Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:19

Ik heb een grote 2 wielige, die is handig als je niet zo stabiele dingen vervoert. Een grote met 1 wiel, is niet mijn favorie.

En sinds kort een elektrische kruiwagen :D voor zwaardere dingen is die echt heel erg fijn. Ik heb er 1 met ook kleine wieltjes onder de poten, als je niet al te groot bent dan kun je hem ook zo laten rijden als het redelijk effen grond is. Hier ga ik wel veel plezier van hebben.

https://www.nize-products.nl/nl/zi-ewb5 ... wagen.html

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:22

DubbelFun schreef:
Mijn ervaring met héél strak gebaald hooi is dat er sneller schimmelsporen in zitten als in hooi wat losser is gebaald omdat daar meer lucht bij kan komen en het vocht er dus beter uit kan trekken.

Mijn ervaring met minder strak geperst is tot dusver juist een stuk minder.

Maar daarbij is natuurlijk de kwaliteit van het hooi, moment van persen, hoe wordt het bewaard etc. ook allemaal erg van belang natuurlijk. Bij Venhorst is het ook extra ontstoft (bij de kleine baaltjes dan, de grote balen niet).

Akshay schreef:
Plofbalen :')
Hier ook, het weidehooi is ook gebundeld, en inderdaad die baal wordt 15cm langer als de touwtjes los gaan en die plakken moet je echt los maken.

Benieuwd naar de sporen dubbelfun!

Hahah ja precies dat :')

Prairy schreef:
Ik heb een grote 2 wielige, die is handig als je niet zo stabiele dingen vervoert. Een grote met 1 wiel, is niet mijn favorie.

En sinds kort een elektrische kruiwagen :D voor zwaardere dingen is die echt heel erg fijn. Ik heb er 1 met ook kleine wieltjes onder de poten, als je niet al te groot bent dan kun je hem ook zo laten rijden als het redelijk effen grond is. Hier ga ik wel veel plezier van hebben.

https://www.nize-products.nl/nl/zi-ewb5 ... wagen.html

Bevalt nog steeds goed dus? Ook al kunnen testen door wat meer blubberige ondergond? Blijft wel een interessante prijs ook in verhouding tot de bekendere merken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:23

Zo'n bekend verhaal Marlies met dat verwrongen frame _O-
Of wielen er af of lagers er uit :+

Iets met lomp.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:28

Ik heb ook al kruiwagens met tiewraps, deuken en al veel nieuwe lagers... Iets met een lompe vent ^)

Ik heb hem nog niet in de modder getest, sowieso heb ik nu nog geen reden om dan naar buiten te gaan :') en ik heb hier domweg nog niet echt modder, water trekt hier snel weg en ik heb natuurlijk nog geen paarden staan die er een bende van maken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:29

De beginkwaliteit voor het balen is idd heel belangrijk, maar ook de structuur (heel grof of juist heel fijn hooi). Grover hooi zal ondanks dat het stevig gebaald is toch altijd meer lucht bevatten dan fijn hooi (wat ik liever heb).

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:31

In de modder is het sowieso zwaar, of je nou een 1 wieler of 2 wieler hebt. Trekken vind ik alleen minder zwaar dan duwen en dan is een 2 wieler echt beter.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:49

Dais_ schreef:
[ [url=m/xNp9EO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn hooi ligt buiten onafgedekt onder de hangar. De opening is op het noorden. Tot nu toe nog nooit natgeregend. Ik heb wel te weinig blijkt nu (ik voer meer dan verwacht omdat ik geen weidegang meer kan bieden sinds september), maar de boer heeft nog voorraad zei hij gisteren dus ik kan weer gerust slapen :D.

Mooie omheining met dat lint. Dat leek mij ook heel fijn, maar het werd me sterk afgeraden. Ik zit hier met 3 kanten rondom zee. Veel wind en zout. Ze konden geen lange levensduur garanderen. Het werd dus hout. Wat een rib uit mijn lijf was dat.

