Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:11

Laten we maar weer beginnen met een goede gewoonte:

Afbeelding

Gisteren hooi gehaald, vandaag lossen. Hopelijk nog wat met mijn paardjes doen (aan de hand, langs de weg).

Wat een gedoe met je arm, [***]. Ik weet niet wat dat betekent, wat je hebt. Dat moet ik opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:19

Mooie foto weer!

Tja, wat heb ik aan mijn schouder....
Er zat een pees ingeklemd(arm is een keer uit de kom geschoten door een ruk van een paard), pees was ontstoken, schouder is een vrij klein, krap gewricht met ontzettend veel beweging, door de dikte van pees kon hij niet meer onder het schouderdak doorbewegen.

Toen ben ik geopereerd (2014, een open decompressie) waarbij ze een deel van het schouderdak hebben verwijderd, de slijmbeurs en een bandje hebben weggehaald, zodat er weer ruimte genoeg zou zijn voor de pees.
Echter doet mijn lichaam aan extreme littekenvorming en daardoor ontstonden er aan de binnenkant van mijn schouder verklevingen. Deze hebben ze intussen 2x onder narcose losgetrokken en nu blijkt er kalk in mijn pees te zitten(waarschijnlijk een gevolg van de langdurige ontsteking).

Dit kunnen ze op lossen door te "barboteren" hierbij gaan ze de kalkplekken onder verdoving aanprikken en spuiten er een zoutoplossing in, daarbij gaan ze de pees op een aantal plaatsen aanprikken en hopen dat de pees zo aan het werk gaat om de kalk af te voeren.
Gister bleek echter op de echo dat mijn pees zo dik was, dat de kalk aanprikken niet mogelijk was. Dus nu eerst proberen de pees weer iets dunner te krijgen dmv cortico's en pijn stilling en dan kijken of ze de kalk kunnen aanprikken.
Daarbij zit er aan de buitenkant ook een stom litteken (ernstige littekenvorming) en dat willen ze met acupunctuur gaan aanpakken.

Vervelend, doet pijn en het beperkt me behoorlijk in mijn beweging. Alles waarbij mijn elleboog van mijn lijf moet en mijn schouder hoger komt dan schouderniveau doet zeer. Stom voorbeeld: een lichtknopje aandoen doet onwijs veel pijn, maar een baal hooi kan ik rustig voor mij uitsjouwen..... Een parkeerkaartje uit de automaat halen terwijl ik in de auto zit gaat niet :') :') , moet ik uitstappen.

Paardrijden geen probleem, een hoofdstel indoen, opstappen, opzadelen enz geven wel problemen.

En wij paardenmeisjes en jongens weten allemaal hoe lastig peesblessures zijn. Slecht doorbloed weefsel, genezing duurt lang -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:29

Klinkt niet fijn ab, hopen dat het vrij vlot weer opknapt.

Hier 2 weken geleden ook vervelend ongelukje, riem van de hond knapte toen die van een trappertje af sprong, daardoor werd de bel die om de riem zat gelanceerd en vloog keihard tegen m'n oogkas. Is nu net niet blauw meer maar zit nog wel een raar bultje onder m'n huid dus misschien is er toch een stukje afgebroken.. Maar zolang ik het niet vast probeer te pakken heb ik er geen last van, dus maar gewoon vanaf blijven }:0

Hier is het juist de oudste die ons banketstaaf de weg wijst (jagen wil ik het niet noemen want alles gaat in stap :+ ) maar die vind het allemaal prima en ze hebben ruimte genoeg dus maak me er niet zo druk om.

Mooie foto weer fab, ik ben meer van de ochtend foto's *-:)
Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:42

Gaaaaaaf paard pb!!

En ook een prachtige foto trouwens.

Hier is het nu grauw en grijs, beetje waterkoud, maar het heeft niet gevroren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:58

Oef, [***]. Dat klinkt niet best!

Palousa Boy: dat was een ochtendfoto :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:06

Op de voorgrond is onze jongste, bijna grootste maar zeker breedste, en op de achtergrond onze oudste die het nog erg goed doet.

