Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:20

Ik heb ze nu hobbymatig, maar heb ze ook kleinschalig (wit) als pensionstal gehad. En hoefde geen 500 te vragen om er aan uit te komen.
Helaas is mijn lijf kapot en dat is 1 van de redenen om geen pensionklanten meer te willen.
Voor ons moest het mijn loon dekken en dat ging met heel ruim gemak. Werk namelijk maar parttime zonder dik salaris.

Wij wonen op zandgrond en wonen echt niet duur. Heel wat goedkoper dan in de randstad.
En die echt goede bak heeft geen drol gekost.
Nee dat zal op klei anders zijn, dat besef ik wel. Maar daarom zeg ik ook, moet je overal in Nederland wel paarden willen houden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:33

bruintje123 schreef:
Maar daarom zeg ik ook, moet je overal in Nederland wel paarden willen houden.

Die zou ik wel om willen draaien, je kunt namelijk best overal in Nederland paarden houden, en pensioneigenaren/ondernemers vinden die willen investeren in andere huisvesting, maar dan moet de mentaliteit van de eigenaren ook veranderen en moet ervoor betaald worden. En zolang dát niet veranderd zullen de stallen ook dat ook niet doen.

En als we allemaal jullie kant op komen wordt het daar vanzelf ook duurder :D , maar je hebt helemaal gelijk, buiten de randstad is een en ander veel makkelijker haalbaar.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:35

De 500 euro die hier genoemd wordt aan kosten is niet gebaseerd op mijn omgeving (breda/tilburg), maar wasrschijnlijk meer op Randstad? Ik kan in een straal van 20 km misschien wel kiezen uit 20/30 stallen die minstens 6u buiten aanbieden, een fatsoenlijke binnen- en of buitenbak hebben en minder dan 300 kosten. Bovendien heb je vaak bossen op loopafstand.

Dan hebben we ook nog de "luxere" varianten, met stapmolen, solarium, meerdere binnenbak ken, luxere kantine etc etc waar je volgens mij toch met een 400/ 450 een flink end komt. Lijkt me toch niet dat al die stallen verlies maken..

Dus wat Bruintje123 ook zegt, misschien moet je niet overal paarden willen houden. Of als je als eigenaar toch graag in de Randstad je paard wilt stallen, je buidel willen open trekken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:36

Daar kan ik het ook mee eens zijn. Zeker.
Ja daarom zouden er van mij welzijnsregels mogen komen, dan moet de ruiter wel betalen en kan de stal investeren.
Al bemerk ik ook wel dat er stallen zijn die lekker klagen en ik denk, of je koopt wel verrekte stom je hooi en stro in of je wil echt een dik loon hebben.

Want een dik loon als pensionhouder, nee dat is niet.
Maar zoals sommige aangaan dan ben je of een domme ondernemer of je overdrijft :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:41

Mijn oude werk kost 410,- voor brons, dus dat betekent voeren, mesten, binnen en buiten zetten, maar geen beschermers op/af doen voor buiten en geen deken wissel.
Duurste is 630,- en dan worden er ook dekens gewisseld en de beschermers op gedaan.

Komen ze met dit weer 30/45 minuten buiten.

In de Achterhoek trouwens

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:42

Jeetje wat een absurde prijzen.
Mag toch wel hopen met gouden stallen en een gouden binnenbak met diamanten kantine.
Want dat is belangrijk, welzijn niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:45

bruintje123 schreef:
Mag toch wel hopen met gouden stallen en een gouden binnenbak met diamanten kantine.

Je slaat de hooivork op zn kop.
Nee, dat valt tegen. De eigen paarden hebben "open" stallen, met schanier deuren en de pensionpaarden met schuifdeuren en een luikje (wat ook dicht kan).
Verder wel 2 binnenbakken, mega kantine indd en een molen en overdekte cirkel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:47

Tango1979 schreef:
De 500 euro die hier genoemd wordt aan kosten is niet gebaseerd op mijn omgeving (breda/tilburg), maar wasrschijnlijk meer op Randstad? Ik kan in een straal van 20 km misschien wel kiezen uit 20/30 stallen die minstens 6u buiten aanbieden, een fatsoenlijke binnen- en of buitenbak hebben en minder dan 300 kosten. Bovendien heb je vaak bossen op loopafstand.

Dan hebben we ook nog de "luxere" varianten, met stapmolen, solarium, meerdere binnenbak ken, luxere kantine etc etc waar je volgens mij toch met een 400/ 450 een flink end komt. Lijkt me toch niet dat al die stallen verlies maken..

