Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:26

Wat is opsluiting op ten duur?

Toen ik van de zomer op vakantie was met paard was ik ergens waar de paarden ook voor de avond/nacht naar binnen gingen(ivm heel veel mugjes). De paarden hadden hele grote groepsstallen, er waren ook wel stallen voor een enkel paard(soms nodig voor een nieuw binnen gekomen paard, of bij blessure e.d.), maar die waren echt enorm, heel open en licht.
Dat kon je in geen geval vergelijken met een 3 bij 3 stal, die van mij stond 's nachts in een 5 bij 5 stal, dat waren de allerkleinste op het terrein(te klein volgens de eigenaresse).

Ben dus wel benieuwd hoe die ideale stal eruit ziet volgens de mensen die hun paard in de nacht wel op stal willen hebben.

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:31

Dan zou ik zeggen gewoon een enorme schuur met een lighoek, een waterbak, een eethoek etc. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:32

Tiepfoudt schreef:
@ chelle_dora: Volgens mij is hier nergens beweerd dat 24/7 buiten niet in de extreme zin van het woord gezien mag worden. Want inderdaad, we zien het helaas regelmatig. Paarden die tot hun oksels in de drek staan te vernikkelen. Maar ik denk ook dat er hier geen enkel persoon is die dit goed keurt en het hier over heeft als we het over een fatsoenlijke manier van 24/7 buiten houden hebben. Net zoals niemand van de 'stalmensen' het heeft over een klein, donker hok wat niet wordt uitgemest. Dit zijn allebei extremen en volgens mij is daar helemaal niemand voor.
Dan over het hele gebeuren rondom een bijrijdster. Om een goede en betrouwbare persoon te vinden, zul je misschien verder moeten dan waar jij op je fietsje iedere dag heen kunt en zul je in zo'n geval eigen plezier moeten inleveren. Als dat betekent dat jou paard het beter heeft, stel je dan nog altijd je eigen plezier boven dat van het welzijn van het paard? Want ook al doe jij enorm veel moeite (dat vind ik ook echt, uit je berichten op te maken), je moet kijken wat er uiteindelijk voor jou paard overblijft, wat jou paard heeft aan al die moeite die jij doet. En als dat zes uur per dag buiten is op de wei, dan vind ik dat nog vrij weinig. Ik denk dat wij het er wel met elkaar over eens zijn dat jou situatie nogal op het grijze 'grensgebied' ligt. In de zomer krijgt jouw paard namelijk wel een aardige hoeveelheid uren weidegang, maar in de winter is het verre van ideaal. Moet je dan je paard uitlenen/verkopen? Lastige vraag, maar als ik in jouw schoenen had gestaan, dan had ik geen paard aangeschaft. Pijnlijk? Misschien wel ja. Maar als ik van te voren weet dat ik mijn paard toch wel een vrij lange periode van het jaar flink beperk in zijn 'paard zijn', dan heb ik pech of ik moet meer moeite doen om wat beters te regelen. Een paard is en blijft een luxe, geen recht.

Mijn bijrijdster komt nu van een aardig stukje veraf en daar heb ik echt een gouden bijrijdster aan. Nu hoef ik op het moment overigens ook vrij weinig te fietsen maar word ik heel luxe en verwend met de auto heen en weer gebracht omdat ik het op het moment niet eens op kan brengen om én te rijden, en te fietsen en nog uren op stal rond te brengen.

Ja, een paard is een luxe, dat ben ik met je eens. En ik werk hard om mijn luxe, mijn hobby, ontspanning en uitlaatklep te kunnen behouden. In de zomer komt ze op deze stal wel overdag in de wei en 's nachts binnen ja, en in extreme hitte overdag binnen en 's nachts buiten. Of het in de winter 'verre van' ideaal is, dat valt te betwisten, want juist nu doe ik echt wel heel wat moeite om m'n pony genoeg buitengang te bieden. Goed, ze komt inderdaad niet de wei op, daar wil ik d'r nu ook echt niet op hebben, maar komt lang in de paddock, stapmolen, onder het zadel en aan de hand laat ik d'r ook nog lopen en grazen. Het is dan wel geen zomerpraktijk... Maar om te zeggen dat ik geen moeite doe om wat beters te regelen.. Wat ik eerder al aangaf, ik heb m'n paard liever in de buurt zodat ík kan controleren op wondjes.. Ik wil met betrekking tot de gezondheid van mijn dier niet afhankelijk zijn van een ander.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:37