Onze "kleine meid" is inmiddels rond de 165 als ik d'r vergelijk met de rest. Dan moeten de spieren nog komen :D

^) denk das een foto van gister avond O:)
Maar in dat geval een extra mooie foto :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:10

[***], Oh bah wat naar! :(

Mooi plaatje PB :D

Farbster, Mooie roze lucht was er vanmorgen he? :D Ik was niet op tijd met de camera.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:41

Aangezien ik Leo niet meer ga rijden, heb ik dus zijn zadel over. Het is een Wintec dressuurzadel met cair. Ik dacht die mss te proberen op Sjaak. Eens kijken of hij dit zadel wel kan hebben. Er zit nu een rode boom in, maar die is veel te wijd. Dus daar moet een andere in. Ik zal zaterdag in de les nog eens vragen om hem nog eens op te meyen. Volgens mij had hij 29-30. Dus zou ik een groene boom moeten. Maar werkt dat nou echt? Weet iemand dat?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:48

Fabster schreef:
Aangezien ik Leo niet meer ga rijden, heb ik dus zijn zadel over. Het is een Wintec dressuurzadel met cair. Ik dacht die mss te proberen op Sjaak. Eens kijken of hij dit zadel wel kan hebben. Er zit nu een rode boom in, maar die is veel te wijd. Dus daar moet een andere in. Ik zal zaterdag in de les nog eens vragen om hem nog eens op te meyen. Volgens mij had hij 29-30. Dus zou ik een groene boom moeten. Maar werkt dat nou echt? Weet iemand dat?

Wintec past ook niet op alle paarden, heb 2x gehad dat het op het eerste oog leek te passen maar dat de zadelpasser toch probleempunten vond.

Kopijzer wisselen is eigenlijk zo gedaan, dat viel me wel reuze mee maar de vorm van de rest van de boom was gewoon niet goed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:52

Ja, ik heb er ook wel eens een zadelpasser bij gehad. Die vond m wel goed zitten. Maar ik weet t ook niet zo goed. Als t niks is, gaat hij alsnog in de verkoop, maar zonde om het niet te proberen, denk ik dan. Hij ligt er nu toch en een nieuwe boom is niet al te duur.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:54

Fabster schreef:
Ja, ik heb er ook wel eens een zadelpasser bij gehad. Die vond m wel goed zitten. Maar ik weet t ook niet zo goed. Als t niks is, gaat hij alsnog in de verkoop, maar zonde om het niet te proberen, denk ik dan. Hij ligt er nu toch en een nieuwe boom is niet al te duur.

In dat geval zou ik het zeker wel proberen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:43

Ohh AB dat klinkt echt niet fijn. Balen dat je al zo lang er mee zit. Hopelijk slaat dit aan en kun wat pijnvrije door het leven.

Mooie ochtend foto's!!

Zadels vind ik altijd moeilijk. Heb zelf altijd een zadelmaker erbij. Heb mijn zadel al wel
10 jaar en wordt elk jaar na gekeken en eventueel goed geklopt of bij gevuld.

Palousa_boy dat klinkt ook niet fijn #)

Ik net bij onze zomerstal geweest en mijn speeltje weer opgehaald.
Hier doe ik zomers de wei mee slepen en in de winter thuis de paddock

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:49

[***], bij Den Hoek hebben ze scar cream (om littekens weg te smeren, denk bij paarden aan een castratielitteken) en Hyaloco (voor pezen). De laatste gebruik ik momenteel voor m'n enkel. Die heb ik in september verzwikt en had ik in november nog steeds last van, dus nu maar aan de smeer. Lijkt voorlopig wel te werken.

Onder grondwerk versta ik dingen die ik aan een touwhalster en leadrope doe (volgens het systeem van Voest) incl. algemene gehoorzaamheid (vaststaan, fatsoenlijk meelopen van en naar de wei etc). Oefeningen zijn bijvoorbeeld leiden, volgen, halthouden, achterwaarts, hoofd laag, stelling, op de cirkel zetten (en er weer vanaf), cirkels verplaatsen, follow the lead.
Onder handwerk versta ik oefeningen aan de hand zoals bijv. Bent Branderup / Marijke de Jong dat doen.
"kunstjes" zoals steigeren en spaanse pas schaar ik onder vrijheidsdressuur.
En dan nog lange lijnen (met longeersingel en twee losse lijnen), dubbele longe (met longeersingel en een gesloten longeerlijn) en lange teugelen (zonder longeersingel, met een gesloten lange teugel). Ach ja, what's in a name :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:25

Hilary, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kom een aardig eind in de richting met mijn gedachten.

Ik heb voor 15 dec een afspraak staan bij de acupuncturist (voor mij een hele stap aangezien ik niet veel fiducie heb in alternatieve geneeswijzen).

Heb wel verschillende smeersels geprobeerd voor het litteken, maar niets heeft tot nu toe geholpen. Hyaloco heb ik al eens eerder in het topic voorbij zien komen. Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat een zalf zo diep door mijn huid dringt dat het in mijn pees terecht komt en mijn pees laat slinken :o , maar goed, zo langzamerhand ben ik overal toe bereid, als ik mijn schouder maar weer normaal kan gebruiken.....

