Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:55

JoviBan schreef:
Prisca schreef:
Hij VERLIEST ze niet hij SLAAT ze er onderuit.

Maakt niet uit hoe je het noemt of ziet, zelf de ijzers eraf slaan of verliezen; het komt op hetzelfde neer.
Een paard met gezonde, sterke hoeven slaat zijn ijzers er niet zomaar af. Jouw paard dus wel en dat geeft aan dat z'n hoeven niet in orde zijn.

Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Als een paard vol op een tak van een ijzer trapt in galop bijvoorbeeld, dan kan de hoef zo gezond zijn, die kracht van die 550 kg bij die snelheid houdt het dan echt niet...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:56

JoviBan schreef:
Prisca schreef:

Maakt niet uit hoe je het noemt of ziet, zelf de ijzers eraf slaan of verliezen; het komt op hetzelfde neer.
Een paard met gezonde, sterke hoeven slaat zijn ijzers er niet zomaar af. Jouw paard dus wel en dat geeft aan dat z'n hoeven niet in orde zijn.

Nou, dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Ookal is het in veel gevallen idd het geval, zijn er altijd uitzonderingen. Dat jij het verder niet met haar eens bent, is dat nog geen reden om er vanuit te gaan dat dat paard idd slechte hoeven heeft.
Hoefijzers er onder vandaan sláán of verliezen = wel degelijk een groot verschil.

Mijn ervaring is dat elk paard anders is. Ik heb ondertussen genoeg paarden gezien die uitzondering zijn op de regel. Verschillende regels.
Om alles op 1 hoop te gooien is niet slim, daardoor zul je een hoop niet zien en daardoor niet kunnen leren.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:21

Speedster schreef:

Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Als een paard vol op een tak van een ijzer trapt in galop bijvoorbeeld, dan kan de hoef zo gezond zijn, die kracht van die 550 kg bij die snelheid houdt het dan echt niet...[/quote]

Klopt en dat gebeurt idd ook en dat in volle galop knap als die blijft zitten.
Idd nee maar dit soort mensen snappen ijzers niet en gooien alles op slecht onderhoud. Net zoals witte/lichte hoeven vaak zwakker zijn als donkere (hij heeft lichte). Slecht voer in de jeugd problemen voor het leven kan opleveren. Neeee alles is ijzers en op stal staan rest telt niet mee.

Ach ja ik weet dat mijn paard gezond en happy is en iedere dag zijn aandacht krijgt.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:36

Prisca schreef:
Pff krijgen we dat natuurlijke weer.......

Waarom zijn we ooit met ijzers begonnen?. Misschien doorfok en slechte standen van benen van paarden??. Paarden zat die zonder ijzers geen leven hadden. heerlijk ben een dierenbeul en geniet er ook nog van.

Ik ben er weg van...doei doei dit wordt weer een discussie tussen wedstrijdruiters en natuurlijke mensen die wel op de rug gaan zitten.

Hee Prisca, ik ben ook een wedstrijdruiter hoor Knipoog
En ik ben echt geen geitewolle sokken type met all natural attitude Haha!
Maar ik ben gewoon een voorstander van een paard, een paard laten zijn en zoals ik al zei mijn pony heeft ook ijzers. Tja liever niet maar zonder kan ze niet lopen.

Ik had dat er even bijgezet, daarom ook in het klein, omdat dat eigenlijk niet de issue is van dit topic maar misschien dat andere mensen mij er op hadden gewezen dat slechte hoeven niet alleen door te weinig beweging word veroorzaakt maar dus zeker ook door ijzers.
Vandaar dat ik het er even in het klein had bijgezet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:51

Ook mijn paard is wel eens een plate kwijtgeraakt doordat ze op de tak ging staan. Dat kan dus wel. Maar een goede smid kan daar wat aan doen. En dan zijn er nog alternatieven. Plakijzers, hoefschoenen, toch iets aan de slechte hoeven doen, die worden niet beter van ijzers doorgaans.

En wie schrijft er nu weer dat sportpaarden niet op de wei kunnen/mogen?

