Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tiepfoudt schreef:@ chelle_dora: Volgens mij is hier nergens beweerd dat 24/7 buiten niet in de extreme zin van het woord gezien mag worden. Want inderdaad, we zien het helaas regelmatig. Paarden die tot hun oksels in de drek staan te vernikkelen. Maar ik denk ook dat er hier geen enkel persoon is die dit goed keurt en het hier over heeft als we het over een fatsoenlijke manier van 24/7 buiten houden hebben. Net zoals niemand van de 'stalmensen' het heeft over een klein, donker hok wat niet wordt uitgemest. Dit zijn allebei extremen en volgens mij is daar helemaal niemand voor.
Dan over het hele gebeuren rondom een bijrijdster. Om een goede en betrouwbare persoon te vinden, zul je misschien verder moeten dan waar jij op je fietsje iedere dag heen kunt en zul je in zo'n geval eigen plezier moeten inleveren. Als dat betekent dat jou paard het beter heeft, stel je dan nog altijd je eigen plezier boven dat van het welzijn van het paard? Want ook al doe jij enorm veel moeite (dat vind ik ook echt, uit je berichten op te maken), je moet kijken wat er uiteindelijk voor jou paard overblijft, wat jou paard heeft aan al die moeite die jij doet. En als dat zes uur per dag buiten is op de wei, dan vind ik dat nog vrij weinig. Ik denk dat wij het er wel met elkaar over eens zijn dat jou situatie nogal op het grijze 'grensgebied' ligt. In de zomer krijgt jouw paard namelijk wel een aardige hoeveelheid uren weidegang, maar in de winter is het verre van ideaal. Moet je dan je paard uitlenen/verkopen? Lastige vraag, maar als ik in jouw schoenen had gestaan, dan had ik geen paard aangeschaft. Pijnlijk? Misschien wel ja. Maar als ik van te voren weet dat ik mijn paard toch wel een vrij lange periode van het jaar flink beperk in zijn 'paard zijn', dan heb ik pech of ik moet meer moeite doen om wat beters te regelen. Een paard is en blijft een luxe, geen recht.
Tiepfoudt schreef:Caatje87 schreef:Typfoudt: Mijn begrijpend lezen is prima op orde. Lijkt me ook niet het discussiepunt
Voor mij zou de ideale situatie ook zijn: overdags een aantal uur afhankelijk van het weer naar buiten en 's nachts op stal. Zeker in de winter.
Als je begrijpend lezen prima op orde is, tel dan misschien eerst even tot tien voordat je begint te roepen dat ik gek geworden ben. Want ik geef dit hele topic al opties en denk creatief mee, misschien zou jij dat ook eens moeten doen?
Isegrim schreef:Ik stond tot juli 2012 op een hit actief. Daar moest ik weg omdat de boel niet werd onderhouden en niet werd schoongemaakt. Het werd er zo smerig dat ik geen keus had dan te vertrekken, want zijn hoeven rotten zo ongeveer onder hem vandaan. Toen heb ik tijdelijk ergens gestaan waar hij van 09:00 Tot 17:00 buiten stond. Bij slecht weer met een groepje een paar uur op de paddock (zonder voer). Ik vond het een ramp. Uren en uren in een hokje.... Was erg blij toen we binnen vier maanden aan de beurt waren bij de hit actief waar ik nu sta (en die wel keurig onderhouden wordt).
Isegrim schreef:Gini schreef:Echt waar! Dus jij verkiest de dood boven een situatie waarbij een paard in jouw ogen onvoldoende naar buiten komt. Wauw, dat is wel heel radicaal.
Persoonlijk denk ik dat een paard jou die gedachtengang niet in dank afneemt.
Ik verkies de dood boven een paardonwaardig leven waarin een dier 20 uur per dag staat te wachten. Want dat is het. Net zo min als ik mijn kat 20 uur per dag in zijn reismand zou stoppen, zou ik een paard 20 uur per dag in een hokje stoppen. Dan is het dier in mijn ogen dood beter af. En dat dier kan mij dan weinig in dank afnemen, want dooie beesten weten niet zoveel.
Nens77 schreef:Isegrim schreef:Ik verkies de dood boven een paardonwaardig leven waarin een dier 20 uur per dag staat te wachten. Want dat is het. Net zo min als ik mijn kat 20 uur per dag in zijn reismand zou stoppen, zou ik een paard 20 uur per dag in een hokje stoppen. Dan is het dier in mijn ogen dood beter af. En dat dier kan mij dan weinig in dank afnemen, want dooie beesten weten niet zoveel.
Daaaaag (veel) maneges !!!!!
Sommige fokstallen en sportstallen !!!!
Laat ze allemaal maar afschieten dan
Citaat:Ik verkies de dood boven een paardonwaardig leven waarin een dier 20 uur per dag staat te wachten. Want dat is het. Net zo min als ik mijn kat 20 uur per dag in zijn reismand zou stoppen, zou ik een paard 20 uur per dag in een hokje stoppen. Dan is het dier in mijn ogen dood beter af. En dat dier kan mij dan weinig in dank afnemen, want dooie beesten weten niet zoveel.
VogeltjeM schreef:Maar ik snap niet waarom veel mensen hier beschrijven dat ze het paard in de ideale situatie nog steeds 's nachts op zouden sluiten? Waarom dan? Is dit dan een stukje gebrekkige communicatie over wat een paard is en wat hij nodig heeft? Waarom opsluiten als je hem ook een inloopstal zou kunnen geven bijvoorbeeld?
VogeltjeM schreef:Omdat is aangetoond dat het heel erg ongezond is.
Citaat:Ik pleit ook niet dat hij altijd buiten moet staan, een schuilstal is erg gewenst. Dan kan hij in ieder geval zelf kiezen en aan zijn fysieke behoeften tot vrije beweging voldoen, om over de mentale nog maar te zwijgen.
Citaat:Het argument van domesticatie vind ik kul, pardon my language. In de totale evolutie van het paard zijn de gedomesticeerde jaren een schijntje. Bovendien is zijn hele fysieke gestel gebouwd op beweging en in dat opzicht is er dus niets veranderd. Ik ben zeer geïnteresseerd in studies over het mentale/hormonale aspect van het stalleven, maar die heb ik persoonlijk niet gelezen (ze zijn er vast wel).
Citaat:Ik heb overigens niets tegen de nachten op stal hoor, zolang ze op stal maar met anderen kunnen snuffelen en meer buiten (onder goede omstandigheden!) dan binnen staan.
Kinke schreef:Lusitana, de kans in ons kikkerlandje is wel heeeeeel erg klein dat ze zoveel ruimte hebben dat ze hier verwilderen.
Isegrim schreef:Onze gedomesticeerde paarden zijn niet essentieel anders dan wilde paarden. Het is gewoon dezelfde diersoort, hooguit is de bouw anders waardoor overlevingskansen in het wild zouden kunnen afnemen. Gedomesticeerde paarden hebben exact dezelfde basale behoeftes als wilde paarden.