[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:37

Ik heb 2 hooibakken gemaakt en een schuilstal waaronder ook ibc vat staat
Geen geweldige foto's bij de hand

Afbeelding hier nog in de maak

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 11:25

Hi allemaal,

Dat is even geleden!

Ik heb een vraag. Ik heb nu uitsluitend pensionado's lopen die zeer weinig gras mogen eten. Ik heb zelf een track aangelegd rond mijn weiland, maar zou dat nu wel wat spannender willen maken/ uitbreiden. Heuvel/ poel/ struiken.
Nu zou ik graag dat soort dingen zelf oppakken, maar ik ben recentelijk wat krakkemikkig. Dat gaat vast wel weer wat beter op een gegeven moment, maar nu eea uit handen geven lijkt me slim.

Concrete vragen:
Hebben jullie ook wel wat uitbesteed? Hebben jullie ervaring met een partij als Paddock Paradise Nederland (Bjorn Rhebergen)? Is iemand bekend hoe kostbaar dat is?

In hoeverre hebben jullie dingen afgestemd met de gemeente? Wat is binnen redelijkheid toegestaan zonder de papierwinkel in te hoeven?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:42

Heb je het al bedacht en moet het alleen uitgevoerd worden? Of moet het nog bedacht én uitgevoerd worden?

Wij hebben alles zelf gedaan, behalve dingen waar je grote (graaf)machines voor nodig hebt. Maar alles stapsgewijs.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:53

Ir111 schreef:
Heb je het al bedacht en moet het alleen uitgevoerd worden? Of moet het nog bedacht én uitgevoerd worden?

Wij hebben alles zelf gedaan, behalve dingen waar je grote (graaf)machines voor nodig hebt. Maar alles stapsgewijs.

Op zich heb ik wel ideeën.... voldoende zelfs, maar ik zal ze eens op papier zetten.... dat geeft wat meer inzicht in hoe bewerkelijk het is.

Ik heb hier tot nu toe ook alles zelf gedaan. Maar dat is nu even te ambitieus.

Hebben jullie ook bij de gemeente aangegeven wat je wilde doen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:47

Is er toevallig nog iemand in de (noord-oost) Achterhoek bij wie het gras (zo goed als) op is en wel Berk wil voeren/laten knabbelen?

Wij hebben een berk (aardig formaat) die weg moet. Nu nog vol in blad.
Hele boom meenemen mag natuurlijk ook (maar dan moet je hem zelf uitgraven :') )

En nog een niet zo hele grote hazelaar die in de weg staat (daar zijn al heel bruut wat takken uit geknipt).

K heb liever dat het "nuttig" terecht komt ipv dat wij het over een paar maanden kappen en wegflikkeren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:51

Ninx schreef:
Hi allemaal,

Dat is even geleden!

Ik heb een vraag. Ik heb nu uitsluitend pensionado's lopen die zeer weinig gras mogen eten. Ik heb zelf een track aangelegd rond mijn weiland, maar zou dat nu wel wat spannender willen maken/ uitbreiden. Heuvel/ poel/ struiken.
Nu zou ik graag dat soort dingen zelf oppakken, maar ik ben recentelijk wat krakkemikkig. Dat gaat vast wel weer wat beter op een gegeven moment, maar nu eea uit handen geven lijkt me slim.

Concrete vragen:
Hebben jullie ook wel wat uitbesteed? Hebben jullie ervaring met een partij als Paddock Paradise Nederland (Bjorn Rhebergen)? Is iemand bekend hoe kostbaar dat is?

In hoeverre hebben jullie dingen afgestemd met de gemeente? Wat is binnen redelijkheid toegestaan zonder de papierwinkel in te hoeven?

Wij hebben de paarden volledig op ons erf, dus niet op akkergrond. Wat dat betreft dus geen ervaring met "papierwinkels" want dit is gewoon een bouwblok.

Wij hebben in principe alles zelf gedaan, behalve de bodem. Dat hebben we uit handen gegeven. Wij wonen in de Noordoostpolder, dus op de vette zeeklei van de voormalige Zuiderzee. Omdat onze paarden ook niet persee veel op het gras mogen hebben we het stuk van de paarden volledig laten afgraven en met rivierzand opgevuld, en binnen de paddock hebben we verschillende "eilandjes" gemaakt met, voor paarden eetbare, struiken en bomen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:34

Mri schreef:
K heb liever dat het "nuttig" terecht komt ipv dat wij het over een paar maanden kappen en wegflikkeren.

