Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:09

Maar nee je moet toch het topic niet verlaten. Net zo leuk.
Waar staan,je paardjes nu? Ik moet wel zeggen ondanks dat ik elke winter wel vloek om in de regen en de kou en de wind de eten te geven en de paarden te verzorgen dat ik er toch nooit weg wil. Het weegt niet op tegen die acht maanden goed weer en zomer op de wei. Het is meer werk maar als ik zie hoeveel mijn paarden genieten van 24/7 buiten ben,ik ook heel,gelukkig. En de da rekening is een pak minder geworden sinds ZE op de wei staan. Vroeger kwam de dierenarts bijna maandelijks. Nu soms alleen,voor de inentingen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:16

nane schreef:
Ik geloof niet dat ik ooit terug zal willen naar een stalling. Als ik dat nou perse zou willen dan kan ik ze net zo goed hier in mn schuilstal opsluiten. Dan bepaal ik nog altijd zelf wanneer ze buiten komen in tegenstelling tot een pensionstal. Nee hoor, dit bevalt me ondanks de blubber tot mn knieeen op sommige plekken nog beter!

Dat dacht ik zelf ook. Totdat mijn oudste paard met vier olifantspoten, een mega opgezette koker en een lading oedeem onder de buik kwam te staan. Hij wilde niet meer lopen. De benen werden uiteindelijk mok. En alle stress eindigde uiteindelijk met dit paard in een mega sloot en dertien brandweerlieden en een aantal buren die zijn leven gered hebben. En ik via mijn paardenarts hoorde over gebroken benen en peesblessures avg kniediepe klei bagger.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:23

Ach, in de winter is het te nat, in de zomer is het te droog :P er is idd altijd wat.
Al was het afgelopen zomer wel extreem lang droog, de hele wei was bruin van het dode gras en alle plekken waar ze normaal drinken stonden droog.

Maar dat is met de op 1996 na natste eerste 15 dagen ooit gemeten wel weer ingehaald denk ik.

Maar we gaan weer richting het voorjaar ;)

Rocamor, het klinkt misschien hard, maar zodra ze hier niet een beetje normaal paard waardig leven kunnen hebben is het afgelopen. Als je van het ene in het andere probleem loopt, dat van kwaad tot erger begint te worden, dan is in mijn ogen het paard beter af zonder alle kwalen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:27

Hoe bedoel je dat pb?

Zonder kwalen op de eeuwig groene weides? Ik heb ze met de poten uit de klei gehaald. (Letterlijk) Dat heeft hem goed gedaan (hoewel ik erg lang geworsteld heb omdat het tegen mijn gevoel inging).

De mok is weg. De benen weer dun, de oedeem weg. Hij is weer genegen om te werken (al is dat nu nog alleen aan de hand of dubbele longe). Ik heb letterlijk mijn oude (17) paard terug

Mizora

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:31

Hier staan de shetten op het moment ook 's nachts binnen. De ene ging nog wel maar de ander (Flico) was echt zielig. Hij stond te bibberen, kont ingetrokken, sneu te zijn. Hij zat er echt doorheen. Dus nu gaan ze overdag op het weiland en 's nachts lekker op stal (samen in een box) totdat het weer wat beter wordt. Het water stond hier ook serieus hoog, alles stond blank, de wegen, het grind, het weiland, alles.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:41

Jeetje llora, wat een overstroming :wow: ! Gelukkig is het alweer aan het zakken, hopelijk kun je je paarden snel weer naar huis halen.

