Ir111 schreef:manolito10 schreef:Ze kunnen inderdaad zelf kiezen om droog te staan, maar ze staan elke keer samen (veulen 7mnd en volwassen Ier) midden in de modder. Terwijl het hooi verspreid is over verhard buiten en in de loopstal.
[ [url=m/ZlOISM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo zag het er gisteravond uit
Kunnen ze alleen verhard droog staan? Als ze alleen op steen/beton kunnen staan en ze kiezen toch voor de bagger dan zou ik even bekijken of het te maken zou kunnen hebben met comfort (staan ze comfortabel op steen of willen ze liever op bv rubbermatten oid staan). Misschien maakt het niets uit maar dan weet je dat. Ik heb echt ontelbaar veel paarden gezien die níet comfi genoeg zijn op verharding maar daar wel in de winter veel tijd op moeten doorbrengen.
Goede toevoeging! Dat heb ik inderdaad ook wel regelmatig gezien. Dat zou je inderdaad allicht nog kunnen oplossen met wat rubberen matten, wel even héél goed opletten qua gladheid, lang niet alle rubber is geschikt voor buitengebruik. Ik heb hamerslag matten (van die puzzelmatten) die ook echt niet glad worden bij wat water er op, maar of die zich ook echt buiten goed houden durf ik ook niet te zeggen, ik heb ze in de stalgang en inloopstal.
Citaat:MarliesR schreef:En ik overweeg een palletbox van het lage deel te verplaatsen naar de hoge track voor de winter.
Lekker klusje voor de nieuwe trekker!!!![]()
![]()
Ja die is daar echt perfect voor

Robijntjah schreef:Ohja onze loader komt morgen haha. Volgend jaar Ziet er dan heel anders uit
Oh wat heerlijk!! Kan je achter een leader ook gewoon allemaal tools er achter doen net als met een trekker? Geen idee wat het verschil precies is?
SSDesign schreef:Hier hebben we ons echt goed vergist in de nattigheid geef ik eerlijk toe. De paarden zijn ruim 2 jaar geleden hier naar toe gekomen. Eerste winter alles droog en prima. Tweede winter was wel wat heftiger, maar nog steeds goed. Rijbak bijna altijd droog en de track meestal goed begaanbaar. Wel veel problemen gehad voor de schuilstal dus dat stuk hebben we afgelopen zomer verhard. Daar nu echt super blij mee maar des te meer modder we nu hebben voor de uitloop en op de track. De rijbak is gelukkig goed. Ik denk dat we een deel voor de uitloop volgende zomer met paddockroosters gaan maken en misschien een paar andere voerplekken verharden. Ik kijk best wel op tegen hele tracks aanpakken, dat is direct zo permanent en ook kostbaar. Maar anderzijds, het is gewoon ons eigen land en ik hoop hier ook nog lang te kunnen wonen. En om nu ieder jaar met die modder te zitten... Hoe kijken jullie hier tegenaan? Direct alles aanpakken of alles gefaseerd? Herkennen jullie mijn twijfels?
Herkenbaar hoor! Al heb ik hier dus erg de mazzel dat mijn land zichzelf kan afwateren door het lage deel (en rond het hoge deel ook sloten).
Hier ben ik ook dingen gefaseerd aan het aanpakken. Deels vanwege de grote investeringen. Maar ook om te kijken wat voor oplossingen ik nu precies wil. Ik stop liever geen plastic in de grond als ik het kan voorkomen. Ik heb dit jaar met zand opgehoogd rond de voerplekken, maar nu het écht nat is, vind ik het effect tegenvallen. Absoluut beter dan gewoon blub (ze zakken hier véél minder in weg en het droogt heel erg veel sneller weer op). Ben er nog niet helemaal uit wat ik volgend winter ga doen. Ik heb nu in elk geval zelf een cultivator en sleep om de boel weer los te trekken zodat het water beter weg kan. Ik zou het zand rond de voerplekken nog een stuk hoger kunnen doen. Een andere optie is semi-verharden met lava bijvoorbeeld. Echt bestraten is een laatste optie en dan zou ik sowieso wat andere keuzes moeten maken qua indeling van mijn voerplekken (ik wil absoluut geen bestrating op een "doorgaand" stuk met oog op vallen bij rondjes crossen - ben op die manier een paard op een pensionstal verloren waar ze ook een stuk verhard hadden voor de winter bij de ingang).
We willen ook graag de "wintertrack" keren. Ik vind het niet zo'n probleem als ik de zomertrack in de echt natte maanden moet afsluiten. Met alleen het "winterdeel" houden ze zat ruimte over voor die tijd van het jaar (zo'n 350 meter track + roundpen + paddock met schuilstal
manolito10 schreef:Ze kunnen inderdaad zelf kiezen om droog te staan, maar ze staan elke keer samen (veulen 7mnd en volwassen Ier) midden in de modder. Terwijl het hooi verspreid is over verhard buiten en in de loopstal.
[ [url=m/ZlOISM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo zag het er gisteravond uit
).
Denk dat het het belangrijkste is dat ze wel droog kúnnen staan en dat ze niet verplicht worden in de blub te moeten staan eten wat je toch ook regelmatig ziet. En tijdens deze enorme regenval meerdere dagen achter elkaar wordt het op veel plekken wel slecht. Denk dat het vooral belangrijk is ook hoe snel het allemaal weer opdroogt als het weer een dag droog is. Als alles nu al volledig verzadigd is en het zo blijft tot het voorjaar is dat anders dan wanneer het soms een paar dagen zo is bij dit soort extreme neerslag en het daarna wel weer prima is (in mijn ogen).