Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:28

Precies, haha.
Wow wat gaaf van dat voedingsadvies! Ik heb op twee pensionstallen gestaan waar de paarden in groepen stonden op vergelijkbare manier als bij jullie, en ook daar zag je altijd dat verschil in voer behoefte. Mij leek het altijd logisch om twee groepen te maken, op voerbehoefte. Is dat iets wat jullie ook gaan doen?

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:28

Ik denk dat als je zelf een trailer met trekauto hebt dat je eerder eenvoudig met dat materiaal het trailerladen gaat oefenen, dan dat je die eerst vastkoppelt aan de auto, tot het aanhaakpunt moeten rijden en daar dan nog zitten klungelen om de eigen trailer aan dat punt te hangen.
Ik heb ergens zo een donkerbruin vermoeden dat dat dus niet de doelgroep gaat zijn. :D Maar dat het eerder de mensen gaan zijn die geen eigen trailer hebben, maar wel af en toe hun paard eraan willen laten herinneren dat de trailer bij het leven hoort.

xTammyy

Berichten: 4422
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:31

Ts, ik heb je topic al meerdere keren gezien maar nooit gereageerd. Toch maar eens doen.

Ik vind het zo leuk om mee te lezen hoe jullie heel deze transitie hebben gemaakt! En wat een ruimte, geweldig! Helaas zit je niet in de buurt anders was ik graag eens komen kijken. Ik blijf stilletjes mee volgen :D

En over die voerplekken bestraten of met hooinetten: met hooinetten of slowfeeders bespaar je echt enorm veel hooi. Er waait simpelweg minder weg.
Misschien eens bij vergelijkbare bedrijven navragen? Ik weet dat je in de buurt van [***] stal Zeggezicht hebt die ook een deel 24/7 buiten hebben staan.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 10:45

Ja Zeggezicht heb ik al eens gemaild of we langs mochten komen, maar toen brak Corona uit :+ . Durf nu pas weer beetje overal te vragen of ik langs mag komen.

Misschien houd ik ooit nog eens een open dag/reunie( er zijn ook mensen die bij ons gestaan hebben toen ik 9 was en mijn Dartmoor stond te schoppen omdat die ging rollen terwijl ik er op zat :') ) . Die denken nu vast ook: zo leuk was Ruitje vroeger niet :+

Ik zou dat heel leuk vinden een keer, zeker als mijn broer en ik het straks officieel helemaal over hebben genomen: een soort open dag met BBQ en dan zijn alle nieuwsgierige bokkers ook welkom hoor :+

@Gini: jij verwoord beter wat ik bedoel, bedankt daarvoor :+

@ Visitor, ja, als wij meerdere loopstalgroepen gaan opzetten zou ik dat dus doen. Geef ons nog een paar jaar haha want we willen nog zoveel :')

Overigens om ook meteen wat anders van mijn opleiding mee te nemen: de verschillende paardtypes van Laarakker. Ik ben dus he-le-maal geen 'zwever' , maar ook daarin dacht ik: ik zie precies in mijn groepen welke type paarden wel in de loopstal passen en welke niet en ook welke niet matchen. Bijv de ruinengroep heeft veel meer verschillende paardentypen in de kudde, daar is gewoon meer gedoe tussen die types. Merrie groep is ( toevallig) veel homogener qua voerbehoeftes en paardentypes.

Dat het dezelfde types zijn wist ik al in de praktijk, maar nu kan ik er ook weer een stukje theorie aanhangen.

