het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 09:42

Boemel idd heb je eerder aangegeven en die blijft wel in mijn hoofd hangen. Omdat ze zo rustig was de laatste weken dacht ik goedzo gaat beter, dus die stress heeft ze ook niet echt laten zien. Was wel in mijn hoofd wel al bezig met als het niet gaat wil ik de hals en rug op foto hebben. Maar dan wilde ik jou vooraf nog pb sturen waar naar te vragen.

Boemel wat een heerlijke relaxte foto.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:47

Bij Tess waren de foto’s niet zo bijzonder, de echo van de hals gaf duidelijkheid.

Toen haar hals net behandeld was, was haar gedrag ook heel anders. Ze werd een super relaxed knuffelpaard.
Helaas veranderde dat met de tijd weer en dat ging samen met duidelijk fysieke problemen in haar lijf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:47

Wat een heerlijke foto!

Dat guus pssm had heb ik niet onthouden. Dan snap ik dat je haar niet zomaar weg doet.
Wat boemel aangeeft zou ik ook niet raar vinden.
Schrikken is 1 ding, maar zo overdreven aan de kletter toch wat anders.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:53

Idd wel een erg overdreven reactie, snap dat dat stress geeft. Lastig

Boemel, wat liggen ze er heerlijk bij.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:54

Wat een stress zo Joyce! veel sterkte!

LN weer lekker druk met van alles! En wat een geweldige foto, dit is toch de droom van elke paardenmoeder :P
Die van mij willen helaas niet echt rijden.

Paard met gezondheidsklachten 'weg doen' is ook wel ingewikkeld ja. Maar als je zelf stress ervan krijgt, wellicht toch iets te overwegen.

Ik heb eens een paard gehad die ook veel stress had, niet van die rare uitspattingen maar haar hele vibe.. in de periode dat ik haar had ben ik ook meerdere keren burnout gegaan...
Op een gegeven moment was het tijd om afscheid te nemen, viel zo enorme last van mijn schouders af. Arm paard had zoveel stress in haar dat ik het continue over nam, voor haar was het leven te intens en was gedag zeggen de enige eerlijke keuze :) (Niet makkelijk, maar zou haar nooit weg kunnen geven met het ideee dat mensen toch van alles van haar zouden willen en ze dan van hand tot hand zou gaan)

Marjan , alles nog oke met Lewie?

Boemel, heerlijk plaatje!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:15

joyce83 schreef:
DP kans is groot hoor dat het dan ook gebeurd was. Ze is nu rustiger, staat te eten. Ze is in elk geval buiten.

Op het filmpje te zien. Rechts schrikt ze van kruiwagen, links staan de auto's. Ze rent naar achter, komt daar tegen de draad aan, komt terug en rent zo de wei uit.

https://youtu.be/HvXb4X21I_8?si=zGj-yXlmNaz_CFm0

Hond heeft altijd bij langere wandeling stesspoepen gedaan. Maar nu ook als ze vanuit huis even straatje in moet. Giardia is een tijd terug positief getest, kuur gehad daarna vrij. Maar was dan van 1x. Nu onderzoek van 3 dagen en op meer gebieden.

Zit hier niet ook een heel stuk aangeleerd gedrag bij. Wat ze doet slaat helemaal nergens op. Waar beland ze als ze uit het weiland springt? Klinkt gevaarlijk als ze dat geregeld doet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:25

Joyce, wat heftig zo! Ook wel heel raar hoe ze dan doet. :(:) voor jou, paard zoeken is ook stressvol

Heerlijke slapers boemel! Hier lag lewie net ook lekker te zonnen. Die voelt zich gelukkig beter.

Horsii jouw kleine meid die pikt straks gewoon je haf in _O-

Ln <3 zo leuk, die pony is goud waard!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:32

Hoi, mag ik even inbreken met een vraag?

Om onze paarden aan huis te kunnen houden zijn we bezig met het maken van een grote paddock op klei-achtige grond (ong 1200m2) als 'natte seizoen' deel van onze PP. Vorige week is de drainage erin gegaan, waarbij de drainagesleuven tot aan de top gevuld zijn. Nu nog een toplaag. En daar loop ik vast en zou ik het heel fijn vinden om te horen hoe jullie dat gedaan hebben. Belangrijk is in ieder geval dat het waterdoorlatend is, stabiel genoeg is en er geen gras kan groeien ivm 1 v/d paarden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:08

Ik zit op klei en heb 1 deel M3C zand en een deel drainagezand (wel kleinere korrel, ondermaat van drainagezand). Ben over allebei tevreden op een andere manier, de M3C is stevig, mest makkelijker uit als het zand nat is en laat oké water door maar kan sneller. Het drainagezand is alleen stevig bij flinke regen, dat maakt mij niet uit, maar is niet geschikt om bv in te longeren oid. Laat wel heel erg goed water door, geen plas in te bekennen, maar mest wat lastiger uit als het nat is door de kuilen die erin zitten. Als het droog is zeef je de drollen er heel makkelijk uit met een riek. Verder is de kleur van het drainzand geliger/warmer dan M3C. Op het M3C zand groeit sneller gras, omdat het steviger is en daardoor minder omgewoeld wordt. Maar helemaal vorkomen doe je helaas niet- ik doe regelmatig slepen en harken dat is eigenlijk de enige manier.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:58

Dient het enkel als paddock of ook om in te rijden?
Wanneer je ook er in rijd zou ik voor een stevigere toplaag gaan. Zie de post hierboven.