Verlies niet, maar denk dat je schrikt van hoe weinig er als salaris uitbetaald kan worden. Veel vloeit toch terug in de hypotheek (dus 'gratis' wonen), onderhoud en heel vaak zijn er nevenactiviteiten nodig (handel, instructie) of partner met ander inkomen om het rendabel te houden. Tenzij iets al jaren in de familie en afbetaald is kan alleen 'pensiongeld' innen bijna nooit uit zonder andere inkomsten of je moet dus genoegen nemen met bijzonder weinig salaris.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:53

Ik lees dit topic al 45 pagina's mee (vol interesse).
Ik denk dat een sportpaard zoals bij Danzz of Heleenn (gaaf filmpje trouwens!) wel een fijn leven heeft.
Dat het "mis" gaat bij de middenmoot, dus de mensen die overdag werken, maar 1x per dag naar hun paard gaan maar deze wel op een stal hebben staan waar ze veel binnen staan....

Zelf heb ik ze graag 24/7 buiten, maar wat ik nu zo ontzettend grappig vind:
Mijn merrie is een echte die-hard, regen, blubber, wind, het maakt haar allemaal niet uit.
Haar zoon is in deze omstandigheden geboren, maar bij het eerste het beste spatje regen gaat hij toch echt in volle vaart richting de schuilstal!!!

Hij houdt overigens ook niet van vliegen dus ook in de zomer staat hij veel op stal. Hij zou prima gelukkig zijn op een stal als die van Heleenn of Danzz.

Mijn merrie niet, die wilde vroeger 's-avonds pas naar binnen als ze zag dat echt alle andere paarden ook binnen stonden.

Ik heb de beschikking over een ruime schuilstal (3x9) met bodembedekking, een verharding van 10x20 en een buitenbak van 20x40 waar ze ook in mogen lopen als de wei dicht is (kleigrond).

De bak is nog niet naar mijn zin maar dit is onze eerste winter hier dus het was even aankijken. Er wordt binnenkort wat aan gedaan.

Het geeft mij persoonlijk een fijn gevoel dat ze kunnen gaan en staan waar ze willen, kunnen eten waar en wanneer ze willen, en dus inderdaad niet van mij afhankelijk zijn voor beweging of afleiding.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:56

bruintje123 schreef:

Hier ook zo'n stal in de buurt Hoe. Noemt zich nog een paradijs ook, nou niet voor de paarden. Heb je alle service + trailerstalling kost het je zo'n €650-700 per maand.
En daarvoor hebben ze een 3,5x4 box al dan niet met buitenluik, en komen ze in de molen of op de 'wei' (= 5x10m) en wordt er 1x per week gemest. Maar dan heb je wel verwarmde zadelkasten 8)7

Ik heb nu een grote overdekte uitloopstal, kleine binnenbak, grote buitenbak, longeerkraal, paddocks en kleine weitjes voor nog niet eens de helft. En dan komen ze er nog meer uit ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:59

Ik had het nog geeneens over een fatsoenlijke rijbak. Alleen al goede weides en gedraineerde paddocks met deugelijke omheining aan leggen kost een hoop. En dan heb ik het over hectares he, geen 2500 vierkante meter voor een een hobby
En die ruimte, die moeten pension stallen ook maar hebben. En hebben ze het dan kost dat wat ja.
En niet alleen in de randstad hoor. Ik betaal voor stalling in Barneveld 410/maand dat is met dagelijks paar uurtjes buiten 7 dagen in de week en onbeperkt hooi. In De Belgische Ardennen betaal ik 550€/maand met dagelijkse weidegang. Ik heb de training van de paarden er bij beide stallen nog niet bij geteld. En geen gouden knoppen op de stallen, geweldige kantines enz maar wel goede rijhal
Laatst bijgewerkt door Popstra op 04-01-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:00

Remember schreef:
Verlies niet, maar denk dat je schrikt van hoe weinig er als salaris uitbetaald kan worden. Veel vloeit toch terug in de hypotheek (dus 'gratis' wonen), onderhoud en heel vaak zijn er nevenactiviteiten nodig (handel, instructie) of partner met ander inkomen om het rendabel te houden. Tenzij iets al jaren in de familie en afbetaald is kan alleen 'pensiongeld' innen bijna nooit uit zonder andere inkomsten of je moet dus genoegen nemen met bijzonder weinig salaris.

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. We hebben veel familiebedrijven hier. Ik denk ook dat veel eigenaren de winst binnenhalen met de instructie die ze bieden.

Ik ben wel echt verwend hier zeg. Als ik prijzen van 600 euro hoor
Daar kan ik er 2 voor houden (of mss wel 2,5)

Even om een idee te geven: ik betaal 195 voor stal met hooi. Door de weeks binnen- en buitenzetten. Weekend doen we in toerdienst ( 2x per maand). In de winter 7 a 8 uur op goede droge paddocks. In de zomer 8 a 10u op weide.

