Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:07

Nou het leek vandaag best goed te gaan. Eerst de merrie samen met de shet en een flinke sluis ertussen en dan Rosie. De shet gaf vrij snel aan dat zij wel wilde schuiven. Dus toen alle drie op een rij. Ook dat ging goed en na een tijdje de shet bij Rosie. Dat ging een paar uur goed en toen had de shet er blijkbaar genoeg van en heeft Rosie een paar keer de stuipen op het lijf gejaagd. Ze stond zielig in een hoekje. Ik kon dat niet aan zien en heb ze weer op een rijtje gezet. De merrie is zo op afstand al wat rustiger. Net voor het donker dacht ik Rosie weer op stal te zetten met de bovenkant open naar de paddock en de anderen weer in het hele stuk je laten. De merrie ging kijken. Niets aan de hand. De tweede keer ging weer een stuk agressiever. Ik had ze allemaal gevoerd en wilde nog extra hooi pakken. De paarden liepen wat heen en weer en toen naar het voer ik hoorde lawaai achter me dus draai me snel om. Die muiter van een Rosie over de deur gesprongen en staat dus nu vrij bij de rest. Pffff en nu.... De shet ging er meteen opaf en sloeg een paar keer flink uit. Rosie rende weg. Tot mijn verbazing en ik denk ook die van de merrie bleef zij staan en zat verbaasd te kijken. Pfff ik schrok er wel van. Helemaal omdat ze over de deur was gegaan. Als ze echt in paniek is zou ze zo maar door het draad kunnen gaan. Omdat het al bijna donker was wilde ik dit niet zo laten. En hebben we even moeten puzzelen hoe we de rollen weer konden omdraaien en de paarden weer in de bak en Rosie terug in de stal zonder keer scheuren. De bovenkant kan dus niet open blijven. Dat is jammer. Nu morgen maar weer bedenken hoe verder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:09

Jeetje, hopelijk heeft ze er niets aan over gehouden ...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:18

DubbelDun schreef:
Jeetje, hopelijk heeft ze er niets aan over gehouden ...

Het gaat goed met haar. Ik geloof niet dat ze geraakt is. Ze staat weer rustig op stal. Lekker geknuffeld en brokjes gegeven. Dat is wel lachwekkend. Ze weet niet echt hoe ze dat moet eten. Het hooi gaat prima. Erg jammer dat de shet omslaat. Ze hebben vanmorgen gewoon lekker naast elkaar hooi staan eten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 06:26

Dat omslaan heb ik met Fax en Kjarni ook gehad.Toen Kjarni kwam eerst een draad ertussen.Veel gemiep en gemep...nog een draadje.

Kreeg je dit... <3

Afbeelding

Daarna rustig geïntroduceerd...eerst Fax bij Kjarni want Beer kan een enorme kl00tzak zijn..

Hier vraagt Fax aan Beer wat er nu precies aan zijn kont hangt _O-

Afbeelding

Tot zover alles goed...Beer er ook bij,niets aan het handje.Fax en Kjarni aten zelfs uit dezelfde bak met hooi.
Rest van de dag bere gezellig...totdat het voertijd was en Fax tot de conclusie kwam dat die opvreter bleef en wel eens aan ZIJN hap kon gaan zitten.Ik heb Fax nog nooit zo tekeer zien gaan :oo dus Kjarni maar weer apart voor de nacht.

Ik heb geen stallen dus Kjarni een deel van de paddock gebreken en 's morgens lag de hele club aan elkaar geplakt bij het draad :roll:

Zo hebben ze dus een tijdje gestaan...overdag samen,'snachts apart en met voeren zat ik tussen Fax en Kjarni zodat er rustig gegeten kon worden.

Uiteindelijk is het goedgekomen en vreten ze weer uit elkaars hooinet en grazen ze schouder aan schouder...dikke mik :D En Beer...tsja...die zag Kjarni als zijn kleine broertje en hij kan nog steeds weinig fout doen bij hem :roll:

Hier ligt alles op een bult...

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:19

Tinky wat een leuke foto's. Dat geeft moed. Ik ga Rosie zo weer buiten zetten. Eerst weer apart. Als dat de hele dag goed gaat dan wil ik dat vannacht ook doen. Die stal vind ze maar niks geloof ik. Maar ja dan weet ik zeker dat er niks gebeurd en ze veilig staat. Dan kan ik tenminste slapen. Anders lig ik de hele nacht met een wakend oog hihi.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:26

Ocharme Rosie. Niet echt een warm welkom.
Maar ik heb ook de ervaring dat wat tijd naast elkaar het probleem wel oplost. Heb hier nu ook paarden samen staan waarvan ik dacht dat dat nooooit ging lukken.
Bij ons komt volgende maand wrs ook een jong ding bij, ik hoop dat de paarden dat wat willen accepteren. /3

We hebben eindelijk een container op de kop kunnen tikken, al helemaal geïsoleerd. Ideaal, alleen heel lelijk langs buiten. :+
Met een beetje geluk brengen ze hem vrijdag al.
Gaat dienen langs de ene kant voor opslag paarden materiaal en langs de andere kant andere rommel. Dan kunnen we een lelijk brak hok in de tuin afbreken.
Gaan er ook een verharding en afdakje aan maken, zodat de paarden daaronder hooi kunnen eten in de winter maanden.

