[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 00:06

Ik twijfel
Mijn rijpaarden hebben een stal van 3x6, een mudcontrolpaddock van 6x7 en een stuk zand. Helaas is het zand momenteel drijfzand geworden, en is het niet te doen om uit te mesten. Ze staan nu enkel op de verharding (die helaas ook niet helemaal droog is. De stal is wel droog opgestrooid).

Ik zou graag nog een strook naast de paddock bij verharden en ik twijfel:

Budgettair kan ik of 35m2 mudcontrol doen of een groter stuk (70m2?) g4 paddockplaten.

Met de mudcontrol kan ik wellicht een droger stuk creëren, die uiteraard super makkelijk uitmest maar ook gewoon hard is.

De g4 zal ik ervoor kunnen zorgen dat het zand makkelijker uit te mesten valt, maar zal het ook wel nat/in plassen zijn. Hiermee kan ik echter wel een grotere stuk effen maken incl hun favo staanplaats naast de paddock van de andere twee (waar ze helaas ook graag mesten en dan vertrappelen).

Kleiner en droger of groter en nat?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:36

Duhelo schreef:
Ik twijfel
Mijn rijpaarden hebben een stal van 3x6, een mudcontrolpaddock van 6x7 en een stuk zand. Helaas is het zand momenteel drijfzand geworden, en is het niet te doen om uit te mesten. Ze staan nu enkel op de verharding (die helaas ook niet helemaal droog is. De stal is wel droog opgestrooid).

Budgettair kan ik of 35m2 mudcontrol doen of een groter stuk (70m2?) g4 paddockplaten.

Met de mudcontrol kan ik wellicht een droger stuk creëren, die uiteraard super makkelijk uitmest maar ook gewoon hard is.

De g4 zal ik ervoor kunnen zorgen dat het zand makkelijker uit te mesten valt, maar zal het ook wel nat/in plassen zijn. Hiermee kan ik echter wel een grotere stuk effen maken incl hun favo staanplaats naast de paddock van de andere twee (waar ze helaas ook graag mesten en dan vertrappelen).

Ga je de grond nog voorbewerken?
En hoe is het er nu aan toe?
Wij hebben stuk g4 in modder gelegd destijds en spijt van. Verzakken, niet droog, beschadigd omdat ze op randen lopen. Zijn ze niet geschikt voor. is onze ervaring

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:52

Wij hadden op voerplekken g4. Maar wel eerst een stukje geplagd om vlak te maken, toen de platen erop en dan een laagje zand erover.
Dat hield wel heel goed en was super stevig onder de voerplekken. Dat zou ik zo weer doen.

Dus in jouw geval: laagje eraf laten schrapen met graafmachine, platen erop en een laagje straatzand er overheen. Dan heb je 70m2 echt stevige ondergrond.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:24

Symke schreef:
Duhelo schreef:
Ik twijfel

Ga je de grond nog voorbewerken?
En hoe is het er nu aan toe?
Wij hebben stuk g4 in modder gelegd destijds en spijt van. Verzakken, niet droog, beschadigd omdat ze op randen lopen. Zijn ze niet geschikt voor. is onze ervaring

Er ligt zand, het zand is gewoon op de aarde gestort, maar ligt er al anderhalf jaar en is netjes ingeklonken.
Helaas hebben we vooral dat het water erop blijft staan en de toplaag blubber wordt, uitmesten is zo absoluut niet handig. (en zeker niet als die idioten er lekker doorheen gaan banjeren ...
Hun favoriete staanplek is in de hoek naast de andere paddock waar ze lekker staan te trappelen en spelen, maar ook mesten, dus je kunt het je wel voorstellen :+

Ik heb een tractor met een pistesleep, dus we kunnen uiteraard wel de boel effen slepen voor de panelen erop komen. Als het eens een of twee dagen droog blijft droogt het ook vrij snel op.

Het ziet er nu zo uit: (de viezigheid aan de rand is van het water van de verharding af te trekken, dit moet ik er nog weer even uitruimen ... -O- )

De mudcontrols liggen te laag en niet genoeg met afloop, volgende zomer halen we die er sowieso uit en herleggen we ze zodat het water er niet blijft op staan.

Ik neig naar de G4 om meer oppervlakte te creeren, maar de verharding nu is ook wel nat, dus op dat vlak alleen neig ik naar mudcontrols om ze een drogere staanplek te geven. Want nu is het letterlijk dweilen met de kraan open ...

Afbeelding

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:36

Heb je nu ook al een deel bestraat? Anders zou je dat nog kunnen doen en dan alles goed op afschot leggen naar een greppel/sloot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:45

Dit stuk is volledig in mudcontrol (maar dus helaas na een jaar, ondanks grondwerken, en zand eronder) enigszins verzakt (het stuk vooraan is mijn schuld van er met de verreiker over te rijden kort na het leggen :+ )
Dit gaat er de volgende zomer uit en herlegd worden. Bestraten mogen we van de gemeente niet.

