Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:27

Bij mensen is het vaak andersom :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:30

Mooi die oude foto :)

Hier staat alles zonder deken buiten mijn oudje. Hij staat ook 24/7 buiten en wordt niks meer mee gedaan, deken is puur zodat hij geen energie hoeft te verspillen.

Ik heb het geluk dat mijn paard van zichzelf een dunne wintervacht heeft en niet snel zweet.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:33

Hahaha, geen last van gelukkig. Al eeuwen hetzelfde postuur zonder veel gedoe. :+

Vanmorgen een heerlijke chill rit gemaakt met Beer, lekker 1,5 uur hier rondgezworven. Eerste maisvelden worden gehakseld nu! :') En veel kleuren blaadjes in het bos alweer, heerlijk!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:52

Hier ga ik dit jaar voor het eerst dekenloos proberen. Shet is geen probleem, die krijgt een megadikke vacht. Daar moet ik juist weer bij opletten dat die niet gaat verstikken, anders moet ik die alsnog scheren en een dek opgooien. Van de KWPN'er en draver ben ik heel benieuwd hoe ze het gaan doen. Ze staan nu iets te dik, dus ze hebben voldoende reserves in principe.
Heb wel dekens liggen, dus kan ze er indien nodig altijd op gooien.

Heb trouwens vorig jaar de draver in model 11 geschoren, was inderdaad fijn om wat warmte kwijt te kunnen.

@kvulden: Precies, langzaam opbouwen is denk ik het beste, ook hier zo gedaan toen de draver erbij kwam. Volgens de stal waar ik haar kocht zou ze echt niet met andere paarden kunnen, nou daar zie ik niets meer van terug :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:54

Is al heel oude foto :)

Lekker zo'n ritje Kristel...Ik hoop dat de maïs er hier eerdaags ook afgaat,mestbult is hoog zat zo O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:56

Ik had vanochtend ook zo'n ritje, maar dat werd wel iets nat :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:04

Ik heb mijn kwpn'er al ik denk 15 jaar zonder deken staan. Ze krijgt een mooie winter vacht. Toen ik haar kocht stond ze op een stal en daar liepen ze allemaal met deken. Dus ja ik ook. Na de verhuizing heb ik het denk ik nog 1 of 2 jaar gedaan en daarna zonder. En bevalt prima en de merrie ook geloof ik. Ze had nogal een ruzie met de deken haha.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:11

Hier geschoren paarden met dekens. Nu een geschoren en alleen in de nacht een dekentje op omdat het nog zo zacht is en de ander gaat binnenkort ook kaal. Daarna het andere paard voor een tweede keer. Ik kan niks als ik ze niet scheer, ze verwachten pool/horrorwinters vanaf augustus. :') En ik rijd lange afstanden dus wel zo fijn voor de knollies. Als ze niet meer actief worden gereden zou ik ze ook bloot zetten denk ik.. alleen de merrie valt dan heel erg in ondanks onbeperkt eten dus die moet gewoon een handje worden geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:51

Ik ga als het nodig is (in het geval van pool/horrorwinter) model 11 proberen. Natuurlijk eerst even overleggen met "Her royal Badness", maar wie weet, komen we tot een compromis.....

Ze is nog steeds heerlijk hengstig, dus ik laat haar nog maar even staan. Morgen wil ik wel een rondje bos gaan doen. Normaal gesproken merk ik ook niks aan haar als ze hengstig is, maar ik vind het nu wel grappig om te zien.

Lompe Lolly, mocht zelfs haar vitaminebrokjes opeten :oo :oo :oo , terwijl hij normaal niet eens in de buurt durft te komen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:01

Ik heb de afgelopen jaren ook geschoren en deken op. Ik wilde nu nog even wachten, maar ze is afgelopen week van haar donkerbruine zomertenue in haar zwarte wintertenue geschoten, inclusief pluishaar. Kan meteen merken dat ze het warmer heeft met rijden en minder snel opdroogt. Binnenkort dus toch maar scheren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:04

Scheren moet ik bij de mijne niet proberen zonder sedatie vrees ik.
Hij is ooit 10 maanden niet van mij geweest (long story) en die mensen hebben hem wel kunnen scheren zonder verdoving blijkbaar. Hij zag geschoren echt niet uit :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:10

Wendy, Beer heeft ook binnen 2 weken ontplof-haar gekregen! Hij is ook wat sloom nu met rijden omdat ie het zo warm heeft.. kan ie mooi afvallen. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:12

Ik heb in nl een tijdje paarden geschoren voor mensen die er zelf niet aan wilden of durfden te beginnen.
Maar er zitten grote verschillen tussen het ene paard en het andere (gelukkig maar).

Er is er 1 die mij wel ff bij zal blijven nog, die heb ik puur afgeschoren omdat ik vond dat het ook bij dat paard zou lukken.. Heb er alleen een week over gedaan :D
Die ging liggen, kwam omhoog en sloeg zo hard dat de gaten in de staldeur stonden, ook na sedatie.. Maar hij moest en zou af ;) en dat is uiteindelijk ook gelukt.

