Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:57

Klein kruiskruid bloeit al wel hier.
Zelfs de pluisjes zaten er al in.
Zal eens een foto maken van de weide hier verderop straks. Als de paarden er weer staan en t spul bloeit.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:11

Jeetje wat gaan jullie hard!
We hebben sinds zaterdag 4 kalveren bij ons op de wei gekregen *\o/* hopelijk kunnen zij het gras wel een beetje bijhouden :P wat zijn koeien toch leuk! <3

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:33

Oh koetjes <3 die vind ik zo schattig.
Hier eten ze ook om al het giftige heen. Gisteren al 2 weides gemaaid waar boterbloemen stonden. Hopelijk helpt voor nu maaien afdoende.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:36

Daar is niet zo veel kalf meer aan :')

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:52

lizy29 schreef:
Daar is niet zo veel kalf meer aan :')

Toen ik over koeien sprak, werd ik direct gecorrigeerd dat het kalveren zijn :+ ze zijn een stuk kleiner dan de rest van de koekudde....op deze foto staat mijn Mini Paard met een stokmaat van een kleine meter bij een kalf om een indruk van de grootte te geven (op de achtergrond het volwassen gedeelte van de kudde).
Ze zijn zo grappig: staan ze rustig op de rand van de wei, rennen ze ineens met z'n allen vrolijk naar de waterbak midden op de wei, nemen een slok en rennen vervolgens vrolijk naar de drinkbak aan de andere kant van de wei :D daar nemen ze ieder ook een slok om daarna meteen weer keihard aan het graaswerk te gaan _O- alsof ze een wedstrijdje deden haha _O-
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:11

Koeien zijn ook gewoon hilarisch. De koeien naast ons trekken ook af en toe een 'sprintje'.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:16

Ik heb mijn paddock verhard met stoeptegels. Niet echt afgegraven. Wel een dikke laag geel zand en een put aangelegd. Ik zit op zandgrond.

Vannacht een deel van de nacht doorgebracht in de wei. Er was een grote brand. De paarden waren onrustig. De vonken kwamen tot in de wei. Toen ik er was werden ze al snel rustiger. Vanmorgen naar de wei. En de hele wei en omgeving lag vol met roet.Afbeelding
En hier was het al minder erg. We werden wakker van het geluid. Het leek eigenlijk op vuurwerk. Maar duurde te lang. Toch buiten gekeken en zag een zee van vuur. Snel er heen, want ik kon niet zien of het bij de paarden was. Het was iets verder. Blijkbaar nog niet lang bekend, want de eerste politie kwam aanrijden en er was nog geen brandweer. Toen de paarden rustig waren nog even weer gaan kijken inmiddels 4 bedrijven in brand. Nog geprobeerd weer iets te slapen, maar dat lukt niet echt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:21

Jeetje wat heftig kvulden, ik snap wel dat je niet meer kon slapen :oo

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:27

Heftig!!!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:29

Dat is geen klein brandje geweest :wow:

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:32

Wow wat een brand!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:49

Nee dat was een flinke ook steeds in het nieuws.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:27

Wow dat is eng zeg, een brand die zo dichtbij komt, ik snap dat je daar niet zo makkelijk meer van slaapt := damn eng hoor.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:47

Koeien <3 uhh kalveren dus. Blijft leuk.

Jeetje mina Kvulden. Wat eng! Bah bah fijn dat de paardjes niks hebben.

Jullie gaan veel te hard om bij te houden haha. Wij hebben een weekend besteed aan palen slaan. Het lukt alleen niet zo erg. Zelfs met kraan en trilblok niet. Nu voor aankomend weekend een zwaardere kraan met hydraulische boor gehuurd. Vervolgens een hydraulische palenrammer voor op de trekker erbij en dan wil het hopelijk wel. Onze huidige "snelheid" is 4,5 paal per uur :=

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:58

Heftig die brand! :oo
Begrijp ik het goed dat er 4 bedrijven zijn afgebrand?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:11

Dag allemaal! Ik ben helemaal hartstikke nieuw hier en kom graag volgen en mee kletsen :o .

Na enkele jaren een wei gehuurd te hebben staat mijn paardje + weidemaatje (ook van mij <3 ) voor het eerst in mijn leven aan huis. Daarvoor 14 jaar eerst pony, daarna paard in pensionstallingen gehad. Wat een verademing zeg, deze prachtige dieren in de achtertuin! Voor mijn vader en mij was het echt een droom. Eindelijk kunnen we optimaal van die 'dure' hobby genieten. M'n moeder vindt het nog wat spannend.