Ik zat net zeer verbaasd naar jouw foto te kijken.
Leek namelijk precies mijn schuur :')

Afbeelding

Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:55

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:03

Wij hebben een kleine kruiwagen met 1 wiel voor het uitmesten en een grote met 2 wielen voor het hooi. Expres een kleine kruiwagen voor de mest, dan kan je ‘m niet té vol gooien. Dat vind mijn rug niet leuk, dus het is een vorm van zelfbescherming. Beide kruiwagens komen van Van Cranenbroek. De kleine is nu de 2e in 6 jaar, het verbindingspunt van ‘arm’ naar de rest van het frame was doorgeroest. De grote kruiwagen is nu 6 jaar oud. Hij staat wat scheef op z’n wielen, maar hij doet het nog steeds.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:04

Hier ligt het hooi en stro in het schuurtje achter de stallen, schuurtje loopt in een punt en zal als hij helemaal vol ligt zo’n 75-100 balen in kunnen schat ik zo (ben niet zo goed in schatten :') )
Afbeelding

Daarnaast hebben wij nog een zeecontainer waar hooi en stro in ligt. Die moet alleen nog naar de wei komen, maar daarvoor moet eerst de mest weg dus dat duurt vast nog wel even :+

M’n vriend maakt en perst het hooi zelf dus prima kwaliteit. Stro perst hij ook zelf maar kopen we via vrienden.

Ik heb een kleine ijzeren 1 wielige kruiwagen, heb daar verder weinig inbreng in gehad _O- maar Marlies, zo’n kieper lijkt mij met m’n bekkeninstabiliteit wel echt hemels! Nu vul ik de kruiwagen gewoon niet zo enorm en valt het eigenlijk ook wel mee (mesthoop ligt gelukkig lekker dichtbij :D )

Edit: hier werd ik minder vrolijk van %)

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:10

Daar is duidelijk een rat aan het werk geweest ;(

Ik heb foto's geprobeerd te maken, dus ik hoop dat ze wat duidelijk zijn;

Hier lijkt het net of er iets aan het eten geweest is, de mest is soort van uitgehold.

Afbeelding

En hier nog een redelijk duidelijke. Het lijken indrukken van een groot paard (groter dan die van mij), maar dan zouden de afdrukken viel dieper zijn in die zachte mest en met scherpere randen.

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:18

DF, ja, maar nu ben ik bezig geweest, er liggen nu smakelijke korrels voor hun hol ~~}>

Wat een gekke afdrukken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:28

Geen andere beestjes in de buurt die dat ook lusten ??
Hier strooien we nooit gif omdat er ook uilen e.d. jagen.

De afdrukken heb ik nu plat getrapt zodat ik kan zien of er evt verse bijkomen.
En mijn laars is ook kleiner als de afdrukken met een ribbelpatroon, dus ik was het zeker niet zelf :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:33

Nee, ze hebben gegraven bij de deur in het schuurtje dus als de deur dicht is kan er verder niks in (in ieder geval geen dieren die niet vergiftigd mogen worden := ) dus dat is wel fijn!

Whahaha toch fijn om te weten dat je het niet zelf was _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:52

Wij halen elke zaterdag 1 grote baal op de aanhanger :P Die voeren we dan vanaf de aanhanger (vullen netten) en tegen de tijd dat de aanhanger leeg is, is 't weer zaterdag en gaan we weer nieuw halen :P Niet ideaal.. maar voor nu even de manier... moeten eerst van alles op orde hebben, en dan kunnen we hopelijk wel meer opslaan :D Overigens nu wel een stuk of 60 kleine baaltjes van eigen land ook in de schuur liggen.. maar die liggen te rijpen :')

Wat een gekke 'afdrukken' DF!

Oh en wij hebben ook 2 kruiwagens met 2 wielen.. vind ik toch wel ideaal.. kun je gewoon rijden én op je telefoon, want ze zijn met 1 hand te bedienen :') Eentje voor de mest en eentje voor het hooi. De mest-kruiwagen heeft toch duidelijk wel zwaarder te leiden := Daarvan vliegen de lagers nu ook in 't rond :') Al moet ik ook eerlijk bekennen dat daar ook alles behalve rustig mee omgegaan wordt :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:37

Ik hielp mijn instructrice eens op stal en ik voelde me half dronken, half invalide toen ik voor het eerst met die tweewielige kruiwagen liep. Ik kwam echt de bocht niet om. :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:40

Hahaha :') Kan ik me wel voorstellen.. tis ff een handigheidje wat je moet aanwennen :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:55

_Lorette_ schreef:
Ik hielp mijn instructrice eens op stal en ik voelde me half dronken, half invalide toen ik voor het eerst met die tweewielige kruiwagen liep. Ik kwam echt de bocht niet om. :')

Andersom is nog erger.
Als ik met één hand een "gewone kruiwagen met houtsnippers probeer te verplaatsen en vervolgens kan scheppen en vegen.
En uitgelachen worden }:0

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:00

Wat een rare afdrukken DubbelFun! Ben ook benieuwd waar ze vandaan komen.

