Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:26

Vakantie of werk? Spanje klinkt goed, ik wil wel mee in je koffer! Even aan het lawaai hier ontsnappen!

Ik heb de paarden altijd het hele jaar door buiten lopen. Nu voor het eerst hebben ze het gras er pas af gelopen op 1 van de 2 weilanden. Die moeten we binnenkort dus weer inzaaien, maar goed, ze hebben plezier gehad :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:26

Voor mijn paard alleen paddock, inderdaad.

Monmaster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:39

Mighty Mike ... Ik had dat vorige jaar ook.... Ik heb de mannen vriendelijk toch wel dringend verzocht ergens anders te parkeren.... Ze er nog even op attent gemaakt dat het privé terrein is en geen openbare parkeerplek..... Maw oprotte!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:39

Hoe gaan jullie om met enten? Ik heb mijn shetlander al niet geënt vanaf dat ik haar heb. De DA van de hengstenhouderij van hiernaast (toen gingen we er nog wel mee om) zei toen dat het bij shetlanders overbodig was. DE Kwpn-er werd door hun mee geënt. Maar dat hield naar een paar keer ook op en ik ben er toen eigenlijk ook niet mee verder gegaan. Misschien niet helemaal goed, maar ze kwam nooit in aanraking toen met andere paarden en het was hier een roerige tijd en het kwam er gewoon niet meer van. Maar nu met Rosie er ook nog bij........ Wat denken jullie. Ik wil met Marinka toch ook wat meer weg.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:40

Fabster schreef:
Voor mijn paard alleen paddock, inderdaad.

Op zand ook Fabster? Of mag het ook een stukje afgezette wei zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:41

kvulden schreef:
Hoe gaan jullie om met enten? Ik heb mijn shetlander al niet geënt vanaf dat ik haar heb. De DA van de hengstenhouderij van hiernaast (toen gingen we er nog wel mee om) zei toen dat het bij shetlanders overbodig was. DE Kwpn-er werd door hun mee geënt. Maar dat hield naar een paar keer ook op en ik ben er toen eigenlijk ook niet mee verder gegaan. Misschien niet helemaal goed, maar ze kwam nooit in aanraking toen met andere paarden en het was hier een roerige tijd en het kwam er gewoon niet meer van. Maar nu met Rosie er ook nog bij........ Wat denken jullie. Ik wil met Marinka toch ook wat meer weg.

Jaarlijks enten vind ik eigenlijk gewoon onzin, maar hoe ik het wel zou moeten doen weet ik dan ook weer niet. Die van mij zijn dit jaar geloof ik niet geent.

Op stap met de paarden gaat mij ook niet lukken, maar wel een leuk idee :j

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:41

Als we met zijn allen in 1 accomodaties willen, is het wel handig om te weten hoeveel ermee willen en met hoeveel paarden.... Ahv dat gegeven kunnen we zoeken....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:45

Wij enten wel elk jaar, ondanks dat onze paarden eigenlijk bijna niet van het erf komen.
Het probleem ligt dan meer bij de paarden van de buren die regelmatig op wedstrijd gaan, maar ook regelmatig los over straat lopen, en er dan nog weleens gesnuffeld moet worden.

Weekend klinkt gezellig, maar zit er voor hier niet in }:0

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:51

En wat geef je dan? En als ik met de merrie toch meer in contact kom met andere paarden zal ik het dan toch weer op starten?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:04

Als je te lang niet ent, dan moet je toch weer 2 keer kort na elkaar enten? Als je terug wil opstarten.. zo had ik het toch in men hoofd.
Hier jaarlijks basisentingen en halfjaarlijks Rhino. Maar mijn paarden komen wel regelmatig van het erf..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:05

Hier krijgen ze vanaf 1 jaar de basisenting en dan jaarlijks geënt.
Ook shetlanders. Pony/paard maakt geen verschil.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:06

Wij enten ook gewoon ieder jaar. Wanneer je niet elk jaar inent, moet je idd 2 entingen na elkaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:07

Enten is hier wettelijk niet verplicht, maar als je op wedstrijd gaat mag je niet starten als je geen (halfjaarlijkse) geldige enting hebt.
Ik ent niet jaarlijks, maar om het jaar. Maar elke omstandigheid is anders, dus mijn manier is niet voor iedereen handig.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:14

Misschien handig om een neiuw topic temaken voor het weekendje. Caily, jij wilde dit doen tocht? Dan kunnen we daar even goed inventariseren.

Enten doe ik jaarlijks. Allen de afgelopen 2 keer is mijn shet er heel ziek van geworden. Dus ik ga aankomdn jaar om een andere stof vragen voor haar. Als ze dan weer ziek wordt dan stop ik met het enten van haar. Mocht ik dan ooit een menwedstrijd mee willen doen... pech voor mij. Gezondheid van pownielief gaat voor!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:15

De paarden die ik vaker mee wol nemen op dagjes uit of wedstrijd ent ik jaarlijks omdat dat vaak verplicht is..
Onze shet gaat niet mee op uitjes.. komt wel van t erf af met buitenritten.. die ent ik om t jaar.. met name voor tetanus vind ik belangrijk..

