Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:30

Hier ben ik weer...
Erg druk gehad afgelopen maand en was jullie kwijt. Liep 60! Pagina's achter dus nog niet alles bij kunnen lezen. Het ging over het weer, de weidegang, auto en trailerpech qua kosten, nieuwe plekjes en nieuwe mensen... Paarden verkopen/minderen

En recent uitbrekende pony's, weideonderhoud en onkruid...

Ook hier lopen de paarden weer lekker op de wei. Alleen de ochtenden ivm dieet. Het gras kwam ook maar moeilijk op gang. Eerst de kou en nu droog.

Hier druk gehad met bijrijdpaard, zieke kinderen, helpen op school en oppakken geblesseerde paard.

Heb half april met mijn bijrijdpaard je een oefenwedstrijd gereden in de L2 om te zien of we klaar waren voor een startkaart. Kregen 198,5 en 195 punten en hij was braaf, dus startkaart aangevraagd. Eerste wedstrijd zat beetje tegen en de timing liep verkeerd met losrijden. Hij was eerder klaar dan ik verwacht had, dus lange teugel omdat we nog lang moesten wachten, toen kwam ineens een meisje te laat losrijden die nog voor mij moest. Met haar geruild maar toen juist weer te kort tijd om hem weer aan elkaar en wakker te krijgen. Dat ging dus niet zo soepel in de proeven. Afgelopen zondag herkansing en nu korter losgereden zodat ik gelijk door kon de baan in en dat ging super. 204 en 205,5 punten. In 1 x L2+4!

De komende weken komt hij tijdelijk met zijn bejaarde mama bij mij aan huis te staan.

Voor het eerst de schotten van de inloopstal naar beneden gehaald om 2 boxen te creëren in de grote inloopstal. Moeten de drie dames het even met de helft minder stalruimte doen.

Ik hoop dat alles gaat zoals ik hoop en ik hem drie weken lekker door kan trainen en wat vaker kan rijden.
Volgende wedstrijden pas in juni en juli. Als we lekker doorgaan qua punten halen zou het mooi zijn als we eind van de zomer of start binnenseizoen door kunnen naar de M1. Dan rijd ik hem al weer een jaar!

Mijn geblesseerde merrie is weer helemaal door de medische molen geweest. En een ander zadel gekocht waar ze niet mee gaat staken. Want ik kon haar gewoon niet in draf houden. Ze blijft wat twijfelachtig lopen maar de dierenarts vind dat ik haar kan trainen om te revalideren. Dat proberen we voorzichtig. Ze heeft wel echt opstartprobleempjes en is flink scheef. Ik twijfel of ze rotstraal heeft maar de hoefsmid van de kliniek had daar niets over gezegd bij het beslaan. Nu elke ochtend zodra ze de stal uit is hoeven uit krabben. Het vieze natte strooisel zit er dan echt in geperst. Heb een soort injector met zinkzalf besteld en die moet ik gaan gebruiken. Iemand verder nog goede tips?

Ik hoop dat ik jullie weer een beetje kan volgen. Met twee paarden die getraind moeten worden, tijdelijk 7 paarden aan huis en nog de kinderen en huishouden zal het nog wel even druk blijven!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:49

Wel braaf Anke, maar jeetje wat onverantwoord om er een kind zonder cap, zonder zadel en ook nog op de tegels er op te zetten :oo

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:51

Joyce wat had je merrie? Klinkt een beetje zoals mijn merrie afgelopen zomer :(
Gefeliciteerd met de winstpunten, gaat inderdaad hard zo!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:04

Was ik jullie even kwijt. Vandaag koeler weer, dus zo even op pad.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:06

Iemand nog een goedkoop adres voor perlka?
Ik hoor ook bijna niemand over de pavo field care. Is dat vergelijkbaar?

Volgende week krijgen we de sleutels en einde van de maand staan de paardjes eindelijk aan huis :D

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:46

*Komt binnenvallen*

Sinds kort heb ik de pony's aan huis staan. Er moet nog veel gebeuren om het ons naar het zin te maken. We willen vooral kijken hoe we het onderhoud zo makkelijk mogelijk kunnen maken. En daar waar kan automatiseren (bv drinkbakken e.d.). Aangezien dit een tips topic is lees ik graag mee, want we zijn erg groen met het houden van paarden aan huis.

