Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:30

Er zijn niet alleen slechte natte, drassige weides waar veulens tot in de knieen in de modder staan, maar ook droge weides, waarom is alles toch zo zwart/wit?

Het is niet: het 1 of het ander, er bestaat voor vele ook nog zoiets als een middenweg!

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:31

makkelijk praten voor sommige mensen die in een gebied wonen waar veel weiland is

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:31

tita schreef:
Nee veulens in het land laten staan in de modder en in de uitwaarden dat is vragen om gebreken..

Ik moet eerlijk zeggen dat die veulens schitterend zijn...

Er zit ook iets tussenin hoor, een box of een blubberwei zijn niet de enige mogelijkheden. Beweging is essentieel voor ontwikkeling van sterke benen en pezen.... Zet ze dan samen in een grote bak ofzo, zodat ze lekker kunnen rennen en dollen. Ik zou iig nooit een veulen dat in een box is opgegroeid durven kopen, ook niet als ie er 'een paar uurtjes' per dag uitkomt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:32

cissie schreef:
Er zijn niet alleen slechte natte, drassige weides waar veulens tot in de knieen in de modder staan, maar ook droge weides, waarom is alles toch zo zwart/wit?

Het is niet: het 1 of het ander, er bestaat voor vele ook nog zoiets als een middenweg!

Zo is het! En een beetje van dit en een beetje van dat en een beetje hier en een beetje daar! Afwisseling is the name of the game! Jippie! Zelfs ik wordt er vrolijk van! Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:33

cissie schreef:

Niet hier he het ging om die fokker zijn situatie..land is hier nat en uitwaarden daar moet je paard eruit want de Merwede (rivier) gaat gewoon overstromen Haha! die let niet op de paardjes

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:33

Ninx schreef:
@ arjaaaaaaaaaa: toen ik op de manege reed (was ik nog wel een heel stuk jonger de jaren vliegen Boos! ) :
zag ik er ook geen kwaad in.
Na een aantal verzorgpaarden en een tweetal eigen paarden zag ik wel degelijk het verschil in gedrag en dus ook uiting van levensgeluk. Misschien als jij straks buiten de manege ervaring op gaat doen zul je dat gevoel ook krijgen. Op een manege waar men niet hardhandig is, dieren goed voer krijgen en het tuig netjes is, is men inderdaag goed voor de dieren. Maar tussen je goed en geweldig voelen zit een groot verschil...

Ehm... Tjsa... K heb t idee dat je denkt dat ikzomaar wat zeg en dus niet goed nadenk over waarom en hoe... Erg Jammer...
Ik heb vrij veel ervaring, ook buiten de manege. heb een eigen paard die op de manege staat gestald en heb op verschillende stallen paarden bij gereden. K heb genoeg dingen gezien om een mening te vormen.
Ik vind het jammer dat een andere mening hebben blijkbaar niet echt geaccepteerd word...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:34

Ik ken ook een fokker die zo 'zuinig' is op zijn veulens. Die dieren mogen amper bij andere paarden staan en op het land komen ze in de winter ook niet. Ja, zo krijg je beengebreken, blessures en sociaal gestoorde paarden........ Clown
Ik snap niet dat iemand die al zo lang paarden fokt, dat zelf nou niet inziet..... Hij staat totaal niet open voor het wezen paard, maar hij staat wel open met zijn portemonnee om er per veulen weer duizenden euro's voor te vangen. Vreselijk, zulke mensen. Boos!

Ik zou zo'n veulen niet eens willen hebben met zo'n achtergrond.
Joost mag weten wat er fysiek en mentaal aan mankeert.........

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:34

jenniiferr schreef:
makkelijk praten voor sommige mensen die in een gebied wonen waar veel weiland is

Lekker makkelijk om dat te zeggen, er zijn in dit topic zat mensen die bewust geen paard hebben... Ik heb juist geen paard hier in de stad omdat ik een paard niet kan bieden wat ik ze wil bieden, en dat is voor mij niet eens een moeilijke beslissing, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een paard te kopen en hem dan in een stal te zetten.... Mijn paardjes staan lekker samen in de paddock bij mijn ouders. Jammer dan dat ik maar 1 keer per week op ze kan rijden, hun belang gaat voor. En als mijn ouders geen wei zouden huren, zou ik helemaal geen paarden hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:35

Citaat:
Lekker makkelijk om dat te zeggen, er zijn in dit topic zat mensen die bewust geen paard hebben

Denk dat wel mee valt ik durf te wedden dat bijna iedereen die een paard kan betalen er ook een zal aanschaffen ongeacht waar ie woont