_Lorette_ schreef:

:')

Nou ik heb ook talent :o :') Ik loop al de halve week met een ei op m'n voorhoofd rond, stapte op de tandjes van een hark.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:22

@laurie: aiiii.... :(:) niemand per ongeluk daar een filmpje van gemaakt ;)

Ik heb net één van de hooibakken verplaatst naar de schuiltent. hij staat nu vast in een hoek, dus ik hoop niet op een herhaling van Missy, maar het is nu zo vaak nat buiten dat het mij prettiger leek als ze ook even 'droog' konden eten.
Peppy moest even de kat uit de boom kijken, maar de honger won het toch :)

Ik vind die grote kruiwagens met 2 wielen niks. Ik ken mezelf en dan gaat er veel meer in dan ik kan 'mannen'.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:36

Robijntjah, hahaha mooi dat ik niet de enige lomperd ben. Ik duw kruiwagens overigens ook echt maar zeer zelden. Ik trek ze ook veel liever achter me aan, stuk lichter!

Prairy, haha voordeel van nog even geen paarden hehehe. Hier kwam de modder ook pas toen de paarden er al wat langer waren en de boel lekker hebben aangestampt en ingeklonken haha.

biancaaaa, die lijkt op de gene die ik hier heel snel om zeep heb geholpen haha!

Hilary, lees wel vaak positieve dingen over de spullen van Cranenbroek. Zo stom dat we dat hier in Drenthe niet hebben

_Tarzan, ik ben er met mijn bekkeninstabiliteit dus ook echt heel blij mee! Mooi stabiel en zwaartepunt ligt echt heel gunstig. Vond het wel echt veel geld om aan een kruiwagen uit te geven, maar ben er echt heel blij mee!

Ratten is dan weer minder grappig! Gif ben ik echt geen fan van (zowel voor de omgeving, andere dieren als de manier waarop ze dood gaan), maar snap het wel dat mensen het gebruiken.

_Lorette_, hahaha wel herkenbaar. Ik moest er in het begin ook echt even aan wennen. De eerste paar dagen heb ik me echt afgevraagd of ik geen miskoop had begaan. Maar eenmaal gewend zou ik nu echt niks anders meer willen!

Akshay, hahah ook herkenbaar. Ook meer dan eens op die manier kruiwagens om laten kiepen die dan wel 1 wiel hadden.

Laurie, aauwwww, dat zijn geen leuke grapjes!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:37

Ik heb 300 kleine pakjes in de schuur liggen. Dat zou genoeg moeten zijn om de winter door te komen... Ik vind het zo prettig om echt véél hooi te hebben liggen, dat zorgt echt voor zielenrust ipv het om de zoveel tijd te moeten gaan halen. Ik heb niet zo'n goede ervaringen met hooi reserveren en het nakomen van afspraken daarin.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:55

Ik heb ze pas sinds oktober thuis staan en ben zoekende qua hooi. De man die hier bezorgde is er doorheen. De weg en oprit zijn beperkt dus ik hoop dat Venhorst hier kan komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:58

Wij bestellen elk jaar 25 grote pakken voordroog (400 kg) bij onze boer, hij stockeert ze voor ons en komt er elke drie weken drie brengen, meer plek voor opslag hebben we helaas niet. Hij is wel heel betrouwbaar, één smsje en binnen de paar dagen liggen ze netjes afgeleverd bij ons thuis.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:15

Een betrouwbare hooiboer is heel fijn .
Die van mij hield zelf bij hoeveel hooi ik verbruikte.
Dus ik heb het eerste jaar zelf een voorraad besteld (en wat extra moeten bestellen)
Het jaar erop appte hij zelf: wij gaan volgende week maaien, vorige jaar heb je xx aantal balen afgenomen, wil je die hoeveelheid dit jaar weer?
Dan bracht hij die week er na meestal 150-200 balen en de rest lag gereserveerd bij hem thuis.
Hele fijne man.