Er hebben zich hier toch diverse mensen gemeld mét sportpaarden, die gewoon blij in een groep op de wei staan, met of zonder ijzers. Want sportpaard hoeft niet altijd ijzers te betekenen. Zelfs toen ik nog dressuur reed had Lan geen ijzers. Niet nodig. Die enkele keer dat het gras te glad was, start je gewoon niet.

Nu heeft ze af en toe plates. Als ik met reining bezig ben. Verder niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:55

Dat is trouwens bij ons vaak ook nog een issue. Als je paard op het land komt dan wordt er eigenlijk ook van je verwacht dat je de ijzers eraf haalt. In elk geval achter, maar liefst ook voor.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:56

Nadya schreef:
Ik heb zelf nog een jong dier, dus heel fanatiek ben ik nog niet.... Maar als zou dat wel zo zijn, dan zou er nog niets veranderen. Hij is een 200% buitendier en dat neem ik hem nooit van zijn leven af voor mijn eigen genot. Ik zou dat echt niet kunnen.

Maar de mensport- en dressuurpaarden die bij ons wel veel wedstrijden lopen, staan overdag toch echt urenlang op het land, hoor. Knipoog

Dat vind ik ook mijn jonkie staat als sinds zijn eerste weken 24/7 buiten
Bij de eerste (vorige) eigenaar had ie een schuilstal, nu nog niet maar die gaat er eind zomer wel aankomen.

Ik wil hem dit ook niet afnemen hij heeft nu een heerlijk groot land, sowieso is dit ras een buitenras, zegmaar (konik). Alleen hij staat nog niet met de rest (draadje tussen), maar hij heeft vandaag de middag alleen gestaan met de leider van de groep, gaan ze staan kriebelen Haha!.

Als ze snachts binnen staan lijkt mij ook geen probleem hoor. Maar een paar uurtjes de benen kunnen strekken... Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 14:56

Prisca schreef:
Ach ja ik weet dat mijn paard gezond en happy is en iedere dag zijn aandacht krijgt.

Dikke kans dat alle dierenartsen, boeken, wetenschappers en naslagwerken er allemaal naast zitten en een paard feitelijk geen weidegang of vrije uitloop nodig heeft.
De individuele paardenbezitter weet beter wat een paard nodig heeft dan alle wetenschappelijke studies die er op dit gebied gepubliceerd zijn.... ongetwijfeld.
Dus laat lekker binnen staan met dit mooie weer, dan blijven de ijzers er lekker onder.
Daarbij hecht een paard sowieso veel meer waarde aan het feit dat de eigenaar iedere dag komt, dan aan vrije uitloop en contact met soortgenoten hoor. En stapmolens zijn een regelrechte verwennerij.
Welk paard dan nog zeurt om weidegang of vrije uitloop met soortgenoten is wel erg ondankbaar.... bah.
Ik herhaal mezelf maar even omdat er geen respons komt die inhoudelijk hout snijdt....

ps: overigens vind ik het wel dapper dat je in gesprek gaat met je mee- en tegenstanders.... velen blijven hier van schrik maar weg.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 06-05-08 15:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:00

Zet je het quootje effe goed Knipoog?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:21

Nadya schreef:
Blunneke schreef:
Niet zo zeer op jou gericht hoor @Joyce maar mensen die echt wel zo denken, brrrrrr daar kan ik me zoooo aan irriteren.
Ik hoop dat die reïncarneren als een manegepaard!

ROFL

Ik voel me ook niet aangesproken hoor, heb mijn paarden zelf namelijk wel vrijwel het hele jaar dag en nacht buiten lopen.

Het is meer een constatering dat het enorm moeilijk is een plek te vinden waar je goede voorzieningen hebt om onder alle omstandigheden lekker door te trainen, met goede bodems voor je paard (overbelasting/blessurekans) maar die ook voor het paard de zaken goed voorelkaar hebben. Meestal is het het een of het ander.
Ergens in Overijssel/Gelderland kwam ik op internet een keer een stal tegen met hele jaar door ruime weidegang, veel voerbeurten maar ook een mooie buitenbak, ruime stallen, ruime binnenbak en de andere voorzieningen.