Zo kwam ik al de eerste strubbelingen tegen, mijn pony heeft de wei omheining gesloopt. Nu was de omheining niet veel meer, maar goed :Y) ... Van de week even een oplossing voor verzinnen.

Deze week waren we vooral bezig met het op orde brengen van twee stallen: [VSW] Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Dat is voorlopig even goed zo. Nu eerst verder met de riolering van ons huis en we willen eigenlijk kijken of we dan direct de stallen kunnen voorzien van leidingen, afvoer en putjes. (als je dan toch aan het graven bent... :+ )

kvulden schreef:
Ik heb mijn paddock verhard met stoeptegels. Niet echt afgegraven. Wel een dikke laag geel zand en een put aangelegd. Ik zit op zandgrond.

Vannacht een deel van de nacht doorgebracht in de wei. Er was een grote brand. De paarden waren onrustig. De vonken kwamen tot in de wei. Toen ik er was werden ze al snel rustiger. Vanmorgen naar de wei. En de hele wei en omgeving lag vol met roet.[ [url=m/mdFFUY.jpg]Afbeelding[/url] ]
En hier was het al minder erg. We werden wakker van het geluid. Het leek eigenlijk op vuurwerk. Maar duurde te lang. Toch buiten gekeken en zag een zee van vuur. Snel er heen, want ik kon niet zien of het bij de paarden was. Het was iets verder. Blijkbaar nog niet lang bekend, want de eerste politie kwam aanrijden en er was nog geen brandweer. Toen de paarden rustig waren nog even weer gaan kijken inmiddels 4 bedrijven in brand. Nog geprobeerd weer iets te slapen, maar dat lukt niet echt.

Hoe groot is de put die je hebt aangelegd? En zit die ergens op aangesloten?

Heftig van die brand zeg, is even schrikken -O- .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:32

@Stephanie, welkom en gefeliciteerd met je nieuwe stek. Ik heb een schuilstal op het zand staan en geen verharde bodem erin. Heb er afgelopen winter een potstal van gemaakt met vlas. Ga hem komend weekend helemaal leeg scheppen, beetje nieuw zand erover en dan volgende winter gewoon weer een potstal van maken. Het blijft bij mij best wel schoon en netjes, stinkt niet (waarschijnlijk wel als we erin gaan spitten), maar mijn paarden lagen er graag in afgelopen winter. Ik heb geen put oid, wel drainage.

@carika, ik gebruik ook Pavo field care. Heb ook Perlka gebruikt, maar merkte daar weinig bijzonders aan.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:39

Nou gister stonden de paarden er heerlijk bij.
Afbeelding

We zijn alles weer gereed aan het maken voor het pioenen seizoen, wat Fayah overigens geweldig vind. ze krijgt dan zo veel aandacht van al het personeel wat hier dan rondloopt, ze kan gewoon uren kijken wat wij aan het doen zijn _O- dus ik zal binnenkort ook tijdelijk even niet actief zijn.
Momenteel staat alles er zo bij (dit is een klein stukje wat toevallig naast het land staat op de andere foto kon je ook al een groot deel zien):

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:40

Stephanie, ik heb gewoon een stoepput. En deze loopt met de drainagebuizen mee naar de sloot.

Irmand hier ervaring met een paardenkar die geen rem heeft remmend te maken?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:52

Welkom Stephanie! Wij hebben vanuit de stal een riolering aangelegd. We hebben een goot midden in de stal en een goot bij de ingang (inloopstal met 2 boxen), maar wij hebben wel beton liggen. Die goten en de goot van de mesthoop komen uit op een ingegraven ibc-tank. Stalurine mag je wettelijk gezien niet in de grins weg laten lopen. Ook niet in een sloot. Mijn man wilde alles netjes in orde hebben voor het geval dat

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:47

Wat een avontuur.