Ik heb vandaag nog niet uitgemest trouwens, achter de camera hebben ze nog een ruime inloopstal met droge bedekking én hooinetten, maar ze staan liever in het water ...
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:48

Ik denk dat als je dit beter op afschot legt en echt kan afwateren richting een sloot of greppel, je al een heel eind komt met dat water.
En dan de rest met G4 en een laag zand. Maar ook dat op afschot.
Ik denk dat je het vooral daar in moet gaan zoeken als het echt om water gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:51

Klopt, maar mijn man zit momenteel thuis met een zware hernia, ik alleen kan het niet, en om grote grondwerken te gaan doen midden in het nat seizoen vind ik geen strak plan. De paarden lopen er 24/7 en ik kan ze niet ergens anders opstallen + ik vrees dat ik bij graven/opvoeren er nu net een grote blub ga van maken.
Dus ik vrees dat ik deze winter maar even moet behelpen zoals het is. Ik heb wel nog een partijtje rubbertegels liggen bij een vriendin waarmee ik rond de ruif op de natste plek kan verhogen als tussenoplossing.

Ofwel moet ik nu gewoon kijken voor een extra pallet mudcontrol, die kunnen dan deze zomer volledig herlegd worden in een groter oppervlak, en dan tijdens die werken (en na wat sparen) nog een deeltje in de G4 panelen.

Moeilijke keuzes en nadeel dat het allemaal zoveel geld kost. Je bent zo 1000 euro verder ...

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:11

Lastig idd en alles zo duur..... Ook zo jammer dat het zo ontzettend veel regent.
Je mud control vlakte ligt er mooi in, kun je er niet omheen , is het gras zeg maar, greppels graven dat het water er naartoe loopt?
Ik ben bang zoals je het beschrijft dat g4 bij jou ook zakt, ook laag blub erop gemengd met mest en dat je er dus niet echt mee opschiet. Ook omdat je terecht zegt dat je in dit seizoen niet echt goed aan kunt pakken
Werd het naar gewoon een tijdje droog

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:16

Geen antwoord op jou vraag, maar ik heb een stuk zand met 50x50tegels belegt en daar bovenop 100x100 rubber matten met rondom stoepranden om het geheel vast te leggen. Uitmesten gaat super makkelijk, sneeuwschuiver erover en eruit scheppen. Omdat het hoger ligt en de rubber stalmatten water doorlaten staan ze daar dus ook mooi droog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:57

Ik denk van nu op de mudcontrol idd ook wat rubber matten te gooien, staan ze alvast daar droog.

En we bestellen gewoon een pallet mudcontrol bij, als ik de paddock wat kan omhoog trekken zodat ze daar wat hoger liggen zou dat stuk droger moeten zijn dan het huidige. Ruif verplaatsen, op het natte gedeelte wat rubber matten en dat zou nu wel moeten voldoende depaneren.
Volgende zomer kan de mudcontrol eruit en herlegd worden met wat afscheut (en probeer ik een drainagebuis in te graven naar de gracht). Dus dan zou dat wel moeten prima zijn, als er dan weer wat budget is dan kan ik het stukje aan de omheining wel verbeteren met G4 panelen.

Maar ik denk dat dit voor nu de beste oplossing is, en die mudcontrols zijn sowieso geweldig, dus dat is nooit een miskoop.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:01

Daihyo schreef:
Ik denk dat als je dit beter op afschot legt en echt kan afwateren richting een sloot of greppel, je al een heel eind komt met dat water.
En dan de rest met G4 en een laag zand. Maar ook dat op afschot.
Ik denk dat je het vooral daar in moet gaan zoeken als het echt om water gaat.

Dit denk ik ook. :j

De G4 platen liggen hier supermooi stabiel, maar die liggen op gekeerde grond leem/zand. Dus stabiele bodem. Als je al een stabiele bodem heb dan zou ik die deze zo droog genoeg vlakken en op afschot leggen en dan de G4 platen erop (en daar weer zand in).

In de winter kun je gewoon niet zo veel. Grondwerk moet je in de zomer doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:07

De G4 platen kan je enkel met zand erin/ erop gebruiken?

Mijn zand is nu natuurlijk goed zacht, maar de boel vlakken, G4 eropleggen en "leeg" laten is waarschijnlijk geen optie? (om met een tractor zand op die locatie te raken moeten we eigenlijk door de weides, en nu rijden we dat kapot.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:10

https://paddockplaatshop.com/geosystem-g4/

Deze bedoel je toch? Daar moet wel zand in, anders trappen ze ze kapot.

Maar dat zou ik dus in de zomer doen, nu vlakken en op afschot leggen terwijl t zeiknat is lukt niet lijkt me. Je bent te laat met die werkzaamheden, je kunt alleen wat lapmiddelen inzetten tot t droog genoeg is voor grondwerk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:28

Ir111 schreef:
https://paddockplaatshop.com/geosystem-g4/

Deze bedoel je toch? Daar moet wel zand in, anders trappen ze ze kapot.

Maar dat zou ik dus in de zomer doen, nu vlakken en op afschot leggen terwijl t zeiknat is lukt niet lijkt me. Je bent te laat met die werkzaamheden, je kunt alleen wat lapmiddelen inzetten tot t droog genoeg is voor grondwerk.