Ik koop dan zelf de brok en vlas. Ideaal want ik kan zelf bepalen hoeveel etc. Ook geen gezeik met mesten. Ik heb een 20x60 buitenbak met drainage. Wordt wel nat maar niet glad. Dus altijd te rijden. Aan de overkant 20x60 binnenbak waar ik tegen betaling kan binnen rijdrn
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 04-01-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:03

Ander probleem in de Randstad is dat goede grond erg duur is. Als je de grond dan gebruikt voor weidegang moet je wel een groot (paarden)hart hebben, want je bent vaak een dief van je eigen portemonnee.
Bij ons is landbouwgrond landbouwgrond. Je kan er niks anders mee en niemand wil er ook iets anders mee. Voor 45.000 euro koop je hier dus een hectare goed zand-grasland.
Dus of je overal paarden moet willen houden weet ik niet - maar dat het financieel uitmaakt is zeker. Misschien is het wel zo dat je bij ons extra moet betalen voor een binnenbak en in de Randstad voor weidegang...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:08

Popstra schreef:
Ik had het nog geeneens over een fatsoenlijke rijbak. Alleen al goede weides en gedraineerde paddocks met deugelijke omheining aan leggen kost een hoop. En dan heb ik het over hectares he, geen 2500 vierkante meter voor een een hobby
En die ruimte, die moeten pension stallen ook maar hebben. En hebben ze het dan kost dat wat ja.
En niet alleen in de randstad hoor. Ik betaal voor stalling in Barneveld 410/maand dat is met dagelijks paar uurtjes buiten 7 dagen in de week en onbeperkt hooi. In De Belgische Ardennen betaal ik 550€/maand met dagelijkse weidegang. Ik heb de training van de paarden er bij beide stallen nog niet bij geteld. En geen gouden knoppen op de stallen, geweldige kantines enz maar wel goede rijhal

Ik heb iets meer dan 3 hectare wei. Allemaal omheind met een hekwerk met daarvoor een gallagher permanentkabel.
Ik geef toe, dat is strontduur. Maar nu 20 jaar later staat het zonder verdere kosten nog steeds.
Is het dan echt duur? Nee, dat is verder kijken dan de neus lang is en niet elke 5 jaar rollen lint moeten kopen. Met nog de kans dat de stroom eraf is en de paarden op straat staan.

Dus ja ik weet wat het kost. echt wel. Ik trek mijn mond niet open als ik dat niet weet.
Maar als mensen hier 600 gaan betalen begin ik weer een pensionstal, dan heb ik met 3 mijn kosten gedekt vergeleken met mijn huidige loontje :D _O-

Maar dat hoef je hier in de regio niet te vragen. Ja op de dieronvriendelijke stallen wel met gouden kantine.
Maar met veilige omheining, droge wei en droge buitenbak, nee dan niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:11

Wij zitten ook in de Randstad en het is gewoon echt heel duur hier om een paard te stallen. Nu hebben wij nog veel land, maar door de bodem kan daar 's winters geen paard op. De staleigenaren zijn heel druk bezig met het uitbreiden van paddocks met gelijk drainage erin, maar dat is toch wel een afweging, omdat het ten koste gaat van het land. Ze willen namelijk dat de paarden het hele weideseizoen ook nog wat te eten houden en ze af kunnen wisselen met de landen. Het weideseizoen begint, in vergelijking met andere stallen in de omgeving, ook eerder en gaat langer door, maar dat is dus wel ten koste van ruimte voor paddocks. (Die we wel hebben, maar om langer buiten te kunnen staan in de winter zouden er meer moeten zijn)

Enige waar je 's zomers wel tegen aan kan lopen is dat we zelf binnen halen en daarvoor groepjes hebben. De ene dag haalt de ene stalgenoot binnen, andere dag ander enzovoorts. Wij zitten in een groepje als enige merrie eigenaar (ruinen en merries staan niet bij elkaar op het land) dus soms wordt merrie eerder naar binnen gehaald, omdat zij anders als enige buiten blijft. Dat vind ik dan wel echt een nadeel, de ruinen kunnen makkelijker blijven staan, want die staan dan altijd nog met 3/4/5.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:13

Bizar is dat hè Bruintje123? De duurste stallen hier in mijn omgeving bieden de minste faciliteiten voor het paard. Ik verbaas me daar over. Vooral omdat dit een omgeving is waar je het je paard echt netjes kan houden. Van 8u buiten tot PP, kan allemaal tegen best redelijke prijzen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:16

Klopt hoor bruintje!
Hier in de klei flink wat neergelegd en dat lijkt duur. Maar al 15 jaar geen omkijken naar op wat regulier klein onderhoud na. En dan heb ik het over een hele grote paddock en een rijbak die 365 dagen per jaar te rijden is.