Niet dat ik nu al mijn klanten zit te vervelen met ' jouw paard is dit type, of jouw paard moet aan het werk volgens mijn voedingsanalyse' ofzo hoor :o . Ik wil altijd bij mijn 'boeren praktijk roots' blijven en niet zo'n stal worden waar je verplicht brandnetelpoeders bij de stalhouder moet afnemen zeg maar ( klink ik nu te onaardig :+ ) . Wat iemand wil doen met zijn paard moet hij/zij zelf weten maar het is leuk om praktijk en theorie te kunnen verbinden in je bedrijf en daar je bedrijf op in te richten :)

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:58

Als je plek genoeg hebt, kun je misschien 2 van die trailer aanhaakplekken naast elkaar maken? Één voor een trailer die er standaard staat en één voor als mensen even met hun eigen trailer willen oefenen (die dan ook daarna gelijk weer weg moet na het oefenen)

Er zijn ook van die netten voor om grote ronde balen, die zou je dan in zo'n overdekt ding kunnen zetten. Geen ervaring mee, want nog geen eigen paard :P (als je nog een leuke weet hou ik me aanbevolen :+) maar dat leek mij wel wat. Is voor mij hier thuis alleen te groot.

En leuk dat je opleiding bijna klaar is!

Oja. En over water. Misschien een idee om een wilgen laan te planten (als je dat niet al hebt)? Zijn een soort mini molens. En ook nog goed voor de paarden om te eten.

En nu zal ik even stoppen met me ermee te bemoeien :')

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:39

Er zijn slowfeeder netten in 2-3cm echt voor langzamer eten en er zijn netten met 4-5-6 cm maas die meer zijn tegen uitwaaien er uit trekken/helft er uit smijten want lekkerste zit onderin acties.

Leo

Berichten: 50247
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:16

Leuke updates weer! Al volg ik jullie natuurlijk trouw op de socials. Erg leuk idee zo'n open dag, ik riep volgens mij al een paar jaar dat ik weer eens wil komen kijken :))


Qua verharding: hier viel het slijten van de hoeven echt ontzettend mee. Op de vorige stal was binnen zand maar dat werd heel smerig (waarom zou je buiten plassen :roll: ) Na veel uitproberen, is er uiteindelijk een nieuwe betonvloer in gegaan. Ideaal qua onderhoud en in de winter of natte periodes ging er dan in een gedeelte stro op.
Zijn hoeven zijn er niet perse meer van gaan slijten toen er meer verharding was in de groep.
Nu staat hij ook op een plek waar veel verschillende ondergronden zijn en dus ook veel verharding. Qua hoeven gaat dat heel erg prima. :j
Zolang er ligplaatsen zijn, en dat hebben jullie, zou ik meer verharding rond de voerplekken niet als een nadeel zien als klant. :)

Heel tof van je opleiding! En zo'n meerwaarde, voeranalyses! Tof!

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:40

IK heb mijn pony’s vorig jaar aan huis gekregen.
Eet plek is verhard. In het begin zag je wel wat extra slijtage aan de hoeven maar de hoeven wennen er ook snel aan. Scheelde een keer de hoefsmid. En verschillende ondergronden schijnen erg goed te zijn voor de hoeven.

Ik zou dus voor verharden gaan. Die platen lopen vaak vast met mest of inderdaad veel zand er over maar dan hou je het probleem.
Ik voer wel uit slowfeeders. 4 cm dus slowen maar een beetje maar veel minder geknoei. Ze nemen zeg maar hapklare stukjes in plaats van grote plukken waarvan de helft op de grond valt.

Silly_Woman

Berichten: 1675
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:54

Ik ben een stille meelezer maar wat betreft de slowfeeders er is echt minder 'afvalhooi' mét een slowfeeder als zonder.

Wij hebben een hooiruif waar een hele baal in kan en die rijden we op een karretje er in.
Vorige week hebben onze houdini's het hooitnet er af gerommeld(geen idee hoe) maar dan ligt er veel meer bij ons op de verharding waar ze overheen poepen en plassen en het dus (logischerwijs) niet meer willen eten.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:42

Jeetje ruitje respect hoor! Ik vind het heel waardevol dat je theorie en praktijk nu zo kunt combineren en daar dus ook keuzes op kan baseren en uitleg over kan geven. Boerenverstand is al top, maar het klinkt wel heel profi als je (gefundeerd) kan vertellen aan toekomstige klanten waar de uitdagingen zitten met hun paard qua voerbehoefte/type in de loopstal. Ik zou daar een heel veilig/comfortabel/prettig gevoel bij hebben ipv dat (zoals bij sommige staleigenaren) je maar aan het toeval en geluk bent overgelaten.

