Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:03

Mijn stiefvader heeft er wel verstand van, die hebben we meegenomen naar dit adres, was particulier. Maar we hebben ook bij een landbouwvoertuigenzaak een opdracht uitgezet met budget en die hebben intussen ook een paar opties gemaild. Zij bemiddelen dan zeg maar.. nu was dat een kennis van familie maar dat kan vast overal wel. :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:03

@Lorette, ziet er goed uit zeg!!

Wij zitten in agrarisch gebied, dus geen woningbouw ;)

Het waaide vanmorgen echt hard! Blij dat ik gisteren gereden heb op de meest sensibele, kan ik vanavond op een nuchtere knol :+

Ik reed eerder bij mensen die hun paarden op de deel hadden staan. Je hebt dan idd meer vliegen enz, maar als je een soort 'sluis' hebt valt het erg mee ;)

Met een oud trekkertje moet je zelf wel een beetje handig zijn... die van ons mankeert om de haverklap wat (of we hebben gewoon pech). Het voordeel is wel dat je alles zelf kan repareren bij een oud trekkertje (weinig electra) :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:21

Lorette, wij hebben iemand mee genomen die echt bij een trekker reparatie gewerkt heeft. Wij bellen hem ook gewoon als er iets is. Reparaties kan hij ook voor ons doen. Betalen dan alleen de onderdelen.
Hoeveel geld je voor onderhoud moet rekenen? Onderdelen zijn niet schokkend duur maar kosten toch al snel 80-200 euro
Overigens zou ik mij van dat maaien niet te veel voorstellen. Dat doe je echt te weinig om daar een maaibalk voor aan te schaffen + aan en af koppelen van de werktuigen doe je niet even in een handomdraai. Mij lukt het vaak niet eens alleen ivm gewicht.
Wij hebben een schaaf voor de bak, een pallet hef en een schudder ( te leen). Een grondbak zouden we nog wel willen hebben.
De boer scheurt hier met 2 grote maaibalken in een kwartier over de hectare en dan is het gemaaid. Daar doe je zelf zomaar 2 uur over en dat dan maar 2 keer per jaar.
Voor het lange gras zou ik investeren in een bosmaaier.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:26

Thanks voor de tips! Dan had ik misschien een wat te rooskleurig beeld van het maaien…
Zand van de betonplaten afschuiven wel een optie met voorlader? Dat schoon scheppen is namelijk niet echt een leuke klus als je je rug hebt gebroken.

Bosmaaier hebben we, maar die is al wel 6 keer gerepareerd, omdat ik hem nooit aan de praat krijg. Is hij gerepareerd, dan gaat hij aan. Wil ik hem gebruiken, dan werkt hij niet meer en dan krijgt niemand hem aan de praat, zodat ik hem weer wegbreng. Misschien hebben we een pechproduct, maar daardoor niet echt beste ervaringen met de bosmaaier.

Ik gebruik nu een grote, sterke grasmaaier. Die kan meer hebben dan mijn zitmaaier. De grasmaaier gaat alleen op hoogste snelheid al zo traag dat ik er uren en uren over doe om een stukje glad te maaien. En ik kan er niet mee onder de omheining komen...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:30

@Lorette, even iemand vragen met een weidebloter? Zijn in een paar minuten klaar, dus zoals PolO ook al zegt, investeren in een trekker met maaier is veel duurder dan iemand inhuren.

Bosmaaier vind ik zelf heel fijn (niet het werken ermee, maar het effect), alles ligt er dan weer zo netjes bij!

