het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:35

Ik ga nu buitenrijden daar dus wie weet tot zo :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:47

@Audesta: veel plezier :) Maar daar is het mij nu echt te warm voor.
De buik/darmen houden zich netjes vandaag.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:29

Nou ik ben trots hoor. Ben over het terrein gereden van de vereniging en er was nog niemand aan het losrijden en dat was echt prima.

De zwarte heeft nog wat issues met prikkel verwerking en kon er zo lekker aan werken. Ja ze kreeg spanning en die bouwde stevig op maar ze bleef met 4 benen aan de grond en dat is wel eens anders geweest :+

Jeeej.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:41

Fijn audesta!

Ik stond vanmorgen al met lewie bij de dierenarts.. wilde eten maar kon niet eten. Werd wat mans bij de dierenarts dus even gesedeerd en alles goed bekeken maar op paar kleine haakjes niks te zien. Nu met metacam eet ie gelukkig fibre nuggets dn gras. Hooi wil nog niet.. prutsmuts..

Afbeelding
Hij sabbelt op het hooi en dan komt t er weer uit.
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 17:49

Ach hummelke wat is het toch. Hopelijk snel in orde.

We gaan niet voor deze tinker. Had teveel korsten al onder de sokken wat ik niet vertrouwde. Verder een ontzettend relaxed dier, vooral als ze ergens stond bleef ze ook echt staan koffieleuten. Onder het zadel wel goed actief. Ze was wel op de grens qua grootte voor mij, ze zeiden 1.61 maar gok zelf iets lager dan 1.60. Maar met een flink achterwerk. Wel echt een plaatje om te zien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:54

Wat raar Marjan. Hij is nog niet aan t wisselen toch? Beterschap voor t kleine lieve mannetje.
Misschien is hij wat van slag in zijn systeem door de paardenwissel. De tijdelijke gasten zijn wel goed ingeënt?

Hoewel we nu vooral buiten leven, is de woonkamer vandaag voorzien dan een fikse loungebank :o
Afbeelding
Op dit moment genieten vooral de katten ervan.

Ons oude setje moet nog weg, dus we hebben nu gewoon nog een zithoek in huis ha ha
Afbeelding
Beetje donker om de warmte buiten te houden.

Voel me vandaag moe en sloom. Paarden hebben een dagje rust. Morgenochtend krijgen ze beide beweging en dan gaan we ‘s middags op een e-chopper de omgeving van Deventer verkennen en daarna een hapje eten :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:55

Joyce. Jammer! Moet zeggen dat de Friezen ook wel veel schilfers hebben in kootholte en sokken, maar af en toe spray ik t in met Shire oil en het wordt niet erger ofzo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:29

Pfff wat wordt het buiten al warm. Stallen zijn in ieder geval schoon en de aanhanger staat klaar om leeg te maken.
En de rest van de dag zal ik moeten puffen

Natuurlijk plan ik de verbouwing van de bijkeuken weer in een hittegolf en een drukke week.
vandaag stap 1, leegruimen, de komende dagen de stroom en water leidingen infreezen, de vloer en het beton er volledig tot op zand eruit halen en dan weer alles opbouwen.

Morgen zou ik een extra dag op de bouw meewerken bij een bedrijf van een vriend, de overige 5 dagen van de week moet ik werken en er is zondag rommelmarkt waar ik aan mee zou doen.
Waarom maak ik het mijzelf zo moeilijk -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:32

@lyn: voor je het weet regent het weer alle dagen :) , maar ik benijd je niets :(:)
Maar ik heb zelfs de boel dicht gelaten omdat het buiten al zo warm was en morgen wordt nog erger.

@boemel: mooi kleur bank, al vond ik de 'oude' ook niet verkeerd :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:26

Jij zult je calorieën wel verbranden LN!
Ik benijd je niet.
Al heb ik wel eens een verhuizing en oplevering huis gehad bij ruim 30 graden. Als je eenmaal in de flow zit, dan ben je niet meer zo met de hitte bezig. Genoeg water drinken in ieder geval.

Ik heb Mir net gelongeerd. En dat moet bij haar met mega veel afwisseling, anders vindt ze t saai en doet ze geen flikker. Dus alle overgangen 100x gehad en 20x van hand gewisseld en dan tussendoor nog een stukje wijken aan de hand. Ik ben moe, Mir ook :D
Ivm de hitte wordt ze woensdag pas weer gereden.

Mijn vriend zit nu op Diekke. Ik benijd m niet ha ha

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:33

Succes ln, hopelijk heb je geen last van de hitte.

Lekker boemel, beide paarden weer gedaan.

Ik moet nog alles doen bij de paarden.
Wel 6,6km gewandeld met de honden in het bos en over de hei.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:59

Ik ben de stal van monty aan het doen. De rubber matten eruit en schoonspuiten. Dan de stal zelf. Dan is het fijn dat er niemand in moet om echt goed te kunnen laten drogen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:46

Tess heeft een nieuw weitje. Kyr is zo braaf, gaat gewoon rustig hooi eten.
Kyr mag helaas niet op het gras.

Pittig klusje met die warmte Joyce, kan het wel goed drogen.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:50

@joyce: ik hik al járen tegen die klus aan, het is hier nu ook één grote stof/spinnennest bende ;( , maar nu ze weer elke nacht op stal staan gaat dat in één dag echt niet lukken.

