Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:50

Prairy schreef:
Je zou een roofvogel nestkast op kunnen hangen tegen ratten en muizen. Mijn kippen vangen overigens ook muizen en ik denk dat ze de rat ook te pakken hebben gekregen. Ook de katten in hun ren vangen weleens een muis. Jammer dat ze die dan in bad stoppen binnen :')

Verder ben ik het eens met Sol, en snap ik niet goed waarom alles dood moet omdat de mens er last van heeft :( Ik heb de pest aan muggen, dazen en teken maar verder, nee, doe je ding en wees nuttig.

Oh kijk, nog een reden voor kippen :D :D
Die willen wij ook graag, zo leuk ook om naar te kijken! En nog eitjes ook. Maar willen eerst het terrein nog net even wat verder hebben dus denk dat het niet aankomend jaar maar het jaar erop gaat worden...

En verder ben ik blij dat ik niet de enige ben die er zo in staat qua dieren/wild :o

We hebben hier overigens twee grote roofvogels bijna elke ochtend te jagen op de wei <3 Zó gaaf!

Jade

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:00

Niemand die bang is dat paardlief z’n poten breekt in een molshoop? Wij hebben ze (nog) niet, maar dat mag van mij zo blijven. Ook geen ratten, wel muizen. Nu onze kat dood is verwacht ik dat de populatie muizen in een diameter van 3km overal weer aantrekt :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:18

Jade schreef:
Niemand die bang is dat paardlief z’n poten breekt in een molshoop? Wij hebben ze (nog) niet, maar dat mag van mij zo blijven. Ook geen ratten, wel muizen. Nu onze kat dood is verwacht ik dat de populatie muizen in een diameter van 3km overal weer aantrekt :=

Eigenlijk niet.. je kan de hoop terug een beetje dichtstampen als je daar bezorgd om bent?

@Akshay: zet de foto's maar in het topic, zal zien of 'k er wat van kan maken :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:27

We hebben hier ook mollen, in onze tuin... Ik vind ze ook prachtig, maar van mij mogen ze echt weg. Ze hebben een groot deel van het grasveld helemaal omgeploegd; overal lelijke molshopen, grote plakkaten waar geen gras meer groeit, en je moet uitkijken waar je loopt, want het is zo ongelijk als wat. Dit is echt niet grappig meer. Er staan hier meerdere klemmen, maar tot nu toe niets gevangen.

Ik zou ook wel een paar buitenkatten willen hebben, voor de muizen oa. maar ben beetje huiverig vanwege de drukke weg waar we aan wonen. Ze mogen er eigenlijk maar 50, maar het is een doorgaande route, dus veel verkeer en lang niet iedereen houdt zich aan de snelheid. Met een beetje geluk worden er in de toekomst snelheidsvertragende verkeersmaatregelen geplaatst en hopelijk zal de route wat minder favoriet worden. Misschien dat ik het dan aandurf.. Afgelopen zomer viel het mee, maar het jaar daarvoor meer dan honderd muizen gevangen in , ook weer, ons grasveld in de tuin. Blijkbaar is het hier fijn vertoeven, maar wat een schade kunnen ze aanbrengen...

Prairy, serieus? muizen in bad? Hoe dan?

In het weiland wel een mol gehad, maar die hield zich blijkbaar in. En we hebben veel roofvogels die blijkbaar dáár wel de muizenplaag onder controle hebben.
Vandaag schoot er nog (vermoedelijk) een sperwer voor mijn raam langs die achter een musje aanzat... Als ie maar van mijn kipjes afblijft. (Mijn kipjes zitten nu veilig, want opgehokt)..

Vanavond nog even met shetje gespeeld in de bak; even zonder-lijn-longeren. Hij begint het te snappen <trots>; ik kan hem alle gangen , van halt tot galop, van een sukkeldrafje tot een middendrafje laten lopen tegenwoordig. Echt super leuk. Hij vindt er wel eens wat van, maar hij doet het toch maar even. En dan te bedenken dat ie begin dit jaar niet eens meer wilde lopen, nadat hij vorig jaar bevangen was. Hij ging totaal in de freeze. En dan nu toch zo lekker aan het lopen. Blij mee.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:30