Hier is het meestal het 1 of het ander.
Of het hele jaar door weidegang/ruime paddock met vrij eenvoudige buitenbak, of een stal met binnenbak, maar dan 's winters zeer beperkte loslaatmogelijkheden en zeker geen hele dagen weide/paddock met ruwvoer waarbij je paard buiten en binnen wordt gezet.
Het is dan maar net waar de ruiter dan voor kiest... Fijn door kunnen trainen, maar je paard grotendeels op stal... of bij slecht weer of vorst aanmodderen op slechtere bodem, of naar binnenbak toe, of buitenrit maken...

Toen ik mijn pony nog in pension had heb ik ook even gekozen voor stal met binnenbak, maar met afspraak dat hij dagelijks een aantal uur in de paddock zou komen. Toen het nakomen van die afspraak erg tegenviel voelde ik me er ook niet zo goed meer bij en heb uiteindelijk (na nog wat dingen waar ik me niet goed bij voelde) mijn pony verhuisd naar een particulier die zijn paarden wel grotendeels het hele jaar op het land had, maar alleen een buitenbak had. Toen mijn pony vervolgens daar langdurige mokproblemen kreeg en de stal niet in wilde voor de avond (nogal modderige wei) omdat hij zich er niet prettig voelde (raakte helemaal overstuur in de stal en wilde er later helemaal niet meer in) heb ik hem weer terug verhuisd naar zijn eerste stallingsadres met alleen buitenbak en 's nachts op stal, waar hij stond voor we naar de binnenbak gingen. Ik kon zelf veel minder fijn trainen, maar mijn pony was weer gelukkig, en kon een half jaar later daar zelfs dag en nacht het land op met een paar anderen.

Ik snap ook wel dat die luxere rijbanen met super all-weather bodem meestal niet uitkunnen met het beperkte budget wat kleinere stallen (boer/particulier/klein pension) hebben hier in het noorden. Ze zitten al vrij krap met hun pensiongeld (120 tot 150 euro per maand voor stal met alleen buitenbak) dus daar zit niet zoveel ruimte met wat je overhoudt na aftrek voer en strooisel kosten.
Ook het kleinschaligere speelt mee, en er zijn hier zowiezo weinig (trainings)stallen die agterberg bodems, Eb en Vloed, Zwanenberg etc hebben.
Zand, al dan niet gedraineerd, misschien heel enkel met sproeiinstallatie, buiten of overdekt. Geen dure (maar fijn te rijden) poespas...

Een nette stal met:
Voldoende weidegang (met gras Knipoog ) in de zomer. mogelijk in groepjes of tweetallen, desnoods eigen weitje...
Ruime, droge, paddocks voor natte periodes in de winter waar de paarden bijgevoerd worden met ruwvoer en minimaal halve dag, of hele dag, in worden gezet.
Goede kwaliteit voer en strooisel
Zeer goede buitenbak, met eventueel nog een binnenbak erbij
En Ruime, frisse, lichte stallen

(en daarnaast natuurlijk liefst ook wasplaats, trailerparkeerplaats, toilet en ruimte voor zadelkast)

Zou hier ook een gat in de markt zijn...

Dan kun je je paard alles bieden wat goed voor hem is, zonder dat je zelf hoeft in te boeten op je sport.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:36

Joyce, het ging mij niet om jou, hoor. Wel om die opmerking over dat bepaalde mensen eens moesten reincarneren als manegepaard. Die vind ik wel goed.... Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:45

helemaal eens met joyce B. vooral die laatste zin!
die zou écht ideaal zijn. maar laat je hier dan meteen 350 euro kwijt zijn....

ik ga voor een stal met weidegang, goede bak dan heb ik het niet over superdeluxe binnenbakken enzo, maar hier is het: of een wei met niks, of een goede stal waar ze s'winters binnen staan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:45

Hier iemand die roept dat een paard dagelijks een aantal uur buiten moet komen om een paardwaardig bestaan te leiden en sportief bezig is met haar paard.
In de winter komen ze 5 uur in een groep buiten in een zandpaddock (1ha= ex weiland)
In de zomer staat ze overdag de hele dag in de wei.

