Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:13

Klopt... Beer zit in het beginstaduim van EOTRH, je kunt feitelijk niet zoveel doen. Goed in de gaten houden en evt met bv Kurkuma (golden paste) ondersteunen.
Als de tandwortels gaan misvormen en de tanden los gaan zitten,moeten ze eruit.

Monmaster... officiëel mag je met ja paard niet op het fietspad, je moet op de openbare weg. Helaas is dit vaak onverantwoord en wordt op het fietspad oogluikend toegestaan.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:42

Hallo dames. Veel bij gelezen.

Wat sneu voor je buurmeisje Pauline.
Veel dingen over peesontsteking en littekens. Pffff. Maar ik heb geen advies.

Vandaag met mijn rijmaatje in het bos geweest. Zij heeft geen paard meer. Dus we delen de mijne. ;-) want het is veel te gezellig samen.

Bij het uitstappen in de bak hebben we wat nieuws uitgeprobeerd. We hebben Rosie erbij gepakt. Die vond dat heel gek haha. Even een paar galop sprongetje, maar gauw weer onder controle. We hebben zo samen achter Mariska aan gestapt. Na drie rondjes was ze wel klaar en zijn we gestopt. Super paarden dag. Helaas geen foto van het lopen met Rosie maar wel met Mariska in het bos.

Afbeelding

Daarna nog even lekker kroelen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 08:04

Leuke foto's! Ziet er inderdaad uit als een "blije" paardendag +:)+ +:)+ +:)+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:10

Pfffff, ik ben kapot! Even geen zin vandaag. Slaap alweer een maand slecht en begin echt op het einde te komen.

Bovendien maak ik me zorgen over de zadels. De rug van Caj vertrouw ik toch niet. Volgens mij worden de witte plekkenop haar rug steeds groter. En alhoewel ik altijd haar rug controleer op warmeplekken, dikke plekken, schuurplekken (voel nooit wat) en er 2 osteo's naar heb laten kijken (niks aan de hand, maar dat is al wel weer ruim een half jaar geleden), vertrouw ik het niet. Dus toch maar weer de osteo erbij. Heb net een bericht gestuurd. Ik hoopdat ze binnenkort kan.

En Sjaak moet ook een zadel. Maar die wil niks. Wel een goed aanbod gekregen voor een zadel die ik graag wil. Maar is duur. Op zich te doen, maar Sjaak kan na een half jaar besluiten, dat hij dat zadel toch niks vindt.

Ik haat zadels. Vroeger met Leo nooit last van gehad. Hij heeft ook een moeilijke rug, maar toch goede zadels voor kunnen vinden, wasr hij al die tijd goed op gelopen heeft. En nu dus 2 paarden waarbij ik elk half jaar met mijn handen in het haar zit. En nee, ik klooi niet zelf maar wat aan. Ik heb echt een indrukwekkend aantal zadelpassers hier gehad. Maar nog niet het gewenste resultaat, helaas.... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:06

Fabster :(:) , vervelend dat je even geen puf meer hebt.

Zadels kunnen inderdaad een drama zijn. Ik ben nog altijd erg gelukkig met mijn Daaleman zadel. Ik zou je verder geen ander advies kunnen geven, dan Erik Daaleman eens naar je paard en een geschikt zadel te laten kijken, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten.

Heb je ooit foto's van de rug laten maken? Het is toch vreemd dat er elk half jaar problemen ontstaan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:38

Ik doe altijd een combi met mijn zadel; ik laat in januari / februari Margot van Den Hoek mijn paard behandelen en ook naar het zadel kijken. Zij heeft ook de MSFC-opleiding gedaan. Aan het zadel knutselen doet ze niet, maar wel aangeven waar ik op moet letten als ik naar de zadelmaker ga. Dat doe ik dan een maandje later; ik ga naar Country Mill (heb daar wel m'n voorkeur qua zadelpassers), laat de zadelmaker daar z'n mening geven en tot nu toe komt dat steeds overeen met het advies van Margot.