Tiepfoudt schreef:
Caatje87 schreef:
Typfoudt: Mijn begrijpend lezen is prima op orde. Lijkt me ook niet het discussiepunt ;)

Voor mij zou de ideale situatie ook zijn: overdags een aantal uur afhankelijk van het weer naar buiten en 's nachts op stal. Zeker in de winter.

Als je begrijpend lezen prima op orde is, tel dan misschien eerst even tot tien voordat je begint te roepen dat ik gek geworden ben. Want ik geef dit hele topic al opties en denk creatief mee, misschien zou jij dat ook eens moeten doen?

Als je flink wat pagina's terugleest zul je zien dat ik dit zeker geprobeerd heb.
Helaas zijn er hier een aantal mensen die door extreme uitspraken hun punt willen maken.
Ik ben echt heel erg gek op mijn paard en ik stop veel tijd, geld en energie erin om ervoor te zorgen dat hij een blij paard is.
In mijn ogen lukt dit heel goed. Hij is altijd vrolijk, hij heeft sociaal contact met soort genoten, hij komt minimaal 2x per dag voor een langere periode uit zijn stal, hij krijgt afwisseling in het werk. Ik heb nooit een heet opgefokt paard, of een dof en triest paard voor me. Bij mij gaat het er niet in, dat ik slecht ben voor mijn paard en dat ik hem zou moeten verkopen.
Dus ja ik vraag mij inderdaad af of jullie niet wat doordraven... en dan zeg ik het heel netjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:47

Onze paarden hebben gisteren in de paddock en dan vooral in en rond de schuilstal(len) gestaan. Ze waren vanmorgen dolblij weer op het land te mogen :D . En ik heb de omheining nog even gecheckt, aangezien het ook hard waaide gisteren, en dus ook het land weer eens goed kunnen bekijken. Ik moet zeggen dat we een topland hebben na die regenval van gisteren. Nauwelijks modder, hier en daar op lage grond een plas water, maar eigenlijk voornamelijk redelijke droge grond. En ik zag vandaag aan alle zeven de paarden hoe happy ze zijn om daar weer te kunnen zijn. :)
Nu regent het hier weer een beetje, maar ze gaan zo weer de paddocks op. Mogen ze lekker schuilen en hooi kauwen. En morgen maar weer afwachten hoe het weer dan is...........

Overigens zou ik mijn paard ook liever niet ver van huis willen hebben. Ik wil namelijk ook geen bijrijders en verzorgers e.d., want daar heb ik mijn paard niet voor gekocht ;) . Maar opstallen is voor mij gewoon geen optie. En ook de nachten binnen (vorig jaar twee van die wintermaanden gehad. Stond hij van ca. 16 tot 10 uur 's morgens op stal, dat vind ik veeeeeeeel te lang! En het ergste was nog, dat vond mijn paard zelf ook :j ). Hij werd gewoon nukkig, nou, als er eentje echt nooit chagerijnig is, dan is het die van mij wel. Nu is 'ie weer de lieve vrolijkerd, zoals ik hem altijd heb gekend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:53

Ik heb vandaag weer perfect het verschil kunnen zien tussen mijn paard en haar weidemaatje. Gisteren hebben ze door het slechte weer beiden een dag binnen gestaan. Mijn merrie was bij de laatste avondronde rustig en knabbelde wat op haar hooi. Haar maatje stond ook nog relatief rustig, maar ik zag de opgekropte energie wel al. Was veel alerter, kwam kijken wat ik aan het doen was enz. Deze ochtend mochten ze wel weer buiten. Ik leg eerst hooi buiten onder het afdakje en open de staldeuren. Mijn merrie kijkt rustig rond, maar maakt niet meteen aanstalten om naar buiten te komen. Ik roep haar naam en dan stapt ze vlot naar het hooi. De ruin stond al bij voorbaat te trappelen in zijn stal en vertrekt ook in een stevige draf. Hij maakt eerst een klein rondje in die draf voordat die naar het hooi gaat.
Daarnet kwam ik weer even langs en ik zag dat mijn merrie met haar kont tegen de wind stond, een klein beetje ineengedoken, maar ze keek nog wel alert. Ze graasde niet. Haar weidemaatje stond echter gewoon met de kop in de wind te grazen en keek niet op of om.