Ik rij Z1 dressuur, en spring en volg crosstrainingen (beide B maar nog niet officieel). Ik ben 5 tot 6 dagen aan het trainen en heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking.
De dagen dat ik niet kan trainen door dat de bak te slecht zis, zijn op 1 hand te tellen. Met een beetje inspanning en creativiteit kan ook een 'gewone zand bak' prima zijn.

Daarbij verkijken veel mensen zich denk ik op het uiterlijk van de stallen met weidegang. Hier in de omgeving zijn dat vaak de stallen bij een oude boerderij, waar veel spullen op het erf staan, de boxen zelf gemaakt zijn en geen spik en span laagje verf hebben. De pensionhouders zijn boerenmensen en lopen er ook zo bij. (overall, werkhanden, sigaretje in de mondhoek, plaatselijk accent). De omheiningen zijn niet mooi wit en van kunstof maar bestaan uit schrikdraad en er is wel eens modder op het erf. Vaak hebben ze niet zo heel veel op met 'kak volk' wat hoog van de toren blaast.
Dat doet helemaal niets af aan het feit dat de paarden het er super kunnen hebben, dik in het stro staan en een heerlijk paardwaardig bestaan hebben. Vaak zijn dit de mensen die nog echt hart voor de dieren hebben en niet moeilijk doen over wat extra service (voor het paard)

Ik zou alle mensen die nu menen dat ze niet bij 'zo'n boer' willen staan eens vragen om verder te kijken dan de neus lang is en eens echt in gesprek te gaan met deze mensen. Misschien zit er achter de eerste indruk wel een fantastische stal voor je paard.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:48

Joyce B jij raakt het precies waar het wezen moet.
Het is in sommige provincies gewoon kiezen of delen.
Na 20 jaar rijden weet ik wel wat er in deze omgeving te krijgen is EN wat ik wil. Verhuizen doen we niet want paarden aan huis enz is voor ons niet te betalen en dat wil ik ook niet.
Denk eraan dat in de randstad de paarden in de in de winter al bijna niet buiten kunnen staan of beperkt. Dat is dan ook geen leven of wel?.

Je maakt een keuze:
1.Weiland in groepjes, slechte tot redelijke bodems qua rijden en geen luxe.
Ik bedoel dan geen binnenbak en spuitplaats vooral als je 40 uur werkt dan gaat de lol er snel vanaf en wie is er dan de dupe?. De bak is zo slecht en dus grote kans op blessures. Paard toch ook?. Dit weet ik uit ervaring bij een kleine stal.

2. Beperkt weiland (zelfdoen of betaald), goede bodems, hoge stal stallingkosten en redelijke luxe.
Paard kan dan wel door iemand anders op het weiland gezet worden maar alles kost geld. Meeste van ons moeten werken om een paard te kunnen houden maar als je ook nog flink moeten betalen voor in en uithalen is het niet leuk meer. Sommige stallen gaan zelfs boven de huurgrens van huizen. Dit is voor vele geen optie.

3. Groot weiland waardoor veel vechten, redelijke stallen, geen of slechte bak.
Omdat mensen komen en gaan gaan de paarden ook maar af en aan waardoor je geen rust krijgt.
De lol gaat er snel af omdat je niet of slecht kan rijden. In de winter is het een drama bak nat of geen. Buitenrijden is gewoon gevaarlijk omdat automobilisten denken dat ieder paard verkeersmak is dus hard rijden en toeteren kan. Je betaald dan misschien per maand maar weinig maar als je van die maand door slecht weer maar een paar keer kan rijden is de lol er snel vanaf.

Ik heb dan nog niet eens kwaliteit voer, stro, hooi en zaagsel meegerekend.
Daarnaast zie ik een hoop boeren die veel weiland hebben en dus ook paarden maar stallen waar ik mijn paard voor geen GOUD in wil zetten. Ze storten in elkaar steekt van alles uit en zijn te klein. Ik weet nu dat hij in een veilige stal staat met luik en lekker veel frisse lucht.