Jij hebt een vrij grote tuin toch? Kun je niet ergens een rommelhoek/takkenrilachtig iets maken? Dan doe je iets goeds voor de beestjes in je tuin en komt je snoeiafval etc goed terecht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:50

Ir111 schreef:
Mri schreef:

Jij hebt een vrij grote tuin toch? Kun je niet ergens een rommelhoek/takkenrilachtig iets maken? Dan doe je iets goeds voor de beestjes in je tuin en komt je snoeiafval etc goed terecht.

Onze tuin is ruim, maar niet oneindig (en midden in woonwijk).
We hebben een bomen/struiken stuk, en een rommelhoek. Maar ruimte voor een takkenril in het formaat waar de berk in weggewerkt kan worden is er niet.

Ik sta nu boven, zal even een foto maken.
Het gaat om deze berk.
Afbeelding

Dit is een stukje bomen en struiken stuk

Afbeelding

En dat loopt over in dit stukje

Afbeelding

Onder de mega hazelaar zijn ook nog bomen en struiken. Achter het klimrek (tussen de iep & Esdoorn en het schuurtje van de buren) is een rommelhoekje waarvoor insecten zitten

De berk moet eruit omdat zowel de buurjongen als ik er niet goed tegek kan, daarnaast staat die onder de mega platanen van de gemeente en is het "opschot" van de vorige bewoners. Wij gaan er een rijtje andere bomen plaatsen.

Een takkenril is (in mijn ogen) leuk als je buitenaf woont. Iets minder geschikt voor midden in een woonwijk
:D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 14:07

Hoi hoi met de zoekfunctie kwam ik toevallig in dit topic terecht en ik vroeg me af of iemand een voorbeeld heeft van een wilgen/ knabbel haag? en ik las ook iets over roosbottell struiken langs de paddock?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 14:53

Als je in dit topic op haag en bottelroos/roos zoekt krijg je heel veel info.

Of heb je hele specifieke vragen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:53

Ik had op wilgen gezocht en kwam idd veel tekst tegen maar weinig foto’s ( of van net aangeplant of alleen de tekening) en ik zocht meer foto’s van hoe het word. Ik heb een plan voor een knabbel-wilgen haag en een rozenbottel hoek maar ben er nog niet uit hoe precies ik dat wil maken dus zocht inspiratie en voorbeelden. Ik ga morgen opnieuw proberen te zoeken in het topic maar dan op m’n pc hopelijk gaat dat makkelijker dan op de telefoon :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:01

Wilgen kan je op elke gewenste hoogte knotten. Dan krijg je gewoon een groene heg in de zomer en een kale in de winter.
Niet heel spannend. Je zet ze makkelijk in elke gewenste vorm of lijn. Draadje er langs en een jaar later heb je al een heg. Zeker als je begint met een paar flinke poters.

Of bedoel je alleen van de dode takken? Zo’n takkenril?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:08

Als je wilg of wat dan ook wil voeren, kan je beter zelf snoeien & voeren en ze geen toegang geven tot de bomen/struiken zelf, want dat overleven ze niet altijd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:09

Ja, en eigenlijk hetzelfde voor bottelrozen.

Hier de bottelroos de rechter is 6 jaar oud, de linker 4 (deze staat op minder goede grond en doet het minder goed dan de anderen kant maar dat trekt wel bij).
Afbeelding

En de gemengde haag
Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:34

Ik ga dit najaar een paardenhaag en wat rozen struiken planten.
Hoeveel afstand houden jullie van nieuw aangeplante planten tot het hek? En met hoeveel draden en hoe hoog zetten jullie dit af?
De haag komt waarschijnlijk langs de rand van het weiland, dus daar kunnen ze dan aan 1 kant bij.
De rozen wil ik langs de longeercirkel planten. Aan 1 kant komt er een pad langs en aan de andere kant komt een weitje. De longeercirkel staat altijd open.
De paarden variëren van 0,90 tot 1,65.
Zo is de cirkel nu afgezet
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:54

Leuk! Toevallig ook net bezig met planten in een border (beetje browsing paddock idee) bij ons komt er meidoorn, wilg, vlier en een vlinderstruik in. Nu in de aanleg Laat ik er zeker 1 meter prikpaaltjes met draad vanaf zodat ze er niet aan kunnen knabbelen. Later komen er vaste palen (oude tuinpalen die ik voor €1 per stuk kan overnemen:D ) en dan kunnen ze er van snoeien.