Hilary

Berichten: 9206
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:05

Een net scheelt zeker tegen verspilling. Je kunt kiezen welke maaswijdte je dan zou willen; ik heb netjes met maaswijdte 2-2,5 cm die ik vooral inzet als ik fijner hooi in de paddock voer, maar ook netten met maas 7-8 die ik gebruik voor grover hooi op de track (kaalgelopen weiland, zeg maar). En nog allerlei wijdtes er tussenin om een beetje mee te spelen. Hoe fijner de maas, hoe minder verspilling uiteraard, maar misschien is zo’n net met maas 4 cm al wel voldoende om te zorgen dat het hooi niet snel wegwaait of met grote plukken weg wordt getrokken en dan boven het zand wordt opgegeten geknoeid.

ikke

Berichten: 37724
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:26


Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:47

ikke schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/proplus-tre ... oductTitle

Voor die trailerlaadplaats, kun je gewoon een kogel tegen de muur schroeven.
Bij je lokale automaterialenzaak is ie waarschijnlijk goedkoper maar het gaat om het idee.


Maar ik vroeg me dan wel af, kan de muur het dan hebben als er een paard de loopplank op gaat en de trailer wat omhoog komt? Een auto zie je dan toch wel meeveren...

capopjekop

Berichten: 30727
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:58

Een auto heeft vering. Als ik de trailer aan de heftruck heb hangen veert er niks in

speurneusc

Berichten: 5446
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:30

Muga schreef:
ikke schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/proplus-tre ... oductTitle

Voor die trailerlaadplaats, kun je gewoon een kogel tegen de muur schroeven.
Bij je lokale automaterialenzaak is ie waarschijnlijk goedkoper maar het gaat om het idee.


Maar ik vroeg me dan wel af, kan de muur het dan hebben als er een paard de loopplank op gaat en de trailer wat omhoog komt? Een auto zie je dan toch wel meeveren...


ja maar dat kan juist ook angst veroorzaken bij een paard dat het al niet vertrouwd, de grond beweegt normaal niet. Dus wanneer de trailer door de vaste bevestiging op een paal of knop aan een gebouw staat kan je je paard eerste vertrouwd laten raken met de geur, kleur, klep en ruimte en wanneer dat super gaat achter een auto voor de beweging. Zo knip je de training in hoop stukjes.

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:52

speurneusc schreef:
Muga schreef:

Maar ik vroeg me dan wel af, kan de muur het dan hebben als er een paard de loopplank op gaat en de trailer wat omhoog komt? Een auto zie je dan toch wel meeveren...


ja maar dat kan juist ook angst veroorzaken bij een paard dat het al niet vertrouwd, de grond beweegt normaal niet. Dus wanneer de trailer door de vaste bevestiging op een paal of knop aan een gebouw staat kan je je paard eerste vertrouwd laten raken met de geur, kleur, klep en ruimte en wanneer dat super gaat achter een auto voor de beweging. Zo knip je de training in hoop stukjes.


Klinkt heel logisch. Ik vroeg me het alleen af in verband met de muur... Dacht straks schiet het wel los met een paar bakstenen en dan durft het paard nooit meer een trailer in. Ken de constructie wel voor aanhangers etc en dan met slot vanwege diefstal preventie.

ikke

Berichten: 37724
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:40

Muga schreef:
speurneusc schreef:

ja maar dat kan juist ook angst veroorzaken bij een paard dat het al niet vertrouwd, de grond beweegt normaal niet. Dus wanneer de trailer door de vaste bevestiging op een paal of knop aan een gebouw staat kan je je paard eerste vertrouwd laten raken met de geur, kleur, klep en ruimte en wanneer dat super gaat achter een auto voor de beweging. Zo knip je de training in hoop stukjes.