@greendragon, wij wonen aan een 60km weg,maar ze rijden er vaak 80 en alle drie onze katten leven nog. 2 van de 3 kijken echt goed uit en hebben ontzag voor de auto's. De 3e denkt dat hij de belangrijkste is en gaat zelfs midden op de weg zitten := >;)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:35

Ik maak liever ook geen dieren dood, maar als ze echt overlast veroorzaken... En wat overlast voor de 1 is, is voor de ander geen probleem.
Als het helpt om iets in de tunnels te leggen waardoor je mollen verjaagt, nou heel graag!! Zou knoflook misschien ook helpen? Of uien? Of.. weet ik veel :')

Akshay, wat zijn je paardjes heerlijk fluffy <3

Belker, ziet er netjes uit. Hoe krijg je het hooi er in? Gewoon vanaf boven vullen?

Karin, wat een leuke pony <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:41

Hier zijn mollen ook welkom. Dat kan onze zware klei wel gebruiken.

En voor molshopen in je grasmat; dat is de ideale plek om kruiden en bloemen te zaaien! :D

Woelmuizen hebben we hier veel. Maar daardoor ook heel erg veel roofvogels (soms in groepen van vijf tegelijk en ik heb al zeker vier soorten gezien). En woelmuizen komen in principe niet in huis. Dus die ga ik niet bestrijden. Het is alleen jammer dat ze mijn jonge wilgen doorknagen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:44

Ieder zijn ding inderdaad, ik koppel dieren en 'overlast' nooit aan elkaar. We hebben deze zomer een hoornaarnest op zolder gehad (gewoon de Europese hoornaar he, niet de Aziatische) en die mochten gewoon blijven. In de herfst zijn ze allemaal gestorven (is hun natuurlijke levenscyclus) en nu halen we het nest wel weg en maken het gat waar ze doorheen kwamen dicht. Gewoon een beetje proberen samen leven :)

Een mol is in bepaalde seizoenen actiever dan in andere, dus soms heb je veel molshopen en dan een hele tijd geen meer die erbij komen. Ze hebben ook territoria dus als je de ene mol doodt, komt het territorium vrij voor de volgende mol.

Soit, genoeg gepreekt :Y)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:45

Een mol vinden wij niet erg. Het zijn geweldige beestjes. Een paar jaar geleden hadden we echter een plaag in onze buurt. De weilanden en tuinen waren één en al molshoop. Bizar veel. Na lang zoeken hadden we een goede mollenvanger en die heeft er in een zeer korte tijd super veel gevangen. Inmiddels is het alweer een hele tijd stabiel. Prima zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:19

Green dragon, we hebben een extra badkamer gemaakt in een loze ruimte, daar staat het bad, maar dat is ook de plek waar het kattenluik is. En dan neemt één van de katten een muis mee het huis in en springt dan schijnbaar in het lege bad. En daar kan een muis niet uit. Waarom in bad? Ik heb geen idee :')

Kippen vangen echt van alles, ze hebben ook al kikkers te grazen genomen :P agressievelingen haha

Hier ook vaak roofvogels, de buren zeggen dat het haviken zijn, ik heb ze nog niet van dichtbij genoeg kunnen bekijken. En de ballen verstand ervan, dat helpt ook niet :P Een maand geleden hebben we een steenuilen kast laten ophangen, hoop echt dat ze er in komen! Op de foto zien die er echt zo uberschattig uit :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:19

De bollen zijn hier inmiddels weggerot, ze kunnen niet zo goed tegen natte grond. Als je echt geen mollen wil moet je ze ook elke 3 a 4 jaar vervangen. Dat heb ik dus al een paar jaar niet gedaan :o
Maar eerder al een paar keer succesvol geweest met verjagen.

Geen idee of de pony ook op de bollen zou reageren. Verwacht het eigenlijk niet. Denk eerder dat hij de bol opeet. Het blijft wel een shet <3
Ik heb een granulite bodem en die kan praktisch overal tegen maar niet tegen graven. Hij is 1,5 week geleden gecastreerd en ik hoop dat hij door de narcose of nazweten een tekort aan zout of mineralen had. Daar heb ik hem flink in bijgevoerd de laatste dagen en de zwelling is nu ook weg, je merkt dat hij zich weer een stuk beter voelt. Ik wil hem gewoon samen kunnen blijven houden met mijn merrie en wil ook de ruimte niet beperken. Maar als hij de bak sloopt krijg ik wel serieuze problemen met mijn partner. Dus alle tips zijn welkom :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:25

Prairy schreef:
Je zou een roofvogel nestkast op kunnen hangen tegen ratten en muizen. Mijn kippen vangen overigens ook muizen en ik denk dat ze de rat ook te pakken hebben gekregen. Ook de katten in hun ren vangen weleens een muis. Jammer dat ze die dan in bad stoppen binnen :')

Verder ben ik het eens met Sol, en snap ik niet goed waarom alles dood moet omdat de mens er last van heeft :( Ik heb de pest aan muggen, dazen en teken maar verder, nee, doe je ding en wees nuttig.

