Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:13

Mee eens TR.
En die onderzoeken EN vergelijkingen met andere soorten strooisels zijn al gedaan van 1994 tot 2001. Dus 'wetenschappelijk' is het e.a. al vastgesteld. BIT wilde destijds strokorrel niet meenemen in hun publicatie omdat zij vonden dat strokorrels té onbekend waren en zodoende niemand zou weten wat strokorrels nu zijn (en bang dat zij bekritiseerd zouden worden door de FNRS).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:08

Blijf steevast het bovenstaande negeren :o

Ben echt wel benieuwd of nog iedereen enthousiast is over het snelle uitmesten en de zware mot.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:17

Ik heb ook de negeermodus aan voor mensen die blijkbaar belang hebben bij het promoten van hun eigen merk of op een stand gaan staan om het merk te promoten ;)
Die mensen kan ik niet objectief noemen.

Anyway, Dino, ik ben nog steeds enthousiast over de oude Topkorrel :D (wat voor merk dat ook mag zijn).
Tja, de natte plekken zijn wel zwaar, maar zoals ik al zei: je moet gewoon een normale stroriek nemen, dan kun je er ook niet teveel van optillen. Met een metalen zaagselvork is het idd wel heel zwaar.

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:21

@Fitzroy.
Misschien is het handiger om elke dag de natte plek te verwijderen.
Dit doe ik bij mijn schone merrie nu ook en dat bevalt prima.
Zo voorkom je dat er een grote natte plek ontstaat en het is tegelijkertijd minder zwaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:25

Probleem is dat mijn ene smeerlap geen vaste plek heeft om te piesen, Diana. Hij piest (en poept ook :+ )door zijn hele box, dus er is niet 1 vaste natte plek. Snap je nu een beetje hoe de box van dat varken eruit ziet ;)
Bij mijn andere smeerpoets haal ik wel dagelijks de natte plek weg.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:27

thanks. Dus ondanks wanneer je het elke dag bijhoud echt licht zijn die vochtige plekken niet. Ben benieuwd. Ik gebruik nu voor 4 paarden per dag vier kruiwagens. Dat is inclusief de keutels die in de paddock en in de rijbak liggen. ( daar mogen ze officieel niet komen, maar dat negeren ze 8-)
Kijken of ik met minder kruiwagens uit kan?

fitzroy is het niet een idee om bij de aanschaf van het volgende paard te gaan kijken hoe hij zich gedraagt in de stal. Tenslotte moet je die kosten ook bijhouden :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:30

Jannepauli schreef:
Citaat:
vandaag heb ik bij larouscha een kruiwagen vol natte korrels weggehaald

bedoel je echt korrels of uitelkaargevallen korrels ( mot dus) ?

ik bedoel idd mot, vieze natte oranje rommel en stinken!
Over merken kan ik niet mee discussieren, ik vind het alleen wel jammer dat er op de zakken die ik tot nu toe heb gehad van zowel top als dolsma geen enkele info staat.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:31

@ Fitzroy.
Oh oke, ja dan wordt het idd lastig. Hier bij de viespeuk is het ook lastiger, hier ga ik 2 x in de week ongeveer de boel "sorteren". Stal houdt zich zowieso heel anders.
Bij het nette paard verschijnt er, als de plek echt nat is, een soort vlaai en die is makkelijk te verwijderen.
Zo blijkt dat het erg paard afhankelijk is hoe te werken met de korrels.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:32

@Dino: Dat zei hubbie ook al. Je selecteert maar op de netheid in hun stal, de rest doet niet terzake :))

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:37

fitzroy je zou eens bij moeten houden hoeveel tijd je aan stalmanagment en geld besteed en hoeveel je daadwerkelijk op dat betreffende viese paard zit. In een firma had die er al lang uitgelegen. :D

Moet het lijstje nog eens doorwerken van diana. Maar volgens mij hoe kleiner de stallen zijn hoe sneller smeriger ze worden. Maar of dit met strokorrel te maken heeft betwijfel ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:40

Het is zelfs nog erger, het betreffende paard is mijn pensionado, dus die staat alleen maar vies te zijn en geld te kosten :+
Mijn stallen zijn 3,5 x 3 overigens.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:49

Zal ik de stalmaten er dan ook nog maar bij zetten? :list:

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:08

ja graag. :o Dat bekijkt wat makkelijker het lijstje wanneer je daarop let.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:18

Update van vandaag komt eraan.