Klinkt heel logisch. Ik vroeg me het alleen af in verband met de muur... Dacht straks schiet het wel los met een paar bakstenen en dan durft het paard nooit meer een trailer in. Ken de constructie wel voor aanhangers etc en dan met slot vanwege diefstal preventie.

Setje chemische ankers doet wonderen.

Ooit bij een kennis, altijd gezeur met laden, totdat we ontdekten dat het bewegen van de trailer inderdaad het punt was. Twee potkrikjes bij de lidl van een tientje per stuk, probleem opgelost.

speurneusc

Berichten: 5446
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 23:06

speurneusc schreef:
ja maar dat kan juist ook angst veroorzaken bij een paard dat het al niet vertrouwd, de grond beweegt normaal niet. Dus wanneer de trailer door de vaste bevestiging op een paal of knop aan een gebouw staat kan je je paard eerste vertrouwd laten raken met de geur, kleur, klep en ruimte en wanneer dat super gaat achter een auto voor de beweging. Zo knip je de training in hoop stukjes.


Klinkt heel logisch. Ik vroeg me het alleen af in verband met de muur... Dacht straks schiet het wel los met een paar bakstenen en dan durft het paard nooit meer een trailer in. Ken de constructie wel voor aanhangers etc en dan met slot vanwege diefstal preventie.[/quote]
Setje chemische ankers doet wonderen.

Ooit bij een kennis, altijd gezeur met laden, totdat we ontdekten dat het bewegen van de trailer inderdaad het punt was. Twee potkrikjes bij de lidl van een tientje per stuk, probleem opgelost.[/quote]

met training extreem trail/trail ga je (als goed is) ook niet gelijk de bewegende hangbrug en de wip nemen.... dat zijn delen die gaan bewegen doordat paard ze aanraakt/opstapt...

ehhh mijn quote verkl.... ergens, sorry

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 16:32

Voor 2 trailers naast elkaar hebben we niet genoeg plek. Ik hoop al dat we dit kwijt kunnen. We zaten ook nog een beetje met 'waar' dan, want het idee is wel dat als er een achteruit een trailer uit rent hij niet meteen bovenop een ander zit :+ . Daar waar we nu in gedachte hebben kan er niks gebeuren. Bedankt voor alle suggesties, ik vind dat zo leuk om al die meningen en ideeën te lezen, je bent soms toch best wel ' alleen' in je eigen bedrijf zeg maar, je moet het meeste zelf uitvinden. Dus leuk om dan hier zo al die ideeën mee te krijgen! Als we hem af hebben zal ik foto's delen!

Ik zie het ook nooit als bemoeien hoor Prairy( en als dat wel zo is dan ben ik ook wel weer duidelijk genoeg dat ik dat zeg haha.) Ik wil zeg maar de pensionstalhouder zijn die wel luistert maar het uiteindelijk wel op haar eigen manier doet. Want anders is het geen doen met zoveel meningen. Dus soms ben ik ook best direct, dan hoor je het wel haha :o .

@ Leo & Monsera: Fijn om te horen van die verharding! We hebben nu natuurlijk ook al best wat stukken verhard, kan niet zeggen dat ik tot nu toe hoor van klanten dat er enorme slijtage is. Ik denk ook dat het natuurlijk er vanaf hangt wat voor kwaliteit voeten/wat voor arbeid je doet etc.

Heel erg bedankt ook voor alle input betreft slowfeeders, we zijn nu aan het kijken naar een iets andere indeling in 1 van de paddocks, dus al die tips kunnen we daarin meenemen!

