[volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Re: [volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:22

Ik denk dat je wel zuiniger kan zijn met het stro als ik dat zo zie als dit al van 2 dagen is van eigenlijk 1.5 paard dan zijn het wel viezeriken.> Maar ook om kosten te sparen zou ik toch kijken wat je daar in kan winnen ik zie namelijk (voor zo ver ik het goed kan zien op de foto) een hoop stro liggen wat best nog wel even gebruikt had kunnen worden..

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 16:53

Dit is van 3,5 dag en ook nog eens vanuit de bak. Het valt echt heel erg mee en ik moet het nog aanstampen. Deze aanhanger is ook maar tijdelijk, ik mocht hem lenen van mijn zwager.
Ik heb er 1 met zijwanden nodig, dan kan ik ook meer de hoogte in.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:38

Misschien kan je een mestcontainer huren?

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:41

Ben nog altijd onder de indruk van de mooie kleuren! :wow:
Wel handig die aanhanger met dat zeil eronder. Toch precies al wel veel mest. Maar zoals je al zei is een aanhanger met zijwanden in de toekomst beter :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:52

Ik wil niet 'doorzeuren' over de aanhanger. Maar ik denk dat dit je in de toekomst op gaat breken. Ik heb het ook jaren gedaan, uitmesten en ieder weekend de aanhanger legen. Je hebt de mest dubbel zo vaak in 'handen'. Wij hadden een fjord een shet en een kwpnér 24/7 buiten staan, zonder bodembedekking. Iedere weekend moest de aanhanger leeg. De aanhanger had ook schotten, zodat we hogerop konden.
De landrover Freelander had het best moeilijk met het trekken van de aanhanger.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:31

marion82 schreef:
Dit is van 3,5 dag en ook nog eens vanuit de bak. Het valt echt heel erg mee en ik moet het nog aanstampen. Deze aanhanger is ook maar tijdelijk, ik mocht hem lenen van mijn zwager.

Al bedoeld iedereen het advies goed, 'aldoende leert men' gaat hier toch echt op. Lekker aan de gang gaan en genieten van je eigen stekkie, je zult de knelpunten vanzelf tegenkomen en dán het anders aanpakken. Succes met je prachtige plek!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:33

Ik zou niet op vlas of krullen gaan, maar echt op stro blijven. Is voor de paarden toch veel aangenamer... Hebben ze ook wat bezigheid 's nachts of als ze op stal moeten. Maak je de stallen telkens schoon of leg je een verse laag stro er bovenop? (beetje pot-stal systeem)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:37

_Lot_ schreef:
marion82 schreef:

Al bedoeld iedereen het advies goed, 'aldoende leert men' gaat hier toch echt op. Lekker aan de gang gaan en genieten van je eigen stekkie, je zult de knelpunten vanzelf tegenkomen en dán het anders aanpakken. Succes met je prachtige plek!

_/-\o_ _/-\o_

Zo mee eens :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:52

Heleennn schreef:
Ik zou niet op vlas of krullen gaan, maar echt op stro blijven. Is voor de paarden toch veel aangenamer... Hebben ze ook wat bezigheid 's nachts of als ze op stal moeten. Maak je de stallen telkens schoon of leg je een verse laag stro er bovenop? (beetje pot-stal systeem)

Natuurlijk is stro niet zomaar aangenamer voor paarden dan vlas. Beetje rare bewering. Met vlas hebben ze tenminste altijd een droog "matras" onder de hoeven, kunnen altijd droog liggen (moet je natuurlijk geen zwijn hebben). Je moet sowieso altijd voor ruwvoer zorgen, dus ook 's nachts hebben ze dan wat te knabbelen.

