dat ik dat wel verdiend had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:58

Ik duik meestal de douche in en dan flink warm water er op zetten.
Glaasje Port klinkt ook niet verkeerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:00

DubbelDun schreef:
Ik duik meestal de douche in en dan flink warm water er op zetten.
Glaasje Port klinkt ook niet verkeerd :D

Ik had het zo koud dat ik mijn kleren niet uit wilde trekken...... Dus dan maar eerst een glaasje Port ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:33

kristelhans schreef:
Let op het fructaan deze dagen, is weer omhoog geschoten. Hier gaan ze nu echt pas later op de middag op de wei.

Mijn HB-gevoelige pony gaat sinds eind augustus niet meer op de wei; vorige week hebben we de track gefreesd om alle graspolletjes om zeep te helpen. Eigenlijk is de track iets te breed voor het aantal paarden (of het aantal paarden te klein voor de breedte van de track), dus ze lopen het niet voldoende kaal.
De andere pony's zijn gisteren ivm de fructaan ook niet in de wei geweest. Volle zon en 4 graden leek ons niet zo'n goed idee.

[***] schreef:
Koude vingers had ik gisterochtend al.

Ik ook! :brr: De handschoenen voor uitmesten zijn weer uit de kast getrokken, en de jassenbrigade is ook geupdate.

Jadybabe schreef:
Hahaha...Quinty als luxe taxi naar de speeltuin <3

Wat een droppie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:52

@hilary: paard erbij nemen :) of de track versmallen.
Ik heb hier de strook vloerbedekking iets onder de omheining gelegd zodat ze niet gaan snacken onder het draad door.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:53

Hmm het fructaan blijft ook stijgen hier. M'n ruin is er ongevoelig voor maar de merrie is in haar vorige leven ooit eens accuut bevangen geweest dus dagje paddock arrest met hooi. Net instructies aan het thuisfront doorgegeven. Misschien later vanmiddag als het nog zakt even een uurtje grazen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:00

@kristelhans: HB/SB kan ontstaan door veel oorzaken. Het hóeft niet door het fructaan in het gras te komen...
Maar voor die van mij zou het nu ook veel te link zijn, dus die komen volgend jaar april pas weer op het gras.

Net even een andere accu in de Tweetybus gezet; hij wilde niet meer starten... (ik rij te weinig)
Iemand ervaring met een jump / booster starter ?? Want om nou een 2e accu in mijn auto mee te nemen is ook weer zo wat :D
BTW de accu die er in zat is 3 maanden oud 8-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:03

DubbelDun schreef:
@hilary: paard erbij nemen :)

Als het helemaal mijn eigen stuk was, zou dat ook wel gebeuren :+

DubbelDun schreef:
of de track versmallen.

Zou op sommige plaatsen een prima oplossing zijn, maar daar waar de hooibakken staan (en die verplaatsen we steeds) is de breedte juist prima omdat ze aan 4 kanten kunnen staan.

DubbelDun schreef:
Ik heb hier de strook vloerbedekking iets onder de omheining gelegd zodat ze niet gaan snacken onder het draad door.

Daar heb ik ook over gedacht als het frezen niet (lang genoeg) werkt. Ik moest gelijk aan je denken :D Heb je de vloerbedekking nog op de een of andere manier bevestigd aan de grond, met haringen ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:05

Nee, die ligt gewoon los, wordt vanzelf vast gelopen. Op sommige punten waar ze de bochten soms wat grof nemen komt er wel eens een punt omhoog te staan omdat het zand er onder wordt opgetild. Dat veeg ik dan weer glad en dan ligt het weer mooi :D
2e voordeel is dat ik nu ook heel makkelijk de PP-gang kan vegen om alle nootjes/blad er af te krijgen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:06

DubbelDun schreef:
Nee, die ligt gewoon los, wordt vanzelf vast gelopen. Op sommige punten waar ze de bochten soms wat grof nemen komt er wel eens een punt omhoog te staan omdat het zand er onder wordt opgetild. Dat veeg ik dan weer glad en dan ligt het weer mooi :D
2e voordeel is dat ik nu ook heel makkelijk de PP-gang kan vegen om alle nootjes/blad er af te krijgen :D

Ik lees het al. Tapijt op de hele track :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:13

Nou daar heb ik over gedacht (als ik goedkoop aan tapijt zou kunnen komen), maar ik vraag me wel af met die idiote snelheden die ze hier soms halen of ze dan op tapijt wel voldoende grip hebben...én of het dan ook goed blijft liggen :D
In galop lopen ze meestal meer aan de buitenkant van de track (middelpuntvliedende kracht etc... :D )

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:24

Dekens en scheren doe ik voorlopig niet aan :)
Pas vanaf februari ga ik weer met de showpaardjes beginnen met werken en tot die tijd lopen ze 24/7 buiten.
Over een week of 4 komen wel de drachtige merries op stal. Waarschijnlijk zal ik bij hen wel hun hoofd en hals scheren. Ze maken nu zo'n vacht aan dat het anders straks te warm is op stal en dan staan ze steeds klam en jeukerig.
Met de vorst in de ochtend zien ze er nu zo lekker fluffy uit <3

Ik hou wel van die droge kou, beter dan een paar graden warmer en regen en wind.
Vanmorgen voor het eerst ijs op de waterbakken buiten en om half 11 moest ik de autoruit nog krabben.
Moet nog wel een keer achter nieuwe handschoenen aan voor tijdens het uitmesten buiten.
Maar kan slecht slagen daarvoor. Niet te dik, ook niet te dun, liefst waterdicht en als het even kan ook nog zo'n handschoen waar je mee op de telefoon wat kan doen. Sociale leven bijhouden tussendoor bij het uitmesten :')

Voor het fructaan gehalte, zou het dan beter zijn om ze in de ochtend of juist eind van de middag een strook gras erbij te geven?
Nu krijgen ze in de ochtend een baal hooi en in de loop van de middag een strook gras. Het hooi doen ze tot de volgende ochtend mee, dan haal ik het restant weg en krijgen ze een nieuwe baal.
Maar ik kan dat ook omdraaien natuurlijk als dat beter is, in de ochtend vers gras en in de middag dan hooi bijvullen.

Dat tapijt klinkt nog steeds goed om eens te proberen maar heb m'n vader nog niet om.
Heb inmiddels wel grindtegels bij de zandpaddocks op de plekken waar de voerbakken hangen *\o/*

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:32

Ochtend of avond is geloof ik afhankelijk van bewolking etc... ik weet het niet precies.

Mijn merrie is bij haar vorige baas een nacht in april 'op stap' geweest naar het land van de buren.. hele nacht staan bunkeren in combinatie met nachtvorst en die ochtend kon ze niet meer lopen. Ze heeft toen medicatie gehad (direct) en het was ook snel weer over maar ik ben er toch voorzichtig mee... better safe than sorry denk ik dan maar. :P

Afgelopen winter was het fructaan ook steeds rond de 11-18 en toen hebben ze met opbouw ook halve dagen op een volle wei gestaan en dat ging goed. Soms kreeg ze een harde hals bovenop en dan kreeg ze een balansdagje. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:32

@marije: door de zon gaat het fructaan oplopen. Dus ochtendgras is veiliger dan middaggras :)

Hou de fructaanmeter maar eens in de gaten gedurende de dag
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html
Overigens maakt het veel uit of de wei in de zon ligt of niet. Indien schaduw is dat weer beter dan zon.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:34

Het houdt je van de straat zeg maar. :')