@ Pumpina, als ik het lees denk ik bijna: Nou, zo goed zijn wij ook weer niet haha. Ik merk dan dat ik dat moeilijk vind dat soort complimenten. Ik heb namelijk eigenlijk altijd het idee dat ik het eigenlijk ook niet allemaal weet. Er zijn tegenwoordig zoveel ' stromingen' en ' meningen' , ik heb elke dag wel weer andere gesprekken met klanten waarvan ik ook denk: Ja, ik weet het antwoord eigenlijk ook niet precies :o . Ik merk dat ik daarin ook wel wat anders ben geworden. Vroeger, dan wilde ik echt iemand ' overtuigen' ofzo en zeggen: Dit is de manier.

Tegenwoordig denk ik: 10 jaar geleden dacht ik ook heel anders dan nu. Hoe langer ik paarden heb hoe meer ik er achter kom dat ik niets weet zeg maar haha :D . Aan de andere kant moet je soms ook gewoon knopen doorhakken, zoals bijv. met het introduceren van paarden, of kiezen wat voor ruwvoer je voert in een loopstal o.i.d. Dan moet ik gewoon standvastig zijn en zeggen: 'Zo gaan we het doen.' , omdat er altijd wel iemand de beslissing moet nemen.

Ik ben nu nog zo blij met mijn ouders daarin, de laatste tijd denk ik best vaak: 'Hoe moet ik dat dan straks eigenlijk allemaal doen met mijn broer samen.' Ik vind die overname aan de ene kant super tof, maar aan de andere kant rete-spannend :D . Je wil niet het bedrijf wat je ouders hebben opgezet naar de K helpen zeg maar :D :+


Ook de berichten over stikstof, als ik dan in de krant lees dat ze 2 gebieden ( Gelderse Vallei en Groene Hart) willen aanwijzen om stikstof te reduceren, dan denk ik: Wie weet waar je over 10 jaar bent, misschien heeft er dan gewoon iemand een streep op de kaart gezet en moet je bedrijf dicht. Hoe hard je ook wil verbeteren/aan dierenwelzijn e.d. wil werken...

Nouja, ik weet eigenlijk niet waar dit verhaal nou op sloeg/vandaan kwam? Ohja, volgens mij het bericht van Pumpina: In de strekking van: Misschien straal ik uit dat ik goed weet waar ik mee bezig ben, maar ik lig ook wel eens nachten naar het plafon te staren en lekker onzeker te zijn :') .

Anoniem

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:06

Je zou eens kunnen kijken/informeren bij paddock paradise het vrije leven wb slowfeeders. Die hebben in de inloopstallen aan elke zijde lange bakken gemaakt met eroverheen een net. Het precieze weet ik er niet van, maar er kunnen heel wat balen in en zag er (mijn inziens) erg netjes uit. En geen verspilling idd.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:46

Haha sorry ruitje, maar dan kom ik weer met een compliment. Dat siert je namelijk juist! Enige onzekerheid en 'niet alles weten' is wat mij betreft juist een teken van 'wijsheid'. Dat klinkt wel weer heel zwaar, maar wat je zegt.. Hoe we 20 jaar geleden paarden hielden is anders dan nu, en over 20 jaar zijn we vast nog weer wijzer. Door een open vizier te hebben, te willen leren ipv een starre houding te hebben, beweeg je mooi mee met de ontwikkelingen en ben je een fatsoenlijke gesprekpartner om iets mee te kunnen bespreken. En ook inderdaad, wel zo prettig als je uiteindelijk een beslissing neemt. Iedereen heeft uiteindelijk toch een wat andere mening dus iemand moet de knopen doorhakken en onrust voorkomen :D

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 11:30

Bedankt voor alle complimenten en tips weer!

Afgelopen week zijn we aan de slag gegaan met de upgrade van de ruinen-loopstal.