Paarden zijn gewoon zo verschillend. Dat is al meermaals gezegd, maar blijkbaar is het toch iets wat moeilijk doordringt. Het weidemaatje is een paard wat gerust 24/7 buiten zou kunnen blijven (is ook al eens gebeurd en had de tijd van zijn leven). Mijn paard daarentegen absoluut niet. Het is dat ik het nog nooit gedaan heb, maar ik denk dat ik die een week in de stal kan opsluiten en dan vindt ze het waarschijnlijk nog gezellig en leuk. Maar goed, daartegen moet ik haar ook beschermen. Want wat zij wil en wat goed voor haar is, zijn ook weer eens twee verschillende dingen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:54

Met dekens op buiten: ben altijd benieuwd of die dekens dan niet op een gegeven moment gaan lekken en/of via de hals inregenen....ik weet uit ervaring dat zelfs de duurste outdoordeken niet 100% waterdicht is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:59

Ik ben met Gini eens dat je altijd naar het individuele paard moet kijken, hoor. En als zo'n paard het fijn vindt om 's nachts binnen te staan, prima. Dat vind ik ook geen enkel probleem (alleen dan niet voor mijn eigen paard ;) ;) ). Maar ik heb iets tegen 24/7 op stal, omdat dat gewoon zo onnatuurlijk als wat is voor een paard. Voor elk paard.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:35

Isegrim schreef:
Ik stond tot juli 2012 op een hit actief. Daar moest ik weg omdat de boel niet werd onderhouden en niet werd schoongemaakt. Het werd er zo smerig dat ik geen keus had dan te vertrekken, want zijn hoeven rotten zo ongeveer onder hem vandaan. Toen heb ik tijdelijk ergens gestaan waar hij van 09:00 Tot 17:00 buiten stond. Bij slecht weer met een groepje een paar uur op de paddock (zonder voer). Ik vond het een ramp. Uren en uren in een hokje.... Was erg blij toen we binnen vier maanden aan de beurt waren bij de hit actief waar ik nu sta (en die wel keurig onderhouden wordt).

Heb afgelopen zaterdag even naar hem gezwaaid :D
Lag er inderdaad met al die regen ook nog keurig bij....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:45

Isegrim schreef:
Gini schreef:
Echt waar! Dus jij verkiest de dood boven een situatie waarbij een paard in jouw ogen onvoldoende naar buiten komt. Wauw, dat is wel heel radicaal.
Persoonlijk denk ik dat een paard jou die gedachtengang niet in dank afneemt.

Ik verkies de dood boven een paardonwaardig leven waarin een dier 20 uur per dag staat te wachten. Want dat is het. Net zo min als ik mijn kat 20 uur per dag in zijn reismand zou stoppen, zou ik een paard 20 uur per dag in een hokje stoppen. Dan is het dier in mijn ogen dood beter af. En dat dier kan mij dan weinig in dank afnemen, want dooie beesten weten niet zoveel.

Daaaaag (veel) maneges !!!!!
Sommige fokstallen en sportstallen !!!!
Laat ze allemaal maar afschieten dan :(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:07

Nens77 schreef:
Isegrim schreef:
Ik verkies de dood boven een paardonwaardig leven waarin een dier 20 uur per dag staat te wachten. Want dat is het. Net zo min als ik mijn kat 20 uur per dag in zijn reismand zou stoppen, zou ik een paard 20 uur per dag in een hokje stoppen. Dan is het dier in mijn ogen dood beter af. En dat dier kan mij dan weinig in dank afnemen, want dooie beesten weten niet zoveel.