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:35

jenniiferr schreef:

Over een dooddoener gesproken.....
Makkelijk praten??? Veelal hebben die mensen ervoor gekozen daar te gaan wonen, ZODAT ze paarden onder goede omstandigheden kunnen houden. En dan hoef je echt niet astronomisch rijk te zijn.
En in een stad.... tjah, zoals eerder gezegd: kun je nu eenmaal niet altijd weidegang regelen. En dan is het een keuze of je de koop toch doorzet. In mijn opninie geen juiste keuze.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:36

jenniiferr schreef:

Toen ik in de stad woonde (en een meer dan fulltime job had), had ik geen paard, hoor. Ik was zo reeel me te realiseren dat ik er de tijd niet voor had en het beestje niet kon bieden, wat ik hem graag wel wilde geven. Kwestie van jezelf en je wensen even opzij zetten. Het draait niet alleen maar om ikke, ikke, ikke, maar ook om het dier, vind je niet?

Amaris

jenniiferr schreef:

Daar gaat het helemaal niet om.

Als je toevallig in een gebied woont waar weinig weiland is, is de vraag of je aan paarden moet beginnen. Er staat nergens dat dat een mákkelijke beslissing is, maar gelukkig weten de meesten wel wat de góede beslissing is.

Sim0ne

Nadya schreef:

Dat zijn nou typisch van die paarden die compleet flippen als je ze in een wei zet, omdat ze gewoon nog nooit vrijheid gehad hebben... Werkt net zoals mensen die heel streng zijn opgevoed thuis en heel kort gehouden worden, die slaan ook vaak compleet los als ze het huis uit zijn... Of als toeristen die heel stoer in NL wiet komen roken, terwijl het voor de meeste Nederlanders een pubergewoonte is, maar nu dwaal ik af

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:37

tita schreef:
Denk dat wel mee valt ik durf te wedden dat bijna iedereen die een paard kan betalen er ook een zal aanschaffen ongeacht waar ie woont

iig ik en Nadya niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:37

Laten we even eerlijk zijn

Maar 20% van de paarden liefhebbers hebben een eigen paard.
De stallen en manege's pensionstallen in de randstad of elders in het land, zonder weidegang.
Staan gewoon vol met klanten.....denk je nou echt dat die mensen hier gaan reageren forget it

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:38

dus als 18 jarige moet ik dan maar verhuizen voor mijn paard? terwijl ik bij mijn ouders woon en op school zit enz..
niet elk paard hoeft ongelukkig te zijn op een manege
en zoals ik al zei mijn paard staat zomers 5maanden op het land waar ik een stuk voor moet reizen en in de winter op een manege.
Zoals Arjaaaaa al zei
Ik vind het jammer dat een andere mening hebben blijkbaar niet echt geaccepteerd word...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:39

Als ik in mijn hele boktcarriere ooit 1 keer iemand kan overtuigen om meer aan zijn paard en minder aan zichzelf te denken, is mijn oeverloze gediscussieer al niet voor niets geweest. Ik heb ook ooit het licht gezien, dat 24/7 op stal misschien niet ideaal is. Er moet toch iemand zijn die dat tegen je zegt, als je het op een manege wel allemaal zo geleerd hebt...

tita

Jullie draven wel door hoor over die veulens, ze zien toch zeker de komende 3 jaar weide ong 8 maanden per jaar
Daarna worden ze verkocht voor gigantische bedragen moet je denken tussen de 25.000-100.000 niet allemaal natuurlijk.

Meestal wilt die eigenaar niet eens meer dat dat beest in de weide komt....
Laatst bijgewerkt door tita op 20-11-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

BOKKERS KEER JE TEGEN MIJ!!!!

Mijn paard mag van mijn DA niet eens swinters op de wei. Waarom niet? omdat wij hier in Z-H alleen kleigrond hebben. En ik geen zin heb om mijn paard dr pezen naar de **** te laten gaan omdat ze perse de wei op moet?

Goed ik kan ze ergens zetten waar geen kleigrond is..
En dan.. paard ziek, mensen bellen mij, ik kom kijken en wie weet wat er in de tussen tijd gebeurd kan zijn?

Nou mijn paard staat op een manege zonder weidegang, komt iedere dag een uurtje op het kleine blubweitje, mag daarna nog ff zelf uitrennen in de binnenbak (in 't weitje kan ze niet rennen ivm uitglijden) en dan wordt ze getraind.

En slecht dat mijn paard het heeft..

