Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:37

Hier wel erg blij met de Stihl bosmaaier, ze kosten idd wel wat maar ze kunnen wel wat hebben. Bij veel goedkopere merken ben ik toch bang dat ze snel stuk gaan met dat wat ik er mee doe. Ik maai er vooral stukken mee waar ik met de trekker niet bij kan komen, tussen bomen bijvoorbeeld, of waar veel stenen liggen waar m'n bloter stuk van gaat. Ik ben ook wel een tijdje bezig al om de grote wei op te knappen.
Zoiets
Afbeelding
Of een stuk dat eerst zo was
Afbeelding
En daarna zo
Afbeelding

Dat is dus wel belastend voor je machines.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:45

Palause_boy, precies dit dus. Zo zien alle zoomen van ons perceel er dus ook uit. Inclusief de varens.

(Ik moet een beetje grinniken... mijn vriend vindt bosmaaien echt geweldig (evenals losgaan met de kettingzaag). Daar kan hij dus echt van genieten, het liefst als het ook nog minimaal 25 graden buiten is met zon. Hij is Fransman, dus het zal wel een beetje als thuis voelen voor hem als hij door hoge bossages mag rossen, in het park dat Nederland heet :P )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:00

Wij hebben een 2e hands stihl bosmaaier ondertussen al 20 jaar in gebruik. Af en toe onderhoudsbeurt of een nieuw mes. Starten en lopen dat ding. Zou zeker weer een 2e hands kopen van stihl, mocht het nodig zijn..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:35

MissYvette4u schreef:
Jeetje wat gaan jullie hard!
We hebben sinds zaterdag 4 kalveren bij ons op de wei gekregen *\o/* hopelijk kunnen zij het gras wel een beetje bijhouden :P wat zijn koeien toch leuk! <3

[ [url=m/BsT0bV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerds! Ik zou ook ooit een koe willen :D

kvulden schreef:
Ik heb mijn paddock verhard met stoeptegels. Niet echt afgegraven. Wel een dikke laag geel zand en een put aangelegd. Ik zit op zandgrond.

Vannacht een deel van de nacht doorgebracht in de wei. Er was een grote brand. De paarden waren onrustig. De vonken kwamen tot in de wei. Toen ik er was werden ze al snel rustiger. Vanmorgen naar de wei. En de hele wei en omgeving lag vol met roet.[ [url=m/mdFFUY.jpg]Afbeelding[/url] ]
En hier was het al minder erg. We werden wakker van het geluid. Het leek eigenlijk op vuurwerk. Maar duurde te lang. Toch buiten gekeken en zag een zee van vuur. Snel er heen, want ik kon niet zien of het bij de paarden was. Het was iets verder. Blijkbaar nog niet lang bekend, want de eerste politie kwam aanrijden en er was nog geen brandweer. Toen de paarden rustig waren nog even weer gaan kijken inmiddels 4 bedrijven in brand. Nog geprobeerd weer iets te slapen, maar dat lukt niet echt.

Jeetje dat is schrikken :oo

kristelhans schreef:
Maxje!

[ [url=m/TkimkH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een dotje <3

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:38

Citaat:
Oh dat is jammer Libera. Helaas kun je niet alles zelf houden.
Vriend is voorzichtig bij mij aan het polsen of ik niet Shire babies wil fokken.. Maar dan wel voor de verkoop he.. Ja daar wordt het lastig. :') Wie weet gaan wij einde dit jaar eens oriënteren maar het kan ook zo maar zijn dat zijn bevlieging dan verdwenen is.

Oh leuk Selka, Shire babies! Wel doen hoor, we hebben hier op Bokt veel te weinig Shire babies om over te zwijmelen!

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:51

Heerlijk als je vriend gek is op 'bosmaaieren'

Dat is idd pittig werk.

Ik heb een goedkope versie voor gras/onkruid.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:00

Zammie schreef:
Wij hebben een 2e hands stihl bosmaaier ondertussen al 20 jaar in gebruik. Af en toe onderhoudsbeurt of een nieuw mes. Starten en lopen dat ding. Zou zeker weer een 2e hands kopen van stihl, mocht het nodig zijn..

Hier gaat er gewoon jaarlijks een nieuw mes op. Net als dat ieder jaar een nieuwe ketting op de kettingzaag gaat. :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:11

Ik heb het bodem onderzoek bij Eurofins agro laten uitvoeren,

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:23

Ziezo_X, dan zou ik inderdaad een andere bosmaaier aanschaffen. Die van ons doet simpel werk zoals zuring en berenklauw wegmaaien. Iets anders heb ik nog niet geprobeerd.

Daphara, ja viel bijna van mijn stoel toen hij daarover begon. Meneer vindt de paarden leuk maar 4 eigenlijk al te veel. Opeens zag hij visioenen van ons land met Shire babies. := Eerst maar eens wachten of dat idee blijft.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:49

Selka schreef:
Ziezo_X, dan zou ik inderdaad een andere bosmaaier aanschaffen. Die van ons doet simpel werk zoals zuring en berenklauw wegmaaien. Iets anders heb ik nog niet geprobeerd.

Daphara, ja viel bijna van mijn stoel toen hij daarover begon. Meneer vindt de paarden leuk maar 4 eigenlijk al te veel. Opeens zag hij visioenen van ons land met Shire babies. := Eerst maar eens wachten of dat idee blijft.

