Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:21

Laurie schreef:
Nou ik heb ook talent :o :') Ik loop al de halve week met een ei op m'n voorhoofd rond, stapte op de tandjes van een hark.

:') sorry, leedvermaak. Ik zou dat ook kunnen hebben.

Zo struikel ik heel vaak over de balk die ik zelf neerleg. Tegen de paarden zeg ik dat ze er overheen moeten stappen en als ik vervolgens zelf de deur dicht wil doen struikel ik over die balk. Helaas staat de camera net niet op de deur gericht. Toch eens aanpassen, kan ik mezelf nog eens uitlachen :').

ClaudiaHS, is dat ook zo'n warme schuur met van die metalen panelen aan de kanten? Op jouw foto's ziet het er meer uit zoals het nu ook bij ons is. Op mijn foto woonden we er net een week en was het hooi net geleverd. Goh wat was het netjes toen :D.

Dubbelfun, wat een gekke sporen! Ik zou het echt niet weten wat dat kan zijn

_Tarzan, smerig, ratten! Brr! Hier heb ik een mollenplaag waar ik niet vanaf kom. Niet zo vies maar wel onhandig _-:( .

Qua kruiwagens.. ik heb een kleine kunststof met 1 wiel en een grote kunststof met 1 wiel en de vorige bewoners lieten nog een metalen met 1 wiel staan. Ideaal, je kunt nooit genoeg kruiwagens hebben :j .

Ik gooi elke dag die grote kruiwagen veel te vol en kom amper de mesthoop op. Dat is dus ook mijn ochtendgymnastiek :') .

Die kleintjes worden gebruikt voor het kluswerk :D .

Ik kan trouwens echt niet overweg met kruiwagens met 2 wielen. Die gaan gewoon altijd omver bij mij -O- !

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:54

Die schuur werd indd goed heet in de zomer.
Deze foto's waren van toen we er net kwamen wonen.
De vorige eigenaar had nogal wat zooi achter gelaten. Lees: hele schuur vol met meuk

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:32

Ik heb 3 kruiwagens,, 1 ooit geregen is een zware grote maar niet kapot te krijgen
een lichte die voor hooi of zo wel leuk is maar met stenen erin meteen scheef trok en laatst 1 goedkope kunststof gehaald bij Craenebroek waar mijn dochter van 6 mee loopt, voor hooi of mest is die prima aar met zwaardere dingen of bouwpuin is die zo stuk alles 1 wielig trouwens
Op werk ook grote 2 wielers en die zijn wel handig met grote porties hooi maar voor uitmesten of zo zou ik die veel te zwaar vinden, Gelukkig wordt dat ook machinaal gedaan

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:40

Zo mijn hooiruif is goed op weg. Ik moet de schuine onderplaat er nog inmaken en dan kunnen de 5x5 aardnetten er tegen aan. Hij is 1.60 hoog, 1.07 breed en .55 diep. Mij benieuwen hoe dat gaat bevallen. Scheelt wel hooinetten vullen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:24

Dais, mollen heb ik ook last van :7
Dus mocht iemand daar tips voor hebben?!

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:43

@Dais, je ziet op FB altijd van die leuke filmpjes voorbij komen van mensen waarbij het misgaat op de mesthoop _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:52

_Tarzan schreef:

Last van in welke zin? Opzich zijn mollen juist goed, houdt je grond luchtig en gezond :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:55

En als je mollen hebt, heb je ook bodemleven. Das weet positief, dan worden voedingsstoffen beter opgenomen door de bodem en beschikbaar voor de planten die erop groeien (aka gras).

