Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:54

Helaas zijn auto's in dit soort situaties altijd de Sjaak want de fietser is de zwakkere weggebruiker.

Zuur geld wel.

Welcome back Maartje! Ik miste je al!

Wij gaan puin ruimen vandaag!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:56

Het na deel dat fietsen en wandelaar ten aller tijde beschermd worden. Hmmmmm

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:02

Dat is buiten lichamelijk letsel het ergste, die schade afhandeling.

De nieuwe pony is gisteren gekomen, mijn kudde wil hem opvreten dus ze staan even apart. Arm ding heeft vanaf afgespeend te zijn al 12 jaar op dezelfde plek gestaan en dan vinden de andere paarden hem niet leuk. Hij oogt wel relaxt en loopt nu wat door de bak terwijl de andere 3 op de paddoc staan
Zometeen les maar ik spaar hem nog even, ook begint het hier wat te miezelregenen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:06

Hier regend het nog steeds non-stop -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:16

Ik zit nu ineens te denken, wij maken ons druk om een beetje sneeuw, Wendely zal wel zitten lachen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:17

SillyB schreef:
Maar ik zie niet hoe ik die paar meter zand echt netjes krijg :(
Daarom ben ik zo vaak aan het harken, maar met regen (of als het sowieso al nat is) heb je daar niets meer aan.
Een stuk vloerbedekking er overheen leggen en wat aandrukken kan helpen.

Olympia96 schreef:
Mijn verzekering geeft aan dat het mij veel meer ‘kost’ dan oplevert als we het via mijn verzekering doen. Bottom-line: ik ben de Sjaak door andermans domheid. Boehoe.

Ik zou dat zelf even voorgerekend willen zien, want verzekeringen staan nooit te trappelen als het op betalen aankomt.
Natuurlijk zit je als automobilist in het verdomhoekje en het blijft jouw woord tegen het zijne (of je moet een getuige hebben), maar je bent niet helemaal rechteloos: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/we ... al-en-dan/
Citaat:
De fietser is schuldig aan het ongeval

Als de fietser schuld heeft aan het ongeval lijkt de situatie simpel, maar is het niet. Als je als fietser letsel hebt opgelopen, wordt op basis van artikel 185 van de Wegenverkeerswet gekeken hoe het zit met de aansprakelijkheid. Is de fietser jonger dan 14 jaar, dan is de eigenaar van de auto volledig aansprakelijk voor de schade van de fietser. Dat is zelfs zo als het kind rare dingen deed op de fiets en het ongeval dus overduidelijk de schuld is van het kind. Een automobilist moet nu eenmaal rekening houden met het feit dat kinderen in het verkeer onverwachte dingen kunnen doen.
Voor fietsers vanaf 14 jaar geldt dat de eigenaar van de auto altijd voor tenminste 50 % van de schade van de fietser aansprakelijk is. Alleen als er sprake is van ‘overmacht’ of ‘aan opzet grenzende roekeloosheid’, geldt dat 50 %-principe niet. Overmacht is: als er zoiets onverwacht gebeurt dat de automobilist daar nooit op had kunnen anticiperen. Bij aan opzet grenzende roekeloosheid gaat het om situaties waarin de fietser met doodsverachting het gevaar zoekt. Een fietser die door rood rijdt, valt niet in die categorie. Al hangt dat ook weer af van de omstandigheden. Een fietser die door rood reed op een Rotterdams kruispunt waar zeer hard werd gereden, viel volgens een rechter wel in de categorie ‘bewust roekeloos’.

Hier ook regen nu, maar wordt toch ellende dus dit kan er dan ook nog wel bij...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:18

Hier is het nog/weer ff droog. Ook wij gaan puin ruimen. Vloer boven is vervangen. Ben gisteravond 3 uur aan het stofzuigen geweest om het een beetje stofvrij te krijgen. Het huis is een chaos, maar we gaan eerst buiten ruimen voordat alles door heel de polder waait.

De stallen gaan we ook sneeuwproof proberen maken. Dat huis komt wel, eerst de paarden :')

Olympia, mijn zus heeft precies hetzelfde gehad. Die vrouw bleef steeds maar terug komen aan de deur want dan was er weer iets anders kapot aan haar fiets en dat was allemaal door de 'aanrijding'... mijn zus heeft haar fiets weggegeven aan dat mens uiteindelijk, verzekering gaf ook aan dat ze altijd aan het kortste eind zou trekken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:30

Olympia96 schreef:
Mijn verzekering geeft aan dat het mij veel meer ‘kost’ dan oplevert als we het via mijn verzekering doen. Bottom-line: ik ben de Sjaak door andermans domheid. Boehoe.

