Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:54

Oef, dit lijkt wel een open navelbreukje. Kan verder nu geen kwaad, maar wat je voelt is een stuk darm, dat kan je terug naar binnen duwen. Het is normaal dat veulens dit bij de geboorte hebben, maar moet normaal binnen een paar weken dicht zijn. Weet niet of er op deze leeftijd nog kans is dat het in de groei komt, dat je het levenslang zo kan laten of dat er wel wat aan gedaan moet worden

Hoefschoenen vind ik lastig vanwege de sokken en platvoeten, als er wel smid komt, zijn haar hoeven aanzienlijk kleiner. Hier al wel een beetje te zien, hier is ze jaarling:

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:55

Ik ent alleen nog maar om de tetanus op peil te houden (of de 2/3 jaar)...paarden komen nooit van het erf en zowel ik als de jongens hebben geen contact met andere paarden.

Voorheen deed ik 1x per jaar omdat ik toen wel veel reed en af en toe weekend op stap...ook op werk veel contact met andere paarden.Maar nu...vind wel best,DA was ook met mij eens.

Donja...fijne reis en veel plezier!! :wave:

MM :(:) Balen hoor...maar als ze ongevraagt op jouw privé terrein parkeren,zou ik daar korte metten mee maken.Zijn ze nu helemaal _-:(
Ze komen ook de boel vast niet herstellen...in overleg kan bij mij een hoop maar als men gaat "toe-eigenen"dan ben ik rap klaar >;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:55

Flinke bult. Zolang het niet hard en/of warm wordt zou ik het nog even aankijken, anders DA er bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:02

Caily schreef:
Hoefschoenen vind ik lastig vanwege de sokken en platvoeten, als er wel smid komt, zijn haar hoeven aanzienlijk kleiner.

Als de smid er zoveel af kan halen dat de voeten meteen een stuk kleiner zijn, dus is de tijd tussen de bekapbeurten te groot.
Die van mij worden om de 5 weken gedaan (deels door mezelf deels door de smid) en ik heb al jaren nu maatje 1,5 van EasyBoots Glove.
Toen ik met deze schoenen begon paste ze in maat 3 (flink achterstallig onderhoud), dus ze heeft ook wel een weg afgelegd :D
Die beharing is wel een probleem. Ik weet dat het hoort bij het ras, maar hier zou het er als eerste afgaan :D Niks dan ellende met die sokken; een broeinest voor ongedierte/schurft/mijt etc.

Wat mijn buuf met Friezen doet die knipt het binnenste weg zodat er nog wel wat hangt, maar geen volle bos meer. Omdat dit behang dan hoger zit zijn schoenen ook een optie.

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:13

Hier hoeven ze ook niet ongevraagd op m'n terrein te parkeren, als ze weigeren om hem te verplaatsen doe ik het zelf wel :P knoop gewoon de auto of trekker ervoor en zet de auto aan de weg. Schade is voor de eigenaar.

Enten is idd gewoon basisenting hier. Die kregen ze in nl al, en hebben dat gewoon doorgezet. Is dan meteen een kleine controle door de da hoe ze door de winter zijn gekomen.
Tevens laten we dan meteen de honden enten, dat scheelt weer een ritje naar de da.

Helemaal mooi zou het zijn als de tandarts ook meteen zou kunnen, dan kan de da ook meteen verdoven. Het oudje was vorig jaar veel werk, dus voor de zekerheid nu ook maar alvast laten slapen, en de jongste gaat voor het eerst elektrisch dus die mag ook nog even slapen.

Hoefschoenen heb ik geen ervaring mee, maar kun je de sokken net aan de kant gooien voordat de de schoen aan zou doen? (Onze koudbloed heeft van zichzelf geen sokken ;) )

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:15

Mijn paarden staan best in de modder en ik ben dus onwijs blij met de sokken, op de huid zijn ze droog en allebei geen mok.

Afbeelding

Afscheren ben ik niet op tegen, maar betwijfel het nut. Die stekeltjes schuren des te meer en als het gaat groeien gaat het pas jeuken en broeien! :(:)

Hij kan er qua lengte niks afhalen maar vijlt ze weer mooi rond. Voor de vorm zou ze op ijzers moeten of moet ik haar laten staan dat er lengte in de hoef komt dat er meer af kan waardoor de hoef weer "in vorm" komt. Maar de stand is goed, kwaliteit is goed en paard loopt goed, dus ik vraag me een beetje (boel) af waarom ik me die kosten en die moeilijkheden op de hals zou halen.