Ben ik het wel mee eens hoor. De rest van de dieren die mij "last" bezorgen hoeven niet dood.
Alleen de ratten moeten dood :=

Ik ben 2 jaar geleden 4 van mijn geliefde konijnen verloren doordat er ratten rondliepen die een virus meebrachten. Ratten kwamen door een open riool een straat verder. Vandaar dat ik ratten gewoon niet meer kan uitstaan :=

Maar muizen en mollen mogen gerust blijven leven, alleen die mollen maken het wel erg bont op dit moment :') Dus ze mogen van mij ook een paar meter verder buiten mijn wei gaan graven :P

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:32

Hier ratten, muizen en een steenmarter....... Die laatste leeft het liefst tussen de wanden, van mijn huis..... De achterkant is nu marterproof dicht gemaakt, maar de voorkant moet nog en die heeft hij sinds 1,5 jaar nu gevonden. Dat gaat dus wat prioriteit keijgen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:32

Hier helaas dermate veel muizen dat we een stuk wei moesten omploegen en opnieuw inzaaien... onze 3 katten vangen wel e.e.a. weg maar kunnen er niet tegenop eten. We zoeken nog naar de perfecte oplossing, ze zijn nl gevaarlijk voor de rest vd beesten. Die kunnen de pootjes bezeren/breken in die gaten. Dat zijn er namelijk veel, groot en diep.

Mollen vangen we ook weg, inmiddels behoorlijk bedreven in ze pakken...

Opzich alles wat geen overlast geeft mag blijven, maar het moet wel behapbaar zijn qua aantallen.

Ben wel anti gif, dus probeer ze met klem/ katten weg te vangen.

Verder hier mega druk met buiten e.e.a. afmaken en binnen klussen. Hoop binnenkort op iets meer rust.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:38

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:52

Prairy schreef:
Green dragon, we hebben een extra badkamer gemaakt in een loze ruimte, daar staat het bad, maar dat is ook de plek waar het kattenluik is. En dan neemt één van de katten een muis mee het huis in en springt dan schijnbaar in het lege bad. En daar kan een muis niet uit. Waarom in bad? Ik heb geen idee :')

Kippen vangen echt van alles, ze hebben ook al kikkers te grazen genomen :P agressievelingen haha

AH, vandaar! eigenlijk te grappig. Beter dan dat ze half-levend los worden gelaten in huis, waar je ze mag gaan zoeken... Eén van mijn vorige katten heeft een keer een muis los gelaten in de bijkeuken, waar het betreffende dier een slang doorgeknaagd had in de wasmachine met een stevige lekkage tot gevolg... Wel bijzonder een badkamer met kattenluik.

Mijn krielkipjes vangen geen kikkers.. We hebben een vijver in de tuin die elk jaar druk bezocht word door kikkers en padden. Ik heb ze nog nooit betrapt op het vangen van kikkers. Maar er moet geen mezenjong uit een nest vallen, ugh.. dat is niet feestelijk om te zien..

Karin_deB schreef:
@greendragon, wij wonen aan een 60km weg,maar ze rijden er vaak 80 en alle drie onze katten leven nog. 2 van de 3 kijken echt goed uit en hebben ontzag voor de auto's. De 3e denkt dat hij de belangrijkste is en gaat zelfs midden op de weg zitten := >;)

Midden op de weg gaan zitten, waar ze 80 km rijden? oef, ik zou daar toch wel slecht van slapen.

Maar misschien moet ik eens contact opnemen met het asiel inderdaad, komend voorjaar. Kijken of ze ons kunnen adviseren over een paar boerderijkatten... We hebben de ruimte wel en kunnen ook vast wel iets maken zodat ze ergens in de schuur naar binnen kunnen.

