Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:26

Sommige paarden passen hun eetpatroon aan als er dagelijks ''over" blijft. Die van mij vreten net zo lang door tot alles op is :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:28

De ruin stopt hier ook met eten, de merrie heeft geen stop er op zitten. Als zij niet eet is ze ziek zeggen we altijd. De paarden krijgen hier al jaren onbeperkt hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:33

Ik heb ooit 3 weken geprobeerd om onbeperkt te voeren en ik kon haar rollen, maar ze ging er niet minder door eten. Dus hier helaas niet onbeperkt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:40

DubbelDun schreef:
Sommige paarden passen hun eetpatroon aan als er dagelijks ''over" blijft. Die van mij vreten net zo lang door tot alles op is :D

Die van mij passen ook hun eetpatroon aan...er wordt niet gerest :+ Heerlijk he DD zulke flexibele paarden :roll:

Net even bij mijn Boerman geweest,wat lekkers gebracht als dank voor het storten van de mest en overtollig water.Vertelde hij meteen dat als de rogge voldoende boven de grond is,de jongens weer op de bouw mogen totdat de boel weer geploegd gaat worden *\o/* Helemaal blij mee,dat is voor mij echt een "uitrust"periode.

Geen draad verschuiven en geen mest ruimen en lekker vroeg in de dag erop :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 28-11-15 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:41

Even vraagje tussendoor, voor het eerst rotstraal bij de quarter en bij de shet. Beiden aan 1 hoef. Wat is volgens jullie de ultieme oplossing? Heb nu een groene spuitbus met een tuutje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:46

Jadybabe...

Zorgen dat alles uitdroogt en ook droog blijft.Goed uitsnijden/schoonmaken...drogen en dan een prop watten erin met azijn (bacteriƫn hebben de pest aan een zure omgeving) of van dat speciale goedje (ben de naam even kwijt)
Prop watten met teer kan ook maar dan moet het dus wel al goed schoon zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:47

@jady: wat zit er in die groene spuitbus ??
Als het kan de hoeven wat minder in de nattigheid en zorgen dat het schoon is zodat er lucht bij kan komen. NIET met een scherp voorwerp uitkrabben, liever met een harde borstel.
Alles wat bacterie-dodend is helpt. Betadine wordt veel gebruikt. Je mag iig niet iets gebruiken wat de boel luchtdicht afsluit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:59

Zam heeft in de voorhoeven, zijn wat stijl, iedere winter last van rotstraal. Al veel dingen geprobeert, maar gebruik nu enkel nog Jodiumtinktuur. Iedere dag even schoonmaken met een wattenstaafje en daarna met het tuitje wat jodium erin. Geen last meer van rotstraal. Stralen hebben er nog nooit zo goed uit gezien. Kreeg afgelopen week compliment van de hoefsmid..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:33

Bij rotstraal is schoonhouden idd wel een belangrijk punt. Ik weet niet of je zelf met een kapmes overweg kunt, maar anders de smid laten kijken, om de straal goed schoon te maken ( losse stukken eraf) zodat er niets of zo min mogelijk slechte straal over blijft.
Daarna kun je idd zorgen dat het wat indroogt met Egyptische zalf of jodium of andere zaken.

gelukkig hier geen last meer van rotstraal sinds ze 24/7 buiten staan, maar in nl was het bijna chronisch door de vieze smeerbende die ons paard van z'n stal maakte.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:54

Die van mij krijgt het juist van buiten met nat weer in de winter, als ze niet meer op de weide komen, maar jn de paddock lopen. Stal is juist altijd netjes bij hem. Blubber is dus bij hem de veroorzaker en dat kan ik helaas niet voorkomen. Wel met behandelen iedere dag in deze tijd van het jaar.
Hij is ook de enigste die er last van heeft. Komt volgens mij door de nauwe wat stijle voorhoeven. Heb al mijn hele leven paarden en Zam is de enigste die rotstraal heeft. Eigenlijk had...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:54