_Lot_ schreef:

Dit vind ik ook een rare bewering. Alsof er geen advies gegeven mag worden, alsof dat niks brengt? Juist met dit soort dingen lijken tips en ervaringen me welkom, ze runt voor het eerst een stal. Als mensen ervaringen delen hoe de mest met de helft te kunnen reduceren, kan TS het zelf uitproberen, het aanmodderen en vergelijken misschien overslaan en gelijk de mest met de helft reduceren. Daar geld en zware arbeid mee uitsparen. Dus nee, "Al bedoeld iedereen het goed, aldoende leert men gaat hier toch echt op" is een rare bewering.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:50

Ik vind het ook heel lief dat iedereen meedenkt. Ik run idd voor het eerst een eigen stal en het is gewoon kijken wat werkt en wat niet.
Gelukkig heb ik wel al heel veel jaar ervaring met uitmesten en ik haal graag alle natte plekken en drollen weg. Ik mest dus elke dag uit een dan komt er vers stro bovenop. Ze staan elke avond in een droog en schoon bedje. Ze krijgen zoveel ruwvoer, dat het de volgende ochtend nog niet op is. Genoeg bezigheid voor de nacht ;)

Het mooiste zou zijn om een kiep aanhanger te hebben, maar daar zit ook een prijskaartje aan. Container is ook heel duur om te laten legen, dus een aanhanger is voor nu het voordeligst. Mest breng ik dan gratis weg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:56

Kieper is duurder maar zo fijn. Heb er zelf nu ook 1 en spijt dat ik die niet eerder gekocht heb toen ik wel zelf mijn mest wegbracht. ik gebruik hem nu niet meer om te mesten ( mesthoop laat ik door een boer legen) maar om grote pakken hooi en voordroog uw kiepen. . 2e
hands zijn ze rond de 2000- te koop

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:58

Als je met een aanhanger door wilt gaan, zou ik ook lekker gaan sparen voor een kieper. Ze zijn inderdaad duur, maar zeker als je straks wekelijks een aanhanger vol (en dan nog aangestampt met hoge randen) hebt, is het geen overbodige luxe.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:01

Je paardjes zijn al helemaal op hun gemak, beide op een nieuwe lokatie en beide helemaal vreemd van elkaar maar ze liggen erbij of ze elkaar al jaaaaren kennen.
Ik denk dat je gaanderweg je weg gaat vinden in wat wel werk en wat niet werkt qua ideeën.
Gewoon je eerste gevoel volgen en werkt het niet dan kun je altijd gebruik maken van de vorige tips.

Ziet er top,uit.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:46

Al vanaf het begin een 'stille' volger. Wat ziet het er super mooi uit! Vindt het knap dat je dat allemaal zo snel voor elkaar hebt gekregen!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:16

Lees ook al een hele tijd mee, hopelijk komen er nog veel leuke updates. Geniet er echt van hoe je het steeds mooier en beter voor elkaar krijgt. En heerlijk om zo de eerste twee paardjes te zien genieten. Heel veel geluk en plezier op je mooie stekkie!!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:37

Wat leuk op geknapt. Ik heb in de zelfde fase gezeten vorig- jaar, eigen stal in eigen beheer. Ik heb Vlas strooisel omdat het goedkoper is op langer termijn / minder ruimte in neemt op de mest-aanhanger. Vlas strooisel is wat duurder in de 1e inkoop. Ik ben bang dat je het met Stro erg gaat tegenvallen.

Ben begonnen met 4 paarden; Mestaanhanger legen 2xr per maand. Aanhang wagentje is 2m x 1120cm

Nu staan er 7 paarden; hebben nu een mest plaats gemaakt.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:14

GamblersCup schreef:
Dit vind ik ook een rare bewering. Alsof er geen advies gegeven mag worden, alsof dat niks brengt? Juist met dit soort dingen lijken tips en ervaringen me welkom, ze runt voor het eerst een stal. Als mensen ervaringen delen hoe de mest met de helft te kunnen reduceren, kan TS het zelf uitproberen, het aanmodderen en vergelijken misschien overslaan en gelijk de mest met de helft reduceren. Daar geld en zware arbeid mee uitsparen. Dus nee, "Al bedoeld iedereen het goed, aldoende leert men gaat hier toch echt op" is een rare bewering.