Nog een oppepper voor vandaag, na alle beslommeringen.

Ik heb eindelijk contact gehad met Ecobodem en we zijn eruit: Merkloos is Ecobodem (voor degenen die niet wisten dat Merkloos dat merk was).
Verder hebben we een gesprek gepland en dan zal eea duidelijker gaan worden.

Ter uwer informatie: Ecobodem zal in de toekomst zakken met eigen merk en logo gaan laten maken, wanneer is nog niet duidelijk. Maar dan weet ook iedereen met welke leverancier/korrel hij of zij te maken heeft.
Dat is natuurlijk fijn voor iedereen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:26

:o het leek wel the mask bij de uri geller show. Het geheim is ontrafelt :D

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:33

Dat wist ik niet, maar weet nu wel dat ik zeker voor strovan ga, gezien je topic,

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:46

Updates van vandaag zijn geplaatst. Ik ga afloggen voor de nacht!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:15

Mooi Imker, dat dat nu helemaal duidelijk is. Dat heb je dan toch maar mooi voor elkaar, toppie!

@diana1 stalmaat 3 x 3.30

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:18

Vandaag bij smeerlap 2 stovan in de box gedaan. Smeerlap 1 heeft nog steeds een mooie droge stal, in tegenstelling toen ze op zaagsel/stro of gehakselt stro stond. Ze staat er vanaf zaterdag op. Normaal had ik dus de hele box moeten leeghalen en een 1 zak gehakselt stro of een baal zaagsel er in moeten doen. We besparen dus nu al 1 zak uit.

Smeerlap 2 is een ruin die niet echt alles op 1 plek doet. Hij moet ook nog eens 10 x een plekje zoeken/graven om te liggen in zijn stal, dus altijd wel een kale plek.

Van de 3 staan er nu 2 op strovan. De 3de is een zeer zindelijk paard. Poepen in de ene hoek en piesen in de andere hoek. Liggen doet hij in het midden :D . Hij zal wel heeeeeel lang met de 1ste laag doen. Even wachten tot zijn stal helemaal leeggehaald kan worden. Dan gaat hij ook op de korrel.

We wonen hier nu 2 1/2 jaar en we hebben al 2 1/2 jaar een illegale mestopslagplaats O:) gewoon ergens op de grond. De opslag wordt denk ik binnen 2 weken opgehaald. We hebben nu een andere plek voor de opslag op beton. We kunnen dan ook meteen kijken hoeveel minder mest afval je heb als je paarden op de korrel staan. Ik denk ook dat je makkelijk de natte plekken over je land kan uitgooien, tenminste als je zelf land heb. Ik wil dat wel gaan doen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:13

Hieronder weer de actuele lijst van vandaag met daarbij, voor zover bij mij bekend, de stalmaten. Hier werd gisteren om gevraagd.

Mijn eigen update is ook geplaatst....te bekijken via onderstaande links ;)

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 27/02/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
79 dagen 13 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
79 dagen 15 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
14.01.2009: 6 zakken,
44 dagen 12 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009: 7 zakken.
24 dagen 8 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20.12.2008: 5,5 zak
69 dagen en 14 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
55 dagen en 12 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden overdag buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide)

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
22 dagen 6 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
22 dagen 6 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 - 16.30 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.

Dolsma (Horseflax)
133 dagen 37 zakken à 15kg.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
16 dagen en 4 zakken totaal 80 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
48 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Oude Topkorrel à 20 kg.
Sjanty (gemiddelde pony) 5 weken volgehouden. 4 zakken à 20 kg.(nu verwijderd)
staat nu alleen niet op korrels maar op zaagsel omdat het leveren erg lang duurde en ze ècht niet langer met de korrels kon doen.