*nogaltijdstillemeelezer*

Had je de fiets zelf bekeken na de botsing? Hoe vond je het er uit zien? Zegt de vader iets over een schadebedrag? Ik zou toch aansturen op afhandelen via de verzekering, je kan dan altijd nog kiezen om het zelf te betalen. Zo was het in elk geval bij onze verzekering.

Wij hebben iets soortgelijks voorgehad, op locatie was er minimale zichtbare schade, gegevens uitgewisseld en afgesproken dat we eventuele kosten contant zouden betalen, want eigen risico en schadevrije jaren etc...
Ineens was de schade post bizar hoog, dus wij hebben aangestuurd op alsnog via de verzekering en schade-expert. Op magische wijze was de schade ineens verdwenen >;)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:34

SillyB schreef:
Oké jongens voor mij de eerste keer dat de paarden thuis staan en 't echt zo koud wordt en ik wordt helemaal nerveus als ik jullie doemscenario's lees := heb een inloopstal en een paar meter wit zand tussen de weien en de stal. Dat stuk is helaas de laatste weken een kleddernatte modderbende geworden. Ik ben nu het bangst voor bevroren plassen, right? En de harde ongelijke bodem dan.
De wei is nog best ok, vlak en relatief. Maar ik zie niet hoe ik die paar meter zand echt netjes krijg :(

Geen paniek hoor!
Zolang ze te eten hebben komt het goed.
Een beetje loopruimte zou ook fijn zijn maar die van mij heeft jaaaaren geleden met erge sneeuw ook wel eens een paar dagen op stal moeten staan. Onhandig en onprettig maar ze gaan er niet dood van.

Ik heb ooit eens ergens op kleigrond gestaan en dat was 1 groot heuvelland na het vriezen. Ze liepen er voorzichtig overheen en trokken pas een sprintje op het rechte, gladde stuk.
Ze redden zich wel!

En al doende leert men!
Ik ga nu doen wat ik denk dat goed is (alles aanvegen, zout strooien, buitenkranen afdekken, varkens en kippen extra opstrooien) en als blijkt dat iets niet of niet voldoende werkte dan neem ik dat voor een volgende keer mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:36

Ik ben altijd bang dat als ik ze op stal laat staan de koliek krijgen omdat ze het niet gewend zijn.
Dat doemscenario heb ik altijd in mijn hoofd.
Dus probeer ze echt altijd buiten te zetten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:36

Gisteren is mn vlas gebracht, hij moest onderweg een noodstop maken vanwege een auto die ineens omkeerde nu heb ik een toren van Pisa :D

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:38

Hahaha wat een grappig zicht :')
Alsof hij heel hard de bocht om gaat.

Laat je het buiten staan trouwens?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:46

Hier ga ik helemaal niet extra voorbereiden voor het koude weer. Hooguit dat we proberen een fles in de waterbak te doen zodat het water niet helemaal dichtvriest.

De keileem ga ik niet eens proberen recht te krijgen, maar als ze daar voorzichtig overheen gaan dan komt dat wel goed, daar voorbij is er nog zeker een halve hectare netjes recht weiland.

De sneeuw gaat hier grotendeels aan ons voorbij als ik het weerbericht mag geloven. Maar zolang het vriest krijgen ze niet echt ijsklompen onder de hoeven. Anders pak ik ze wel in met ducttape. Ben daar best handig mee geworden. Maar het regent hier nu dus ik maak mij eerder druk over bevriezing van water dan sneeuw op dit moment... Maar ook daar kan ik niets aan doen.
Ik hoorde nog over het erf sneeuwvrij houden, dat doen wij niet, onze ervaring is juist dat het dan gladder wordt als het weer aan vriest.

Straks hooi halen, niet vanwege het weer maar omdat het echt gewoon bijna op is...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:10

Haha dat vlas :')

Ik ben blij dat ik er geen meer met ijzers heb. Over het algemeen zijn ze op bevroren boven gewoon voorzichtig en het is inmiddels een heel stabiele kudde met de nieuwe erbij, dus verwacht daar ook niks geks.
Enige aanpassing die wij doen nu is de leidingen afsluiten en dus waterbakken neerzetten. Ze kunnen een deken krijgen als ze het koud hebben en ik gooi mijn voer ritme om. Normaal krijgen ze ‘s ochtends hooi maar dat sta ik dan vaak nog in het donker te voeren. Dat verschuiven we nu even naar de middag :+

Oh en Lynn nieuwe pony? Vertel :D dat heb ik natuurlijk gemist

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 11:29

Ik heb gisteren 200 liter water klaar gezet. En buiten een bak gevuld.
Waterbak buiten alvast afgesloten. In de stal bekijk ik het per nacht of ik het afsluit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:40

@karin: hopelijk blijft ie zo schuin staan zonder om te vallen :D

Ik ga vanmiddag de waterbak nog even tot de rand vullen en dan zal het vanaf overmorgen met gietertjes lopen worden.
Het regent nog steeds hier, al lijkt het nu wel wat minder te worden. Het mestruimen iig maar even uitgesteld.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:50

De vlastoren van Pisa :')

Ik baalde ook van de regen. Er viel nog behoorlijk wat!