Wat zouden jullie doen...
Ik voer nu al 4 a 5 weken van het nieuwe - grove- hooi. Het is mooi spul, niks mis mee, behalve dat het gewoon erg grof is. In het begin heb ik het gemengd met fijner spul van vorig jaar en dan werden alle bakken eerst na gelopen wat dat oude hooi in zat en als eerste gegeten.
Dat oude hooi is nu al dik 2 weken op en moeten ze het alleen op dat nieuwe/grove doen.
Ze eten het, mest is goed, maar ik merk gewoon dat ze het niet echt lekker vinden. Nog steeds worden eerst alle bakken nagelopen of er echt overal hetzelfde in zit en dan treuzelt Jasmijn nog het langst. Ze komt zelfs extra bij mij langs of ik echt niets anders heb voor ze ook gaat eten.

Moet ik gewoon doen of ik gek ben en er geen aandacht aan schenken of fijner hooi bij gaan voeren en voor een volgende zending weer gewoon op zoek gaan naar fijner spul ??

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:57

Wat was het al warm vanmorgen. Rondje buitenom gedaan, daarna laag tempo netten gevuld. Verder beetje rustig houden komende dagen.

Fijn dat Tess zo rustig is Horsi.

Als de mest goed is en ze niet afvallen zou ik het zo laten DF. Voordeel is dat ze dan waarschijnlijk ook langer erover doen? Neem aan dat je vitamines in balancer bijvoert?
Als het fijnere hooi hoger in suiker is eten ze dat sowieso liever maar is niet beter voor ze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:17

@rover: dat laatste is een waar ding, maar de ene is 27 en de ander 20. Dus de kiezen zullen ook niet alles meer zijn. Van Jasmijn zie ik dat ze er echt moeite mee heeft om het weg te krijgen (TA komt jaarlijks).
Ze krijgen hun vit/min gewoon via het krachtvoer (SP etc).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 13:25

Zo hier mag het nu opdrogen.

DF bij de laatste info zou ik zwak worden en lekker hooi voor erbij zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:27

@joyce: ik voel me ook heel zwak :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:32

Df, ik zou dan kijken voor ander hooi erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:13

Ik nijg ook in die richting, ik zal van de week eens kijken wat voor hooi ze bij V.Roekel hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:29

Ik zou ook voor ander hooi kijken als ze er moeite mee hebben

Om thuis te werken in de hitte is te doen, ik heb airco, het is op de begaande grond en al sik wil pauzeren kan dat. Ruimte is leeg nu, tegels die nog op de muur zaten zijn eraf en de oude leidingen zijn ook weg.

op de bouw is het trap op en af lopen ( 1e verdieping meestal) en ben je bij klanten thuis die meestal ook gewoon in huis zijn als je gaat renoveren. Dan is het doorwerken. Lange broek aan en veiligheidsschoenen, bril, mondmasker en oorbeschermers. ik kijk er echt niet naar uit maar ik heb die dagen vastgelegd en ik betaal door onze eigen verbouwing van.

Afbeelding

Afbeelding

ja dat zwarte is schimmel, groen is oude voorstrijk. Dit was ooit de keuken. 3 ramen waren al eerder dichtgemetseld, een nieuwe deuropening was ook al gemaakt. De buitenmuur is van binnenuit geïnjecteerd tegen het vocht nu alleen de vloer nog waterdicht maken.
beetje discussiepunt wat er nu tegen de muren komt, ik wil alles betegel, man neigt naar stucen.
ook komt er nu een 2e toilet, hebben nu maar 1 toilet, op de badkamer beneden. waar het trapje staat komt nu een 2e.
Lijkt mij erg fijn , nu al een aantal keren gehad dat ik lig te relaxen in bad en manlief of zoon hoge nood hebben en ik erna in hun aroma lig te badderen ^)
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-08-24 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:32

Als het te grof is en moeilijk weg krijgen dan zou ik kijken om ander hooi bij te voeren. Je gaat straks de winter weer in en als ze wat ouder zijnet een achterstand de winter in..

Ln goed bezig! Ik ben ondertussen maar in de schaduw gaan zitten..

Lewie lijkt weer ok, voelt zich wel alleen dus hoop dat de fjord woensdag goed is en mee naar huis mag <3 morgen wel even bellen of de keuring eerder kan ivm de hitte…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:51

@marjan: daar heb je een goed punt, want ik ben nu al maanden bezig geweest om Boon weer op gewicht te krijgen a.i. dat ze geen ribben meer toont.

Ben benieuwd wat Lewie van de Fjord gaat vinden :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:08

Ik zou blij zijn als mijn hooi niet zo lekker smaakte.
Mir moet echt kilo’s kwijt. Zadel begint nu ook wat te schuiven, zo rond is ze.
Strookbegrazing maar wat ingeperkt, meer gerstestro door het hooi gemengd, vanmorgen flink wat galopwerk, pfff ik vind het lastig zo’n Shetlander van een ruime 160cm :D

Fijn dat Lewie weer goed gaat. En hopelijk vanaf woensdag met z’n nieuwe vriend samen :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:32

Met de laatste info zou ik dan combineren DF en 2 partijen mengen.

Oe ik benijd je niet LN, sterkte met die hitte morgen.