Hopelijk graven ze niet teveel en te diep datje drainage bloot komt te liggen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:00

@marjan, fijn dat Lewie weer oke is!

@joyce, wow, bijzondere reactie. Komt inderdaad beetje overtrokken over.
Sprong over draad ook erg soepel!

Hier de kudde weer blij gemaakt met 45minuutjes weidegang vanmorgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:03

Hi hi de mijne zouden heel boos op me zijn als ze na 45 minuten van de wei af zouden moeten :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:05

Ze zijn ook niet blij hoor dan :D
Maar ze hebben er nu 2.5 week niet opgestaan vanwege mn vakantie dus wil weer relaxt opbouwen naar de 4uurtjes, meer gaat helaas niet vanwege de merrie met PPID en de shet (en de ruin die aankomt van alleen kijken naar gras :') )

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:09

Ik heb vanmorgen al heerlijk gelest. Nu even werken en dan vanavond dus op pad. Nog niks gehoord over wanneer de keuring van mijn merrie kan plaatsvinden, hoop zsm.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:23

Spannend Audesta.

Ik ben vanmiddag onderhanden genomen door de fysio. Was hard nodig zeg maar. Van een paard afvallen en op 1 been landen geeft ook behoorlijke verschuivingen :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:30

Oh dat heb ik even gemist Belker, klinkt vervelend!
Hoe is t gebeurd?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:31

Ai ja dat zal wel.
De tijd dat je ongestraft kon niezen is voor mij al enige tijd voorbij :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:37

Ik reed op de merrie van mijn vriendin in de clubles en we moesten in galop over balkjes. Ze redde het niet, ging uit balans dus ik ook uit balans, paard reageerde met bokken en zadel schoof naar voren en paard bleef hupsen. Ik was uit balans, beugels kwijt en ben er op een goed punt afgegeaan. Niks extreems, gewoon onbalans bij beiden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:41

Heh jasses...
Maar idd vroeger klopte je de broek af en dat was het. Nu is het toch eerder even verder laten checken :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:44

En stijf en spierpijn en van alles recht laten zetten :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:00

Vervelend Belker, maar niet al te slecht afgelopen.
Binnenkort weer lekker op je eigen feestje.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:19

Ja woensdag komt de smid en daarna mag ze mooi voor de wagen weer wat gaan stappen. Wat vet wegwerken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:55

XladyX schreef:
Ik zit op klei en heb 1 deel M3C zand en een deel drainagezand (wel kleinere korrel, ondermaat van drainagezand). Ben over allebei tevreden op een andere manier, de M3C is stevig, mest makkelijker uit als het zand nat is en laat oké water door maar kan sneller. Het drainagezand is alleen stevig bij flinke regen, dat maakt mij niet uit, maar is niet geschikt om bv in te longeren oid. Laat wel heel erg goed water door, geen plas in te bekennen, maar mest wat lastiger uit als het nat is door de kuilen die erin zitten. Als het droog is zeef je de drollen er heel makkelijk uit met een riek. Verder is de kleur van het drainzand geliger/warmer dan M3C. Op het M3C zand groeit sneller gras, omdat het steviger is en daardoor minder omgewoeld wordt. Maar helemaal vorkomen doe je helaas niet- ik doe regelmatig slepen en harken dat is eigenlijk de enige manier.

Dank je wel, en jij ook Belle_boef.

Makkelijk kunnen uitmesten is zeker iets om rekening mee te houden :)
Goed om te horen wat jouw ervaring is met gras ook, dan kan ik daar rekening mee houden. De paden frees ik regelmatig tegen gras, maar omdat ik nu drainage in de paddock heb liggen is frezen daar geen optie meer.

Het zou super zijn om ook wat licht rijwerk te kunnen doen, en in ieder geval werk vanaf de grond.

Ik heb nu een aanbod liggen voor een laag van 15 cm van 0-32 gebroken stenen met daar bovenop 5 cm 0-8 steenmeel. Heeft iemand misschien ook een dergelijke opbouw liggen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:47

Wij hebben geen drainage. Achteraf wat spijt van, gewoon omdat het net even iets beter kan dan nu.

We hebben een laag cycloonzand met daarop Paddockroosters en dat weer ruim afgevuld met cycloonzand.
Het is nooit glad en ze staan ook nooit in de blub. Plasjes trekken met een paar uur weg en dan is t zand wat papperig. Als ik zie hoe goed onze rijbak is (eb en vloed M3C zand, drainage, kwartszand) dan had ik achteraf ook graag drainage in de paddock gehad.

Misschien volgend jaar als we weer zo’n natte winter hebben.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:35

Ik heb wel drainage in de paddock, ook echt heel erg nodig met onze bodem. In onze eb en vloed rijbak ligt trouwens een onderlaag van drainagezand en erbovenop gezeefd ijsselmeerzand. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn met M3C trouwens, misschien ook nog een optie? Is mooi stevig, maar kon wel wat resten leem in zitten geloof ik