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:03

Solleke_Noah schreef:
_Tarzan schreef:

Last van in welke zin? Opzich zijn mollen juist goed, houdt je grond luchtig en gezond :)

Maar een beetje mol met een drankvoorraad en goeie werkhouding transformeert zó je track in een mijnenveld :')
Ik snap de last wel, hier zit er ook een die als een bezopen idioot gangen graaft en om de haverklap boven komt kijken ;)

we hebben er niks aan gedaan :o

@solleke_noah; stel jij zou een rat in de composthoop hebben, is dat daar dan een probleem? Of natuur?
Idem voor muizen, stel die hebben een nestje onder het hooinet in de stal, ingang langs de rubber tegels..

Mijn vriend wil gif, ik pertinent níet. En ergens denk ik "ach als ik muis was zat ik ook daar" maar waar ligt de grens :')

(We hebben 2 katten maar die mogen niet los buiten, die hebben een ren aan het huis. Maar in de stal gaan die niks oplossen dus

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 09:09

Solleke_Noah schreef:
_Tarzan schreef:

Mijn voortuin is zo luchtig dat ik der in wegzak. Echt niet grappig. Daar groeit geen gras omdat de wortels geen houvast hebben en water krijgen

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:38

Akshay schreef:
Maar een beetje mol met een drankvoorraad en goeie werkhouding transformeert zó je track in een mijnenveld :')
Ik snap de last wel, hier zit er ook een die als een bezopen idioot gangen graaft en om de haverklap boven komt kijken ;)

:') :') :') :') :')

Hier helaas ook een over-actieve mol in 1 weitje. Daar zaten ook veel engerlingen, dus misschien daarom daar? Op de tracks valt het gelukkig nog enigszins mee. 1 keer een platte mol gevonden met een overduidelijke hoef-afdruk op zijn rug Y;( .

Maar ik wil eigenlijk ook niet gaan klemmen, vind ze veel te schattig :o . Zou eigenlijk ook wat aan de muizen op stal moeten doen, maar zelfde probleem. Ze zijn zo schattig :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:09

Helaas voor al het ongedierte hang ik de 'logica' aan dat er om mij heen genoeg vrije natuur is voor ze om te leven en dat ze dus niet mij er mee lastig moeten vallen. Hier gaan dus mollenvallen de grond in en ratten/muizenvallen in het hooihok (daar kan de poes niet komen).

Vannacht was de vorst toch iets meer als ze gister zeiden en nu zit alles buiten dus dicht. Straks maar even het water er af halen en de slang loskoppelen zodat de kracht van de vorst er uit kan en hopen dat de slang heel blijft.

Wel heb ik vannacht ook Boon haar stal open gelaten zodat ze daar kon liggen als ze wilde en aan de houtkrul rond de oren heeft ze dat ook gedaan :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:47

Nouja last in de zin van allemaal hopen in de wei en daar groeit dus ook geen gras :+
Zodra m'n paard op de wei loopt blijven ze opzich wel weg door het dreunen van de hoeven denk ik. De pony's trekken ze zich dan weer niks van aan. Ik ga ook geen vallen zetten voor de mollen dat vind ik in tegenstelling tot de ratten zielig :') Maar iets om te verjagen is wel ideaal.

Die stomme ratten zijn nu overal holletjes 'nt graven in mn schuurtje -O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:52

Ik sta ook bijna te huilen als ik een mol heb zitten in een klem. Ik heb er al 3 gevangen. Ze zijn zó schattig en zacht... spleetoogjes en van die enorme klauwen.

Er staan nog 2 vallen maar dit is een hele slimme mol. Die graaft er steeds langs.

We hebben 1000m2 opgehoogd en ingezaaid en die mol maakt er echt een mijnenveld van. Ook zak je soms wel in tunnels en dan breek ik daar weer bijna mijn nek over.

Muizen hebben ik ook al veel gevangen. Ik ben de tel kwijt, maar ik denk een stuk of 25 nu. Nu blijven de vallen leeg dus ik denk dat ik de ergste plaag onder controle heb.

Gif wil ik niet gebruiken. Er zit hier veel wild en die eten die muisjes vol gif... Dat staat me tegen.