Hier nog steeds 24/7 buiten. De wei is wel flink nat momenteel, maar ze mogen er nog wel op.
Verder lopen ze op de grote droge paddock (waar ze heerlijk in rollen en liggen) en een flink stuk bestrating waar ze altijd droog kunnen staan en met droge voetjes kunnen eten.
Voor mijzelf geen geploeter door de modder meer, afgeladen kruiwagen rolt soepel naar de slowfeeders. Echt zo ongelofelijk fijn *\o/* .
Oh, en de mest! Ze mesten de bestrating flink vol haha, maar het schept zo makkelijk! Poeh, de mest uit de modder zien te krijgen, meer modder dan mest in de krui, daardoor een loeizware krui en dan ook nog eens door de modder zien te kruien. Godzijdank verleden tijd. Het maakt het 24/7 winterparadijs wel heel veel aangenamer!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:44

NiFallor, dat helpt echt zo veel hé! Sinds de paarden hier op hun nieuwe droge paddock staan, is het voor ons ook zo veel aangenamer om de paarden te verzorgen. We hebben nu geen stuk bestrating voorzien, maar ik denk dat we dat misschien later nog zullen doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:46

Rocamor schreef:
Hoe bedoel je dat pb?

Zonder kwalen op de eeuwig groene weides? Ik heb ze met de poten uit de klei gehaald. (Letterlijk) Dat heeft hem goed gedaan (hoewel ik erg lang geworsteld heb omdat het tegen mijn gevoel inging).

De mok is weg. De benen weer dun, de oedeem weg. Hij is weer genegen om te werken (al is dat nu nog alleen aan de hand of dubbele longe). Ik heb letterlijk mijn oude (17) paard terug

Misschien is dat dan niet helemaal een kwestie waar ik er een einde aan zou maken, maar als ze niet normaal de hele dag de wei op zouden kunnen zonder er ziek van te worden, of de rest van hun leven afhankelijk zijn van medicijnen dan zou dat hier wel een punt zijn om af te vragen of ik wel verder wil met dat paard.

Dat heeft dan niet met kosten of de hoeveelheid werk te maken, maar met hoe het paard z'n leven zou moeten ondergaan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:47

Goh Jeff, ik denk als onze paarden de hele winter in modder tot aan hun knieën moeten staan, die daar ook ziek van zouden worden... Dan is het zaak de omstandigheden aan te passen, niet? Ze moeten toch gewoon wel een droge plaats hebben waar ze kunnen staan en liggen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:57

Tuurlijk wel, maar bedoel meer in de zin van insuline resistentie en dat soort aandoeningen.
Ik ga natuurlijk niet m'n paard in laten slapen omdat ze een beetje mok of schurft hebben om maar wat te noemen :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:14

Maar je wil wel een paard met insuline resistentie afspuiten?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:42

NiFallor schreef:
Jeetje llora, wat een overstroming :wow: ! Gelukkig is het alweer aan het zakken, hopelijk kun je je paarden snel weer naar huis halen.

Hier nog steeds 24/7 buiten. De wei is wel flink nat momenteel, maar ze mogen er nog wel op.
Verder lopen ze op de grote droge paddock (waar ze heerlijk in rollen en liggen) en een flink stuk bestrating waar ze altijd droog kunnen staan en met droge voetjes kunnen eten.
Voor mijzelf geen geploeter door de modder meer, afgeladen kruiwagen rolt soepel naar de slowfeeders. Echt zo ongelofelijk fijn *\o/* .
Oh, en de mest! Ze mesten de bestrating flink vol haha, maar het schept zo makkelijk! Poeh, de mest uit de modder zien te krijg. Paardjes en, meer modder dan mest in de krui, daardoor een loeizware krui en dan ook nog eens door de modder zien te kruien. Godzijdank verleden tijd. Het maakt het 24/7 winterparadijs wel heel veel aangenamer!