Hoofd laag hebben we het ook al even over gehad, tijdens mijn trailerlaadperikelen. Na mijn grondwerkles lukt het "hoofd laag" vragen goed! Ik ben er erg blij mee, want als mijn Diva flipt, krijg ik het redelijk snel voor elkaar om haar te kalmeren, door haar koppie laag te vragen. Erg leuk om te doen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:29

Volgens mij ligt jouw pees ook wat dieper dan mijn enkelbandje :+
Hoofd laag werkt fijn :j ik gebruik 'm vaak als beest iets een beetje spannend vindt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:56

Die hyaloco heb ik ook. Ik wist niet dat t voor pezen was. Kreeg het voor voor de knie vd Belg, dus dacht ook voor artrosepijn enzo. Mijn vader heeft een versleten enkel, dus hem dat ook gegeven. Deed bij hem niks. Maar als het voor pezen is, dan snap ik nu hoe dat komt. :D

Ik heb wel ook Traumeel gel. Laatst zelf eens geprobeerd, omdat ik mijn knie had gestoten (behoorlijk hard) en daar had ik aardig last van. Ik dacht; laat ik t eens proberen. Verwachtte er niet veel van, maar ja hoor! Werkte echt goed!

En ik ben weer even in mijn doordraaf-modus. Caj is 10. Wordt in mei 11. Als ik tot haar 25ste op haar kan rijden, heb ik nog (een kleine) 15 jaar met haar. Dan ben ik 60. Dat vind ik wel vroeg om te stoppen met paardrijden. Dus zo af en toe kijk ik naar doodbrave, oudere paarden/ponies waar ik dan nog een aantal jaar plezier van kan hebben. Ik merk aan mijn ouders, dat ze met 70 echt wel oud worden. Dus max 10 jaar moet ik dan nog met zo n paard kunnen doen. Mss dat ik dan toch meer het mennen oppak.

Op MP kom ik toch regelmatig geschikte dieren tegen. Daar wordt ik blij van. Kan ik met mijn pensioen toch nog van de paarden blijven genieten.... :o

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:23

Traumeel zalf is echt enorm goed. Gebruiken wij voor van alles en nog wat van kneuzingen.

Vandaag toch maar de stal in twee gesplitst want werd het gekibbel bij het eten geven beu. Dus nu heeft ieders een eigen plaatsje. En,ieders heeft zijn eigen slowfeeder. Tweede stuk is hij na de foto opgehangen.

De kleine duiveltjes staan,geparkeerd!
[/[img]
Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:09

Keloid? Daar kun je niets aan doen. Er is via de huisarts wel zalf wat je ervoor kunt krijgen maar ik merkte dat ik er meer last (pijnsteken/jeuk) van kreeg als ik er een keer niets op smeerde. Daar dus mee gestopt. Ik heb ook een tijdje bio-oil gesmeerd, dat verzacht ook. Maar als het echt keloid is zal er weinig tot niets aan kunnen worden gedaan. Wegsnijden en bestralen om de woekering tegen te gaan. Het is lastig. Heel blijven is het toverwoord..

Hier verdrietig nieuws. Het paard van mijn buurmeisje is vandaag ingeslapen. Zo triest :'( hopelijk heeft hij een mooie plek in de hemel

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:15

Met naalden in de litteken doet onwijs veel pijn en levert niets op is de ervaring :(

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 07:27

Sterkte voor jou en je buurmeisje Pauline :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:05

PaulineH schreef:
Keloid? Daar kun je niets aan doen. Er is via de huisarts wel zalf wat je ervoor kunt krijgen maar ik merkte dat ik er meer last (pijnsteken/jeuk) van kreeg als ik er een keer niets op smeerde. Daar dus mee gestopt. Ik heb ook een tijdje bio-oil gesmeerd, dat verzacht ook. Maar als het echt keloid is zal er weinig tot niets aan kunnen worden gedaan. Wegsnijden en bestralen om de woekering tegen te gaan. Het is lastig. Heel blijven is het toverwoord..

Hier verdrietig nieuws. Het paard van mijn buurmeisje is vandaag ingeslapen. Zo triest :'( hopelijk heeft hij een mooie plek in de hemel

Keloïd, ja daar lijkt het op.

Wegsnijden is geen optie omdat het hoogstwaarschijnlijk weer nieuwe littekens geeft. Laseren is wel een goed idee!

Sterkte voor je buurmeisje :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:33

Sterkte voor het buurmeisje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:10

PaulineH schreef:
Met naalden in de litteken doet onwijs veel pijn en levert niets op is de ervaring :(

Oh dus er staat me nog wat te wachten? Ik dacht dat je van acupunctuur niet veel voelde. Nou ja, ik ga het een keer proberen, kijken wat het oplevert.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:21

Normaal voel je ook niet veel van accupuntuur, hoor. Ik weet alleen niet hoe dat gaat in een litteken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:33

Hier is ie weer: foto van de ochtend:Afbeelding