Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:32

Elk paard kan ergens anders op reageren. ik neem gewoon de gok niet en maak alles nat.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:59

Wij hebben nu ruim 9 maanden probleemloos droog hooi kunnen voeren. Dat was voor het eerst in jaren dat de welsh droog hooi at zonder te hoesten. Longen zijn in die periode twee keer door een da beluisterd "had nog nooit zo goed geklonken bij de pony".
Nu gaat ze weer hoesten dus voorlopig weer nat hooi maken (hoesten is gelijk weer over). Wellicht als we weer een nieuwe '2016' voorraad hebben dat we het weer met droog proberen. We vermoeden dat het laatste restje van de 2015 partij (wat we nu dus hebben) niet droog genoeg is opgeslagen en daardoor wat stoffig is geworden. Rest van dezelfde partij was perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:05

Hier ook paarden die op droog hooi, ook al laat ik het 12 uur weken, hoesten. Sinds de pony hoefbevangen is, staan ze op bietenpulp en fibre force van Cavalor. Voor zo ver ik op de zak kan zien, zijn er extra vitamines toegevoegd aan die fibre force, ik vermoed dus dat je niets extra moet toevoegen.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:54

Ik ben nog niet zo thuis in de verschillende voer soorten dus lees hier veel.

Ja echt enorm balen :(. Waarom het bij de klinische keuring niet naar voren is gekomen weet ik echt niet. Waarschijnlijk zit het er al zeker wel langer maar het kan zijn dat de zwelling nu pas is ontstaan door de stress van de verhuizing.. echt enorm balen :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:59

Gibraltar. Boven op de berg bij de apen:
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:03

Wl: dat is idd balen!

Wel fijn dat het maandenlang goedus gegaan met het hooi.

Slaappillen. Ooit eentje voorgeschreven gekregen vd huisarts. Sliep ik slechter van dan ooit tevoren.
Magnesium en sleepz werken voor mij goed genoeg.
Ben wel iemand die afwisselt. Dus soms niet en dan weer wel.
Wil er niet te afhankelijk van worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:04

Leuk een vosmerrie die spoken ziet. Zeker bij zo'n joekel. Fijn dat de ruin het wel braaf doet!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:31

Wat een super leuke foto Anke! :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:34

Ah, de apen van Gibraltar. Daar heeft Harrie Jekkers (meen ik) ooit een mooi cabaret stukkie over gedaan :+

willemlover, in welke regio zit je en wanneer zou je paard naar de kliniek moeten? Sakvis en ik hebben redelijk ervaring met lastige laders; als het ons uitkomt qua dag willen we het wel komen proberen.

Sandra, 12 uur weken is niet nodig hoor. Bij ons ligt het hooi meestal 10-15 minuten te zwemmen. Daarna uit het water en uitlekken, dan voeren. Pony hoest dus niet meer (gisteren nog getest) nu we weer nat hooi voeren.

Caily, leuk plekje zo! Kun je er een inloopstalletje met paddockje van maken? Qua weitjes denk ik dat twee wel kan. Ik zou dan wel gaan voor een beetje strookbegrazing achtig. Dus bijv. twee wat langere weitjes die je elk in 7 dagen kunt voeren, elke dag een strookje erbij. Als de laatste strook op is kun je ze dan verweiden en kan de wei weer bijkomen. Eventueel kun je de eerste strookjes al eerder afsluiten, zodat dat alvast kan bijkomen. In het algemeen geldt hoe korter bij de grond afgegraasd, hoe langer het duurt voordat er weer een beetje lengte in zit.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 02-05-16 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:37

Hilary en Sakvis, wat een super lief aanbod!! Ik woon in Terwolde, dichtbij Apeldoorn. Geen idee waar jullie wonen? weet nog niet wanneer, ik hoop er morgen meer over te weten..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:39

Utrecht, dus dat is prima te rijden; paarden staan bij Veenendaal, dus die kunnen we op de heen- of terugweg mooi doen. Wel zelf voor auto en trailer zorgen ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:47

Leuke foto Anke! Fantastisch uitzicht :D

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:51

Hilary schreef:
Utrecht, dus dat is prima te rijden; paarden staan bij Veenendaal, dus die kunnen we op de heen- of terugweg mooi doen. Wel zelf voor auto en trailer zorgen ;)

Auto (bus) zou ik nog wel kunnen regelen als je dat lastig kan regelen, Willenlover,.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:52

Wat ontzettend super lief van jullie! Echt waar!! Wauw! :D.
Zodra ik morgen meer weet laat ik het aan jullie weten. Echt ontzettend bedankt voor het aanbod :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:56