Paarden komen,morgen naar huis. Hebben,besloten om ze nog een nachtje daar te laten staan zodat de paddock en piste nog verder kunnen drogen. Wij hebben ook heel,de winter redelijk droog gestaan. Zolang er natuurlijk geen overstroming is . We hebben geen modder waar we in wegzakken. Wel hebben we regelmatig een plas staan. Daarmee dat we drainnage en extra zand willen laten leggen. Ook komt er nog een stuk bestrating van 100 vierkante meter bij plus dan de bestaande bestrating van 40 vierkante meter.dus droge plaats genoeg dan. En voor de twee grootste stallen komt een groot afdak over de bestrating van 40 vierkante meter. Plus het weggetje richting de piste wordt ook bestraat. Dan is eigenlijk alleen de piste nog zand. Dus nog grote plannen op de planning. Ik heb eigenlijk normaal nooit te klagen over modder. Ik heb het meeste moeite met de koude wind en de regen als je Wilt opkuisen bij de paarden. Maar ach het betere voorjaar komt eraan en we kijken er naar uit. Ik wil echt niet terug naar een pension. Tenzij in nood gevallen natuurlijk. En de eerste jaren hadden wij op onze huidige wei ook kniehoge modder en had mijn paard ook last van mok en,infecties en allerlei kwaaltjes. Maar door de nodige werken uit te voeren staan we bijna ideaal zonder natuurlijk de overstroming mee te tellen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:46

@ pb. Mee eens hoor. Dit paard kan prima 24/7 buiten mits wel droge plekken. Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn. De paarden konden op mijn plek niet meer fatsoenlijk bij de schuilstal komen. Dat ging echt Tot de knieën in de klei. Daarna op stal verhuisd naar de paddock. Vol in de regen en wind. Ze konden niet schuilen en liepen niet meer rond. Ook op die paddock geen plek om te liggen of droog staan

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:51

Jeetje Ilora! Gelukkig is het nu grotendeels weg.

Ik ben de modder ook hélemaal beu. Morgen de roosters ophalen en leggen.
Kunnen de paardjes iig een groot stuk droog staan.
Van het voorjaar het andere deel van de paddock maar aanpakken.
We willen iets met zand. Want om nou de hele paddock te gaan bestraten :+

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:56

Ik kan niet klagen op de wei heb zeker nu modder maar nog steeds beperkt op 5 cm of zo.
Merk niks aan me veulen dat die het beu is of zo. In tegendeel vind hem echt happy uitzien.

Zo goed zelfs dat mijn andere tinker na de winter ook naar de wei komt.
Wel zal ze in de winter waarschijnlijk terug in pension gaan
Zodat ik haar daar gewoon kan rijden als ik wil.

Ik zag trouwens in de dorpen grofvuil buiten staan dus morgenavond ga ik neuzen voor vloerbedekking voor op de paddock.
Ik ben echt reuze blij dat ik toen daar dat stuk gelegd heb. Nu nog 1 stukje dichtleggen.
Bye bye modder :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:08

Fabster schreef:
Maar je wil wel een paard met insuline resistentie afspuiten?

Als dit vervolgens omslaat in hoefbevangenheid, ja.

Dan heb ik een paard waar ik geen geld mee kan verdienen en een plek inneemt van een paard dat wel geld kan opbrengen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:16

Ah. Ja, dat is een verschil. Ik heb huisdieren. Maar als er geen zicht is op herstel, spuit ik ze ook af. Geld verdien ik er toch al niet mee. Kost alleen.... :D

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:19

Nessa schreef:
Zondag ga ik de roosters halen!
Genoeg voor zo'n 20x12 meter :)
Heel blij. Want de blubber is nu echt enorm... ik zak tot mijn enkels weg.
Vanuit voorjaar maar even kijken naar het andere gedeelte van de paddock. Die is gelukkig nog niet zoooo erg. Tis echt rond de stal.

Mochten mensen ook op zoek zijn
http://link.marktplaats.nl/m1008609682

Bedankt voor het delen van de link! Het is voor ons helaas ver rijden.. hoeveel hebben ze er liggen weet je dat?