De reden dat wij allemaal een paard hebben is omdat we erop of erachter willen zitten dus wil je ook een goede accomodatie hebben. De perfecte bestaat gewoon niet en als we nu allemaal de randstad uitgaan ziet over een paar jaar alles buiten de randstad eruit zoals het nu is IN de randstad.

Maar even hard misschien maar we hebben een paard toch voor ons plezier dus moeten de omstandigheden er ook voor zijn.

Maar ja zoals zo vaak kom eens een keer kijken en oordeel in hoeverre de paarden bij ons ongelukkig zijn ja of nee?.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:54

Een manege zou ik mijn paarden niet aandoen, hoewel er wel maneges zijn waar de pensionpaarden in de wei komen. Ikzelf hou niet van de drukte en mijn paarden houden van rust om zich heen.

Ik sta op een gemiddelde stal qua kosten, paarden worden in de wei gezet, op het tijdstip dat IK wil, in een nette, paardvriendelijke wei, krijgen goed voer, buitenrijden is super in de omgeving. Dus @ Prisca: ik denk dat er wel meer opties zijn dan jij nu aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:01

JoviBan schreef:
Prisca schreef:

Gelukkig heeft dit paard een goede smid en geven de ijzers mee op zulk geweld, anders trekt hij zijn eigen benen nog aan gort. Ook prettig hoor om je paard te verliezen aan een potje buiten spelen .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:03

Prisca, ik woon aan de andere kant van Utrecht en mijn paard staat in een enorm grote weide Haha! in een vaste club. We hebben een bak, een menbaan (tevens te gebruiken als extra grote bak), een round pen/longeerring, afspuitplaats, boxen (die ik hooguit gebruik als mijn paard ziek is), poetsplaats, zadelkast en trailer, die je kunt huren. Bij extreem nat weer is de bak minder, ja, maar het valt me nog mee hoe vaak dat zo is.....

Ik moet wel elke dag bijna 1 km lopen (en weer terug Clown ) om mijn paard uit zijn luxe land op te halen, maar heb het er graag voor over. Ook in de winter 's avonds in het donker, het zij zo. Het belangrijkste is dat hij er goed bijstaat, gelukkig is en bij zijn vaste kudde staat. Af en toe komt er een onbekend paard bij, vorig jaar ook en dan is het een paar dagen hommeles. Ben ik ook niet blij mee, maar het gebeurt heel af en toe. De kern van de groep blijft hetzelfde en meestal zijn ze zo aan elkaar gewend. Misschien juist omdat ze zoveel ruimte hebben.

Ik weet wel wat meer plekken in de buurt, waar je paard in elk geval buiten komt overdag, hetzij in een paddock in de winter of in de wei in de zomer. Gewoon een kwestie van goed zoeken. Ja

En ik zal eerlijk zijn, als ik dit niet had gevonden had ik geen paard gekocht. En zeker niet deze, die je echt niet gelukkig maakt met een stalling zoals jij beschrijft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:04

Lovely schreef:
Prisca schreef:
Hij VERLIEST ze niet hij SLAAT ze er onderuit.[quote=''Prisca'']

Gelukkig heeft dit paard een goede smid en geven de ijzers mee op zulk geweld, anders trekt hij zijn eigen benen nog aan gort. Ook prettig hoor om je paard te verliezen aan een potje buiten spelen .

Misschien doet het paard wel zo gek, omdat hij zo weinig buiten komt...... Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:05

Ik heb mijn paard inderdaad voor mijn plezier maar wil hem hier wel erg graag 'salaris' voor geven zoals iemand het hier eerder zo mooi omschreef.

Zijn salaris bestaat uit een zo goed mogelijk bestaan met veel vrije uitloop.
Ik probeer hier ook zo min mogelijk vanaf te snoepen. De uren dat hij normaal buiten staat zie je mij niet op stal. Dat is zijn plezier. Mijn plezier komt daarvoor of daarna wel. Bijkomend voordeel van mijn plezier is dat het nog wat toevoegd aan de beweging die hij krijgt op een dag.