Hoe groot zijn je betonplaten? Kan je daar komen met de trekker, of rij je dan bijv. je hele paddock kapot?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:35

Wij hebben de oprit hier aardig sneeuw vrij gekregen met de schaaf achter de trekker. Je hebt er ook speciale schuivers voor met en rubber strip. Die kun je ook vast voor jou doel gebruiken.
Waarom een voorlader? Je kunt ook achteruit schuiven toch?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:37

Euhm. Daar had ik nog niet over nagedacht. :D

20 x 4 meter is verhard, hier staan de hooibakken. Zodra ik een verhard pad heb, kan ik er prima komen. (Momenteel zou ik vastlopen in de tuin... )

is de trekker daar niet geschikt voor, dan zou ik als 'taak' alleen nog het slepen van wei/paddock/bak overhouden. Of vergeet ik nu belangrijke werkzaamheden met trekker?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:45

:D hooi maaien, schudden, persen , stro persen, aangekocht hooi ophalen, met balenlader balen in de schuur zetten, bielzen voor de hekken in de grond zetten, goten schoonmaken (met de voorlader), bak slepen, zand in de bak maken, paddock slepen.... :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:46

Sneeuw schuiven, bak slepen, hooi en andere zware zaken verplaatsen ( op de hef of op de 2 karretjes die we voor erachter hebben) en hooi schudden.
Dat is wat wij er mee doen.
Mesthoop is nu niet bereikbaar met de trekker dus dat gaat hier niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:47

Het is duidelijk dat ik altijd alles met de hand heb gedaan of een boer/loonwerker heb gevraagd, haha.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:49

Kirrr schreef:
Ik bedoel natuurlijk niet in de living hé.
Maar mee onder hetzelfde dak als het huis.

Vliegen heb je toch sowieso, of je stal nu los van het huis staat of ertegen.

Wat is die dure oplossing tegen vliegen dan?

We hadden een systeem van flybusters op stal hangen, dat is een "permanent" en automatisch systeem dat om de 3 uur bijvoorbeeld spul spuit waar de vliegen niet tegen kunnen maar uiteraard niet giftig is voor paarden.
Bij elke box hangt dan een sproeiertje, er staat dan ergens een ton met een pomp, daar zit de oplossing dan in.

Het heeft wel even tijd nodig om de meeste vliegen aan te pakken dus het is niet zo dat vanaf dat het systeem hangt, de vliegen meteen uit de lucht vallen en je binnen een uur van je vliegen af bent ;)

Als je interesse hebt kan ik wel ff contact zoeken met de leverancier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:51

Volgens mij is een voorlader vooral handig als je hoog( stapelen van hooi of hooizolder) of ergens overheen (omheining) moet zijn? Toch?
Of dakgoten zoals ik hier lees.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:53

Wij gebruiken de trekker vooral om de bak te slepen. De voorlader is wel handig, die kwam met de sneeuw ook van pas en toen we om de schuilstal wat hopen zand hadden laten brengen.
Ook halen wij een kuil baal met de trekker op en rijden hem de stal in. Dit kan ook met de hand (rollen) , maar is erg zwaar en moet je iig samen doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:55

_Lorette_ schreef:
Thanks voor de tips! Dan had ik misschien een wat te rooskleurig beeld van het maaien…
Zand van de betonplaten afschuiven wel een optie met voorlader? Dat schoon scheppen is namelijk niet echt een leuke klus als je je rug hebt gebroken.

Bosmaaier hebben we, maar die is al wel 6 keer gerepareerd, omdat ik hem nooit aan de praat krijg. Is hij gerepareerd, dan gaat hij aan. Wil ik hem gebruiken, dan werkt hij niet meer en dan krijgt niemand hem aan de praat, zodat ik hem weer wegbreng. Misschien hebben we een pechproduct, maar daardoor niet echt beste ervaringen met de bosmaaier.

Ik gebruik nu een grote, sterke grasmaaier. Die kan meer hebben dan mijn zitmaaier. De grasmaaier gaat alleen op hoogste snelheid al zo traag dat ik er uren en uren over doe om een stukje glad te maaien. En ik kan er niet mee onder de omheining komen...

Dan is de bosmaaier gewoon niet goed gemaakt denk ik.
Het kan ook aan je benzine liggen, als daar te veel bezinksel in zit slipt de boel snel dicht.