Goedkoop is duurkoop helemaal bij dat soort dingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:17

Tango1979 schreef:
Bizar is dat hè Bruintje123? De duurste stallen hier in mijn omgeving bieden de minste faciliteiten voor het paard. Ik verbaas me daar over. Vooral omdat dit een omgeving is waar je het je paard echt netjes kan houden. Van 8u buiten tot PP, kan allemaal tegen best redelijke prijzen.

Ja echt absurd, voor welzijn word niet betaald. Echt puur op of de kantine en de bakken naar wens zijn.
Daarom ben ik dus voor regels. Laat maar komen. Want het kan op genoeg plaatsen wel, maar mensen willen niet.
En waar het dan niet kan, jammer dan.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:20

Popstra schreef:

Wauw dat lijkt veel voor de regio Barneveld. Ietsje verderop zit je volpension, elke dag overdag weidegang, binnenbakken met agterbergbodem en aan het bos onder de 300 euro.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:25

MyWishMax schreef:
Wij zitten ook in de Randstad en het is gewoon echt heel duur hier om een paard te stallen. Nu hebben wij nog veel land, maar door de bodem kan daar 's winters geen paard op. De staleigenaren zijn heel druk bezig met het uitbreiden van paddocks met gelijk drainage erin, maar dat is toch wel een afweging, omdat het ten koste gaat van het land. Ze willen namelijk dat de paarden het hele weideseizoen ook nog wat te eten houden en ze af kunnen wisselen met de landen. Het weideseizoen begint, in vergelijking met andere stallen in de omgeving, ook eerder en gaat langer door, maar dat is dus wel ten koste van ruimte voor paddocks. (Die we wel hebben, maar om langer buiten te kunnen staan in de winter zouden er meer moeten zijn)

Enige waar je 's zomers wel tegen aan kan lopen is dat we zelf binnen halen en daarvoor groepjes hebben. De ene dag haalt de ene stalgenoot binnen, andere dag ander enzovoorts. Wij zitten in een groepje als enige merrie eigenaar (ruinen en merries staan niet bij elkaar op het land) dus soms wordt merrie eerder naar binnen gehaald, omdat zij anders als enige buiten blijft. Dat vind ik dan wel echt een nadeel, de ruinen kunnen makkelijker blijven staan, want die staan dan altijd nog met 3/4/5.

Wat ik dan niet snap is dat er een 2e binnenhal bij is gekomen, ik had die ruimte dan liever benut gezien voor extra vrije beweging vd paarden?

MyWishMax

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:30

Ik weet niet over welke je het hebt, Remember? ;) Ik sta tegenwoordig wel ergens anders dan vroeger he? Daar is wel een 2e binnenhal gekomen, maar die is op de plek waar de longeercirkel al zat en heeft dus maar klein beetje ruimte uit het land gehaald. Groepspaddock is verplaatst, extra paddock ernaast en nog een uitloop. Dus er is meer ruimte gekomen, plus meer mogelijkheid om te rijden als er lessen gegeven worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:32

Maar dat zie ik hier in de buurt ook, een tweede, derde hal, extra stallen, meer parkeerruimte. Het gaat allemaal van de ruimte af die de paarden hadden.
Ruimte die die soort stallen vaak niet eens veel hadden.
Maar hey, wel bijna elk weekend een wedstrijd, handig hoef je de deur niet uit.
Een springbaan op een Achterberg bodem, maar daar mag geen paard los, maar we stappen wel een kwartier aan de hand dat staat toch gelijk aan de hele dag vrije beweging met soortgenoten. ;(

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:37

Kennis van me staat er ook, ik vind het daar erg weinig buiten qua tijd en tov het aantal paarden en als je al een prima hal én buitenbaan hebt zou ik eerder investeren in meer mogelijkheden tot buiten zetten in de winter. Begrijp dat het erg druk kan zijn in de hal, maar een 2e hal is dus investering in luxe ipv extra welzijn.

MyWishMax

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:41

Ze hebben tegelijk ook geïnvesteerd in de paddocks, dus ik vraag me af of we het wel over dezelfde stal hebben?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:42

Daarom ben ik ook een voorstander van wet- en regelgeving. Je ziet gewoon teveel jonge meiden opgroeien met het idee dat 20/ 23u stal prima is. Die weten niet beter. Paarden moeten dik in de beschermers naar buiten, zitten vol energie. Vervolgens kunnen de hulp teugels eraan.

Ik zeg niet dat er geen ruiters zijn ( vooral profs) die er echt nog wat moois van maken. Dat filmpje een paar pagina's terug van Jessica dr toppaard is een mooi voorbeeld daarvan. Paard komt niet aan 4u vrije beweging (ik dacht zo'n 2 a 3 uur te tellen) maar staat nooit meer dan een uur of 12 aaneengesloten op stal. En beweegt iig rond de 8u wat ik zo snel geteld heb. Niet helemaal wat ik graag zie, maar absoluut geen 20u op stal.