Weekendje weg is heel leuk! Maar financieel niet haalbaar aangezien ik al vaker met andere weekendjes weg ga ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:17

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:18

Ik ga er zeker niet mee op wedstrijd. Maar gewoon lekker eens een ritje met anderen. En dat komt met mijn drukke schema niet zo heel veel voor. Maar de kinderen worden groter en Marinka gaat nu op de trailer dus misschien daardoor wel steeds makkelijker. Rosie komt nu nog niet van het erf, straks wel om te wandelen en Devita komt nu niet meer van het erf. Die heeft daar ook niet zo'n zin meer in.

Om het jaar enten kan ook dan??? Ik moet voor het enten de dierenarts maar langs laten komen. Om Marinka nou mee te nemen nu ze net op de trailer wil om te gaan enten is misschien niet zo handig en Rosie neem ik nog niet mee op de trailer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:20

Maar ik snap het niet. Niet enten als je niet van het erf komt? Elk paard kan toch ziek worden, want anders zou de ziekte niet ontstaan zijn?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:23

Je kan ook nog met de dierenarts overleggen.. tetanus is meestal langer dan 1 jaar geldig.. bij mensen zelfs 5 jaar.. ik vind dat wel een belangrijke enting dus die doe ik om het jaar.. dat kunnen ze ook gewoon overal oplopen..
Influenza vind ik iets minder belangrijk dus die geef ik dan gewoon om t jaar mee met tetanus voor de zekerheid.. dat lopen ze volgens mij met name op Door contact met andere paarden

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:28

Ja dat is een goed idee, ik zal eens overleggen met de DA.

Oh ja ik had nog een vraagje. Ik had het al eerder gezien, maar gisteren met wassen van Rosie viel het me weer op. omdat ik ook veel haar weg heb gehaald onder de buik. Ik denk dat het bij de navel is. Daar zit een bult. Hoort dat zo? Ik dacht misschien van de navelstreng nog? Ik kan er gewoon aankomen en op drukken ed. Maar ik vond het nogal groot. Dus vroeg het me toch af of dat inderdaad nog is omdat ze nog zo jong is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:30

Dat hoort niet. Of nou ja, een paard heeft ook een navel, kan je vergelijken met die van jouw andere paarden. Als het echt anders is kan je een foto maken? Kan een navelbreukje zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:41

Sommige insecten zoeken ook precies die holte op en hierdoor kan die ontstoken/dik worden.
Als het met een paar dagen niet weg is de DA er bij halen.

@caily: mbt enten. Als paarden in een beschermde omgeving staan (aan huis met weinig/geen kontakt met andere paarden) is ook de infectiedruk veel lager.
Verder is de entstof veel langer effectief als 6/12 maanden, zeker bij oudere dieren die al jaren geënt zijn.
Én veel paarden blijken slecht op een enting te reageren(hoge koorts, dikke/harde bulten, etc).
Redenen te over om dus niet klakkeloos te enten. Maar ik zeg er wel bij dat het dus heel afhankelijk is van de situatie.

Mijn overleden paard was heel gevoelig op alle entstoffen en iom de DA is besloten om veel minder te enten en hij zei zelf dat dit geen kwaad kon in mijn situatie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:46

Hoe besluiten jullie of een paard ijzers nodig heeft? Hoeveel je rijdt, hoe lang de hoeven zijn, hoe egaal de hoeven zijn (geen brokkel/scheuren), of hoe paard loopt?

Kyra heeft ze wat aan de korte kant, en behalve dat ze wat platvoeterig wordt, loopt ze uitstekend en vind ik het eigenlijk op alle fronten zonde en lastig :o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:49

Het is zeg maar op de plek van de kruin onder de buik.

Afbeelding
Afbeelding

Het is zacht en flexibel en ze vind het niet erg als je eraan zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:53

Zolang het paard goed loopt (niet kreupelig, korte passen, gevoelig op steentjes) is er geen reden om er een ijzer onder te slaan.
Mocht een paard teveel afslijten doordat er te veel over het harde wordt gelopen zou ik eerder kiezen voor hoefschoenen dan een ijzer. Voordeel hiervan is dat je ze thuis weer uit doet :D

Heeft een paard een verkeerde hoefstand dan kun je met bekappen ook veel doen en op latere leeftijd zul je niets meer aan de stand kunnen veranderen. Ga je dit 'afdwingen' met een ijzer krijg je alleen op termijn maar meer problemen in het beenwerk.

Brokkels/scheuren is vaak een gevolg van oude nagelgaten, te droge hoeven, te lange hoeven of vit/min-tekort en is dus met onderhoud op te lossen.