Vanaf december zijn we bezig geweest met de verbouwingen in de 2 woonhuizen. Ik was vooral samen met de loonwerkers buiten bezig. Het 'landgoed' (zoals als wij onze hectare graag noemen :p ), was 30 jaar lang niet onderhouden. Er zijn 3 grote zeecontainers aan snoeiafval weggegaan, 2 containers aan puin, nog eens een container aan gaas, draad en omheining, en nog een mega container aan vervuld hout (oude stal en oude weidepalen) alleen maar van het buitengebeuren. Maar langzaam en zeker begint het er nu op te lijken. Fascinerend hoe snel je leert omgaan met kettingzaag, Makita's, bosmaaiers en hoe handig je wordt in het maken van poorten en hekken en plaatsen van strakke omheiningen *D . (Allemaal helemaal mijn ding overigens).

Ik heb alleen de laatste 2 pagina's van dit topic pas gelezen en zal zo verder terug lezen! Zag al het eea over bosmaaiers en JKK staan. Zeer herkenbaar! De eerste plantjes zijn eruit getrokken (ik herkende ze goed vanwege mijn oude wei. Daar stond er sporadisch ook een (van die 1jarige rozetjes). De buurwei was een drama, werd nooit bemest of gemaaid). Anyway, meteen handje kunstmest in het gat gestopt.

We hebben van de winter enkele dagen een Stihl bosmaaier gehuurd voor de 2,5 meter hoge en 5 meter dikke braamwal. Nu aan het kijken of we er een kunnen aanschaffen. Iemand ervaring met 2dehands Stihl maaiers (wel van gecertificeerd bedrijf)?

Wij hebben trouwens nog een uitdaging genaamd Japanse duizendknoop. Degene met de gouden tip stuur ik een reep Tony op :+ :Y) .

Meteen nog maar een vraag als dat mag, nu ik toch bezig ben hihi. Het voorste stuk van onze wei is zojuist met de shovel glad gemaakt (diende deze winter als opslag van allerlei soorten grond, zand, puin, stenen, etc.). Daarna mooi los en vlak gemaakt met de roterende kop-eg (ofzo :p). Ik wil eigenlijk zelf gaan inzaaien omdat ik geen Engels raai erop wil ivm m'n koudbloedkinders. Zou ik met de auto en de sleep (gaas+autobandje) er na het met de hand zaaien overheen kunnen om het zaad wat te bedekken? Of is dat veel te ruig en moet ik echt met m'n harkje aan de slag? Het gaat om een stuk van ongeveer 30 x 30 meter. Wals heb ik helaas niet....

Nou, ik ga weer even lekker verder teruglezen hoor! :wave: tot snel!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:14

Selka schreef:
Jullie gaan veel te hard om bij te houden haha. Wij hebben een weekend besteed aan palen slaan. Het lukt alleen niet zo erg. Zelfs met kraan en trilblok niet. Nu voor aankomend weekend een zwaardere kraan met hydraulische boor gehuurd. Vervolgens een hydraulische palenrammer voor op de trekker erbij en dan wil het hopelijk wel. Onze huidige "snelheid" is 4,5 paal per uur :=

Woow, op wat voor een grond zit je?!

@kvulden heftig man. Daar wordt je niet blij van zo'n nacht. Dan mag er snel een buitje komen om alle roetstof weg te regenen... ook niet lekker!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:27

Zware klei. Zo fijn.. :+

Ziezo klinkt als een stevig project! Wbt het zaaien kan ik je niet helpen. Wij hebben gezaaid en niet bedekt. Overigens zaait de boer naast ons zijn mais ook zonder te bedekken.