Ja, idd

De gewone mudcontrol it is dan , en dan volgende zomer kijken om de probleemstukken aan te pakken. Ik gok dat er tegen dan ook weer een toplaagje extra zand in mag, dus dan pakken we dat weer allemaal tegelijk aan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:11

Ik zou het voor nu zo laten en volgens jaar aanpakken.
Goed op afschot leggen op een dan droge en bakje ondergrond.
Ze kunnen droog staan als ze willen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:23

Nog meer mensen aan het aanplanten? Afgelopen woensdag druk bezig geweest.

Ik heb 114 boompjes aangeplant als haag.
Een stuk van 8 meter.
Een stuk van 10 meter.
2 stukjes van 5 meter.
Een paar lege plekjes opgevuld.

Heb nog 11 haagbeukjes over.

Afbeelding

Afbeelding

Deze keer heb ik onderstaande besteld.
Zwarte els
Zwarte populier
Berk
Fladder iep
Haagbeuk

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:36

Ah leuk joh! Nog niks geplant. Alleen wat spul dat her en der spontaan op is gekomen (berken, meidoorn) aan het verplaatsten. Ik heb nog zo'n 20 stuks in de 'kraamkamer' (op gekweekt in potten) staan, dat moet deze maand ook nog de grond in. En dan wordt er in januari 250 stuks oid geleverd wat uitgeplant moet worden om de poel die we laten graven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:49

Ik heb een paar weken terug 2 hagen geplant aan weerzijden van een pad. Zodat ze er tussendoor kunnen lopen. Daar stonden wilgentenen, maar die zijn niet aangeslagen. Dus nu gekozen voor struiken als haag.
Grauwe wilg, geoorde wilg, hazelaar, haagbeuk, rosa rugosa, 2 wilde appels, krulwilg.
Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:07

monsera schreef:
Nog meer mensen aan het aanplanten? Afgelopen woensdag druk bezig geweest.

Ik heb 114 boompjes aangeplant als haag.
Een stuk van 8 meter.
Een stuk van 10 meter.
2 stukjes van 5 meter.
Een paar lege plekjes opgevuld.

Heb nog 11 haagbeukjes over.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Deze keer heb ik onderstaande besteld.
Zwarte els
Zwarte populier
Berk
Fladder iep
Haagbeuk

Dat zal straks prachtig staan!!
Nog steeds jaloers op je mooie droge paden, hoe had je die ook weer aangelegd?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:42

Ah nog meer die geplant hebben en nog moeten planten.

Paden uitgegraven.
Van dat witte doek erop en dan een laag zand erop.

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:52

Hi allemaal!

Ik volg dit topic al een tijdje, maar heb eerder niets gepost omdat we nog vol bezig waren (en eigenlijk deels nog steeds zijn), maar wilde toch alvast ons stukje ook laten zien :)

Rond juni zijn wij hier komen wonen, na een verbouwing van een jaar, en het wordt steeds meer ons thuis. De verbouwing van de paddock heeft ook aardig wat tijd ingenomen, vooral omdat we ongeveer 900m2 aan paddock platen hebben geïnstalleerd, en daarnaast ook allemaal struiken hebben aangeplant.

In ieder geval hoop ik dat jullie de foto’s ook waarderen, en dat ik misschien een beetje inspiratie kan brengen aan mensen die ook met een niet al te groot oppervlakte werken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:07

MJawesome schreef:
Hi allemaal!

Ik volg dit topic al een tijdje, maar heb eerder niets gepost omdat we nog vol bezig waren (en eigenlijk deels nog steeds zijn), maar wilde toch alvast ons stukje ook laten zien :)

Rond juni zijn wij hier komen wonen, na een verbouwing van een jaar, en het wordt steeds meer ons thuis. De verbouwing van de paddock heeft ook aardig wat tijd ingenomen, vooral omdat we ongeveer 900m2 aan paddock platen hebben geïnstalleerd, en daarnaast ook allemaal struiken hebben aangeplant.

In ieder geval hoop ik dat jullie de foto’s ook waarderen, en dat ik misschien een beetje inspiratie kan brengen aan mensen die ook met een niet al te groot oppervlakte werken :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heel mooi!,laatste plaatje is echt heerlijke "actie"foto <3

Wat heb je allemaal aangeplant?

Lees ik echt 900m2 aan paddock platen?????

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:45

Ja hè? :D Ik moet zeggen dat we ook wel geluk hebben gehad met de vorige eigenaar van het perceel, die al veel bomen had aangeplant waar ze van kunnen snacken.

Daarnaast hebben we een paardenhaag en een wilgenboog aangeplant, en zijn we op dit moment bezig met het aanplanten van 200 stuks meidoorn. Ook wil ik nog een ander stukje haag om één van de weitjes planten, al denk ik dat dat nog gaat duren met al het werk wat nog moet. :')

En ja haha, onze buren hebben een stuk weiland naast ons wat volledig onder heeft gestaan door alle regen, en dat wilden we echt niet, dus wilden we een paddock aanleggen waar dat geen probleem zou worden. De kosten waren al flink, maar de aanleg was ook heftig! Vooral omdat we het grotendeels met z’n twee deden.