Laat ze allemaal maar afschieten dan :(

Mijn bescheiden mening? Van mij mogen de eigenaren van dit soort stallen wel afgeschoten worden. Of eh.... mag ik dat niet zeggen? :+
Dat je in deze tijd met alle informatie die we hebben over paarden nog op deze commerciele manier paarden houdt, tja, ik vind het niet kunnen. :n

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:11

Citaat:

Laat ze allemaal maar afschieten dan :([/quote]

Hoezo afschieten? Ze kunnen toch ook hun stalbeleid omgooien? Is iets minder rigoureus...er is altijd
een keuze..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:54

Pff wat een constructieve bijdrage Twiggy... Laten we iedereen maar afschieten die zijn paard anders houdt dan jij goed acht...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:03

VogeltjeM schreef:
Maar ik snap niet waarom veel mensen hier beschrijven dat ze het paard in de ideale situatie nog steeds 's nachts op zouden sluiten? Waarom dan? Is dit dan een stukje gebrekkige communicatie over wat een paard is en wat hij nodig heeft? Waarom opsluiten als je hem ook een inloopstal zou kunnen geven bijvoorbeeld?

Omdat er ook nog halve zolen rondlopen die paarden mishandelen of stelen bv.
Omdat sommige paarden beter slapen als er geen mogelijke inloop is van andere paarden of dieren.
Omdat er wilde zwijnen rondlopen bv.
Omdat je wilt weten welke poep van welk paard is als er iets mis mee is of wormonderzoek wild doen.
Omdat je overzicht wilt hebben op het dieet van het paard voor zover mogelijk.
Omdat bepaalde paarden anderen niet met rust laten of hen niet bij het eten of water laten bv.
Omdat je hengsten en merries gescheiden wilt houden.
Omdat de ruimte te klein is om te vluchten voor een bully en de zwaksten dan buiten moeten blijven.

Zomaar wat redenen die in drie seconden in me opkomen. Als je me meer tijd geeft kan ik de lijst nog veel langer maken.

Je wil ook niet ´smorgens pas een leeg weiland vinden en niet weten of ze uitgebroken of gestolen zijn of ergens zijn doodgereden omdat ze in het donker nu eenmaal niet opgemerkt worden tot het te laat is, of ergens in een sloot liggen.
Als ze opgesloten zijn, weet je waar ze zijn en dat zorgt ook voor een betere nachtrust bij jezelf en minder kans op verrassingen. ;)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-10-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:11

Maar Lusitana, het ging om het hypothetische geval van de ideale situatie.. Ik kan voor alle redenen die jij geeft een andere oplossing geven dan dat het paard in een stal moet. Niet om vervelend te zijn hoor.

Maar ik denk zelf dat het beeld 'een paard staat op stal' zo ingesleten is dat het nog steeds als normaal gezien wordt, terwijl als je erover nadenkt er helemaal niets logisch' of normaals aan is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:19

Het idee dat elk paard maar buiten moet is ook maar een ingesleten iets in de nieuwe generatie. Zo kan ik het ook stellen. Een paard is geen wild dier meer. Ze zijn al duizenden jaren gedomesticeerd.
Er is niks mis met een paard voor een dagdeel op stal hebben.

Nogmaals, als een paard tekenen van stress of intevredenheid toont, moet je de situatie veranderen. Dat kan zowel naar meer naar buiten als meer naar binnen zijn, trouwens.

Ik weet niet waarom het zo slecht te accepteren is dat oplsuiten helemaal niet als zo vreselijk ervaren hoeft te worden voor veel paarden.

En niet om het een of ander, maar ik maak zelf wel uit hoe ik mijn paarden houdt. Zolang ze vrolijk zijn en tegen je op glimmen, kun je mij niet beschuldigen voor dierenbeulerij omdat ze ´snachts op stal moeten van me. (Omdat ze ander verwilderen).
En dat gaat op voor alle paarden eigenaren of ze nou buiten verdedigen of binnen of deeltijd. Het gaat om hun eigen paarden die ze gelukkig moeten houden. Maar blijf van andermans paarden af.

Je kunt prima zeggen hoe je het zelf wilt hebben en wat jou het beste lijkt, maar dat wil nog niet zeggen dat anderen het "fout" doen of geen paard zouden mogen hebben.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-10-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:27

Omdat is aangetoond dat het heel erg ongezond is.