Eerder dit jaar ben ik wel een keer terug geweest met paard & zadel. Nieuw zadel gekocht in januari, aan laten passen in april, maar in mei toch weer even terug. Ik vond dat er na het rijden aan weerszijden van de schoft drogere plekken bleven staan, wat m.i. duidt op te veel druk waardoor het paard daar niet zweet. Eerst thuis even wat dingen uitgeprobeerd; paard gereden in verschillende houdingen om te kijken of dat het verschil maakte, maar dat was niet echt zo. Dus terug voor controle. Eindconclusie: mijn paard wisselt vrij snel in de bespiering naast / achter de schoft, dus twee weken minder intensief rijden en hij is daar bespiering kwijt. We hebben er voor gekozen om een onderlegger te nemen waar ik zelf matjes in en uit kan doen (elk matje is een mm dik) om zo de balans van het zadel aan te passen. Dat werkt voor ons heel goed nu.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:42

Ik heb ook een paard dat ieder half jaar zadel problemen heeft.. in de winter rij ik wat minder en heeft hij geen gras.. Dan wordt het zadel snel te wijd.. in de zomer met gras en lekker buitenrijden wordt het zadel weer te krap.. dus ik zit ook aan de bontjes daarvoor..
Wil eigenlijk graag een WOW zadel.. maar daar moet ik nog even wat langer voor sparen.. wil nu een prolite pad aanschaffen.. lijkt me fijner werken dan bontjes

Hier komt zaterdag iemand langs met n zadel.. hoop zo dat het past!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:59

Wij zitten in dezelfde hoek, Hilary. Den Hoek welteverstaan :+ . De osteo die bij mij komt heb ik aangeraden gekregen van Margot. Ik beniik klant bij haar.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:20

Hallo

In januari komt de Landmeter ons stuk afmeten en grenspaaltjes zetten, hebben jullie een idee wat ik nog extra zou kunnen gebruiken om de lengte te overbruggen ( men. Vriend had het idee een lang lint te spannen)?? Naast ons zit namelijk nog een boer die ons stuk gebruikt om op het zijne te geraken terwijl niet nodig .. en ik heb liever dat hij er dus niet meer opkomt..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 07:49

Idefix... heb je ergens prikpaaltjes staan? Kun je de boel gewoon tijdelijk mee afzetten ;) Stroomdraadje erlangs en klaar.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:50

Nee, heb er geen. Is dat duur ? Stroom hoeft er zelfs niet op hoor..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:54

Prikpaaltjes komen altijd van pas. Ik zou er gewoon wat bestellen. Ik heb er 1,5 jaar geleden 40 besteld.
Daar zijn er inmiddels wel wat van gesneuveld, maar toch blijven die dingen erg handig :D

edit. Je hebt ze in allerlei soorten, maten en prijzen.
Wij hebben deze. Met 2 pinnetjes. Bevallen prima.

Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:04

Tinky12 schreef:
llora schreef:
Onze nieuwe stal is zo goed als af. Heel blij mee. Nu nog wat verder afwerken en de paardjes kunnen allemaal goed schuilen.

[/[img]
Afbeelding

Even een tip...
Je hebt nu (zoals ik op de foto kan zien) de steunbalken recht onder het dak, je krijgt meer stabiliteit als je hoekschoren plaatst.

Hier kun je zien wat ik bedoel... alle steunbalken hebben hebben hier een of meer schoren.

Afbeelding

Ik las iets over een dikke pees in een schouder [***]? Sterke ermee :(:) en een overleden paard, sterkte voor de eigenaar.

Azmay... ik ga met je mee...die kou is niet goed voor ons, uitputtend en pijnlijk. Blij dat het weer wat boven 0 is.

Tinker... ik maak het stro gewoon nat... doe het in een hooinet, in de slowfeederbak en dan met een gieter een plens water erover.

Goed dat,je het even zegt. Zal het aan mijn partner voorleggen. Had er zelf ook niet aan,gedacht. Misschien altijd wel wat steviger met hoekschoren. We moeten toch de voorkant nog afwerken

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:46

Balen van je zadel Fabster. Ik ben zo blij met mijn barefoot, op de een of andere manier past dat altijd. Maar misschien heb ik gewoon makkelijke paarden. :?