Een 'rare bewering' naar jouw mening, maar goed dat we hier anders over mogen denken. :j

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 07:41

Dank jullie wel

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:42

Hartstikke leuk! Geniet ervan *\o/*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:00

dat is echt super netjes geworden! complimenten!

moet wel lachen om diegene die bang was voor het asbest dat via de regen in het gras terecht zou komen, wat de paarden dan opeten.

allereerst is asbest alleen schadelijk als je het inademt, daarbij, ooit een paard met asbestkanker gehad?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:03

ik volg je topic al van in het begin en ik bewonder je doorzettingsvermogen. ik hoop echt dat het je lukt om je droom verder uit te bouwen. ik vind het moedig dat je het aandurft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:47

_Lot_ schreef:
GamblersCup schreef:

Een 'rare bewering' naar jouw mening, maar goed dat we hier anders over mogen denken. :j

Grappig dat je denkt dat iedereen jouw mening wil delen :') Terwijl je maar een paar reacties kreeg. En TS zelf nog even zegt dat ervaringen delen nuttig is. Alsof ervaringen delen en tips geven geen zin heeft... smh

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:08

Hier ook een stille meelezer, tjonge wat is het opgeknapt! Goed bezig hoor!
Heerlijk om alles naar je eigen inzichten te kunnen doen he ;-)

Ik heb 2 paarden aan huis staan en wil je toch laten weten hoe ik uitmest na 3 jaar uitproberen, dit bleek voor mij het makkelijkste te werken/minste mest op te leveren. Afgelopen jaren vanalles uitgeprobeerd, vlas is duurder en was lastig af te voeren, vandaar toch stro. Ten eerste heb ik mijn boxen echt flink dik opgestrooit, als er al een dikke laag ligt hoef ik er dagelijks maar een halve kleine strobaal per paard bij op te strooien om het in stand te houden en de paarden staan altijd droog en kunnen knabbelen. De natte plek komt dan nooit bloot te liggen zogezegd. Als ik 's ochtend voer haal ik direct alle mestballen weg, met avond voeren idem en afstallen 's avonds rond 12 uur ook. Met schep wip je zo de hopen zonder stro in de kruiwagen en vlak het stro weer in de box. Op zondag en woensdag haal ik wel de echt natte plekken weg, het iets vuil maar wel droge gaat weer onderop waar de plasplek is. Zo blijven de boxen heel schoon en droog en haal je er nooit teveel uit. Mijn verbruik is 1 kleine baal stro per dag voor 2 paarden. Als ik alle mest per dag reken uit weiland, boxen en paddock kom ik net aan een kruiwagen vol (zonder kop erop) van 2 paarden. Plasplek toch wel 4 volle kruiwagens totaal per week. Dit even om aan te geven wat er bij mij geproduceerd wordt en je een richtlijn hebt.
Verder heb ik een weegschaal om hooi te wegen. Heb er 1 die aan de muur hangt en van die flextubes aan kan hangen, ikea tas werkt ook. Ik zet het hooi altijd in afgewogen porties klaar zodat ik precies weet wat elk paard krijgt (1 paard is te dik). Zo weet je ook of je voorraad klopt :)* ik voer per dag ongeveer 1 kleine baal hooi per 2 paarden. Heb geen slowfeeder maar voer 4x per dag portie.
Uitneembare voerbakken heb ik ook, ideaal! Ik voer 1 paard supplement door zijn voer, dat wordt een plakbende. Na elke voerbeurt spoel ik de voerbakken om, blijft nu schoon.
En zou zelf de balken/buiten de box ook een kleurtje geven, maakt het een stuk lichter/ruimer.
Zit ook in jou regio en de prijzen van pensionstalling zijn zeker niet mis, toch wel tussen de € 300-400 in hoor, dus jou stallingsprijs valt nog mee.
O ja, ik heb ook zo'n 6-arms dekenrek aan de wand hangen. Dat is ideaal met natte winterdekens weghangen/drogen, dekjes en vliegen- of zweetdekens op te bergen die je dagelijks gebruikt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:47

Hooi afwegen is zeker geen slecht idee.
Per 100kg gewicht 1,5 kilo hooi.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 16:14

Dank jullie wel weer.
Fijne uitleg bopjebo.

Ik heb nu dagelijks 2 kruiwagens mest, incl de bak. Ik had nog kleine baaltjes stro en gebruik voor samen dagelijks bijna een halve baal. Ze staan ook dik in het stro.