Ik pleit ook niet dat hij altijd buiten moet staan, een schuilstal is erg gewenst. Dan kan hij in ieder geval zelf kiezen en aan zijn fysieke behoeften tot vrije beweging voldoen, om over de mentale nog maar te zwijgen.

Het argument van domesticatie vind ik kul, pardon my language. In de totale evolutie van het paard zijn de gedomesticeerde jaren een schijntje. Bovendien is zijn hele fysieke gestel gebouwd op beweging en in dat opzicht is er dus niets veranderd. Ik ben zeer geïnteresseerd in studies over het mentale/hormonale aspect van het stalleven, maar die heb ik persoonlijk niet gelezen (ze zijn er vast wel).

Ik heb overigens niets tegen de nachten op stal hoor, zolang ze op stal maar met anderen kunnen snuffelen en meer buiten (onder goede omstandigheden!) dan binnen staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:30

Lusitana, de kans in ons kikkerlandje is wel heeeeeel erg klein dat ze zoveel ruimte hebben dat ze hier verwilderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:41

VogeltjeM schreef:
Omdat is aangetoond dat het heel erg ongezond is.

Nee, wat aangetoond is, is dat paarden zoveel mogelijk beweging nodig hebben voor gezonde doorbloeding van de hoeven bv.
Binnen staan op zich hgoeft niet gelijk te staan aan geen beweging.
En dat sommige paarden stalondeugden ontwikkelen dat op stress wijst. Deze kan verdwijnen als ze op een andere stal staan. Niet alleen als ze naar buiten gaan....

Citaat:
Ik pleit ook niet dat hij altijd buiten moet staan, een schuilstal is erg gewenst. Dan kan hij in ieder geval zelf kiezen en aan zijn fysieke behoeften tot vrije beweging voldoen, om over de mentale nog maar te zwijgen.

Leuk als je een paard en zijn maatje hebt. Als je te maken hebt met een onrustiger groepje, zullen er echt een paar niet binnen kunnen komen of in ene hoek gedrukt als ze binnen zijn...

Citaat:
Het argument van domesticatie vind ik kul, pardon my language. In de totale evolutie van het paard zijn de gedomesticeerde jaren een schijntje. Bovendien is zijn hele fysieke gestel gebouwd op beweging en in dat opzicht is er dus niets veranderd. Ik ben zeer geïnteresseerd in studies over het mentale/hormonale aspect van het stalleven, maar die heb ik persoonlijk niet gelezen (ze zijn er vast wel).

Grappig genoeg zijn er mensen in een andere discussie die vinden dat katten niet op straat mogen. En ja beweging, maar nogmaals, er is geen paard dat helemaal niet van stal komt (dergelijke gevallen worden echt wel aangepakt). Paardne in de wei zijn niet 24/7 in beweging, de meeste tijd staan ze te staan. En als het gras aan een paal zou groeien liepen ze niete ens om te grazen.
Wat betreft het hormonale aspect. Ik loop al zo lang mee dat ik onderzoeken heb meegenaakt van voor de tijd dat er interet was en daaruit is geblijken dat de hoeveelheid DAGLICHT van invloed is. Dat kan ook ene stal binnendringen via lichtplaten op het dak en/of open bovendeuren.
Wat betreft het mentale aspect, ook daarbij speelt daglicht een rol, maar ook hoeveel aandacht een paard krijgt bv en een heleboel factoren die zowel op stal als in de wei geboden kunnen worden.
Los van dat, nogmaals als een paard stress vertoond, moet je zijn situatie veranderen tot het kalm is, maar dat is niet altijd gewoon "maar naar buiten doen met een vriendje".
Overigens is er ook onderzoek geweest naar beweging en groei en het maakte niet uit of ze op de lopende band beweging kregen of in de wei...Wel is beweging onontbeerlijk voor groei.

Citaat:
Ik heb overigens niets tegen de nachten op stal hoor, zolang ze op stal maar met anderen kunnen snuffelen en meer buiten (onder goede omstandigheden!) dan binnen staan.