Ik ga eens wat prikpalen in de wei zetten en de paarden weer eens wat gras geven. Die gaan blij zijn!

Vanochtend heb ik samen met mijn pa 2 uur puin geruimd uit de weide. Nouja, hij vooral, ik wees het aan :D. Ook hebben we al 4 bielzen op zijn plek gelegd, maar jeetje die krengen wegen als lood!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:56

@dais: heb je wel handschoenen aan dat de mol jouw geur niet ruikt (ik doe altijd mijn mesthandschoenen aan). Verder mag er ook geen bloed aan de val zitten, dat ruiken ze ook snel (net als ratten en muizen trouwens). En wat ik ook altijd doe is over de val een omgekeerde (bloem)pot/emmer zetten zodat er geen licht door de val onder de grond komt.

Peppy had vandaag een off-day; hij wilde niet wandelen en ik mocht ook nergens aanzitten a.i. borstelen, voetjes optillen etc.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:10

Tja, vallen of gif zou ik nooit gebruiken. Zo'n molshoop schop je uit elkaar en stamp je wat aan en dan zie je er amper meer iets van. Als het je echt stoort dat er geen gras op groeit, kan je een klein handje graszaad op de platgestampte molshoop doen. Zo'n molshoop heeft verder geen nut voor de mol ofzo, is gewoon de overtollige aarde die hij uit z'n gang geduwd heeft. Dus hij heeft er ook geen last van als je de molshoop uit elkaar schopt.

Als je grond echt heel 'luchtig' aanvoelt en er veel gangetjes net onder de grasmat zitten, zijn dat eerder woelmuizen.

In onze vorige wei hadden we een rat onder de stal wonen en muisjes in het hooi. Voor mij totaal geen probleem eigenlijk. Ik durfde als het vroor ook wel een handje paardenvoer neergooien voor hen :o verder zitten de paardendekens en het voer in goede afgesloten bakken dus da's geen probleem.

Ach, 'k weet wel dat ik er een beetje een afwijkende mening over heb. Maar hoeveel kwaad kunnen zo'n beestjes nu écht? Soms is het loslaten van het idee van een strakke groene grasmat (zowel in tuin als in paardenwei) misschien wel het beste... natuur en omgeving is niet maakbaar en zoveel mensen lijken bijna 'oorlog te voeren' tegen alles rond hen.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:30

Wat was de ruin braaf vandaag <3
Dit is echt een mega stap voor hem, om verbinding aan te nemen en zelfs al wat durven te zakken.
Afbeelding
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:57

In ons vorige huis verzakte op een gegeven moment de hele vloer van de schuur vanwege de ratten. Nee, als ze ergens buiten blijven vind ik ze niet zo erg maar dat ze mijn hele schuur vermoord hebben neem ik ze wel kwalijk. Je zag ze overdag bij de kippen en de vijver. Mijn man heeft er toen diverse geschoten met de luchtbuks. Want gif wilden wij ook niet aan vanwege het hoge aantal roofvogels.

Wat een leuk dier is dat, Karin!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:01

Héél leuk dier idd.

Hier ook een verzakte vloer en gaten in de wei waar een paard zich heel lelijk aan kan blesseren. En met genoeg maisland en bos rondom gaan ze daar maar huishouden :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:46

Haha solleke, ik begrijp je helemaal hoor. Muggen en dazen moeten dood verder vind ik alles lief en gezellig.
Mijn katten denken daar anders over en voeren een strikt zero tollerance beleid tegenover ratten en muizen. Ze hebben zelfs het rattennest 2 huizen verderop wat al jaren overlast gaf onder controle gekregen. Als ik er een keer 1 in handen krijg die ze vergeten zijn dood te bijten krijgt die wat paardenmuesli en zijn vrijheid maar ik kan voer en dekens open laten liggen zonder daar iets in te krijgen dankzij de katten.