Ik denk dat iedereen die een paard heeft, als die de mogelijkheid heeft om iets te vindenmet weidegang, dat ook zeker zal doen. (dan praat ik over mensen uit de randstad) maarja kan niet altijd..

En ooohhh wat ik heb ik een slechte DA

Ik vind het veel belangrijker dat mijn paard iedere dag de benen kan strekken, gek doen, rollen etc. of dat nou in de wei bak paddock is maakt mij geen donder uit en mijn paard ook niet!

Ninx

tita schreef:
Citaat:
Lekker makkelijk om dat te zeggen, er zijn in dit topic zat mensen die bewust geen paard hebben

Ja, je hebt gelijk... dat maakt het ook ook zo'n drama.
Even geld lenen bij tumtietum Leen van Frisia, paard in de box knikkeren en toch alle gemakken van de stad! Waarom zou je kiezen wanneer je lekker ALLES kunt hebben nietwaar? Boos!

@Arjaaaaaa: excuses, ik wist niet dat je een eigen paard had. Je beschrijft in je profiel nl alleen manegepaarden dacht ik te zien. Anyway, ik denk dat we er inderdaad anders over denken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:40

neehoor, je hoeft helemaal niet te verhuizen.

Je kunt er nl ook gewoon voor kiezen om geen paard te hebben.

Maarja.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:40

Sim0ne schreef:
Nadya schreef:

Dat zijn nou typisch van die paarden die compleet flippen als je ze in een wei zet, omdat ze gewoon nog nooit vrijheid gehad hebben... Werkt net zoals mensen die heel streng zijn opgevoed thuis en heel kort gehouden worden, die slaan ook vaak compleet los als ze het huis uit zijn... Of als toeristen die heel stoer in NL wiet komen roken, terwijl het voor de meeste Nederlanders een pubergewoonte is, maar nu dwaal ik af

Hihihi..... Haha!
Maar je hebt wel gelijk. Het zijn vaak ook van die sociaal gestoorde paarden. Breek me de bek niet open, maar elke zomer weer zie ik van die paarden, die bij ons 1 a 2 maanden op het land gezet worden en totaal geen kuddegevoel meer hebben. Compleet verpest door de mens in hun verleden. Echt zo zonde en dieptriest.

Vandaag liepen onze sportpaarden ook gewoon weer een paar uurtjes buiten, hoor. Ik merk dat ze veel minder flippen nu ze nog elke dag de wei op mogen en ik ben blij dat onze stalhoudster ze nog steeds buiten zet elke dag. Mag van mij de hele winter duren (maar dat zal wel niet gebeuren).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:41

jenniiferr schreef:
dus als 18 jarige moet ik dan maar verhuizen voor mijn paard? terwijl ik bij mijn ouders woon en op school zit enz..
niet elk paard hoeft ongelukkig te zijn op een manege
en zoals ik al zei mijn paard staat zomers 5maanden op het land waar ik een stuk voor moet reizen en in de winter op een manege.
Zoals Arjaaaaa al zei

Het gaat niet om accepteren of niet, wij moeten het wel accepteren, ik heb namelijk geen middelen om jouw gedrag te beinvloeden. Ik heb alleen een andere mening, die kan ik geven, maar natuurlijk hoef jij daar niet naar te handelen...
Je kan je paard ook iets verder weg zetten waar ie wel altijd naar buiten kan, of iig de ruimte heeft. Ik zeg niet dat jij dat moet doen, maar het zou kunnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:43

tita schreef:
Meestal wilt die eigenaar niet eens meer dat dat beest in de weide komt....

En wat heb ik een bloedhekel aan zulke eigenaren. Hamer
Zijn ook vaak van die statustypjes. Geld, geld!
Gouden stalletje, gouden kooitje. Brrrrrrrr........

Mijn paard mag blij zijn dat 'ie geen superpapieren heeft en zijn vrijheid elke dag heeft. Lachen
Die zou doodongelukkig worden van zo'n leventje.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:44

Maanling schreef:
neehoor, je hoeft helemaal niet te verhuizen.

Je kunt er nl ook gewoon voor kiezen om geen paard te hebben.

Maarja.....

Ja maar, dan zou je aan het paard denken en niet alleen aan jezelf, dat zou toch wat zijn zeg.... een utopie.. Ik snap echt niet waarom iedereen per se een eigen paard moet hebben. Er zijn zoveel mensen die toch niet dagelijks naar hun paard gaan, dan kun je net zo goed een bijrijder nemen, heb je al de helft minder paarden nodig om in de behoefte te voldoen, en dat levert voor elk paard weer meer buitenruimte op..