Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:17

Ik heb het liever te vochtig en veeg et wel af dan te droog dat het leer scheurt. Ik heb dat met spul wat ik weinig gebruik helaas ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:22

Mijn zadelkamer zit aan huis dus weinig vocht nu.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:50

Ohhh en ik heb héérlijk met Tamme in de regen door 't bos gereden zonder zadel <3 <3 Zo lang het niet waait vind ik 't wel zalig buiten :+:

Leuk Jolijn! Nog weer een nieuw klantje erbij! :D

Ik wil m'n zadelkamer straks helemaal isoleren en het liefst ook met vloerverwarming 24/7 op dezelfde temperatuur houden.. maar moet nog even kijken of dat haalbaar en überhaupt wel wenselijk is :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:51

Mijn zadel ligt in huis, hoofdstel hangt wel in de schuur, maar die gebruik ik blijkbaar vaak genoeg om niet groen uit te slaan. Op een vorige stal wel, daar ventileerde het minder in de zadelkamer. Maar toen had ik m’n zadel ook al in huis liggen.

Ik ben ooit bij iemand geweest die idd vloerverwarming in de zadelkamer had. Heerlijk! Spullen droogden ook netjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:18

Vraagje, hoe groot is jullie hooiopslag en voor hoeveel paarden is dat? En hoe lang doe je dan met het hooi dat je opgeslagen hebt? Ik wil tegenover de schuilstal een hooiopslag bouwen, maar de ingang ligt dan op zuid, dus de wind waait er zo in (en de regen). Plaats is ongeveer 6 breed x 3 meter diep.

Zadelkamer komt bij mij vooralsnog aan de schuilstal, niet verwarmd. Maar misschien pik ik wel een stuk van de berging aan huis in, dan is het wel verwarmd of in ieder geval minder koud en vochtig want goed geïsoleerd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:25

Ik zal als ik er aan denk morgen even meten, maar er liggen nu 150 baaltjes in en er was nog plek over. We voeren globaal 2 baaltjes per dag. Althans, dat was 2019 hooi, er ligt nu 2020, maar dat heb ik nog niet gevoerd. Het ruikt wel verrrrry lekker :9 Ik hoop dat ze niet gaan bunkeren naar 50-60 kg per dag, dan ga ik op zoek naar iets met wat grovere structuur voor erbij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 23:33

Ik kan 100 baaltjes kwijt in een hok van ongeveer 3/3/2

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:44

Ik kan er nu zo’n 60 kwijt denk ik? We gaan het zien, heb drie bundels besteld voor volgende week :+ heb dan de helft van het kapschuurtje in gebruik, wil de andere helft voor menwagentje gebruiken zolang het grootste gedeelte van de zadelkamer in gebruik is als garage tot we tijd en geld hebben om de garage te bouwen :+
Heb nu krap 5 weken met 1 bundel gedaan; net iets minder dan een baal per dag; zijn vrij zware baaltjes.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 02:17

ik heb een schuurtje en een hooizolder, de zolder kunnen 30 rondbalen op en het schuurtje net zo 28 rondbalen in,

dan nog eentje in de gang en een of twee voor de zadelkasten als het mot...

daarmee ben ik dan ècht vol.

totaal ca 16 ton hooi.
dat voert dan gemiddeld 8 kg per paard per dag is ca 2000 paardendagen vooraad.
daarmee red ik dus nèt 5,5 paard.

(da's dus een half paard te weinig voor het hele jaar, zeg maar, ik heb er nu 6 staan.)

dat schuurtje is het plaats efficientste: pallets en dan twee balen boven op elkaar.
zijn eigenlijk twee grotere boxen met een dak van golfplastic, staat op zichzelf, dus zonder fundament.
in dat schuurtje gaan dus 28 rondbalen, maar die moet je dus wel laten opstapelen met een trekker als je er zelf geen hebt.

mijn hooizolder is maar 3 m breed en heel schuin onder dak. wel 13 meter lang, dus met een beetje passen en meten gaan daar doorgaans 30 balen op.

Als ik het nog eens zou doen, zou ik de hooizolder hoger en breder maken, zodat er 50-60 balen ofzo op kunnen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 07:11

Ik heb een "dubbele box" als hooi opslag. Ik kan daar ongeveer 45 baaltjes (kleintjes, 20 tot 25 kg per stuk) in kwijt.
Heb wat weide hooi zitten, en graszaadhooi (hoofd dieet). Wat we qua "overschot" hebben gaat op een pallet in de garage :o
28 september heb ik 34 baaltjes graszaadhooi gehaald. Daar heb ik er nu nog 10 van. Red ik 28 december niet mee, dus 2,5 maand ongeveer nu.

Foto van laatst, was aan het schoonmaken maar heel de rechterkant liggen dan pallets.
Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 07:16

Ik voer midibalen en die sla ik buiten op. Kan daar ongeveer 42 balen kwijt, mits ze gestapeld (tweehoog) worden. Daarnaast heb ik nog een schuur van 5 bij 8 die ik deels gebruik voor de opslag van mijn spullen, maar waar ik ook het voer bewaar. Daar staat dus een open midibaal en ligt een pallet met wat pakjes stro erop. In de zomer voer ik soms kleine baaltjes. Daar passen er ongeveer 30 van in de helft van de schuur.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:04

Afbeelding

Mijn hooi ligt buiten onafgedekt onder de hangar. De opening is op het noorden. Tot nu toe nog nooit natgeregend. Ik heb wel te weinig blijkt nu (ik voer meer dan verwacht omdat ik geen weidegang meer kan bieden sinds september), maar de boer heeft nog voorraad zei hij gisteren dus ik kan weer gerust slapen :D.

Mooie omheining met dat lint. Dat leek mij ook heel fijn, maar het werd me sterk afgeraden. Ik zit hier met 3 kanten rondom zee. Veel wind en zout. Ze konden geen lange levensduur garanderen. Het werd dus hout. Wat een rib uit mijn lijf was dat.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:27

Ik heb een box van 4x3 waar ik tussen de 75-100 baaltje hooi in kwijt kan.
Afhankelijk van hoeveel vlas er ook ligt (begint met 48pakken en dat wordt steeds minder dus dan kan ik meer hooi kwijt).
Maar dan ligt het ook wel echt nokkie vol.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:53

Dais_ schreef:
Mooie omheining met dat lint. Dat leek mij ook heel fijn, maar het werd me sterk afgeraden. Ik zit hier met 3 kanten rondom zee. Veel wind en zout. Ze konden geen lange levensduur garanderen. Het werd dus hout. Wat een rib uit mijn lijf was dat.

Ik vind lint ook altijd geweldig mooi (mits niet gedraaid enzo, cringe :+ ) maar ook hier moet koord komen in verband met fikse wind. Wij zitten aan het westelijke randje Brabant en het voelt soms echt alsof wij de windbrekers zijn voor binnenland.
Ik kom oorspronkelijk van 30 km verderop landinwaarts (in dorp) en ik had zoiets nooit meegemaakt. Vriendje komt van dezelfde plaats achteraf en was ook geschokt :')

As we speak klapt de wind er weer met vlagen flink op hier. (En in huis waait het dan ook :') )

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:09

Hier ook precies van hetzelfde. Zojuist vloog ik met deur en al naar buiten (kon hem niet houden maar loslaten bedacht ik niet) en ik kwam de dijk niet opgelopen naar boven. Wat een wind!

Wij zitten hemelsbreed niet ver van elkaar vandaan denk ik?

Ik zag trouwens net dat onze hangar opening naar het oosten is, niet het noorden. Op die kant staat bijna nooit wind of regen. Heel fijn.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:14

Dais_ schreef:
Hier ook precies van hetzelfde. Zojuist vloog ik met deur en al naar buiten (kon hem niet houden maar loslaten bedacht ik niet) en ik kwam de dijk niet opgelopen naar boven. Wat een wind!

Wij zitten hemelsbreed niet ver van elkaar vandaan denk ik?

Ik zag trouwens net dat onze hangar opening naar het oosten is, niet het noorden. Op die kant staat bijna nooit wind of regen. Heel fijn.

Ik zit in Kruisland, als je weet waar dat ligt zit je waarschijnlijk in de buurt ;-)

Oost is een handige kant voor de opening ja. Hier schuilstal op zuid zuidwest en die is 1,5 meter ver ingeregend nu.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:54

Ik ben uitgegaan van 20 KG hooi per dag (ruim gerekend) voor veulen en groot paard op onbeperkt hooi. Ik wil mijn eerste voorraad voor ongeveer 3 maanden (om uit te proberen hoeveel ik echt gebruik en of het hooi bevalt). Dan kom ik op 100 kleine baaltjes uit. We hebben gelukkig een hele grote schuur/loods waar ik meer dan voldoende kwijt kan.

Vraagje, welke kruiwagens hebben jullie? Ik zie wagens van 80 euro en van 300 euro... Maakt het echt zoveel uit?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:56

We hebben ongeveer 30 m2 om hooi op te slaan als we kleine baaltjes gebruiken en kan er max 300 baaltjes kwijt als handige mannen helpen met strak stapelen, mogelijk met een restje ervoor onder het afdak. Doe ik het zelf, dan max. 60 baaltjes per stal. :P Dit jaar gebruik ik voordroog en dat staat buiten.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:01

biancaaaa schreef:
Ik ben uitgegaan van 20 KG hooi per dag (ruim gerekend) voor veulen en groot paard op onbeperkt hooi. Ik wil mijn eerste voorraad voor ongeveer 3 maanden (om uit te proberen hoeveel ik echt gebruik en of het hooi bevalt). Dan kom ik op 100 kleine baaltjes uit. We hebben gelukkig een hele grote schuur/loods waar ik meer dan voldoende kwijt kan.

Vraagje, welke kruiwagens hebben jullie? Ik zie wagens van 80 euro en van 300 euro... Maakt het echt zoveel uit?

ik heb zo eentje, met antilek bandje en kunststof bak:
Afbeelding
mijn vriend vindt dat we een grotere moeten hebben, maar voor mij heeft dat geen zin, omdat ik hem dan de loopplank naar de mestcontainer niet meer op krijg :+
Laatst bijgewerkt door Jade op 04-12-20 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:04

Wij hebben een 2 wielen kruiwagen. Omdat ik onhandig ben en deze niet (minder makkelijk) omgaat als je op een glad, glibberig kleiig maanlandschap loopt.
Maar hij is dus niet te gebruiken met bijv h2go zak, want te diepe bak, lastig kiepen/manoeuvreren

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:07

Ik heb bewust alleen kleine kruiwagens omdat ik met die grote 2 wiel dingen niet overweg kan. Dan val ik om :')

Ik heb 2 van die geheel metalen kruiwagens. Bere sterk en handig.
Heb ook zo'n groene als hierboven van Cranenbroek maar daar zat al heel gauw een flinke scheur op de bodem in dus die gebruik ik alleen nog voor de H2O bag en om hooi naar de wei te brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:11

Ik heb precies dezelfde kruiwagen als hierboven. Antilek bevalt prima, maar is met mul/nat zand wel zwaarder om vooruit te krijgen, dus erg blij met mijn strookjes vloerbedekking langs de zijkanten.

Qua hooi kan ik in de hooiopslag ong 60 baaltjes kwijt, in het 'grijphok' waar ook mijn kasten staan nog ong, 15 in vroeger liet ik ook een stal vol leggen (ong 50), maar dat lukt met Peps er bij niet meer. Nu vind hooiboertje het geen probleem om het per 40 op een lage kar te brengen en ik ook niet, dus mooi opgelost.
Ik merk wel dat mijn hooi aan de boven- en zijkanten erg vochtig worden en dus ook schimmelig als het weer droger wordt, dus ik ben regelmatig met een mattenklopper in de weer :)

Ik zal vandaag eens foto's maken van de rare sporen als die duidelijk zichtbaar zijn qua diepte/grootte.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:14

biancaaaa schreef:

Ik wilde zelf perse eentje met twee wielen (heb bekkeninstabiliteit door een val, en dan scheelt het op de mindere dagen enorm als je de kruiwagen niet stabiel hoeft te houden). Ben begonnen met een hele goedkope (€130). Die had binnen een jaar een verbogen frame :') . Gebruik ik nu nog voor hooi.

We hebben vorig jaar een echt goede gekocht met kiep. Daar ben ik echt enorm blij mee :D . Wel duur, maar deze heeft het evenwichtspunt veel beter liggen waardoor hij ondanks een veel grotere bak, veel lichter loopt! En de kiepfunctie vind ik ook handig.

Zo eentje is dat. Wij hadden hem iets goedkoper via lokaal bedrijf.
https://www.landbouwwinkel.nl/tweewieli ... groen.html

Met een kruiwagen met 1 wiel is het overigens wel handiger dat je hem ook "over een punt" kan leegkiepen. Met een twee-wielige moet hij echt over de voorkant (en als je zoals ik eigenwijs bent, dan krijg je dus met in elk geval een goedkopere kruiwagen snel een verwrongen frame :') )

Voor de H2go en losse tuinklusjes heb ik nog een goedkope kleine metalen kruiwagen met 1 wiel.

Losse kleine baaltjes stapel ik per 10 op pallets (mijn kunststof pallets zijn 1.20 * 1.20). Venhorst levert ze per bundel van 21 baaltjes en die zijn echt behoorlijk strak geperst (type als je de touwtjes doorsnijd ploft je hele baal uit elkaar :') ). Een bundel van 21 stuks van hun is 2.40 x 1.40 x 0.90 meter. Een grote baal bij hun van 370kg is 2.40 x 1.20 x 0.70 (even van de website geplukt). Maar meeste hooi is niet zó strak geperst naar mijn ervaring verder tot dusver. Vind het wel heel praktisch!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:17

MarliesR schreef:
Venhorst levert ze per bundel van 21 baaltjes en die zijn echt behoorlijk strak geperst (type als je de touwtjes doorsnijd ploft je hele baal uit elkaar :') ). Een bundel van 21 stuks van hun is 2.40 x 1.40 x 0.90 meter. Een grote baal bij hun van 370kg is 2.40 x 1.20 x 0.70 (even van de website geplukt). Maar meeste hooi is niet zó strak geperst naar mijn ervaring verder tot dusver. Vind het wel heel praktisch!

Plofbalen :')
Hier ook, het weidehooi is ook gebundeld, en inderdaad die baal wordt 15cm langer als de touwtjes los gaan en die plakken moet je echt los maken.

Benieuwd naar de sporen dubbelfun!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:17

Mijn ervaring met héél strak gebaald hooi is dat er sneller schimmelsporen in zitten als in hooi wat losser is gebaald omdat daar meer lucht bij kan komen en het vocht er dus beter uit kan trekken.