Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:45

Als er katjes in zitten, is het dan geen wilg? Die heb je ook met rond blad.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:36

Ziezo_X schreef:
Selka schreef:
Ben benieuwd Antheman. De site ziet er in ieder geval veel belovend uit. Nu maar hopen dat wij in de grond komen. Heb berenklauw (reuze), heermoes, boterbloem, JKK en zuring staan. Joepie!
Jullie hebben gehooid? Ik moet wachten tot ik het onkruid heb verwijderd :(

Wij hebben inderdaad dezelfde populaties staan. Samen met klimop (echt overal), brandnetels (al vind ik die nog het minst erg, ziet er alleen zo rommelig uit), bramen, mos en dan dat Japanse spul. Nadeel is dat we ook nog ze druk zijn met het huis en alle deadlines die erbij horen en het spul groeit nu als een malle. Maar morgen komt onze eigen bosmaaiert *\o/* vriendlief vindt het een mooi ding en komt donderdag en vrijdag lekker losgaan.

Ik wil ook graag bodem onderzoek laten doen. Welke instantie raden jullie aan? De wei is altijd bemest met gecomposteerde paardenmest en de mest is ook nooit opgeruimd. Ik doe dat nu wel. Maar zo aan de soorten onkruid begroeiing te zien riekt het naar en hoge zuurgraad (of lage dus juist :p ). Leuk project voor deze zomer!

Wij hebben ook bij Eurofins het onderzoek laten doen. Zelf even steken en zij brengen direct een bemestingsadvies uit. Ik ben tevreden!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:50

Hier kwam iemand steken en nam t monster mee. Heb je ook 150- betaald of minder?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:18

Ik lees hier ook nog steeds mee, ondertussen heb ik onze weide eens bekeken (en stiekem ook een paardje op het oog O:) ) en ik zie in ieder geval dus veel jkk en ik denk heermoes (is dat van dat springspul als je het aanraakt?), bramen en brandnetels staan er ook genoeg.

Nu las ik vandaag ergens op Facebook dat lavameel of lavagruis heel goed voor de bodem is, dit heb ik op Curacao ook al van een boer gehoord, dat hij dat gebruikt.

Iemand van FB had het dus op haar weide gestrooid en het jaar erna was het jkk zo goed als weg, en het scheen ook nog te helpen bij paarden die eczeem hadden (ipv kunstmest dan lavameel gebruiken dus)

Heeft een van jullie hier al eens onderzoek naar gedaan of er ervaring mee? Het schijnt ook gebruikt te worden in de biologische landbouw. Ik ben niet zo'n fan van chemische bestrijdingsmiddelen en dat uitsteken is ook een gebed zonder eind zoals het er nu naar uitziet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:53

Lavameel is inderdaad een bodemverbeteraar de man van de cursus gooide het direct op de bodem en in de stallen zodat het gecomposteerd ook weer terug kwam op het land. Hij zei niets over jkk. Ik ben wel heel benieuwd. Zou wel een top oplossing zijn.

Iemand hier ervaring met graasmaskers? Heb voor de shet 2 maskers gekocht maat pony maar 1 past hij sowieso niet en de ander zit helemaal aangesloten. Op zich handig want dan gooit hij hem niet zomaar af maar ik twijfel of het niet te strak zit. Vanmiddag haal ik bij het ruiterhuis maat cob op maar ik vroeg mij af of jullie eens wilden kijken:
Afbeelding Afbeelding

Als ik de bovenste riempjes losmaak blijft het graasdeel om zijn neus hangen. De riempjes staan zo groot mogelijk.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:53

Lynn_Nikita schreef:
Hier kwam iemand steken en nam t monster mee. Heb je ook 150- betaald of minder?

Ik heb 105 betaald en zelf gestoken. Had jij ook een uitgebreid rapport? Ik heb het rapport doorgestuurd naar de loonwerker en gevraagd of hij wilde strooien :+ haha

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:04

LdJ schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ik heb 105 betaald en zelf gestoken. Had jij ook een uitgebreid rapport? Ik heb het rapport doorgestuurd naar de loonwerker en gevraagd of hij wilde strooien :+ haha

4 pagina's heb ik geloof ik. Ik ga zo naar de leverancier om alles te halen wat ik nodig heb en gooi t er zelf op.
Ik heb door mijn oom en werkgever laten uitrekenen wat en hoeveel ik nodig heb aangezien je bijna scheikunde gestudeerd moet hebben voor zoiets.

Graasmasker oogt vrij krap. Ik heb een andere een gebruik zulke zoals op de foto alleen als een paard na verdoving even niet mag eten

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:12

Dan ga ik mij even verdiepen in Eurofins! Bedankt! Ook in Lavameel trouwens. Klinkt als topspul. Ik heb een bio-chemische achtergrond dus vind het wel leuk er zelf wat aan te rekenen/bestuderen. :D

Selka, hij zit wat te strak denk ik... dat worden kale plekken rond de rand. Afgelopen jaren hebben mijn paarden ook periodes met masker moeten staan ivm gebrek aan een paddock oid. Ik deed een maand met zo'n masker. Dan was het gat al zo groot dat ze 'normaal' graasden.