En sinds dit jaar ook weer een mol. 2 jaar geleden is met de herindeling de wei veel te strak aangereden waar in de grasmat nog steeds sporen van zichtbaar zijn. Ik hoop dat de mol dat oplost ;) de hopen schep ik 1 x per week weg zodat ik geen kale plekken in de wei krijg. Hij (of zij) heeft 1x een ondiepe gang gegraven waar ik idd in wegzakte. Die heb ik dicht gestampt en toen hij (of zij) hem de volgende dag weer gemaakt had heb ik hem (of haar) ernstig toegesproken. Dat heeft geholpen want sindsdien is het niet meer gebeurd +:)+
Voor iedereen die geen mol willen maar klemmen een brug te ver vinden gaan kan ik keizerskronen aanbevelen. Dit zijn bollen die onder de voorjaarsbloemen vallen, best een leuke bloem, maar ze ruiken behoorlijk en niet lekker. Mollen en muizen hebben een hekel aan de geur. De bol verspreid de geur ook al dus ook zonder bloem werkt het al. Heb er zelf hele goede ervaringen mee maar nu om diverse redenen dus een mol geadopteerd.

Heeft er iemand trouwens een gouden tip om een paard af te leren om te graven?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:53

Ik heb vandaag mijn hooiruif afgemaakt. Die kan mooi tegen het hekwerk gezet worden en kan ik makkelijker voeren. Scheelt weer tijd.
Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:07

Foreverkliek schreef:
Heeft er iemand trouwens een gouden tip om een paard af te leren om te graven?

Zijn die niet gevoelig voor de bloembol? ;)

Is er verveling oid waardoor ze graven of vinden ze het gewoon lollig?

Hier de mol "beschermd" door de opmerking dat we goed bodemleven hadden en daardoor die mol, dus positief. We waren verwonderd dat hij van de zomer door de klei gebikt kwam!

Muisjes in de weide hebben we zat inderdaad. En ze hadden mijn voederbieten uitgehold, haha.

De rat hebben we 1x gezien toen de composthoop leeg ging, daar zat hij in toen. Tja, lekker warm enzo, ik snap hem..

Mijn vriend komt wel uit gif-zetten opvoeding maar ik wil het niet. De katten vangen vanuit de ren behoorlijk en stel dat ze daar anders ook terecht komen.. Maar ik wil dus wel een grens in gedachten houden. Voer is inderdaad in bakken opgeborgen,

In mijn paddock stonden ook nog spoortjes.. Solleke_noah kun jij afdrukken herkennen?

Vanochtend de kipjes even los gehad, moeten eigenlijk opgehokt maar ze moeten ook even rommelen hoor :o
Alleen de stal gaat meteen weer op de kop

Afbeelding

Afbeelding

En floofy IJsco Fjölnir stond zo mooi te zonnen

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:15

Lekker koppie :)
Hierachter bij de buren lopen de kippen ook los, maar niemand die ze ziet.

@belker: ik ben benieuwd of je hooiruif in gebruik gaat bevallen. Is de bodem open?? Want anders blijft er altijd een 20 cm hooi in liggen waar ze nooit bij kunnen.

Ik heb een deel van de paddock maar even aangeharkt en alvast het water er af gehaald.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:00

Je zou een roofvogel nestkast op kunnen hangen tegen ratten en muizen. Mijn kippen vangen overigens ook muizen en ik denk dat ze de rat ook te pakken hebben gekregen. Ook de katten in hun ren vangen weleens een muis. Jammer dat ze die dan in bad stoppen binnen :')

Verder ben ik het eens met Sol, en snap ik niet goed waarom alles dood moet omdat de mens er last van heeft :( Ik heb de pest aan muggen, dazen en teken maar verder, nee, doe je ding en wees nuttig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:07

Dubbelfun, ik heb er een schuine plank in. En ik blaas bijna dagelijks mijn paddock ivm blad en hooi wat ik niet in de grond wil. De schuine plank kan eruit, mocht het niet bevallen en dan is de onderkant open.