Een trekker is voor veel dingen handig. Tuurlijk kunnen een hoop dingen ook zonder ;)
Maar het maakt het leven vaak een stuk eenvoudiger.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:18

Ik zal eerst al een huis kopen }:0

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:25

Ik mest er mee uit, verplaats er zand mee, trek de rijbak er mee recht, en er zitten lepels bij zodat ik grote pakken hooi kan verplaatsen
verder zit er bij ons perceel 30 are boswei met behoorlijk wat oude eiken met dito dooie takken en die kunnen we nu heel gemakkelijk afzagen en naar de loods brengen

wij hebben de macks(kniklader) gekocht bij een bedrijf, man is wel handig en heeft behoorlijk veel verstand van techniek maar is weinig thuis en heeft gewoon geen tijd om uitgebreid te sleutelen.
we hebben er nu 2 x iets kleins aan gehad maar dat zijn ze ook kosteloos bij ons aan huis komen maken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:53

Hoe moet ik dat uitmesten met een tractor voorstellen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:11

Mooie plek Lorette, wauw!

Een trekkertje komt er hier voorlopig niet, dus we moeten wel nog op zoek naar een manier om de bak/paddock te slepen. We dachten achter de jeep, maar ik las hier dat dat niet zo handig is?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:20

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:24

Wendy schreef:
Hoe moet ik dat uitmesten met een tractor voorstellen?

Bij stallen met losse wanden geef je de wanden een slinger en scheur je met de trekker en schuifbak zo alles de stal uit :P Rommel opscheppen met bak en op de mesthoop.Even aanvegen laten drogen,opstrooien en klaar :D

Of met een kleine trekker stal in- en uit en zo alles uit de stal trekken.Daarna overdwars alles op een bult en op de mesthoop.

Las net iets over betonplaten schoonmaken...je zou ook aan borstels kunnen denken die je op de trekker zet...veeg je zo de hele zooi snel schoon.Tenminste,als je daar de ruimte voor hebt.Ik kan zelf niet met de trekker rijden ivm mijn spieren en de ruimte is niet handig genoeg om te draaien met een trekker,Ik zoek dus een andere oplossing...zat al aan een veegwagentje te denken maar dat vond mijn spaarpot niet grappig :P

Maaien doe ik met een zeis,zijn wel op zoek naar een vingerbalk maaier voor op de trekker maar die zijn 2e hands niet veel te vinden.Blijven wel zoeken wat zeis is eigenlijk ook te zwaar om te doen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:29

pol013 schreef:
Volgens mij is een voorlader vooral handig als je hoog( stapelen van hooi of hooizolder) of ergens overheen (omheining) moet zijn? Toch?
Of dakgoten zoals ik hier lees.

In het dagelijks gebruik, schuiven wij de mestbak ermee op. Af en toe idd de goten schoonmaken, maar dat is niet erg veilig hoor!! Dan rijden we heel langzaam langs de goot van de kapschuur en kan de ander de bladeren eruit halen.

Met afmesten alleen als manlief toch met de trekker bezig is, maar dan parkeert hij hem voor de stal en kiep ik de kruiwagens erin. Het enige voordeel is dat ik iets minder ver hoef te lopen ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:41

Hier alles laagbouw...met een krukje kom je een heel eind om de dakgoten schoon te maken :)

Is fijne buurt hier,groter materiaal heeft altijd een buurman wel :) Wordt veel samengewerkt...
Een heeft een maaimachine (en een kleinkind wat het geweldig vind om op de trekker te zitten en te maaien :D ) andere heeft een schudder.Zo helpen ze hier elkaar...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 18:07

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:08

Mallootje schreef:
_Michelleee schreef:
Dus dit lijkt jullie geen goed systeem? :D

http://www.hetgoedkoopst.nl/quad-paard-paardenbak-sleep

Wauw, wat een mooie plek hierboven! <3 leuk...

Ziet er heel leuk uit, alleen een beetje prijzig ;) wil liever met iets budgetvriendelijkers starten :D

Ik ook :) maar ik vind niets budgetvriendelijkers :D

Dus ik vraag hier even of deze sterk genoeg zou zijn? :) haha!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:09

Wauw mooi lorette!

Wij hebben gelukkig buren met trekkers en die doen best veel voor ons. Alles wat zij niet kunnen laten we door een loonwerker doen.