Mijn dierenarts is ook mijn tandarts, dus verdoven is nooit een punt :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:21

Maar die van ons heeft ook geen mok, en die staat soms letterlijk tot d'r liezen in de modder :D

Het vreemde is dan weer dat ze hier in de zomer, als het maanden droog is, dan juist wel mok krijgen. Het zou aan de wei kunnen liggen omdat ze afgelopen zomer in de andere wei stonden, maar vreemd vind ik het wel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:24

Mok kan ook voedselgerelateerd zijn dus misschien te rijk gras/voer?

Mijne hebben witte benen, denk zonder sokken 24/7 in de kleimodder dat ik anders wel een probleem had :o
(en voor de geïnteresseerden, en wordt gewerkt aan oplossing voor de drapzooi hoor, wordt vervolgd!)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:25

kvulden schreef:
Fabster schreef:
Voor mijn paard alleen paddock, inderdaad.

Op zand ook Fabster? Of mag het ook een stukje afgezette wei zijn.

Nee, geen gras.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:29

Caily schreef:
Mok kan ook voedselgerelateerd zijn dus misschien te rijk gras/voer?

Mijne hebben witte benen, denk zonder sokken 24/7 in de kleimodder dat ik anders wel een probleem had :o
(en voor de geïnteresseerden, en wordt gewerkt aan oplossing voor de drapzooi hoor, wordt vervolgd!)

Trekpaard heeft overigens wel behang maar geen sokken (begint net boven de kogel) en als je die benen wast blijken ze echt wit te zijn :')

Mok is vooral bij de twee witte voeten van mijn volbloed. Ik denk zelf irritatie door grove grassen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:31

DubbelDun schreef:
Zolang het paard goed loopt (niet kreupelig, korte passen, gevoelig op steentjes) is er geen reden om er een ijzer onder te slaan.
Mocht een paard teveel afslijten doordat er te veel over het harde wordt gelopen zou ik eerder kiezen voor hoefschoenen dan een ijzer. Voordeel hiervan is dat je ze thuis weer uit doet :D

Heeft een paard een verkeerde hoefstand dan kun je met bekappen ook veel doen en op latere leeftijd zul je niets meer aan de stand kunnen veranderen. Ga je dit 'afdwingen' met een ijzer krijg je alleen op termijn maar meer problemen in het beenwerk.

Brokkels/scheuren is vaak een gevolg van oude nagelgaten, te droge hoeven, te lange hoeven of vit/min-tekort en is dus met onderhoud op te lossen.

Hier ook. Geen ijzers tenzij medisch noodzakelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:33

DubbelDun schreef:
Brokkels/scheuren is vaak een gevolg van oude nagelgaten, te droge hoeven, te lange hoeven of vit/min-tekort en is dus met onderhoud op te lossen.

Als dat het probleem is dat de ijzers er onder uit zijn gegaan en dan is dat scheuren en brokkelen ook voorbij als de hoeven weer zover zijn aangegroeid dat je op een gegeven moment met bekappen weer in de hoef terecht komt waar de gaten weg zijn. Heb ik bij beide paarden gehad, ook van rondom ijzers naar blote voeten, was even de tanden op elkaar maar is helemaal goed gekomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:35

Dat ligt er natuurlijk wel aan. Als de nagelgaten door brokkelen verder naar boven scheuren

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:38

Caily schreef:
Mijn paarden staan best in de modder en ik ben dus onwijs blij met de sokken, op de huid zijn ze droog en allebei geen mok.

[ Afbeelding ]

Afscheren ben ik niet op tegen, maar betwijfel het nut. Die stekeltjes schuren des te meer en als het gaat groeien gaat het pas jeuken en broeien! :(:)

Hij kan er qua lengte niks afhalen maar vijlt ze weer mooi rond. Voor de vorm zou ze op ijzers moeten of moet ik haar laten staan dat er lengte in de hoef komt dat er meer af kan waardoor de hoef weer "in vorm" komt. Maar de stand is goed, kwaliteit is goed en paard loopt goed, dus ik vraag me een beetje (boel) af waarom ik me die kosten en die moeilijkheden op de hals zou halen.