Stef verhuist deze week naar het meinweggebied met de ijslanders. Ik heb geen vriendje kunnen vinden op deze korte termijn. Baal er echt wel van. Hopelijk dit weekend meer geluk, heb een paar mensen aangeschreven. En dan weer een trailer huren om hem naar huis te halen, zucht, wat een poeha.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:54

Ik ga hier juist de prikpaaltjes omzetten naar gewone palen, die krengen vallen om en breken af om nog niet te spreken van hoe lelijk ze zijn in het landschap (open gebied en je kijkt er echt op uit). Maar tijdelijk gebruik ik ze erg graag :j

Voor Stef zal het wel lekker zijn op zo'n gebied te staan, geeft je weer even wat tijd ook. Komt vast goed :(:)

Hier alles zijn gangetje, Dief was wat ziekjes maar word langzaamaan weer wat brutaler. Ze staat wel onder enorm dikke dekens naar mijn smaak maar zij is van mening dat het goed is dus dan is dat maar zo. Puin is inmiddels ook weg, dus voor deze winter is het bijna ( :') ) klaar hier achter.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:06

AbbyBlues schreef:
Balen van je zadel Fabster. Ik ben zo blij met mijn barefoot, op de een of andere manier past dat altijd. Maar misschien heb ik gewoon makkelijke paarden. :?

Stef verhuist deze week naar het meinweggebied met de ijslanders. Ik heb geen vriendje kunnen vinden op deze korte termijn. Baal er echt wel van. Hopelijk dit weekend meer geluk, heb een paar mensen aangeschreven. En dan weer een trailer huren om hem naar huis te halen, zucht, wat een poeha.

Barefoot past hier helemaal niet. Ik had ooit een hele mooie, maar mijn paarden waren het er echt niet mee eens. Volgende wk komt de osteopaat. Tot die tijd geef ik haar maar even vakantie.

Jammer dat Stef nu niet aan huis kan. Maar dat komt vast goed.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:06

Ik gebruik ze ook altijd voor tijdelijk, ideaal met bijvoorbeeld strookbegrazing :)

Ziet er al netjes uit Azmay en fijn dat het met Dief wat beter gaat.

Ik heb gisteren de paddock aangeharkt :') Die ligt er ook weer strak bij. Lag een hoop blad in. Dat had ik er van het weekend al uitgeschept. 2 uur mee bezig geweest om het eruit te krijgen.
Daarna hadden de paarden er een nacht in gestaan, maar nu staan ze weer in de weide en heb ik de paddock weer uitgemest en strak geharkt.
Deze week maak ik bakletters voor in de paddock. Voor mij is de paddock veel te klein om in de rijden hoor, maar voor de kinderen is het groot zat om in te beginnen. Is in dat opzicht juist wel weer handig zo compact.
De kinderen gaan ook wel eens mee naar de manege, waar ze bakletters met een plaatje hebben. H van Hond, A van Aap ed... Dat wil ik ook in de paddock maken. :) Kunnen de kindjes mooi wat rond hobbelen en naar letters/plaatjes rijden, spelletjes doen etc.

Alleen... het is nu zo grauw en grijs buiten :( En het regent. Bah.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:48

Afbeelding

onze nieuwe zandbak :D
toplaag komt half januari

@chasey leuk idee die bakletters voor de kidz, had ze ook gezien op de manege

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:00

Gaaf zo'n grote zandbak. En mooi netjes ook :D
Daar kan onze paddock niet aan tippen.
Ooit moet er nog ander zand in komen, maar dat is nu geen prioriteit... Toch ben ik heel blij met ons kleine paddockje naast het huis :D Heb toch een plekje om wat te doen met de kinderen en de paardjes.

Op de achtergrond staan Nick en Bliksem te kijken vanuit de weide.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de hond zit er altijd in, ideaal! :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:59

Idifix schreef:
Nee, heb er geen. Is dat duur ? Stroom hoeft er zelfs niet op hoor..

Draad en paaltje hoeven niet zo duur te zijn en komen altijd van pas, speur eens op mp.

Anders http://www.schrikdraadwinkel.nl , kun je even kijken.

Heb zelf veel paaltjes (meter hoog), groot deel ooit in een koop gekocht met 1,5km schrikdraad erbij :D voor zacht prijsje.

Ik gebruik zelf heel veel en heb meeste metalen paaltjes met oranje draad...dat zie je niet zo.

Ilora +:)+

Abby :(:)

Mooie bakken

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:36

chasey: prima toch als ze maar goed staan en buiten ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:32

Laten we maar weer eens beginnen met een goede gewoonte:

Afbeelding

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:17

Een van de beste gewoontes die er is! Als ik dat zie, dan weet ik weer waarom het hier zo heerlijk wonen is :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:06

Ik wordt daar ook wel gelukkig van, ja :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:09

Laat ik nog maar eens even binnenvallen. Wat een mooie foto's komen er voorbij! Dat zie ik helaas niet vanuit het raam van mijn appartement. :)