Gisteren heb ik een hooischudder gekocht. Een enorm gedoe om hem thuis te krijgen. Maar hij kwam! En vandaag ging de tractor ervoor. Geen succes. Hooischudder dus weer te koop gezet. Jammer! 8-)

Morgen ga ik op ponykamp, daar heb ik zin in! *\o/*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:50

Cool, ponykamp is gaaf!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:04

Antheman schreef:
Wat een avontuur.

Gisteren heb ik een hooischudder gekocht. Een enorm gedoe om hem thuis te krijgen. Maar hij kwam! En vandaag ging de tractor ervoor. Geen succes. Hooischudder dus weer te koop gezet. Jammer! 8-)

Morgen ga ik op ponykamp, daar heb ik zin in! *\o/*

veel plezier!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:35

Verschrikkelijke mama ben ik

Wat gaaaaaf op ponykamp!
Speciaal voor volwassenen?

Vervelend dat ze niet helemaal goed loopt.
Bij rotstraal zou ik de hoefsmid vragen. Hoewel hij het vast wel zou zeggen als het zo was, toch?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:36

Had ik met een maaier...bleek te groot/zwaar voor onze kleine tractor. Moet hem nog altijd te koop zetten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:37

Chester lekker op wei.
Hoop dat ik een leuke plek voor hem vindt

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:39

Hebben jullie weleens een pony/paard gehad met milde zonnebrand.
Roze huid verbrand/gevoelig?
En wat deed je er toen aan?
(Bedoel niet de neus, echt het lichaam)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:43

Geen ervaring, maar ik zou zo'n paard een deken op doen en anders overdag op stal zetten...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:50

Uv werende deken opleggen of alleen in avond buiten zetten

Wat betreft de foto los op de stenen zonder cap, het is een brave schat zo te zien maar je neemt ook een groot risico :o

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:34

Brittjuh, pioenen seizoen als in pioenrozen? Hebben jullie een kwekerij? Mooi <3 ik heb ze ook in de tuin.

Welkom Stephanie.

Enjoy ponykamp! :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:02

Lastig van de schudder. Hier Wilde de buurman ons zijn maaier verkopen maar die is voor onze trekker echt veel te klein :+ onze trekker is 2,40m breed en denk dat het maaivlak net iets meer is dan een meter. Ik moet dus een paar keer over het gras rijden wil ik normaal kunnen maaien. Zoek er dus een die minimaal 2,40 is. Voor het gras dat ik er nu mee zou maaien misschien wat overdreven maar straks met 60ha gras geen overbodige luxe.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:43

Anke schreef:
Wat gaaaaaf op ponykamp!

Yep leeftijd ligt tussen de 30 en 65 jaar. Paarden, ijslanders en mijn Merens en shet doen mee. Iedereen maakt eten en dat delen we avonds. Echt tof. In september ben ik ook geweest.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:55

Antheman schreef:
Anke schreef:
Wat gaaaaaf op ponykamp!

Yep leeftijd ligt tussen de 30 en 65 jaar. Paarden, ijslanders en mijn Merens en shet doen mee. Iedereen maakt eten en dat delen we avonds. Echt tof. In september ben ik ook geweest.

Wat leuk! Ik heb daar nog nooit van gehoord! Waar is dat?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:03

carika schreef:
Iemand nog een goedkoop adres voor perlka?
Ik hoor ook bijna niemand over de pavo field care. Is dat vergelijkbaar?

Volgende week krijgen we de sleutels en einde van de maand staan de paardjes eindelijk aan huis :D

Grappig, ik heb toevallig gister perlka gekocht. Niet super goedkoop, maar ik heb het hier vandaan: http://grevers-winkel.nl/

Wat leuk Antheman! Veel plezier! Wat jammer van je schudder. Waarom was het geen succes?

Welkom Stephanie! Ik heb ook een onverharde inloopstal. Dat is tevens mijn enige stal. Wij hebben er ook over nagedacht om hem te verharden, maar het blijkt eigenlijk prima te werken zo. Af en toe haal ik het vieze stro eruit en gooi er wat nieuw bij. Ze staan er best wel vaak in.
Edit: ik lees nu in je topic dat je op klei zit. Wij zitten op zand dus dan is het een ander verhaal denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:49

Ik zit op keileem en dat gaat ook prima. Zand is inderdaad beter/makkelijker, maar hier gaat het echt goed.