Dan zou ik het inderdaad (laten) 'open' snijden (uiteraard niet de rotstraal open maar dat het schoon is) en dan behandelen. Ik behandelde de rotstraal zelf altijd met Hippozin (straal goed schoonmaken, spul er in spuiten, watje er in proppen mbv bv een schone hoevenkrabber zodat het goed in kan trekken) en zodra de rotstraal goed er uit was en ingedroogd regelmatig inspuiten met dry feet spray. Daarmee hield ik het prima onder controle met mijn smeerlap van een paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:00

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:48

Ga zo kijken wat er eigenlijk opstaat. De laatste keer dat een paard van mij rotstraal had is denk ik 30 jaar geleden. Toen was het schoonmaken en stro touw met teer erin. Nog van die ouderwetse teer die allang niet meer mag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:56

Er zijn nog zat mensen die nog steeds de boel afdichten met teer.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:19

Jadybabe schreef:
Even vraagje tussendoor, voor het eerst rotstraal bij de quarter en bij de shet. Beiden aan 1 hoef. Wat is volgens jullie de ultieme oplossing? Heb nu een groene spuitbus met een tuutje.

Ik ben tevreden over de cavalor dry feet zoals hierboven al word gezegd. Dat heeft indertijd goed geholpen bij mij..
Die groene spuitbus heb ik ook van mijn smid gehad toen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:53

Heb geen ervaring met cavalor dry feet, maar ben wel een stuk goedkoper uit met mijn jodiumtinktuur. Wat is dat spulletje duur zeg..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:58

Mijn ruin heeft ook soms rotstraal in de winter en ik heb iets van de kliniek dat homeopathisch is en dat werkt ook heel er goed! Heb het via mijn smid. Zal morgen even kijken hoe het heet. In eerste instantie had ik het aangeschaft voor mijn merrie die een bacterie in haar hoef had, stukje eruit gesneden (witte lijn) en toen moest ik dat spul erin smeren, binnen no time was het beter en groeide het uitgesneden stukje er netjes uit. :j Het ruikt een beetje zoetig. (ligt in de schuur en die zit al op slot en geen zin om er heen te lopen) :')

Vanmorgen onze 3 ha winterwei klaar gemaakt! Eerst een flinke hectare afgezet en de knollen waren zeer blij! :P Ze kunnen dan tot half maart, weer of geen weer, op het gras. Wel halve dagen anders groeien ze dicht. :')
Ennnnn, we hoeven geen poep te scheppen! Jeeehj!

Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:08

Man wat gaan jullie hard zeg...

Elan_GV schreef:
@AbbyBlues: Heb niet alles gelezen, hoe zit het nu met het huis verhaal?

Nou, goed nieuws. De bank is akkoord gegaan om muts van de hypotheekakte van haar ex te halen. Dus we hebben weer groen licht. Durf eigenlijk niet te juichen, maar we hebben vandaag ons voorlopig koopcontract getekend.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:09

Ik doe niks aan de hoeven, ja zorgen dat ze regelmatig nat worden en dan vooral in de zomer.

Tika staat in uitgelicht <3

Had vandaag nog willen rijden, was zo'n mooi weer maar eer ik alle dingen gedaan had was de zon al onder -O-

AB *\o/* *\o/* *\o/*

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:16

AB, jeeeeehjj, ik juich wel voor je! :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:20

Voorzichtig gefeliciteerd abbyblues !

Lol kristel, ik heb mijn winterwei ook klaar gemaakt gister....die is 15 bij 30 meter denk ik hihi.

De " achtertuin" van de buren. Die laten eind augustus het gras groeien en dan mogen mijn dames het kaal eten als ze van de zomerwei komen.

Is hooguit 2 weken, dan is het op maar het is wel lief

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:21

Ah heel lief! :j Alle beetjes helpen toch? Bevalt je mega hooi bak nog?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:23

Lief jongens. Bedankt. :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:27

Gefeliciteerd ab!

Toen ik mijn ruin kocht had hij in alle 4 zijn hoeven rotstraal. Advies was toen elke week wassen met biotex, heel goed drogen en dan teer erop. Weet dat teer tegenwoordig als not done bekend staat maar het werkte bij mij super! We zijn nu bijna 10 jaar verder en nooit meer problemen gehad.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:32

Ja mega hooibak bevalt! Alleen als het heel nat is voer ik binnen. Anders word het hooi zo kledder en dan vreten ze het niet