Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:17

Onze is veel lichter, qua vermogen en gewicht.... gelukkig maar, want de oude was voor mij echt te zwaar om lang mee te werken. En door bramen, meidoorn gaat hij als zachte boter.
Maar ik denk wel dat het bij jullie nog een stukje ruiger/zwaarder is dan bij ons. Vooral nu het bij ons redelijk onder controle is allemaal (geen overwoekerde omheiningen meer e.d.).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:04

kvulden wat een schatje! Fijn dat ze zich voldoende op haar gemak voelt om te liggen.

Lekker zonnetje hier zeg, ik moet eigenlijk echt klussen maar ik wil liever buiten wat rommelen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:58

Wendy schreef:
Onze is veel lichter, qua vermogen en gewicht.... gelukkig maar, want de oude was voor mij echt te zwaar om lang mee te werken. En door bramen, meidoorn gaat hij als zachte boter.
Maar ik denk wel dat het bij jullie nog een stukje ruiger/zwaarder is dan bij ons. Vooral nu het bij ons redelijk onder controle is allemaal (geen overwoekerde omheiningen meer e.d.).

Dat laatste is idd een beetje het probleem hier, zeker bij de "nieuwe" wei, daar heeft de natuur jaren lang z'n gang kunnen gaan dus dat wil wel. Staat naast verhout bramenstruik dus ook meidoorn en brem en nog wat van dat taaie spul.
Waar het kan zal ik het dus ook met de trekker en de bloter doen, maar door de bomen en de te dikke stammen van brem en meidoorn kan ik niet alles mee pakken. Daar zal ik dus met de hand doorheen moeten.

Op de wei thuis ben ik ook weer een stuk aan het opknappen dat tussen het prikkeldraad en de wei van de buren ligt. Dit moet ik nu zonder bosmaaier doen en met een snoeischaar, handzaag en kettingzaag. Dit is ook erg intensief, maar het knapt zo erg op dus dat motiveert wel weer.
En de paarden hebben straks weer een stuk prikkeldraad minder waar ze zich aan kunnen verwonden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:16

Ik vind het echt knap hoe jullie alles aanpakken hoor. Hier is bladblazen soms al teveel werk. :') Moet nodig maar heeft geen zin.. en onkruid wieden. Wie dat toch ooit verzonnen heeft. :') Onze 16 jarige buurjongen wil graag wat bijverdienen dus die komt volgende week voor het eerst helpen schilderen, das wel fijn. Hij blij, wij nog blijer. :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:27

Ik ben vanmiddag met de bladblazer bezig idd. Stond de buurvrouw ineens bij me (dat had ik dus niet door met die herrie)... ze begreep nu eindelijk hoe we het bij konden houden, ze dacht dat we net als de vorige eigenaar alles met het handje deden :') Mooi niet dus, dat kan ook niet, hebben we simpelweg de tijd niet voor :n

Maar dat soort buurjongens zijn fijn! Die hebben we hier nog niet.
Moet eerst nog op zoek naar een nieuwe schoonmaakster, de oude hebben we de samenwerking mee opgezegd, helaas.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:29

De moeder van die buurjongen poetst eens in de twee weken bij ons. :j Handig!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:30

Als ik het niet doe dan heb ik binnen een half jaar niets meer aan m'n schrikdraad ;)

En als ik het eerst een keer goed en rigoureus doe dan is het de volgende keer een fluitje.

Blad opruimen doen we ook niet aan hoor, dat verteerd wel in de loop van de winter ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:34

Toen we vorig jaar hier kwamen wonen was de draad ook flink overwoekerd... je kon echt bij lange na niet zien waar de draad liep zeg maar. Daar heb ik me toen behoorlijk boos op gemaakt, was flink wat werk omdat we ook het juiste gereedschap nog niet hadden.
Nu is het een kwestie van bijhouden, goed te doen nu :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:29

Hier heeft mijn buurman de oprit even bewerkt met de bladblazer :) Is een lieverd...hij doet bij de overburen ook altijd en pakt stukje bij ons ook mee.

Draad houd ik hier ook in de gaten,ik knip een paar x per jaar weg wat er tegen het draad aan (dreigt) te komen.
Blad harken doe ik wel maar alleen als ik genoeg energie heb,ik kan zelf niet met een bladblazer werken vanwege de herrie en dr trilling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:03

Zijn er geen dieren die alleen maar blad eten (en eikels), dan kan die hier zijn maaltje wel bij elkaar vinden :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:35

Vandaag ipv 5 meter 2 meter uit elkaar. Afbeelding

En daar staan ze dan. De merrie maakt nu af en toe een gillend geluid en stampt met haar voorbeen. Bij de oudjes nu wel 2 stapeltjes hooi neergelegd. Het leek of de shet niet te dicht bij de merrie wilde eten. Hmmmm. Maar ik denk toch dat we vooruit gaan. *\o/*

Mooi weer dus verder met mijn trailer project.
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:18

Trailer geen doorzonwoning meer :D

Die mutsen moeten even herrie maken maar is op een gegeven moment ook wel klaar.Fijn dat ze alweer stapje dichterbij zijn :)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:54

kvulden, het ziet er nu echt uit als een trailer :P Fijn dat het vooruit gaat tussen de paardjes.