Ik ben voor! Zullen we Bokt laten stemmen? :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:00

lizy29 schreef:
Zammie schreef:

Hier gaat er gewoon jaarlijks een nieuw mes op. Net als dat ieder jaar een nieuwe ketting op de kettingzaag gaat. :o

Mes slijpt mijn man en dan gaat het weer een tijd mee. Doet hij meerdere keren. Geen idee hoe vaak er een nieuw mes op komt. Kettingzaag was inderdaad ook jaarlijks nieuwe ketting in het verleden. Nu maken we geen hout meer voor de kachel, dus gaat ie langer mee..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:07

Hier valt niets meer aan te slijpen na een jaar. De stukken die recht naar beneden staan op onze messen zijn tegen die tijd gewoon compleet weggesleten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:23

Dat geloof ik graag lizy. Jullie hebben me daar ook een land met de nodige onkruiden enz. Hier valt dat gelukkig mee en is de zwaarste inzet de slootkanten met riet. Niet te vergelijken haha..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:33

Het blijft hoe dan ook een flinke klus waar we gewoon niet aan ontkomen :+

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:41

Plan van aanpak voor de Japanse Duizendknoop is trouwens in de maak B-) Ik kon nog aardig wat wetenschappelijke artikelen vinden waarbij verschillende bestrijdingsmethoden getest zijn. Bepaalden schimmels werkte het beste, maar nog niet op de markt en al helemaal niet voor particulier.

Een Belgisch onderzoek heeft gevonden dat bestrijding met glyfosaat (normale round-up dosering) effectief lijkt. Maar dan wel het holle stammetje injecteren met 5 ml (3,6 kg/ha) ipv spuiten op het blad. Daarna afknippen zodat ik weet welk stammetje behandeld is en nieuwe stammetjes weer herken. Aardig arbeidsintensief maar de moeite waard om te proberen.

Ik heb het gelukkig nog niet langs de beek zien staan. Daar wil ik echt geen glyfosaat de grond in helpen...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:00

Oh wat een schatje die Max. Jammer dat ze zo snel groot zijn.

Ik heb vrijwel geen onkruid in de wei. Nu kijken hoe ik dat zo hou. De paarden doen het goed in de wei. Ze staan nu op schatting. 1/8 deel. Hier in de buurt zijn ze al flink aan het hooien. Ik zou dat ook kunnen doen. Ben er nog niet uit. Hoog gras is ook goed voor de paardjes toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:02

Hier zijn ze ook volop aan het hooien. Hoog gras trappen ze snel kapot/plat is mijn ervaring

Net een nieuw kippetje gehaald. Brocolie is de naam niet geworden... maar witlof aangezien zij wit is. Nog bedankt voor de suggestie

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:07

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:16

Lynn_Nikita _O- als dat niet helpt weet ik het ook niet meer :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:16

Ik ga als alles goed gaat 26mei met Marinka een strandrit maken. En we zijn dan dus de hele dag weg. Rosie ziu dan alleen in de wei achter blijven. Ik vind het toch wel een dingetje. Bij huis rijdt ik altijd zo weg. Rosie gaat dan altijd wel jolig doen. Bokken, springen en beetje rennen. Wel altijd uit de buurt van het schrikdraad. Maar ja in de wei. Wat zal ze doen. Zal ze cool blijven en doorgrazen? Of even gek en dan klaar? Zit te twijfelen wat ik nog van te voren zou doen. Zondag Marinka wel mee uit de wei genomen. En over de weg gereden. Een paar keer uit het zicht. Rosie werd wel onrustig. Af en toe een bokje. Of paar passen galop, maar niet ernstig. Als er wel onrust is en ik ben weg dan kan ik zelf niet gaan kijken.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:41

kvulden schreef:
Ik ga als alles goed gaat 26mei met Marinka een strandrit maken. En we zijn dan dus de hele dag weg. Rosie ziu dan alleen in de wei achter blijven. Ik vind het toch wel een dingetje. Bij huis rijdt ik altijd zo weg. Rosie gaat dan altijd wel jolig doen. Bokken, springen en beetje rennen. Wel altijd uit de buurt van het schrikdraad. Maar ja in de wei. Wat zal ze doen. Zal ze cool blijven en doorgrazen? Of even gek en dan klaar? Zit te twijfelen wat ik nog van te voren zou doen. Zondag Marinka wel mee uit de wei genomen. En over de weg gereden. Een paar keer uit het zicht. Rosie werd wel onrustig. Af en toe een bokje. Of paar passen galop, maar niet ernstig. Als er wel onrust is en ik ben weg dan kan ik zelf niet gaan kijken.

Je kan het beste echt weg rijden en niet 'rondom' het erf even uit het zicht zijn en weer terug komen. Dan worden ze vaak echt dol. Als je echt weg bent is het even rennen en bokken, maar na een minuut of 5 gaat dat wel over leert de ervaring hier. Dan gaan ze grazen en hinneken elke 10 min een keer om te horen of hun vriend alweer in de buurt is.
Terwijl steeds even weg en 10 min later weer terug vaak voor het belonen van geren en gekloot zorgt.
Mijn jaarling heb ik nu 2 weken en meteen vanaf dag ik ben in buiten een grote ronde gaan uitstappen met de ander. Mijn vader hield het in de gaten. 2 rondjes gerend, daarna ging ze eten. Afgelopen weekend op concour geweest en ze keek nauwelijks nog op toen de ander weg ging.
Maar het zou wel fijn zijn als er iemand thuis is om te kijken of alles goed gaat denk ik... vooral zo'n eerste keer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:55

Zijn vaak maar een paar minuten en dan is het meestal wel klaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:32

Merries en veulens (en dekhengstje)

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:10

Iemand die weet wat voor boom dit is? Er zitten nu katjes in.
Afbeelding
Afbeelding
Ik dacht zelf aan iets van de populierenfamilie.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:18

Lijkt me een Linde zo op het eerste gezicht.