Deze nm eindelijk eens verder doen aan de paddocks in hout.
In het weekend de oude stal afbreken en een mestplaats maken.
En dan hopelijk de container inrichten. Kan ik ook eindelijk rommelen en een hoop dingen te koop zetten.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 08-10-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:27

Ik zit daar ook wel beetje mee Tamara.

Hjala en Pippin krijgen nu in de ochtend 2 plakken hooi en in de avond ook.
Voor de rest hangt er altijd een stro net.
Strook gras krijgen ze overdag. Nu zelfs om de dag gedaan ivm onwijs vet gras.
Maar vind het ook moeilijk.
Het liefste voer ik ze 3x op een dag,aar dat is gewoon niet haalbaaR.

Hebben jullie je paarden die dag en nacht naar buiten kunnen onder de deken staan?

Hjala heeft nu overdag regendeken en in de nacht 100 gram eronder.
Ze heeft al best wat vacht, maar echte teddybeer gelukkig nog niet.
Misschien dat er alsnog een racestreep uitgehaald gaat worden.
De borst is er al een keer uitgehaald, maar daar zie je inmiddels niks meer van.

Verder hoop ik dat m'n teen wat beter gaat worden. Dit is echt 3x niks....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:29

Tot vandaag had ik ze alleen tijdens de nacht onder een deken en overdag gewoon nog af. Komende dagen wordt het overdag ook nog 15a16graden, dus dan gaan ze overdag bloot.
Met een ongevoerd regendeken ben ik altijd bang dat ze koud krijgen. Ik werk met zo'n linersysteem van horseware. Heb deken van 50gram en eentje van 100gram en daaronder steek ik de liners afhankelijk van de temperatuur. Onder een niet gevoerd regendeken doe ik een fleecedeken.

Cream moet ik ook laten scheren, dekens of niet die krijgt zulke dikke vacht, valt niet meer droog te krijgen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:31

Wat een knusse foto's! En ik denk ook dat je gewoon nog even geduld moet hebben. Hier duurde het ook een maand of 2 voor ik ze overdag bij elkaar durfde te laten zonder dat ik erbij was. De eerste week had mijn ruin de nieuwe merrie al flink toegetakeld... trappen (met wonden) en bijten (met wonden) maar nu gaat het prima. Hij is een 'jager' dus 's nachts gaan ze gewoon apart op stal, kan zij mooi bij eten (zij heeft meer nodig) en hij kan even bezinnen. :') Heel soms moet ik in de paddock nog een lintje spannen want Beer (zou het aan de naam liggen?) kan echt etteren.

Tamara, ik denk dat je de paarden korter op het gras moet zetten..? Kort gras is ook gras en daar zit soms nog meer in omdat het vers en nieuw gras is. Kun je het niet omdraaien? Overdag met hooi op de paddock en dan 's avonds een paar uur op het gras? Hier staan ze max 2 uur per dag op het gras anders groeit vooral Beer dicht..die had daar eerder nooit last van maar sinds hij uitgezwaard en gegroeid is komen de kilo's er in de dikte makkelijk aan en moeilijk af. Dus 's morgens een plak hooi, lunch is gras (of avond als het zo uitkomt) en soms rond 5 nog een plakje als ze laat naar binnen gaan en dan voor de nacht krijgt Beer 1 plak en Viool 2 of 3.

Ik vond dat minderen echt lastig want ik wil het liefst dat ze veel kunnen knagen maar heb overlegd met de dierenarts en zo moet het lukken.. en dan is Beer niet eens heel vet.. :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:35

Bij mij eten ze nu met 3 toch wel anderhalve baal hooi op een dag weg en dan nog 2 à 4 uur gras per dag. Ik wil niet weten wat ik in de winter moet gaan doen :)
De shet staat zeker rond en gezond en mag gerust wat kwijt maar ik ga geen speciale maatregelen nemen en het mezelf moeilijk maken met apart te zetten etc. Dat is bij ons bijna geen doen.
De Arabier komt nu eindelijk een beetje op gewicht want die was te mager (en krijgt nog een berg krachtvoer en slobber erbovenop) en mijn rijpaard staat gewoon goed.
Ik heb ze voor de winters altijd liever net iets dikker zodat ze een overschotje hebben dat er vaak tegen het voorjaar wel weer af is.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:42