Mijn dierenarts is ook mijn tandarts, dus verdoven is nooit een punt :)

Voor de vorm op ijzers? :n Ik krijg meteen visioenen van die chinese ingezwachtelde voetjes. Ook mooi voor de vorm #) . Ieder paard heeft nou eenmaal zijn eigen vorm. Ieder mens ook. Die kun je beyer niet met geweld in een bepaalde vorm dwingen, lijkt mij. Als hij platvoeten heeft , maar verder geen last ervan? Lekker zo houden. Zelf een beetje bijvijlen, misschien.

Hier ent ik gewoon ieder jaar. Scheelt wel eens een maandje links of rechts, maar zo ongeveer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:38

Doorscheuren is een kwestie van te lange hoefwand. Omdat paarden die van de ijzers komen vaak gevoelig lopen wordt de wand vaak wat langer gelaten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:44

Caily schreef:
Bij mij reserveren? Gewoon in overleg waar we overnachten eerst toch?

Bij Sure_Lee vind ik ook prima, maar ik heb geen eigen vervoer en te paard naar het veld is veel te ver, dus ben dan afhankelijk van of ik met Kyra met een van jullie mee mag liften?

Lijkt mij ook heel maar ben ook afhankelijk van iemand anders qua vervoer hihi..zal wel niks worden dan gok ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:45

Mok hier ook alleen bij KWPN haar witte achtervoeten.

En die loopt nu al 2x zo lang zonder als dat ze met ijzers loopt (8 jaar), maar die hoeven blijven slappe hap. Dus als zij weer heel gevoelig gaat lopen op van alles en niks, gaan er toch voor 1 of 2 x rondom ijzers onder , kan ze er over het algemeen weer een paar jaar zonder tegenaan.

Ik vind het een hoop en kostbaar gedoe , want moet met beweging haar benen rondom inpakken, met die knieaktie bij heet worden, maar werkt voor dit paard.
Denk dus dat het voor ieder paard weer anders is...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:49

Nee, ze heeft voorheen vaak achterstallig onderhoud gehad aan de hoeven waardoor ze te lang waren en plat werden. De hoef is naar onderen toe onnatuurlijk verbreed. De eerste keer bekappen bij mij kon er wel een mooie rand af en had ze gewoon mooie ronde, kleinere hoeven. Maar omdat de boel dus zo verbreed is en er met rijden niks af kan breed de hoef nu weer uit naar standje platvoet zeg maar.

Hier kan je het een beetje zien
Afbeelding

karev, misschien kunnen we samen wat regelen? We komen uit dezelfde hoek, jij hebt een merrie toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:54

Ik heb een pensionhouder gekend die zette alle 'dure' paarden op ijzers puur alleen omdat ze duur waren...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:55

ik heb een emrrie die echt niet zonder kan (voorijzers) anders wordt ze echt kreupel.
straks met bevallen gaan ze er heel even onderuit en als het veulen een paar weken is er weer onder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:55

kvulden schreef:
Ja dat is een goed idee, ik zal eens overleggen met de DA.

Oh ja ik had nog een vraagje. Ik had het al eerder gezien, maar gisteren met wassen van Rosie viel het me weer op. omdat ik ook veel haar weg heb gehaald onder de buik. Ik denk dat het bij de navel is. Daar zit een bult. Hoort dat zo? Ik dacht misschien van de navelstreng nog? Ik kan er gewoon aankomen en op drukken ed. Maar ik vond het nogal groot. Dus vroeg het me toch af of dat inderdaad nog is omdat ze nog zo jong is.

En anders evt navelbreuk heeft de mijne ook

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:56

@caily: als ze geen verbrede witte lijn heeft dan is dat brede gewoon haar ding. Het is een groot/zwaar paard. Het zou onnatuurlijk zijn als die op mini hoefjes stond.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:56

Ik kan t niet zien. Maar heeft ze er last van? 1 van mij heeft ook platvoeten. Nou hou ik m wel goed bij en het lijkt t wat beter te worden, maar elegante voetjes zullen het nooit worden, vrees ik. Maar hij heeft er ook geen last van, dus ik laat het gewoon zo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:58

Meeste navelbreuken kunnen geen kwaad. Mij is gezegd dat zolang de opening onder de 10 cm is. Blijft wel een kwetsbare plek. Operatie is best prijzig.
Dus zolang het niet te groot is en er verder geen last van heeft. Gewoon zo laten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:00

Ik probeer altijd de wintermaanden even de ijzers eraf te laten vd paardjes waar mee gewerkt wordt. Dat vind ik belangrijk.
Nu krijgen Roosje en Bubbles woensdag nieuwe ijzers. Roosje heeft er nog onder en Bubbles niet.