Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruintje123 schreef:Maar daarom zeg ik ook, moet je overal in Nederland wel paarden willen houden.
bruintje123 schreef:Jeetje wat een absurde prijzen.
Mag toch wel hopen met gouden stallen en een gouden binnenbak met diamanten kantine.
Want dat is belangrijk, welzijn niet.
Tango1979 schreef:De 500 euro die hier genoemd wordt aan kosten is niet gebaseerd op mijn omgeving (breda/tilburg), maar wasrschijnlijk meer op Randstad? Ik kan in een straal van 20 km misschien wel kiezen uit 20/30 stallen die minstens 6u buiten aanbieden, een fatsoenlijke binnen- en of buitenbak hebben en minder dan 300 kosten. Bovendien heb je vaak bossen op loopafstand.
Dan hebben we ook nog de "luxere" varianten, met stapmolen, solarium, meerdere binnenbak ken, luxere kantine etc etc waar je volgens mij toch met een 400/ 450 een flink end komt. Lijkt me toch niet dat al die stallen verlies maken..
bruintje123 schreef:Jeetje wat een absurde prijzen.
Mag toch wel hopen met gouden stallen en een gouden binnenbak met diamanten kantine.
Want dat is belangrijk, welzijn niet.
Remember schreef:Verlies niet, maar denk dat je schrikt van hoe weinig er als salaris uitbetaald kan worden. Veel vloeit toch terug in de hypotheek (dus 'gratis' wonen), onderhoud en heel vaak zijn er nevenactiviteiten nodig (handel, instructie) of partner met ander inkomen om het rendabel te houden. Tenzij iets al jaren in de familie en afbetaald is kan alleen 'pensiongeld' innen bijna nooit uit zonder andere inkomsten of je moet dus genoegen nemen met bijzonder weinig salaris.
Popstra schreef:Ik had het nog geeneens over een fatsoenlijke rijbak. Alleen al goede weides en gedraineerde paddocks met deugelijke omheining aan leggen kost een hoop. En dan heb ik het over hectares he, geen 2500 vierkante meter voor een een hobby
En die ruimte, die moeten pension stallen ook maar hebben. En hebben ze het dan kost dat wat ja.
En niet alleen in de randstad hoor. Ik betaal voor stalling in Barneveld 410/maand dat is met dagelijks paar uurtjes buiten 7 dagen in de week en onbeperkt hooi. In De Belgische Ardennen betaal ik 550€/maand met dagelijkse weidegang. Ik heb de training van de paarden er bij beide stallen nog niet bij geteld. En geen gouden knoppen op de stallen, geweldige kantines enz maar wel goede rijhal
Tango1979 schreef:Bizar is dat hè Bruintje123? De duurste stallen hier in mijn omgeving bieden de minste faciliteiten voor het paard. Ik verbaas me daar over. Vooral omdat dit een omgeving is waar je het je paard echt netjes kan houden. Van 8u buiten tot PP, kan allemaal tegen best redelijke prijzen.
Popstra schreef:Ik had het nog geeneens over een fatsoenlijke rijbak. Alleen al goede weides en gedraineerde paddocks met deugelijke omheining aan leggen kost een hoop. En dan heb ik het over hectares he, geen 2500 vierkante meter voor een een hobby
En die ruimte, die moeten pension stallen ook maar hebben. En hebben ze het dan kost dat wat ja.
En niet alleen in de randstad hoor. Ik betaal voor stalling in Barneveld 410/maand dat is met dagelijks paar uurtjes buiten 7 dagen in de week en onbeperkt hooi. In De Belgische Ardennen betaal ik 550€/maand met dagelijkse weidegang. Ik heb de training van de paarden er bij beide stallen nog niet bij geteld. En geen gouden knoppen op de stallen, geweldige kantines enz maar wel goede rijhal
MyWishMax schreef:Wij zitten ook in de Randstad en het is gewoon echt heel duur hier om een paard te stallen. Nu hebben wij nog veel land, maar door de bodem kan daar 's winters geen paard op. De staleigenaren zijn heel druk bezig met het uitbreiden van paddocks met gelijk drainage erin, maar dat is toch wel een afweging, omdat het ten koste gaat van het land. Ze willen namelijk dat de paarden het hele weideseizoen ook nog wat te eten houden en ze af kunnen wisselen met de landen. Het weideseizoen begint, in vergelijking met andere stallen in de omgeving, ook eerder en gaat langer door, maar dat is dus wel ten koste van ruimte voor paddocks. (Die we wel hebben, maar om langer buiten te kunnen staan in de winter zouden er meer moeten zijn)
Enige waar je 's zomers wel tegen aan kan lopen is dat we zelf binnen halen en daarvoor groepjes hebben. De ene dag haalt de ene stalgenoot binnen, andere dag ander enzovoorts. Wij zitten in een groepje als enige merrie eigenaar (ruinen en merries staan niet bij elkaar op het land) dus soms wordt merrie eerder naar binnen gehaald, omdat zij anders als enige buiten blijft. Dat vind ik dan wel echt een nadeel, de ruinen kunnen makkelijker blijven staan, want die staan dan altijd nog met 3/4/5.