Als er iemand nog idee heeft voor andere planten of struiken hoor ik dat graag. Ben helemaal enthousiast. Oh ja rozenbottels wil ik ook alleen kan je die goed stekken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:02

Die kun je heel goed stekken :j
Zwarte bes, framboos, hazelaar, haagbeuk zijn ook makkelijk en eetbaar.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:13

bedankt voor de mooie voorbeelden :) Rozenbottels wou ik ook gaan stekken inderdaad

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:51

Afbeelding

Hier stukje van onze paarden haag. Staat vgl mij nu ruim drie jaar. Paarden kunnen t niet helemaal bijhouden dus ik was hier aan het snoeien.

Vlier zou ik er trouwens niet tussen zetten want dat groeit echt mega hard en wordt niet gegeten. Dan verdrukt het de rest. Wij hebben ook vlier, blij mee, maar niet in de haag. Hazelaar linde meidoorn framboos els berk haagbeuk rode kornoelje zwarte bes wilg staat hier. Met nog braam ertussen maar dat is vanzelf gekomen. Stond ook moerbei maar dat is ook tragere groeier en heeft t niet gered.

Verder wordt populier en tamme kastanje hier graag gegeten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:37

We hebben een start gemaakt; de basis gemaakt voor de knabbel muur
Afbeelding

Afbeelding

Onderin nu vooral hazelaar maar de rest gaan we morgen opvullen met wilgen en dan ook nog wat wilgen stekken in de basis van de muur planten :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:40

Ik las bij een kennis op de fb dat het mogelijk is een subsidie aan te vragen bij de gemeente voor het planten van inheemse planten die bijna niet meer voorkomen? en deze te gebruiken als aankleding van de zijkanten van de paddock stroken; heeft iemand hier ervaring mee ?

en tweede vraag ; wie heeft een voorbeeld van een "kruiden tuin" met gaas erover zodat de plantjes beschermd blijven maar de paarden wel ook van de kruiden kunnen eten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:07

Ken je heg en landschap.
Daar kun je voor weinig planten bestellen.
Volgens mij loopt die actie nu weer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:58

Ik heb nu 2 Elsen staan. Gewoon als boom geplant 5 jaar geleden.
Ik wil dit jaar ook de els in een haag verwerken.
Staat op paard en plant 3 per meter.
Ik heb de andere hagen alles 5 per meter gezet.

Hebben we ook mensen zwarte populier in een heg gezet?
Zou ik daar dan ook 3 van moeten doen?

Ik wil nu graag iets heel anders planten dan wat ik al heb in 2 stukken van 8 meter en nog een stuk van 20 meter.

Zwarte els, zwarte populier, ruwe berk, fladderiep en haagbeuk.
De 2 stukken van 8 meter moeten ook echte windbreker worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 23:34

Wat een rust hier...

Willen jullie meedenken? Ik wil graag een laag heuveltje/bultje maken waar ons oudste paard tegenaan kan slapen. Dat heb ik nu ook maar met alle regen wordt het toch te nat om te liggen. Hebben jullie een suggestie hie ik iets kan maken wat behoorlijk droog blijft? Tips voor een soort zand? Tips voor een afdakje dat simpel te maken en verwijderen is? Andere tips?

Binnen liggen (waarbij ik superdik stro heb liggen schuin tegen de muur aan) doet hij niet. Opstaan binnen is lastiger en hij ligt sowieso veeeel liever buiten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

Kun je dat bij je takkenwal maken? Je kunt dat zonnedoek in een driehoek kopen en dan zou je 3 palen kunnen plaatsen en daar dat doek aanbevestigen. Dit doek, goede kwaliteit is zwaar canvas en kan wel wat water hebben.

Aanvulling, ik heb nu doorschijnend zwaardere kwaliteit zeil van de Temu en dat is ook een fijne kwaliteit maar wel rechthoekig dus 4 palen.