Onze paarden scheer ik voorlopig niet want die doen niet zo veel en hebben buiten hun vacht wel nodig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:39

Mijn paard op de oude foto hierboven schoor ik alleen.Stond braaf aan een touwtje te kijken wat ik aan het prutsen was :D Alleen voor het scheren van zijn oksels had ik iemand nodig die zijn benen even omhoog hield zodat de huid mooi strak stond.

Fax in het begin ook geschoren...hij had een vacht om bij -40gC nog behaagelijk buiten te kunnen staan,die had hij meegekregen van zijn vorige baas.Was plotseling flink gaan vriezen :+ Op stal was dat niet practisch,arme beest zweette peentjes :(:)

Hij was niets gewend dus met 2 man...helaas waren de messen niet berekend op zijn ondervacht maar gelukkig had mijn stalhouder ook schapenmessen.Die gingen er met moeite doorheen maar uiteindelijk wel gelukt :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:43

Ik scheer een paar strepen op de hals en de oksels kaal. Missy scheer ik al jaren, want die komt niet meer zonder hulp van het haar af. Maar dat is meestal maart/april als we van die idioot warme dagen krijgen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:46

Mijn ruin bereid zich ook ieder jaar vanaf juli voor op de ijstijd. Warmbloed van 1,70 m met een Shetlander vacht. Scheren begin ik niet aan, hij staat 24/7 buiten met dekens want anders heeft meneer het koud. Serieus, vanaf 15 graden begint hij te bibberen en zet hij zijn rug vast die vervolgens door de da of fysio los gemaakt moet worden. Stapel dekens is goedkoper.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:46

Mijn shetlander verandert in een ninja van zodra ik met een scheermachine in de buurt kom :Y)

Heeft me in mei nog een gekneusde pols bezorgd door dat hij steigerde, uithaalde en gewoon de scheermachine uit mijn handen trapte. Tjah, dat was toch wel heel snel 1-1 en heb ik hem zo kort gebonden dat hij niet eens meer zijn hoofd kon bewegen. Het geintje was snel over. Was echt aanstelleritis bij hem.

Hij is uiteindelijk niet meer geschoren geweest want ik vertrok de week erna op reis en plots liet hij al zijn haar los. Hij loopt wel echt maar 2 maanden per jaar in zomervacht en voor de rest is hij ontploft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:17

Oh ik kan merrie ook prima in mijn up scheren hoor. Geen sedatie nodig. Ik doelde eigenlijk meer overleggen over het model.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:20

Ik kan beide gewoon losstaand scheren, alleen het hoofd/oren vinden ze een beetje eng.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:21

Mijn shetlander krijgt een vacht waar menig schaap jalours op is. Mijn paard daarentegen staat al ruim een maand met een 100gr. deken op. Ivm een blessure staat ze nu een poosje stil. Zodra ik weer mag rijden en ze echt gaat zweten scheer ik haar. Ik merk dat zij anders haar warmte niet goed kwijt kan. Met scheren zet ik een kruiwagen met hooi voor haar neus en je hebt er geen kind meer aan ;)

Ahh het komt vast goed met Rosie! Het heeft tijd nodig, maar klinkt wel positief dat je merrie al iets beter reageert op haar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:09

Paar watten in de oren en paard blijft braaf staan :+ Al vanaf de eerste keer, terwijl ze voorheen nooit geschoren is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:48

Andor vindt een spuitbus op zijn lijf al verschrikkelijk. Manen en staart geen probleem maar spuit je elders is ie wieberen. Gewoon een waterstraal/wassen is dan weer geen enkel probleem.
Paarden zijn soms rare wezens :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:07

Vandaag een paar rustige paarden gehad. Mijn man zei dat toen ik weg ging ze wel even heen en weer gingen langs het draad. Misschien morgen 1 draad een meter dichterbij zetten.

Ik heb mijn shet en merrie 1x geschoren. Het was al zo warm en ze lieten de haren maar niet los. Heb dat daar na niet weer hoeven doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:20

Blue laat zich gelukkig heel makkelijk scheren, wordt een ijsbeer en dekens maakt daarbij niks uit.
Vorig jaar al in augustus een deken opgelegd maar hij werd toch een teddybeer dus nu wacht ik tot ik weer fatsoenlijk kan rijden en dan kan ik nog scheren en hem een deken op leggen.
De rest staat sowieso dekenloos.

Vandaag naar Aken geweest, grote Quarter show , goed voor de motivatie.
Zoveel mooie dingen gezien in de trail en inhandtrail :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:38

Ik denk dat Rosie vandaag buiten blijft. Ik heb het zo gelaten als overdag.4 meter tussen de scheiding. Heb ze net gevoerd en hooi gegeven voor de nacht. Hoop niet dat ze zich in de de nacht anders gaan gedragen. Heb wel een beetje een knoop in mijn maag.