Hier erg veel bomen, maar eigenlijk heel erg weinig last van blad. Is wat meer vegen om ze uit de schuur met de stallen te houden, maar ach :P In de wei ligt er nauwelijks :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:34

Om toch even het verschil te laten zien tussen voor en na:
Hier is de linkse helft nog niet gedaan en de rechter helft wel
Afbeelding
En de linker helft ook gedaan
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:13

Paulousa...het knapt echt op...nu alleen weer een kwestie van bijhouden.Als klaar is kun je zo mega trots zijn op het resultaat vind je ook niet :D

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:57

Ehm andere uitdaging....

Pippin drinkt bij Hjala. Althans dat probeert hij. Dan heb je dus een half geschoren fjordenmerrie met een mini spikkelveulen aan de voet.....
Echt onwijs lief van d'r, maar liever niet!
Tepels ingesmeerd met leem. Hopen dat hij dat vies vindt.

Blijft bizar als je bedenkt dat Hjala moederloos is geweest... Was echt het laatste wat ik dacht dat ze zou doen.

Verder hier nog bezig met de laatste klussen die niet echt opschieten door m'n teen. Gaat overigens al een stuk beter. Ipv halve dagen weer hele dag werken bij de fanten!
Ben benieuwd!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:22

Ik heb de laatste tijd (vanaf pagina 373 ofzo) een beetje meegelezen en een beetje niet. :+
Jullie gaan nogal hard. :o

Ik heb nog steeds een soort samenvatting van tips. Maar echt alle pagina's doorworstelen gaat niet lukken vrees ik. Nu dacht, misschien is er iemand die het aan wil vullen? Als we een soort estafette doen word 'ie ook wel compleet. Dan kunnen we als we straks aan de 500 pagina's zitten misschien een linkje oid in het nieuwe topic zetten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 06:52

Lisa, ik zag je filmpje op FB, grappig! Maar niet handig.. hopen dat de klei helpt. :j Wel heel zoet dat Hjala zo'n moedergevoel heeft.

Gypsy, goed idee. Je zou een Google Docs document kunnen aanmaken en dan kan iedereen die de link heeft het document aanvullen. (wel even op openbaar zetten).

Rustig geweest hier dit weekend..zeker te mooi weer om binnen bij de computer te zitten. :P
Ik ging net paarden voeren en het is KOUD jonge! Even wennen weer. :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 06:57

Ik gooi vanaf vandaag de ballerina's ook maar in de kast en wissel om voor laarzen. Onze verwarming sloeg de hele nacht aan omdat het buiten zo hard afkoelde! Ben nog niet buiten geweest en wil dat eigenlijk ook liever niet :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:09

Haha, ik moet zo weer naar buiten.. knollen naar buiten gooien en hooi in de bakken doen maar ik verzamel ook nog even moed... Gisteren een vroege ochtendrit gedaan en mijn ruin was ook heel jolig, voor hem is dit heerlijk weer! Hij is ook zo fluffy opeens, te zacht en schattig. <3

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:57

Bedankt voor de waarschuwing over kou! Ik ga ze zometeen op de wei gooien.

Ik heb nog nooit een Google docs document aangemaakt maar het klinkt superhandig! Ga het eens proberen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:15

Het was bij ons aan de weide 2 graden met voeren en mijn mesthoop was gewoon bevroren onderaan. Brrrr!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:20

Sodeju! Dat viel even tegen zeg! De kou bedoel ik.

Ik heb zelf niet gereden gisteren, ondanks dat grote nu toch wel aan de beterende hand lijkt, die vertoonde donderdag bovenop de rest, de bulten en het witkalk plassen, ook koliekverschijnselen. Mee naar de kliniek gewandeld, kleine mee voor de rust te bewaren en ze heeft een echo gehad van baarmoeder en blaas en die waren beide in top conditie, ook urine was hartstikke goed. Blij natuurlijk, want ik was bijna overtuigd dat ze nierstenen had, maar snapte er even helemaal niets meer van... Heb er met angst en beven toch maar weer stro ingelegd en gaat tot nu toe nog goed + aan de omeprazol.
Maar ga er waarschijnlijk nooit achter komen wat dit nu is geweest.
DA had het zo wit uitslaan ook echt nog nooit gezien.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:38

Ik heb 't erop gezet: https://docs.google.com/document/d/1CZ6 ... sp=sharing

Alleen ctrl + klikken op de inhoudsopgave werkt niet meer. Er staan hier en daar ook nog tegenstrijdigheden in, degene die 't leest moet dan zelf maar kiezen welke uitleg over bemesten in zijn of haar straatje past. :+

Jeetje wat vervelend zeg, als je niet weet wat 't is... Ik hoop voor je dat je er ook nooit achter hoeft te komen en dan wel omdat 't wegblijft. Sterkte!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:51

Heel leuk gedaan Gypsy! Het topic gaat inderdaad hard, is zo vol...

Brrrrrr wat is het koud!!!