Anke, heerlijk alle beestjes in het groene gras! Vooral voor de veulens. Krijgen de mama's geen last van het gras? Of staan ze er niet zo lang op?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:15

Als je dan voor mij ook eens wil rekenen hoeveel ik nodig zou hebben als je je erin verdiept hebt? Ik ben meestal van, doe maar wat extra, dan zal het wel goed zijn :+ Maar soms is dat niet helemaal de juiste instelling :')

bij lavabv.nl hebben ze wat meer info staan. Ik moet er ook nog induiken, kwam het vanochtend weer tegen, dus nog niet veel tijd voor gehad.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:28

Bedankt voor jullie input. Vanmiddag maat cob even afwachten. Belachelijk shetlander met maat cob haha. Dan kan hij morgen eindelijk weer eens op de weide. Meneer was licht bevangen helaas.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:18

Kijk eens bij Best Friend graasmaskers, daar staat ook een maattabel. Dan kan je kijken welke ruim genoeg valt. En deze zijn heel sterk, met fijne pasvorm. Daar eten ze niet doorheen in een seizoen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:27

Die graasmaskers waren bij onze mini shet ook ruk en te klein.
Wij hebben een greenguard en dat gaat super.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:49

hier ook de greenguard bij de shet

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:12

Ziezo_X schreef:
kvulden schreef:
Ik ga als alles goed gaat 26mei met Marinka een strandrit maken. En we zijn dan dus de hele dag weg. Rosie ziu dan alleen in de wei achter blijven. Ik vind het toch wel een dingetje. Bij huis rijdt ik altijd zo weg. Rosie gaat dan altijd wel jolig doen. Bokken, springen en beetje rennen. Wel altijd uit de buurt van het schrikdraad. Maar ja in de wei. Wat zal ze doen. Zal ze cool blijven en doorgrazen? Of even gek en dan klaar? Zit te twijfelen wat ik nog van te voren zou doen. Zondag Marinka wel mee uit de wei genomen. En over de weg gereden. Een paar keer uit het zicht. Rosie werd wel onrustig. Af en toe een bokje. Of paar passen galop, maar niet ernstig. Als er wel onrust is en ik ben weg dan kan ik zelf niet gaan kijken.

Je kan het beste echt weg rijden en niet 'rondom' het erf even uit het zicht zijn en weer terug komen. Dan worden ze vaak echt dol. Als je echt weg bent is het even rennen en bokken, maar na een minuut of 5 gaat dat wel over leert de ervaring hier. Dan gaan ze grazen en hinneken elke 10 min een keer om te horen of hun vriend alweer in de buurt is.

Inderdaad verder weg rijden als je het echt wil weten. Hier een kudde van 8 pony's en paarden. Gisteren onze eerste wandeling hier sinds we hier verhuisd zijn. Toen we terug thuis kwamen na een klein uurtje stond er op 1 na (de allernieuwste die pas 2 dagen geïntroduceerd was en erg aan mijn paard hangt waarmee ik op wandel was) geen enkele van de kudde ons op te wachten. Ze stonden allemaal achteraan de track. Terwijl ze wel hinniken en allemaal vooraan op de paddock staan te kijken als je gewoon even het erf af wandelt. In het terugkomen geen gehinnik meer gehoord... ze waren totaal niet bezig met hun vrienden die de kudde verlaten hadden :+ maarja, ze zijn dan ook wel met meer, er zijn altijd nog vriendjes aanwezig. Maar de ene nieuwe stond ook gewoon rustig te wachten hoor, is nochtans een nerveus type maar daar kwam geen hinnikje of nerveus doen uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:17

Als mijn verzorgster een half uur of uur gaat wandelen met Kim (en die is stil) blijft Diva ook echt de hele tijd over de zeik. Mamas baby. :roll:

Zit hier inmiddels met de poes in huis, mijn vriend is er helemaal blij mee de softie O:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:25

Ik las over lavameel, heb ik vorig jaar naar gekeken, maar was best aan de prijs. 20 euro voor 20kg en je hebt 50kg nodig voor 1000m2 als je het goed wilt doen... het is van bio Ron, staat wel uitleg op de site.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:10

Dat was de dure versie had ik al gelezen ja, die lavabv schijnt goedkoper te zijn. Sowieso heb ik nog geen flauw benul van weide management, dus wordt nog even flink studeren. Gelukkig wel 2 vriendinnen die al jaren paarden aan huis hebben als hulplijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:59

Ziezo_X schreef:
Anke, heerlijk alle beestjes in het groene gras! Vooral voor de veulens. Krijgen de mama's geen last van het gras? Of staan ze er niet zo lang op?

Ze lopen altijd in de zomermaanden 24/7 op wei.
In de winter hebben ze onbeperkt 1e snede voordroog hooi. Dus ze zijn er wel aan gewend.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:12

Ik zou ook graag lavagruis over de weides strooien komend jaar, ook himalayazout zou goed zijn. De paardjes staan inmiddels aan huis hier. Er zijn twee extra logées bijgekomen om aan grasmanagement te doen, gezien ze het met twee niet meteen de baas konden. Er moest wel écht veel gemaaid worden, dus nu staan er vier paardjes in plaats van twee. De twee logees gaan over een paar weken ook weer weg.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:08

Dunya wilde nog wel graag eens een keertje op Chester zitten voordat hij weg zou gaan. (Nog geen zicht op overigens)

Onze onbeleerde 4 jarige appaloosaruin:
Afbeelding

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:16

Ik heb volgens mij ook 4 blaadjes gehad Lynn-Nikita.

Wat een brave zeg Anke!

Brikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 03:11

Ik heb vorig jaar zuring weg gespoten en dit voorjaar goed gekalkt. We hebben dit jaar nog maar een derde over van vorig jaar dus hopelijk met hetzelfde beleid over 2 jaar zo weinig over dat we kunnen gaan steken. (het leek vorig jaar wel of we kropsla verbouwden ;-))

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 06:37

Ja is super braaf en lief.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 06:38

Zuring is een intensieve investering om weg te krijgen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 07:37

Wat een lieverd! Zo heb je ze het liefst toch?! Daar moet je makkelijk een leuke baas voor kunnen vinden.