Hoe vaak is het weer in nederland echt zo slecht dat je niet kunt rijden? Ik heb het afgelopen jaar een weekje gesukkeld toen de bak bevroren was. Toen kon ik alleen rijden in een park in de buurt waar de bladeren er voor gezorgd hadden dat de ondergrond niet bevroren was. Verder heb ik het hele jaar prima kunnen trainen. En na een peesblessure jaren terug ben ik echt niet roekeloos als het gaat om blessures.

@Loverly: dan zet je hem toch met springschoenen buiten? Kan me echt niet voorstellen dat je paard hier om binnen moet houden. Er moeten meer dan genoeg alternatieven of creatieve oplossingen voor te vinden zijn. Vaak kan een smid je paard desnoods krapper beslaan. Dan zal hij wel vaker moeten komen maar dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:07

Pol013, helemaal met je eens, hoor. Ik ben altijd op het buiten zijn aangewezen als ik bij mijn paard en het valt allemaal reuze mee met het weer, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:10

Apple schreef:
Dat is trouwens bij ons vaak ook nog een issue. Als je paard op het land komt dan wordt er eigenlijk ook van je verwacht dat je de ijzers eraf haalt. In elk geval achter, maar liefst ook voor.

Ik heb de ijzers er nog nooit afgehaald. Is me ook nooit gevraagt Lachen
Nu heeft hij ook geen losse pootjes, dat scheelt natuurlijk wel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:11

Prisca; sta jij nog bij de Zilvia's Hoeve?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:12

Oké, laten we een ding even heel duidelijk stellen naar elkaar en dat is dat we geen van allen alles weten. Natuurlijk is het verstandig om springschoenen om te doen, maar ook springschoenen voorkomen niet alles. Uiteraard is je paard meestal wat rustiger als hij vaak buiten los gaat, maar niet altijd.
Toevallig ben ik zo iemand die zijn paard in kon leveren doordat er buiten een ongeluk gebeurd is en nee, dat was niet omdat hij als een voetzoeker te keer ging, hij kwam namelijk dagelijks buiten, hij had ook gewoon zijn springschoen om als altijd en zijn ijzers zaten er gewoon nog onder. Hij heeft op de wei wel vaker nare dingen gehad en hij is 2 keer eerder door het oog van de naald gekropen en de derde keer was het echt afgelopen uit voor hem.

Krapper beslaan is trouwens enorm slecht voor de voeten, dat moeten de meeste mensen toch wel weten. Je paard moet altijd een goed passend ijzer hebben en geen te klein Lachen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:15

Apple schreef:

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet zo blij ben als er een paard met ijzers in onze club komt. Vorig jaar hadden we een paar maanden een Arabier met ijzers erbij staan en gelukkig was dat een vriendelijk dier, bleek al snel, maar je zult er maar zo eentje hebben die graag schopt en bespringt. Boos!

Ik vind dan; laat al die paarden met ijzers maar bij elkaar staan, maar zet ze niet bij de paarden en pony's zonder ijzertjes.

Ik moet dagelijks door twee weilanden met heftige grote paarden met ijzers en mijn Sam duikt echt achter me weg (de held Clown ). Die paarden hebben meerdere malen geprobeerd op hem te springen en als ze te dichtbij komen voelen ze mijn leadrope wel even, hoor. Clown

Overigens, Lovely, die van mij staat 24/7 buiten, maar die rent en vliegt ook wat af. Maar hij is niet lomp, hij is gewoon erg levenslustig. Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:16

Ik heb het niet over te klein ik heb het over krapper en dan vaker naar de smid.

helaas heb ik geen wetenschappelijk onderzoek wat me staaft maar voor mij weegt beweging zwaarder dan perfect het ijzertje eronder.

(en ik weet hoe onwijs vervelend het is als je paard zijn ijzers uittrekt)
Ik kan me ook voorstellen dat je bang wordt als het al vaker mis gegaan is maar ga dan in ieder geval op zoek naar iets wat wel kan voor je paard.