Hoefschoenen vind ik lastig vanwege de sokken en platvoeten, als er wel smid komt, zijn haar hoeven aanzienlijk kleiner. Hier al wel een beetje te zien, hier is ze jaarling:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caily schreef:Hoefschoenen vind ik lastig vanwege de sokken en platvoeten, als er wel smid komt, zijn haar hoeven aanzienlijk kleiner.
Caily schreef:Mok kan ook voedselgerelateerd zijn dus misschien te rijk gras/voer?
Mijne hebben witte benen, denk zonder sokken 24/7 in de kleimodder dat ik anders wel een probleem had
(en voor de geïnteresseerden, en wordt gewerkt aan oplossing voor de drapzooi hoor, wordt vervolgd!)
DubbelDun schreef:Zolang het paard goed loopt (niet kreupelig, korte passen, gevoelig op steentjes) is er geen reden om er een ijzer onder te slaan.
Mocht een paard teveel afslijten doordat er te veel over het harde wordt gelopen zou ik eerder kiezen voor hoefschoenen dan een ijzer. Voordeel hiervan is dat je ze thuis weer uit doet
Heeft een paard een verkeerde hoefstand dan kun je met bekappen ook veel doen en op latere leeftijd zul je niets meer aan de stand kunnen veranderen. Ga je dit 'afdwingen' met een ijzer krijg je alleen op termijn maar meer problemen in het beenwerk.
Brokkels/scheuren is vaak een gevolg van oude nagelgaten, te droge hoeven, te lange hoeven of vit/min-tekort en is dus met onderhoud op te lossen.
DubbelDun schreef:Brokkels/scheuren is vaak een gevolg van oude nagelgaten, te droge hoeven, te lange hoeven of vit/min-tekort en is dus met onderhoud op te lossen.
Caily schreef:Mijn paarden staan best in de modder en ik ben dus onwijs blij met de sokken, op de huid zijn ze droog en allebei geen mok.
[ Afbeelding ]
Afscheren ben ik niet op tegen, maar betwijfel het nut. Die stekeltjes schuren des te meer en als het gaat groeien gaat het pas jeuken en broeien!
Hij kan er qua lengte niks afhalen maar vijlt ze weer mooi rond. Voor de vorm zou ze op ijzers moeten of moet ik haar laten staan dat er lengte in de hoef komt dat er meer af kan waardoor de hoef weer "in vorm" komt. Maar de stand is goed, kwaliteit is goed en paard loopt goed, dus ik vraag me een beetje (boel) af waarom ik me die kosten en die moeilijkheden op de hals zou halen.
Mijn dierenarts is ook mijn tandarts, dus verdoven is nooit een punt
Caily schreef:Bij mij reserveren? Gewoon in overleg waar we overnachten eerst toch?
Bij Sure_Lee vind ik ook prima, maar ik heb geen eigen vervoer en te paard naar het veld is veel te ver, dus ben dan afhankelijk van of ik met Kyra met een van jullie mee mag liften?
kvulden schreef:Ja dat is een goed idee, ik zal eens overleggen met de DA.
Oh ja ik had nog een vraagje. Ik had het al eerder gezien, maar gisteren met wassen van Rosie viel het me weer op. omdat ik ook veel haar weg heb gehaald onder de buik. Ik denk dat het bij de navel is. Daar zit een bult. Hoort dat zo? Ik dacht misschien van de navelstreng nog? Ik kan er gewoon aankomen en op drukken ed. Maar ik vond het nogal groot. Dus vroeg het me toch af of dat inderdaad nog is omdat ze nog zo jong is.