Zo heb ik mijn ponies, er zijn halve wanden rondom. Ze kunnen de pony naast en tegenover aanraken en die naast hen zelfs bekrabbelen.
Die halve wanden zie je ook steeds meer opkomen.
Maar op bedrijven waar veel doorloop is houden ze liever hele wanden tegen onrust. daart moet je oo begrip voor hebben. Het is per bedrijf verschillend wat haalbaar en logisch is.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:43

Wow, wat een reacties zeg. Nou ik ga ook bekennen in de winter staat mijn paard ook gewoon dag en nacht binnen, natuurlijk komt ie er een aantal uur uit per dag en probeer ik m zoveel mogelijk buiten te zetten maar niet overal/altijd kan dit. De reden dat ik m in stal wil hebben in de winter is omdat t een sportpaard is en hij al gauw iets heeft. Daarnaast maak ik m niet blij door m in de kou en regen te zetten. M'n paard heeft er ook geen moeite mee om lekker op stal te staan en voor mijn eigen gemoedsrust kan het ook zeker geen kwaad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:47

Wilde paarden moeten het ook maar doen met wat ze hebben. Wie weet hebben die wel heel erg behoefte aan een grot of meer beschutting, maar dat is in de natuur niet voorhanden of past niet in hun levensstijl, dus dan is het maar bikkelen en hopen dat je tot de sterke dieren behoort. De huidige mens zoals die nu is is ook maar een schijntje van de hele evolutie. Maar niemand die de huidige mens lijnrecht vergelijkt met een neanderthaler qua levensbehoeften. Mensen zijn trouwens ook geëvolueerd van nomadische wezens naar sedentair. Waarom een paard dan wel constant vergelijken met zijn wilde soortgenoot, daar snap ik echt niets van. Gedomesticeerde dieren kan je toch niet lijnrecht vergelijken met hun wilde soortgenoten?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:51

Onze gedomesticeerde paarden zijn niet essentieel anders dan wilde paarden. Het is gewoon dezelfde diersoort, hooguit is de bouw anders waardoor overlevingskansen in het wild zouden kunnen afnemen. Gedomesticeerde paarden hebben exact dezelfde basale behoeftes als wilde paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:52

Kinke schreef:
Lusitana, de kans in ons kikkerlandje is wel heeeeeel erg klein dat ze zoveel ruimte hebben dat ze hier verwilderen.

Dat heeft niks met ruimte te maken, maar met hoe vaak je ze bezoekt en wat je met ze doet oa. Je moet de band behouden.
Als een kudde zich niet laat vangen, laten ze zich niet vangen, of dat nou in 1 hectare is of in 30.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:54

[quote="paulinebes"]Als een ieder zich meer bewust is bij de aanschaf van paard, dat de juiste omstandigheden geboden moeten kunnen worden en de wetgeving zou dat een stukje ondersteunen, dan past de markt zich vanzelf aan.

Daar ben ik het mee eens maar welk voorbeeld krijg je op veel maneges? (In deze regio althans) buiten de lessen om komen de paarden niet van stal. Manege ruiters die toe zijn aan een eigen paard, zien dit voorbeeld en kopen soms ook een paard via de manege. Zolang instructeurs daarbij ook zeggen dat het echt geen probleem is zoals zij paarden houden zijn er natuurlijk onervaren mensen die dus niet weten wat een paard echt nodig heeft. Natuurlijk kun je ook nog zelf nadenken maar het zou fijn zijn als maneges (en de fnrs!) hierin een goed voorbeeld zouden geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:55

Isegrim schreef:
Onze gedomesticeerde paarden zijn niet essentieel anders dan wilde paarden. Het is gewoon dezelfde diersoort, hooguit is de bouw anders waardoor overlevingskansen in het wild zouden kunnen afnemen. Gedomesticeerde paarden hebben exact dezelfde basale behoeftes als wilde paarden.

Het verschil is, dat veel geboren worden in een stal of van kleins af aan een deel van de tijd op stal doorbrengen en de mens een deel van hun bestaan is.
En dat dus niet als vijandig of erg wordt ervaren integenstelling tot als je een wild paard plots gaat stallen of zelfs aanraken....