Bij mij is het momenteel zo erg dat ik het helemaal zat ben en zelfs twijfel om ermee te stoppen...
Maar nu gaan eerst de 3 van mij tijdelijk uit logeren, de andere 4 blijven lopen en wij gaan zoeken naar vloerbedekking/koeien roosters of iets dergelijks..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:43

Nee geen idee.
Ik heb de mijne ergens anders gevonden. Maar bij mijn zoektocht kwam ik ook deze tegen :)

Ik ga ze uit Enschede halen. Slechts 2 uur rijden :+
Maar heb het er dik voor over
Laatst bijgewerkt door Nessa op 16-01-16 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:45

In hagel stonden alle paarden buiten daarnet behalve de IJslander die stond in de overkapping. :+

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 02:46

llora schreef:
Vandaag alles opkuisen want slijk is er overal. En misschien de paarden straks terug verhuizen, ze staan vandaag in de buitenpiste op de pensionstalling

"Geluk bij een ongelukkige situatie" ;)
Je hebt een plekje kunnen vinden! Even ietsjes krap, maar droog hè?!
We zagen dit en zullen dit vaker gaan zien bij dergelijk natte winters.
Zuid-Limburg bv (Nederlands & Belgisch) stroomt regelmatig onder op verschillende plekken.
Genoeg mensen die daar weidepaarden hebben zonder noodvoorziening. Lijkt me toch lastig...

Hier is na een natte week met plassen, lichte vorst ingetreden en hebben ze dagelijks wat sneeuw, wat maakt dat de paddock nu een lekker harde ondergrond is, waarop de paarden hun sneeuwklompjes uitschudden :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 06:14

llora schreef:
Dus nog grote plannen op de planning. Ik heb eigenlijk normaal nooit te klagen over modder. Ik heb het meeste moeite met de koude wind en de regen als je Wilt opkuisen bij de paarden. Maar ach het betere voorjaar komt eraan en we kijken er naar uit. Ik wil echt niet terug naar een pension. Tenzij in nood gevallen natuurlijk. En de eerste jaren hadden wij op onze huidige wei ook kniehoge modder en had mijn paard ook last van mok en,infecties en allerlei kwaaltjes. Maar door de nodige werken uit te voeren staan we bijna ideaal zonder natuurlijk de overstroming mee te tellen.

Klinkt goed hoor llora, heerlijk dat je al bijna ideaal staat en met extra bestrating erbij nog lekkerder.

Ik vind het gure weer ook zo'n nadeel, maar juist daarom vind ik het deze winter zo onwijs meevallen. Het is echt zo vaak zacht geweest, echt van die snijdend koude wind hebben we nauwelijks gehad. Vind ik heel fijn :P .

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:14

Als ik dit zie word ik gelukkig

Afbeelding

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:16

Hier was de wei redelijk bevroren. Niet helemaal want me fjord heeft aardig wat sporen achter gelaten maar ach ze hebben weer even lekker kunnen spelen op de wei !
Afbeelding

Afbeelding

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:16

Ik snap al de mensen die het meer dan beu zijn maar al te goed. Vorige winter was het hier ook dikke miserie. We zijn in september 2014 hiernaartoe verhuisd, half oktober is het beginnen regenen, regenen, regenen. In een mum van tijd de paarden tot hun knieën in de modder. In allerijl andere weide afgespannen (die we gelukkig ter beschikking hadden!), schuilstal verplaatst, paarden verplaatst, en dan is het een week na datum beginnen vriezen, gelukkig! Half december beginnen sneeuwen en die sneeuw is blijven liggen tot eind februari. Daardoor konden we de paarden de hele winter op de wei houden, dat was super. Voor ons niet zo super aangezien de weg natuurlijk ook dichtgesneeuwd was en mijn man elke dag met zo'n waterzak in de kruiwagen naar boven moest... Conditie heeft hij wel gekweekt!
Maar ook die weide is niet ideaal voor een natte winter, dus snel besloten om onze paddock achter het huis te draineren. En ja, het kost veel geld en veel tijd, maar wow, ons werk is een stuk makkelijker en de paarden staan heerlijk droog. Weliswaar op een kleinere plek, maar we zijn van plan een paddock paradise op te bouwen. Elk jaar een beetje.

Vanochtend stonden ze er zo bij

Links Louna, en dan de drie mini's Lucasje, Lizzy en Polleke
Afbeelding

Louna is de boom aan het molesteren
Afbeelding

L'Amour, de cheffin :)
Afbeelding

En "onze" reeën zijn er ook weer, appeltjes snoepen!
Afbeelding