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
14 februari begonnen met 7 zakken
21 februari 1 zak bijgestrooid.
13 dagen 8 zakken à 15 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:38

Imker, door het hele topic door lees ik een soort gevoel "tegen" ecobodem, zo tussen de regels door lezende.

Is het omdat je de man van Ecobodem niet aan de telefoon krijgt? Misschien dan s'avonds bellen? Ik heb bij hem zo vaakl wat gehaald en ik kreeg wel altijd snel contact. Of is het omdat je niet de garantie van hem krijgt of het tarwekorrels of koolzaadkorrels zijn?

De lading die ik van Ecobodem nu heb, komt uit Frankrijk. Als een kenner kleur kan herkennen, dan is het wellicht duidelijk, is een witte zak.

Maar om even op je onderzoekje terug te komen. Is er ondertussen duidelijkheid wat het beste bevalt, Tarwe, Gerste of Koolzaadkorrels? Daarvan lees ik nl geen conclusie.

Gaat het topic dan niet over het bevallen in zijn algemeenheid van deze korrels en dat het wost is of het stro of koolzaad is? Het enige wat we willen is dat er geen reststof in komt die we niet willen.

Laten we eerlijk zijn, ook een producent kan rommelen en ook een producent kan niet helemaal de waarheid vertellen. Wel vertellen wat er zeker in moet zitten, zoals bij paarden brok, maar niet vertellen wat er niet in hoort te zitten, zoals ook bij paardenbrok, dat die leuke kleine grijze korreltjes gewoon afval is, as, geperst stof, vertellen ze je lekker niet.... :D

Ik vind het eigenlijk wel eerlijk van Ecobodem dat hij eerlijk verteld dat hij niet weet of hij tarwe of koolzaad krijgt. Mogelijk komt hij daar in de toekomst wel achter en kan hij het onderscheid vermelden en 2 soorten verhandelen.

Ik heb dus nu Ecobodem en om te proberen of het echt wezenlijk verschil uitmaakt met strovan, is denk ik heel moeilijk. Dan moet het verschil wel erg drastisch zijn....

Wel zouden er mensen kunnen zijn die de mogelijkheid hebben om de korrels te laten testen in een lab, dus dat we weten wat er MEER in zit dat alleen koolzaad en tarwe. Dán hebben we een toegevoegde waarde in dit topic!

Overigens is het geheel persoonlijk hoe iemand zijn stal bijhoudt. Nat gaat er bij mij uit, wordt niet als een lakentje op zijn bed gelegd om te laten drogen. ;) Dus hoe lang ik er mee doe, hangt af van mijn paard, drinkt hij meer en plast hij meer dan een ander paard en krijgt hij meer eiwitrijker eten in de vorm van kuilgras, dan zal hij meer drinken, meer plassen en stinkt zijn urine ook meer.

Nu gaat voor velen de tijd beginnen dat de paarden weer hele dagen buiten lopen, de temperatuur stijgt dus alles sneller droogt en de vochtigheid in de lucht wat gaat afnemen. De resultaten zullen nu anders zijn dan een maand of 2 geleden.

Ik hoop ook 103 dagen te gaan bereiken, maar ik denk dat ik dan veel moet gaan opstrooien.

Ik denk dat dit topic alleen reëel is voor de vlas en zaagsel gebruikers die nu ervaren dat de korrels nét even wat beter werkt, maar dat de een een week langer er mee doet, dus betere korrels heeft, is niet wat ik realistisch vind.

Als ik sommige stallen zie irl, dan mag mijn paardje daar nooit in pension :D , die mensen vinden hun stallen prima-oke en ruiken niets....., maar mijn neus is wellicht langer.

Dus individuele reakties zijn tot op heden nog zeer positief.