Wij hebben ook JKK op het achterste stuk zag ik zaterdag. Fijn dat ook dit niet goed is bijgehouden. De gemeente zaait het ook in de berm 8)7 8)7 Dit weekend ga ik mooi de bermen rondom ons perceel maaien. Help ik de gemeente een handje in het onderhoud :D Hemelvaartsdag ga ik besteden aan onkruid trekken.
Laatst bijgewerkt door Selka op 07-05-18 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:28

Ziezo_X schreef:
Wij hebben trouwens nog een uitdaging genaamd Japanse duizendknoop. Degene met de gouden tip stuur ik een reep Tony op :+ :Y)

Of het de gouden tip is, weet ik niet. Maar je zou de lokale hovenier eens kunnen vragen of hij aan heet water onkruidbestrijding doet. En of hij toevallig voor die machine een opzetstuk heeft om te gebruiken tegen Japanse duizendknoop. Ik moet er wel bij zeggen dat deze techniek (en al helemaal icm dat opzetstuk), dat nog in opkomst is. Dus er is wel een kans dat de hovenier je (nog) niet kan helpen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:30

_Christina schreef:
Ziezo_X schreef:
Wij hebben trouwens nog een uitdaging genaamd Japanse duizendknoop. Degene met de gouden tip stuur ik een reep Tony op :+ :Y)

Of het de gouden tip is, weet ik niet. Maar je zou de lokale hovenier eens kunnen vragen of hij aan heet water onkruidbestrijding doet. En of hij toevallig voor die machine een opzetstuk heeft om te gebruiken tegen Japanse duizendknoop. Ik moet er wel bij zeggen dat deze techniek (en al helemaal icm dat opzetstuk), dat nog in opkomst is. Dus er is wel een kans dat de hovenier je (nog) niet kan helpen.

Haha, Japanse duizendknoop heeft niemand een oplossing voor. Zelfs de gemeenten niet. Tijd geleden stond er een noodkreet in de krant. Het woekert lekker en bijna niet te verwoesten. Ik heb t ook staan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:31

Jeetje selka hopelijk komend weekend meer vorderingen. Niets zo frustrerend als je palen er niet in krijgen. Wij beginnen er in de zomer gewoon niet eens aan. Palen zetten doe je hier in de winter en het vroege voorjaar voor de droogte begint. Daarna is de grond net zo hard als het graniet en is het volledig kansloos.

Welkom ziezo. Ik moet heel eerlijk bekennen dat wij het graszaad nooit inharken. Ik vermoed dat je sleep idee te grof gaat zijn dus als je wilt inharken dan word het gewoon met de hand. Moet op een stuk van 30x30 volgens mij ook prima te doen zijn.

Edit: even de Japanse duizendknoop gegoogled maar volgens mij hebben we die hier niet. *\o/*

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:33

_Christina schreef:
Ziezo_X schreef:

Ik ga eens rondvragen, bedankt! Wij dachten aan afmaaien in het najaar, en elk holle buisje vol laten lopen met round-up. Maar liever irriteer ik het ding nu ook al even!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:34

lizy29 schreef:
Welkom ziezo. Ik moet heel eerlijk bekennen dat wij het graszaad nooit inharken. Ik vermoed dat je sleep idee te grof gaat zijn dus als je wilt inharken dan word het gewoon met de hand. Moet op een stuk van 30x30 volgens mij ook prima te doen zijn.

Edit: even de Japanse duizendknoop gegoogled maar volgens mij hebben we die hier niet. *\o/*

Ja eh, dan ga ik lekker harken! Heb alleen nog zo'n harkie voor in de tuin van het oude huis in de stad (20 cm breed). Misschien ook even investeren in een wat bredere variant.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:37

Het zijn inderdaad 4 bedrijven die tot de grond zijn afgebrand. In de wei stond ik gewoon tussen de vonken of nog brandend materiaal die naar beneden kwam dwarrelen. Het geluid leek gewoon op regen. We zitten tussen de bomen van een landgoed en met die warme dagen.....pffff de bomen zouden maar flam vatten. Brrrrr dan was ons huis misschien ook wel niet zeker als het zo aan de loop gaat. Maar goed maar niet aan denken. Ze zijn net de omgeving en dus ook de wei wezen controleren op asbest. Maar daar zaten we gelukkig net te ver voor weg. 50meter is voor asbest al ver.

Maar toch lekker zo'n eerste week op de wei. Eerst als nog mijn water regelen. Toen een onweerstorm of eigenlijk 2. Toen uit de binnen omheining gebroken. En daarom ook mijn eigen schrikdraad moeten regelen. Nu in de nacht in de wei moeten staan. Pffff. Hoop dat het nu goed. En ze staan er nog maar vanaf vorige week zondag. :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:43

Ach je kan het maar vast gehad hebben toch :+
Worden de weken hierna gewoon appeltje eitje