Maar ik zou het echt verschrikkelijk vinden als ze onder een auto komen. Op de boerderij van mijn ouders was dat ook wel waar de meeste katten aan overleden. En ik heb zelf, heel lang geleden inmiddels, ook twee katten verloren doordat ze op het verkeerde moment de weg overstaken. Vandaar dat mijn laatste twee katten (inmiddels ruim 14 jaar, nog 1 over) echte binnenkatten zijn gebleven. Dan gaan ze toch langer mee. Dilemma's...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:56

Ik had 2 half verwilderde kittens uit het asiel gehaald om muizen te vangen.

Die komen dus ook niet buiten de kattenren omdat ik ze niet plat wil hebben... Oeps haha

Veel asiels zijn idd regelmatig op zoek naar mensen die muizenvangers willen voor hun erf. Ik weet iig dat ze dat in Eindhoven en Tilburg hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:58

Liever zo een verwilderde kat nog fijne tijd op een boerderij geven met slpplek en brokjes dan ze in het asiel opgesloten laten zitten........ Onze rode is in april ingeslapen en die missen we echt qua muizen en rattenvangen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:16

Onze rooie heeft, in zijn ren!, 2 ratten gevangen paar maanden terug. Op zondagavond de eerste, op maandagavond de 2e _/-\o_ En al ruim 40 muizen geloof ik.. zucht.

Een van mijn afdruk creators heb ik net gezien, een prachtig zwart konijn {:)-:(
Echt wild.. zal wel iemand vanaf hebben gemoeten..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet alleen zeker dat het geen hond is geweest, want die komen daar niet. En verder heb ik gewoon géén idee. Moet wel een huge kat zijn anders ook?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:51

Karin_deB schreef:
De 3e denkt dat hij de belangrijkste is en gaat zelfs midden op de weg zitten := >;)

Zo een hadden wij dus ook ;( zitten ook aan een 60km weg waar iedereen te hard rijdt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 00:16

Belker schreef:
Je hebt zo een muizenval dat ze in een emmer vallen. Lorette had jij daar geen filmpje van geplaatst?
https://youtu.be/eVTI_0K9Dqg

Vind ik wel sneu einde, liever snel en pijnloos. Hier ook 2 mousehunters uit asiel erbij. Moeten nog een week binnen zitten en mogen dan los. Hoop dat ze hun werk goed gaan doen.

Stikt in de buurt ook vd roofvogels en uilen, maar t zijn gewoon zoveel muizen, die in een maand gewoon geslachtsrijp en 12 mini muisjes op de wereld zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 00:19

Hier ook mollen en muizen die de katten dan vangen :+

Verder weinig last van.

Roofvogels genoeg ook Hahaha.

Vandaag voor het eerst met mijn 4 jarige dressuurmatig aan de slag geweest en dat ging lang niet slecht!

Afbeelding
Afbeelding

<3

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 09:09

Jade schreef:
Karin_deB schreef:
De 3e denkt dat hij de belangrijkste is en gaat zelfs midden op de weg zitten := >;)

Zo een hadden wij dus ook ;( zitten ook aan een 60km weg waar iedereen te hard rijdt

Enige voordeel dat we hebben is dat we in een bocht zitten dus auto's moeten altijd een beetje remmen.

@greendragon; ik heb er ook heel wat slapeloze nachten en onrust van gehad en ben heel blij dat het goed gaat.
Maar ze genieten echt van het buiten zijn en dat wil ik ze niet ontzeggen.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 09:10

Robijntjah schreef:
Hier ook mollen en muizen die de katten dan vangen :+

Verder weinig last van.

Roofvogels genoeg ook Hahaha.

Vandaag voor het eerst met mijn 4 jarige dressuurmatig aan de slag geweest en dat ging lang niet slecht!

[ [url=m/x0il2s.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H9jP1U.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Ziet er goed uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:07

@Robijntjah: leuk dier. Ik vind meelsnuitjes altijd zo lief ogen.

Hier een drukke 80 km weg, waar zelden 80 gereden wordt. Er is er eens eentje met 150 van de weg gehaald en als het motorrijseizoen 'open is' dan hoor je ze in het dorp verderop de gaskraan al open draaien. Poes hier heeft heilig ontzag voor de weg en komt tegenwoordig zelden meer buiten (ze is nu 17 en doof).