Dit weekend ga ik ook starten, ik hou jullie op de hoogte!! ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:55

russel schreef:
Overigens is het geheel persoonlijk hoe iemand zijn stal bijhoudt. Nat gaat er bij mij uit, wordt niet als een lakentje op zijn bed gelegd om te laten drogen. ;) Dus hoe lang ik er mee doe, hangt af van mijn paard, drinkt hij meer en plast hij meer dan een ander paard en krijgt hij meer eiwitrijker eten in de vorm van kuilgras, dan zal hij meer drinken, meer plassen en stinkt zijn urine ook meer.
Nu gaat voor velen de tijd beginnen dat de paarden weer hele dagen buiten lopen, de temperatuur stijgt dus alles sneller droogt en de vochtigheid in de lucht wat gaat afnemen. De resultaten zullen nu anders zijn dan een maand of 2 geleden.

Dat denk ik ook Russel, bovendien heeft iedere gebruiker zijn/haar eigen maatstaven voor een schone box. Wat ik schoon vind, vind de eigenaar 2 deuren verder verkwistend. En ik vind díe box weer supersmerig. En dan is daar nog alles tussenin.

Het is voor huidige gebruikers en mogelijk nieuwe wat mij betreft nog steeds leuk om te zien hoe het verbruik zo'n beetje is bij de verschillende mensen en paarden hier.
@Diana....ze staan nu buiten van 8.30 - 18.00 (fijn voor 'm!)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:22

Hoe lang anderen met hun strooisel doen is voor mij geen criterium, het is van teveel factoren afhankelijk. Ik ga gewoon af op mijn eigen "praktijk" en dan blijkt de strokorrel heel best uit de bus te komen.

Simpel geredeneerd: als ik met mijn vorige bodembedekkers eenzelfde dik, droog en schoon bed had willen maken had ik met minstens 5 zakken strooisel moeten beginnen. En om het in de loop van drie weken in dezelfde staat te houden zoals de bodem nu nog is met de strokorrel, dan had ik per week zeker twee zakken moeten bijgooien.
Ergo:

6 x 20 kg strokorrel ( 3 weken) = 6 x € 6,50 = 39 euro
5 x 20 kg los koolzaadstro + bijstrooien 3 x 2, in totaal 11 zakken voor 3 weken = 11 x 7,20 = 79,20 euro

Tel daarbij op dat je ook geld bespaart omdat je minder lang met het uitmesten bezig bent ( time is money). Voor sommigen komt daar nog bij dat de hoeveelheid mestafval minder is, dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat ik fijn blijf korrelen. *D

@ Diana: mijn stallen zijn 3,50/3,20 m

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:26

:+ "korrelen"

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:30

Goedemorgen (nog net). Ik heb besloten om me niet meer verder uit te laten over trubbels met leveranciers e.d.. M.i. is daar al genoeg over gezegd. Ik laat het er bij.

Over de vraag of er werkelijk verschil zit tussen koolzaadstro/tarwestro:
Dat is moeilijk te beantwoorden nu. Ik heb dus Strovan = 100% tarwestrokorrel en dat is steeds van eenzelfde kwaliteit geweest.
Bij Ecobodem heb ik de eerste levering koolzaad gehad en nu tarwe. De stal is nu dus een mengelmoesje van tarwe en koolzaad en derhalve kan ik je niet vertellen of koolzaad nu beter is of niet.
Wat mij echter wel opvalt is dat de koolzaadkorrel m.i. fijner in gebruik was als de tarwestrokorrel van Eco, dit omdat het geheel lichter oogt (prettig om te zien) en volgens mij beter vocht opnam als de huidige tarwestrokorrel. Maar pin me daar aub niet op vast, omdat ik nu een mengsel heb, kan ik dat gewoonweg niet zien. Voor mijn gevoel was het iig zo.

De stallen zijn hier weer gedaan, 4 stallen en 1 kruiwagen zonder kop eruit geschept. Een goede zaak, weer.
Dinsdag mest wegbrengen en dan is mijn mesthoop hopelijk helemaal weg. Kan ik weer eens helemaal van 0 af aan beginnen.
Onze mesthoop ligt overigens op de grond. Niet eens op onze grond, maar die van de buurman... *met zijn goedvinden, welteverstaan.*