Hier even nog de oude situatie:

Hier staat de buitenruif op het stuk straat, dit was voor ons toen het prettigst met vullen en ook het handigst omdat we verder niet wilden straten.
Afbeelding

Omdat het vullen tegenwoordig met de hand gaat, hoefde de ruif niet meer perse op deze plek. Daarnaast is de ruinenloopstal onrustiger dan de merrieloopstal. We hebben daar meerdere theorieën over ( leuk om 2 loopstallen te hebben en daardoor echt te kunnen testen wat werkt :) )

Een van de theorieën die we hebben is dat we in de merrie loopstal de voerplekken verder uit elkaar getrokken hebben. We hebben dan ook besloten dit ook bij de ruinen te doen.

Dus nu staat de ruif hier. Voordeel is dat we meteen meerdere kanten van de ruif kunnen gebruiken en dus ook nog meer plekken creëren.

Schrikdraad bovenlangs geleid en nog extra plank gemaakt aan de zijkant/achterkant zodat ze er niet tussen komen.

Afbeelding

Daarnaast hadden we 1 plek waar we in december al het zand vernieuwde hadden, deze hebben we gestraat zodat deze plek deze winter goed is. Zo hebben ze dus ook meer straat( want daar staan ze in de winter graag, vraag me niet waarom :+ )


Afbeelding

Afbeelding

Als laatste hebben we nog 1 extra drinkbak aangelegd. Toen we begonnen was het advies: leg 1 drinkbak aan, want met bevriezen blijft die open.

Die theorie klopt overigens wel, in de merrie loopstal hebben we er 2 en die vroren dicht. Echter vinden we 1 drinkplek toch te weinig voor de lagere in de rangorde. Dus nu 1 gemaakt die we met vriezen dicht gaan zetten maar de rest van het jaar wel te gebruiken is:

Hier nu links de biels met de extra drinkbak, daarachter dus meer straat en daar kunnen ze de stal in. Rechts hier de ruif.

Afbeelding

De binnenruif was de afgelopen dagen het meest populair. Ze zijn namelijk nogal autistisch :')
Afbeelding


Er was een pion neergezet omdat de lint anders altijd open staat, maar lint open was: van het land af :')


Zoals je ziet verzamelen ze zich meteen bij de plek waar eerst de buiten ruif stond, je hoort ze zeggen: omg, omg?! Waar is die gebleven :')

De 2 nieuwste in de kudde hadden het snelst door waar hij nu was :+


Dag erna was de ruif nog steeds weg op de oude plek( ja, maar toch ff checken als paard, want misschien is hij teruggelopen) was er gestraat, nou jongens, wat een gekkigheid :+




Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:39

Hahaha lekker stel :') Mooi om te zien hoe de nieuwe plek ook wordt bekeken 'Is het écht onze ruif of zou het een eng iets zijn dat zich voordoet als een ruif? >;) '

Het is wel echt prachtig zo hoor!

Ik zag bij het terugbladeren trouwens nog een vraag over die paddockroosters, qua schoonmaken. Wij hadden die dus in één van onze paddocks liggen. Maar omdat we elke dag de mest eruit halen en dan ook de roosters schoon willen hebben bleek al gauw dat dat met paddockroosters niet zo makkelijk gaat :)) Ze zijn natuurlijk deels open, dus ze vegen is best een toestand en mest er tussenuit peuteren ook. We hebben nu betonnen platen, daarvan kun je heel makkelijk mest en verspild hooi halen en daarna is vegen ook zo gepiept. Daarnaast verzakt beton niet bij intensief gebruik en de roosters bij ons wel, die gingen verbuigen etc.

ellepel

Berichten: 47553
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:10

oh wat is dat ook herkenbaar om te zien haha.
paarden kunnen dan zo lekker simpel zijn he :')
ziet er prachtig uit zo!

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:11

:') Die filmpjes....
Paarden zijn gewoontedieren. Nog maar eens duidelijk bevestigd hier ! :D

Mooi geworden en weer een berg werk verzet zo te zien ! Dat klinkeren is toch echt een k*twerkje en die gasten doen het echt zo snel :wow: