Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:53

Oh kijk, das een betere prijs voor stro :)

Vroeg ik me ook af Antheman, komt het nog goed met je hooi? Jaren terug op de boerderij waar ik werkte wel een regenbui over het hooi gehad, lag al klaar om in de baal te gaan en is ook gewoon geperst. Maar dat werd voordroog, dan komt het iets minder nauw volgens mij. Was overdag 35 graden geweest, de bui en de pers kwamen om 23u ‘s avonds.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:24

Regen? Wat is dat? Hier nog steeds gewoon 25 graden en de sproeiers aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:26

Hier ook flink regen gehad! Heerlijk, paardjes gingen meteen onder de nieuwe overkapping staan:

Afbeelding

Morgen nog even golfplaten bijhalen.
Verder weide afgezet met palen, hoera voor de benzine grondboor!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:27

Ik ben jaloers! Laatst met het maken van de longeercirkel mijn beide duimen lam geslagen (letterlijk) op het palen slaan. Eentje moet nog 15 cm lager, maar daar moet ik eerst echt even wat serieuze regen voor hebben. Die ging echt geen cm verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:29

En as we speak begint het weer te regenen!

Judith, ik kan het echt aanraden, met een uurtje hadden we er 15 palen in!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:40

Dat is lief van je buurman Antheman.

Hier geen druppel en nog steeds 28°c buiten.
Om half 8 wezen zwemmen met honden en kids in een grote afgraving iets verderop.
Kwam er woensdag pas achter dat die er zat en dat je er in mag.
Honden hadden nog nooit gezwommen en vonden het geweldig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:42

Ik denk dat het aan de grondsoort ligt want met de hand heb ik er ook 12 in een uur erin
Is wel vrij losse zandgrond, zal ook schelen

leuk afdak, zullen ze vast dankbaar gebruik van maken Laat je alle 3 de kanten open?

afdak plaatsen staat hier ook nog op onze to do lijst, alle materialen liggen er, maar dan is het te heet, dan nachtdienst van mijn man, dan weer 40 graden en nu regent het al bijna de hele dag

Ik heb net de de voorkant van het tuinhuis in de beits gezet, aleen de onderste 3 planken regenden nat en die doe ik morgen wel

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:15

[***] schreef:
Oh bah, mijn pony is 2 jaar geleden acuut bevangen geweest en niet zo'n klein beetje ook, alle 4 de pootjes een lichte kanteling. In principe zou hij ook nooit meer op het gras mogen, maar met wat aanpassingen waaronder een masker en in de zomer niet meer 24/7 op het gras, maar alleen overdag gaat het nu alweer 2 jaar prima.

Het is voor mij ook geen doen om de pony apart in de paddock te houden en de 2 paarden naar het land. Dat vind ik sowieso sneu voor de pony..... Dus toch de gok genomen en met het masker gaat het prima. Is dat voor jouw pony geen optie?
Schaapjes of geiten heb ik ook weleens aan gedacht, maar ja, dan moet ik ook weer iets anders verzinnen qua omheining op het land e.d. Dus voorlopig begin ik daar nog even niet aan.

superpony schreef:
Greendragon, balen zeg.....Je kan natuurlijk van alles doen en proberen, maar het eten en alles blijft wel een probleem. Kan je het gras niet hooien?

Lynn_Nikita schreef:
Greendragon is de wei op met graasmasker geen optie of mag die helemaal geen gras nu?

ClauH schreef:
Greendragon, is een logeetje (of 2) voor even ook geen optie ? Er gaan nog steeds mensen op vakantie, dus misschien zoekt iemand een vakantie adresje voor de paarden ? Mijn 2 logeetjes hebben vorige maand ontzettend goed geholpen met het gras. Ik heb nu precies genoeg over.

dank voor alle tips!
Punt is dat shetje altijd met graasmasker op in het weitje staat. Eerst met zo'n standaard korfje en sinds vorige zomer met een greenguard. Ze staan van 7 tot 7 overdag in het land... daarna in de paddock/stal met hooi. Weitjes laat ik altijd doorgroeien zodat gras is uitgebloeid, dus vaak lang en stengelig. Het enige dat ik dit jaar niet echt goed gedaan heb, is hem aan het 'werk' houden, ik heb te weinig gelongeerd en gewandeld (verder is ie onbeleerd) en dat ging ten koste van zijn lijn, zeg maar. Iets anders kan ik niet bedenken... Dus ja, kan lang goed gaan, maar niet zonder genoeg beweging. Zodra het weer kan, maar weer opbouwen en kijken of hij kan afvallen. Maar poeh dat is zo verschrikkelijk moeilijk!! Blij te lezen dat het ondanks een ernstige bevangenheid toch nog goed gemanaged kan worden!

Omheining-issues bij schaapjes/geitjes zit ik ook tegen aan te hikken. Is wel te doen natuurlijk, maar moet wel gedaan worden, anders eten ze mijn nieuwe vers geplante haagboompjes op. Vind het wel heel leuk gezicht, zo'n kleine kudde schaapjes..

Logeetjes is misschien nog wel een idee. Zal eens rondvragen...

Hooien, daar is het landje te klein voor, nog geen 4000 m2. Wilde ons hooiboertje niet doen. Wel vorig jaar stuk zelf gemaaid met bosmaaier en laten drogen. Mooi dat die gekke paarden dat niet wilden eten!! Uiteindelijk is dat op de mesthoop beland...

Ik ben van plan deze week weer te beginnen met paar minuten stappen aan de hand in de paddock per dag. Kijken of dat goed gaat en langzaam weer opbouwen naar een normale longeersessie. ooit...

[***], zijn de kippies al zelf naar binnen gegaan vannacht? Leuk om te lezen dat er meer kippenfans zijn. Kippen zijn zo leuk!!

Mooi afdak! dat staat nog op mijn wensenlijstje! Zijn dat gewone lichtdoorlatende golfplaten? Lijkt me ideaal om voorkomen dat het inregent in de stallen.

Wij hebben net een korte maar felle bui gehad , 6mm vandaag/vannacht en heerlijk die temperatuurdrop naderhand. paardjes stonden midden in de regen, vonden ze ook wel beetje fijn... Maar in huis wil het nog niet zo afkoelen. Nog ruim 26 graden boven.... En alle ramen staan open, boven en beneden.... We gaan morgen kano-en in de buurt. ff lekker er tussen uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:32

@greendragon: heb je gluco balance van phytonics al geprobeerd? Dat helpt bij die van mij heel erg goed om de suikers uit het gras beter te kunnen verwerken. Mijn pony raakte HB van niets, kreeg wat hooi, twee uurtjes gras per dag en een handje vitaminekorrel. Ze staat nu met de GB en een graasmaskertje gewoon weer een paar uurtjes in de wei :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 05:55

We gaan hem voor nu open laten ja, aan 1 kant zit al schutting en hij is 7 m lang. Eens kijken wat er gebeurd zo. En in principe is hij tijdelijk (voor een jaar ofzo).
Zijn licht doorlatende golfplaten inderdaad.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 07:27

Mooie overkapping Jolijn! Zag verder wat voorbij komen over hooiruiters, warmte en regen. Hier gelukkig de warmte verdreven maar op een klein buitje na geen druppel gevallen... De wei begint aardig te verdorren en de tuin ook. Toch maar een stukje tuin gaan sproeien. Van de wei geloof ik dat dat wel weer bijtrekt.

Had verteld over die clinic afgelopen vrijdag, he? Na veel wikken en wegen donderdagavond besloten paard op vrijdag thuis te laten ivm de extreme hitte. Nou ik was niet de enige die zo dacht blijkbaar. Gelukkig maar trouwens. Maar toen kreeg ik nog geen 5 minuten later bericht van de instructrice. Toch alleen maar theorie op vrijdag en de andere dagen wel gewoon het hele programma. Fijn voor ons en voor de paardjes, en uiteindelijk werd het hier daadwerkelijk 40 graden dus dat was echt te warm geweest. Gister paard wel meegenomen en vandaag de laatste clinic dag alweer. Toch een bijzonder moment om voor het eerst op pad te gaan met een jong paard!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 07:50

ClaudiaHS schreef:
Vorig jaar was mn grote wei ook helemaal verbrand, maar in april dit jaar al wel weer helemaal groen aan het worden.
Ga er van uit dat het zich wel weer hersteld.
Vorig jaar heb ik ruim 400 balen hooi opgevoerd en voor dit jaar heb ik er 500 dus eten heb ik gelukkig genoeg voor de paardjes.
Plus de ene wei die nog groen is.
Die laat ik nog een week of 2 doorgroeien denk ik en dan kunnen ze daar ook nog lekker op.
Moeten de temperaturen wel weer een beetje normaal worden natuurlijk :=
De wei ernaast maar even na het weekend meststof op en sproeien.
Zo heb ik de andere wei vorige maand ook weer groen gekregen.

Mijn 'buurman' heeft net mijn laatste stro opgehaald.
Ik had nog een baal of 40 en wil de schuur zo ver mogelijk leeg hebben omdat ik volgende week een puincontainer krijg.
[ [url=m/2KxnJP.png]Afbeelding[/url] ]
Zo ging hij net weg hier :') :') :')
4 in de kofferbak, 4 op het dak en 6 op een plankje op wieltjes met een touw aan de trekhaak geknoopt whahhaa

_/-\o_

Creatief is het wel. Laat zich iig niet beperken :D

Blij dat de hitte voorbij is!
Hebben ook flink wat regen gehad gisteren.
Fijn want mn weiland is dor en droog -O-
Ben maar meer hooi gaan bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:09

Mooie overkapping Robijn! Fijn dat de paarden er ook meteen gebruik van maken.

Hier nog steeds kurkdroog. Krijg mijn schrikdraad paaltjes bijna niet meer de grond. Ik doe strookbegrazing, dus dat is elke ochtend weer een uitdaging.

Oh greendragon, wat jammer dat hij evengoed bevangen raakt mét masker. Ze kunnen met de greenguard toch iets meer gras opnemen dan met zo'n korfje? Misschien dat je daar nog wat winst kan behalen?

De kipjes zijn geweldig *\o/* , maar gaan nog niet in het nachthok. Moeders loopt tegen de avond al een heel aantal keer via het plankje naar boven, maar de kleintjes snappen het nog niet en blijven dan verward beneden. Moeder gaat dan weer naar beneden en probeert het zeker een keer of 5, maar gaat uiteindelijk in de ren zitten met de mini's onder haar vleugels <3 <3 <3 . En ze is mega fel als er ook maar iets in de buurt van de kuikens komt. Ze gaat echt vol in de aanval :j . Ik probeerde ze in het nachthok te zetten, maar het was nog niet donker genoeg 8)7 en dan stuift ze met een noodgang op mij af, vleugels helemaal wijd uit elkaar en ze krabt dan met haar poten :D , dapper wijffie hoor }> . Gister liep de hond te dicht langs de ren en dan zit ze helemaal vastgegrepen aan het gaas om hem weg te jagen. Hebben het nu zo gemaakt dat de hond er niet meer dichtbij kan.

Hopelijk gaan ze vanavond wel via het plankje achter moeders aan naar binnen. Het is zo schattig, af en toe zitten ze boven op haar en lijken ze wel een beetje aan het stunten :)) .

Het is hier in huis ook nog steeds 26 graden en boven nog 29 %) .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:39

Hilary schreef:
Oh kijk, das een betere prijs voor stro :)

Vroeg ik me ook af Antheman, komt het nog goed met je hooi? Jaren terug op de boerderij waar ik werkte wel een regenbui over het hooi gehad, lag al klaar om in de baal te gaan en is ook gewoon geperst. Maar dat werd voordroog, dan komt het iets minder nauw volgens mij. Was overdag 35 graden geweest, de bui en de pers kwamen om 23u ‘s avonds.

Ja hoor, dat komt zeker goed. Ik heb een ruiter van de buurman naar binnen gehaald, die stond zeker al 8 weken aan de weg. Supermooi hooi! Alleen het buitenlaagje wordt nat. Er is van binnen luchtcirculatie en een trek, omdat het hol is van binnen. Met wat zon en wind droogt dat weer op.
De buurman vertelde ook dat ze vroeger de ruiters vaak pas tegen september aan naar binnen haalde.

Maar wat ik dan wel weer zonde vind als ze zo lang staan en ook diverse keren flinke regen hebben gehad, is het uitspoelen van alle vitamines en mineralen. Dat maakt dat ik het heel erg graag binnen wilde hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:45

Handig concept dus, die ruiters!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:50

Is er een handleiding hoe je de ruiters maakt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:13

Het is hier echt heerlijk, zelfs wat frist met 17 graden buiten.
Diva zelfs 100g liner onder haar summer series gegooid :=

Ondertussen manlief naar de bouwmarkt gestuurd voor materiaal om planken aan de muur te hangen zodat ik een route langs de muur heb voor de nieuwe poes dadelijk :Y)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:39

Oh klinkt heerlijk. Hier nog 30 graden en in huis nog 27

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:42

Hier ook nog bloedheet, belle boef. Net nog een stukje staat gelegd, dat lag nog mooi in de schaduw en begint nu in de zon te komen. Dan is het gelijk geen doen meer, dus vanmiddag doen we rustig aan en gaan morgen weer verder.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:47

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:31

Hilary, ik ben ook allergisch voor katten, maar wij hebben er vier in huis lopen en dit ras is hypo-allergeen (en nee het is geen naaktkat)

Hier ook aan het genieten van het feit dat het maar een graad of 18 is en het al geruime tijd aan het regenen is met zo nu en dan een droge pauze... Paarden vinden de regen ook helemaal niet erg volgens mij.

Voor de rest ga ik weer verder onder mijn grotedeels meeleessteen, is bijna niet bij te houden momenteel voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:15

Jeeeeej de paarden staan in de wei!!!

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:10

Robijntjah schreef:
Jeeeeej de paarden staan in de wei!!!

[ [url=m/reh6Zv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ItesBw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeah! Heerlijke plaatjes!

Hier trouwens ook nog gewoon 30 graden.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:17

Oh hier echt heerlijk rond de 20!!!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:47

Hier gewoon weer 29 graden. Ik heb vanochtend beide paarden gereden. Volgens mij lopen mijn boys op zonne-energie ofzo. Hoe heter, hoe beter zeg maar.

Vooral Zanzi kan er wat van, ik heb dit weekend tot twee keer toe bijna vliegles gekregen. Vrijdag naaide hij er tijdens het dressuurwerk ineens bokkend tussenuit, ging maar net goed. Vandaag mocht hij op buitenrit even het gas opentrekken en besloot ergens halverwege dat dat veel beter ging met zijn hoofd tussen zijn voorbenen. }:) En dat is dan dertien jaar. Hij zal altijd wel zo blijven vrees ik. :))