Hihi, rond en gezond. :D Mijn merrie krijgt ook veel extra, die was ook te mager. Die zit aan de Speedibeet (klinkt alsof het drugs is haha) en daar doet ze het heel goed op! In de winter mogen ze weer langer op het gras, dan zit er veel minder in. Ik heb even foto's van vorig jaar opgezocht rond deze tijd maar toen hadden we niet zoveel gras als nu. We hebben toen ook wel 2 keer gemaaid ipv 1 keer maar toch. Het is zoooo mooi groen en de paarden kijken er altijd zo verlangend naar. :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:48

Helaas kristel, ik ga om 7 uur de deur uit en om 7 uur thuis..

En ik vind het echt een no go om ze langer dan 6 uur niks te geven.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:55

Nee zo bedoel ik dat ook niet! Je kunt dan toch meer hooi op de paddock geven? Zodat ze daar langer mee bezig zijn en dan 's avonds op het gras. Grote slowfeeder netten vullen? Ik probeer gewoon ff mee te denken want weet hoe lastig het is... Helemaal als je geen tijd hebt om meer te rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:02

Aggossie arme Rosie! Ik zou haar langer apart houden, wel naast de andere maar nog niet samen. Na een week of 2 eens kijken of ze samen gaan, of eerder als je ziet dat ze elkaar opzoeken en het goed gaat.

Ik heb mijn paardjes ook ’s nachts met ongevoerde regendeken staan, sinds een paar dagen Orenda wel gevoerd. Overdag afhankelijk of er regen komt met of zonder deken. Vind het wel lekker als ze niet zo’n dik pak haar krijgen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:13

Tjeez wat gaan jullie snel, niet alles bijgelezen hoor. :o

Mijn ex, waar ik 14 jaar bij ben geweest had nooit iets met paarden, maar dat veranderde wel steeds meer. Hij 'begreep' het gewoon niet zo en vond het echt een meisjes-ding. Het kwam alleen toen zo uit, dat mijn instructeur zijn collega werd op het werk. Mijn instructeur heeft ook een stal thuis en zo kwam het dat hij mijn ex toen eens vroeg of hij kon helpen de jonge paarden uit het land te halen en in de opfokstal te doen.
Toen daarna kwam een beetje het begrip wat paarden houden e.d. allemaal eigenlijk inhoud en het niet als een penny verhaaltje is.
Hij begon warempel met boxen schoon maken en binnen en buiten zetten.. ineens was het dus wel goed, dus dat is wel goed voor hem geweest. Toen ging hij nog eens mee op wedstrijd en toen werd ik toevallig eerste en wat was meneer fanatiek, telkens als er weer briefjes in de bakjes kwamen kijken naar de punten, nee je staat nog eerste.
Toen had hij ook in de gaten dat ik kennelijk toch niet helemaal gewoon maar wat rond hobbelde :+

Ik heb alleen heel veel opgegeven toen we kinderen kregen, dat deed ik met liefde. Alleen hij deed wel gewoon nog zijn dingen.

Nu, mijn vriend moedigt me juist aan om dingen te doen, hoeft niet zo aan te moedigen want heb er alweer helemaal zin in. Het is toch wel gewenning om niet te 'kunnen' rijden en de stap om weer te starten was heel vreemd. Ineens een vriend die 's avonds wel thuis is.

Maar goed, andersom ook. Hij rijdt marathons en zijn vriend ook, die moet vaak eerder starten en dan kwam ik wel later en nam ik de paarden mee, stonden die daar ook niet zo lang op de kar.
Of ik ooit weer wedstrijden rijden wil weet ik niet. Ik ga in elk geval me dus hier aanmelden voor de club.. en het slaat echt nergens op maar dát vind ik best al spannend. Ben 35 en vanaf mijn 12e lid van de andere vereniging, maar zit echt te ver uit de buurt en even tijd voor mezelf bij les vind ik ook wel fijn, uitlaadklep.

Ik ben benieuwd, wij krijgen het jonge spul straks ook allemaal weer thuis, hoe dat gaat..

Het is wel erg veel :oo Dan hebben we 13 hier staan.. ik ben nu nog thuis, maar als dat naast het werk moet.. pff.

Zet vandaag 2 op marktplaats waar niks mee gedaan word, dat is zonde. Een leuke kinder men-pony waar ze ook bereden is trouwens en een tuiger, geprokt en is dus ook betuigd. Gewoon niet de hoofdprijs ervoor en als ze dan maar een leuke plek krijgen.