Helaas hadden we een niet zo mooie baal geleverd gekregen. Die is net omgeruild. Straks controleren wat ik nog moet doen ter voorbereiding op het slechte weer en dan hark ik vanavond de paddock nog een keer extra vlak. We hebben al tig emmers en bakken verzameld voor het water. Als er strenge vorst komt, dan krijg ik het ijs er niet uit en moet het binnen ontdooien. Moet ik wel iets hebben voor de tussentijd...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 11:58

Afbeelding
Mijn voorraad

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:06

Robijntjah schreef:
Helaas zijn auto's in dit soort situaties altijd de Sjaak want de fietser is de zwakkere weggebruiker.

Zuur geld wel.

Welcome back Maartje! Ik miste je al!

Wij gaan puin ruimen vandaag!

Ja maar wel met de uitzondering dat ze in fout kunnen zijn.

Was het een oversteek plaats Olympia?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:26

Ik heb een waterdicht schaduwdoek. Als ik die heel schuin hang zou dat het redden met de komende sneeuw? Er staat hier vanaf 23uur non stop sneeuw. Het is een doek van 8x5

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:47

Ik wacht wel af hoeveel sneeuw er daadwerkelijk komt. Alles is gelukig wel droog en recht. Ik heb 4 pony zadels en geen ene past op de brede nieuwe pony, hij zou bij vorige eigenaar een Tekna gehad hebben 15 inch, iemand toevallig iets liggen?

Die Vlastoren is goed geseald, moet je hem nog afstapelen?

Maartje, sinds gisteren een 12 jarige welsh mountain ruin erbij voor dochterlief, tot maart op proef maar hij is nu al zo relaxt dat ik denk dat dat wel goe dkotm Ze zou vandaag in mijn les meerijden maar helaas, geen passend zadel dus ik ga zo eens longeren aangezien zijn conditie 0.0 is
de shet was erbij gezet, hoop gegil tussen de 2 heren en de shet heeft zich alweer tussen de draden gewroet ( stond even geen stroom op) en staat tussen de andere 2.
Alles bij elkaar zetten overleefd de nieuwe pony niet denk ik, mijn merrie is een pitbull maar de ruin is ook niet min. Braaf even een touwtje ertussen

Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:20

Ik voel me bevoorrecht hier, het verwarmingslint zit al om de waterleiding, dus ik hoef me nergens druk om te maken :+

Mooie toren van Pisa _O- laat je dat buiten? Heb ik ook geprobeerd, maar mijn pakken werden toch nat in de hoeken.

Lynn, wat sneu voor het ponietje, hoop dat hij snel vriendjes kan maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 13:34

kvulden schreef:
Ik heb een waterdicht schaduwdoek. Als ik die heel schuin hang zou dat het redden met de komende sneeuw? Er staat hier vanaf 23uur non stop sneeuw. Het is een doek van 8x5

Hangt het in de weg als het niet helpt? Ik zoutjes grgwoon proberen en zien wat het doet. Trail en error is toch hetgeen wat je moet doen met je beestjes aan huis. Zoubhet alleen niet te schuin hangen. Eerder gewoon recht zodat het geen gewicht gaat dragen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:11

_Lorette_ schreef:
We hebben al tig emmers en bakken verzameld voor het water. Als er strenge vorst komt, dan krijg ik het ijs er niet uit en moet het binnen ontdooien. Moet ik wel iets hebben voor de tussentijd...

Losse bakken (die met haken) neem ik mee naar binnen en hang ze tegen de verwarming aan tot ze dooi zijn en de grote metselkuip gooi ik 1,5 ltr kokend water over. Dat werkt vaak ook wel afdoende. Ik geef ze ook gewoon minder water, dat scheelt ook een hoop gedoe.

kvulden schreef:
Ik hoop het voor je, sneeuw is behoorlijk zwaar.
Mijn tentdoek is ong 3,5x4 en dat zakt ook vervaarlijk door ondanks de puntvorm.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:18

Leuke pony Lynn! Ik heb nog wel een ponyzadel maar die past al niet op onze Welsh dus dat hoef je niet te proberen :+

Hier net de leidingen naar stal leeggespoten en bakken gevuld. Ik heb er zo geen zin in :')