Oh ja, de bus is idd ook een optie. Ik heb ook nog wel een auto, mits trailer + paard niet te zwaar worden (<1400 kg). Trailer graag zelf regelen (mocht je tips willen waar je op moet letten kan ik die wel geven uiteraard); de mijne is meer een ponytrailer. De KWPN'er vindt 'm eigenlijk te laag qua instappen (oren tegen het zeiltje), dus een moeilijke lader gaat er niet makkelijk in, ben ik bang.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:38

Oh dat is goed nieuws willemlover, en fijn dat jullie dat willen doen Hillary ... Tof!
Mooie foto Anke ....
Voer: dieetmix.... Subli.... Veel vitaminen en mineralen... Speciaal voor sobere rassen.
Hooi: had gewone balen.. Maar onze logeerTinker kan daar niet tegen dus overgestapt op voordrooghooi.
Zelfs als ik het nat maakte, ging ze hoesten...ik heb grote ronde balen en voer het in drie weken op... Blijft goed, maar het staat wel binnen op pallets.

Lekker rondje gereden, jaja langs de windmolens... We zouden naar het bos vanavond, maar het dreigde zo... Dat we maar besloten hebben dit woensdag te doen en vanmiddag droog te rijden.

Nog eentje voor vandaag!
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:32

Klinkt als een heerlijke dag monmaster!

Het zonnetje was hier blijkbaar ook slaapverwekkend..

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:13

@selka: volgens mij heb je ook een ufo gespot :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:17

Voor degene met een paddock die tevens dienst doet als rijbak. Hoe doen jullie dat met afrastering. Hebben jullie er stroom opstaan? Zo ja, hoe doe je dat zonder het risico met je benen achter de stroomdraad te blijven hangen met rijden.
Ik denk dat als wij een paddock maken dat we er stroom op moeten zetten anders breekt die bolle uit.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:21

Stroom op je paddock zetten en als je gaat rijden de stroom uit? Of is dat te simpel gedacht?
Anders zorgen dat je alles onder stroom kan zetten, en de paddock los aan- en uit kan schakelen?
Wij hebben dat laatste op een aantal plekken toegepast. Als de stroom erop staat, zijn er 3 of 4 plekken waar ik de stroom even af kan sluiten. Erg handig, aangezien stroomdraad en ik geen vrienden zijn.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:21

Abby, zet je het stroom toch uit als je gaat rijden.
Oh... Staat er al.... :z

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:25

Wij hebben hout om de bak heen, de vorige had ik gewoon brede lint en nooit echt problemen mee gehad. Had idd de stroom eraf als ik ging rijden, gewoon ook omdat ik als de dood voor stroom ben. :D

Hier was de zon ook slaapverwekkend, heb ze net binnen gezet. Wij moeten hier ook weer met de linten aan de gang, dan kunnen we weer stukjes maken en gooi ik over de andere stukken mooi even kunstmest misschien.

Ik zie de ufo ook DD :+

Hier ook weer van die ufo's zijn druk nestjes aan het bouwen hier. maar weer even in de gaten houden, kunnen er weer kranten onder, scheitbeestjes.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:37

AbbyBlues schreef:
Voor degene met een paddock die tevens dienst doet als rijbak. Hoe doen jullie dat met afrastering. Hebben jullie er stroom opstaan? Zo ja, hoe doe je dat zonder het risico met je benen achter de stroomdraad te blijven hangen met rijden.
Ik denk dat als wij een paddock maken dat we er stroom op moeten zetten anders breekt die bolle uit.

Ik heb de stroom eraf als ik rijd, vaak het andere paard even op stal. Of soms op het gras naast de bak/paddock. Nu moet ik zeggen dat ik vaak overdag ook geen stroom meer heb, we hebben zooooveel volt erop dat de paarden echt heeeeeuuul veel respect voor de linten hebben. :') Met rijden kan ik wel gewoon langssturen maar als ze in de paddock staan, wat toch wel een groot gedeelte van de dag is, dan peinzen ze er niet over om in de buurt te komen. Af en toe snoepen ze wat gras onder het onderste lint door en als ik het zie dan zet ik de stroom er soms even op, heel gemeen, en dan zijn ze weer een paar weken genezen. :j :x

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:41

AbbyBlues schreef:

Ik heb stroomkoord en als ik rij zet ik die uit. Ooit 1 x vergeten paard zete zijn kont naar iets buiten raakte de draad en daar vloog ik....

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:43

Hihi "van achter naar voor rijden" kreeg een heel nieuwe betekenis... :')