Hier heb ik mijne 's avonds al binnen en een deken op, de rest volgt ook binnenkort dus. Ik heb mijn pony ook altijd een deken op, heb eens eentje gezien met regenschurft.. laat maar.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:35

Elan, 13? Ik heb amper tijd om er twee goed te doen naast mijn werk. Heb ik er nog een bijrijder bij ook....

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:03

Ik heb gisteren even wat extra palen in de grond geslagen. Vind ik toch wat fijner dan prikpaaltjes. Ik denk dat ik zo Rosie in de nacht ook wel buiten kan laten. Ze staan nu dus wel bij elkaar met draad er tussen dubbel met een meter of 4 ruimte. De merrie komt nog steeds dreigend aan. Maar niet zo erg dan als ik er een draad tussen heb. Dan lijkt het echt alsof ze er door gaat. Ik denk dat ik zo stukje voor stukje het draad dichter op elkaar kan zetten. Rosie wil eigenlijk graag naar ze toe. Ze staat steeds naar ze te hinniker. Het is zo wel veel meer werk met voeren en mesten, maar ja het is niet anders.

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Ik geef ze eigenlijk nooit een deken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:22

Kvulden...ik heb ook een tijd meer werk gehad maar uiteindelijk komt het wel goed.Even doorbijten :(:)

Hier ook geen dekens,alleen in de zomer...Fax eczeem en Beer en Kjarni alleen als er veel dazen zijn.Ze staan 24/7 buiten en er wordt niet echt wat mee gedaan,ze mogen dus teddy's worden <3

Elan...pittig 2 wegdoen maar soms moet je wel.
Als je mij later via pb even linkje geeft,dan deel ik ze even op mij FB als je dat wilt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:31

Bij mij alleen mijn merrie de laatste tijd 's nachts een ongevoerde deken op. Is meer voor mijn eigen idee dan dat ze het nodig heeft. Het is een bloedhete KWPN-er, maar ik verdenk haar stiekem van wat Fjordenbloed, want ze krijgt toch elk jaar een wintervacht := , niet normaal. Vroeg in het jaar dekens op doen haalt werkelijk helemaal niets uit. Ja, een paard dat het in september bloedheet heeft.

Ik kan bij mijn merrie de klok erop gelijk zetten. Een week na de kortste en de langste dag begint ze met verharen....

Scheren deed ik voorheen ook, maar door veranderde inzichten doe ik dat niet meer. Ik stap gewoon wat langer uit. Als ze op adem is gaat ze gewoon weer naar buiten. In de winter 's nachts op stal, maar dan lekker bloot.

Jeetje Elan, 13???? Ik vind 3 al veel, waarvan ik er maar met 1 wat doe.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:35

[***]...kun je niet een stukje boeg en/of buik scheren?Scheeld enorm met ventileren :)

Ik had mijn jongens vroeger onder een 0-grams staan,er waren wel eens heel koude dagen bij en dan deed ik een klein fleeceje eronder.Na een uurtje er maar weer onderuit...stonden ze te puffen :+
Moet wel zeggen dat ze toen 's nachts op stal stonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:42

Ja ik zit er wel aan te denken om dit jaar misschien een stukje boeg/hals te scheren. Eerder was ze helemaal "kaal", maar ik merkte dat ze het dan vaak ontzettend koud had als ze de hele dag (met superdik dek) buiten stond.

Ze heeft toen ook al een aantal keer koliek gehad, door de kou.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:49

Kun je vast even overleggen welk modelletje het gaat worden :D

Afbeelding

Vroeger scheerde ik mijn paard altijd in "jachtmodel" (combi van 8 en 6,ik had hekel aan hoofd scheren) hij had toen wel een gevoerde deken op maar nooit gemerkt dat hij het koud had.Hij voelde zich prima hiermee :)

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:18

kristelhans schreef:
Nee zo bedoel ik dat ook niet! Je kunt dan toch meer hooi op de paddock geven? Zodat ze daar langer mee bezig zijn en dan 's avonds op het gras. Grote slowfeeder netten vullen? Ik probeer gewoon ff mee te denken want weet hoe lastig het is... Helemaal als je geen tijd hebt om meer te rijden.

Nee snap het hoor. Maar korter op de wei lukt niet echt helaas.

Ze krijgen al uit Slowfeeders gevoerd.

Het word volgende week wat kouder hihi. Kunnen ze spekjes verbranden.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:19

Modelletje nr 10 zou ik voor gaan. Staan hier ook dekenloos maar tot op heden weinig vachtvorming. Kocht vorig jaar mijn mini om deze tijd en toen zat hij al goed in zijn vacht. Merrie zit nooit dik in haar haar , wil dit jaar toch iets scheren zodat de warmte ff makkelijker weg kan.

Leuk Tinky :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:23

Haha, ja, de winter is toch altijd makkelijker qua gewicht. :P