Lastige situatie Madero. Ik zou ze ook eerst een tijdje apart zetten (2x2). En dan in het voorjaar als er weer wat gras groeit ze weer bij elkaar doen. Dan hebben ze wat afleiding
. Mijn dominante merrie was vroeger in de winter altijd minder aardig dan in de zomer.
Voor wat betreft het lange teugelwerk denk ik ook dat het heel goed is voor mijn guppy, maar de eerste oefeningen kwamen een beetje "suf en traag" op mij over
. Maar nu ben ik over het algemeen erg ongeduldig dus daar zal het wel aan liggen.
@PaulineH: steigeren en kunstjes heeft toch niets met werken aan de hand te maken? Dat is toch meer vrijheidsdressuur of haal ik nu allerlei dingen door elkaar? Als ik het goed heb begrepen ga ik nu juist eerst alles aan de hand leren en die oefeningen doe je ook onder het zadel, alleen omdat ik er als ruiter niet op zit zou het makkelijker moeten zijn voor een paard om de oefeningen te kunnen leren. Schoudervoor, schouderbinnen, travers, renvers e.d zijn volgens mij o.a. allemaal oefeningen die je bij het werken aan de hand meeneemt.
Zoals Fabster omschrijft:
Citaat:
Ik doe veel aan hand- en grondwerk. Geen kunstjes, maar echt oefeningen voor balans en voorbereiding op rijden. Alle zijgangen en met Sjaak nu bezig met piaff. Ikleer ze eerst alles vanaf de grond aan. Daarna gaar het rijdend vaak bijna vanzelf. Op deze manier kan je paard zijn balans leren krijgen en sterker worden, zonder meteen extra gewicht te hoeven dragen. Ben daar met mijn jonkies ver voor het inrijden mee begonnen. Al die oefeningen die jij nu beschrijft, [***], gaan je later met het rijden helpen. Want nu gebruikje waarschijnlijk nog een zweep als aalwijzing, maar dat wordt straks je been of je teugel.
Ik moet ook nog maar kijken hoe mijn schouder het houdt hoor, tijdens de oefeningen, maar anders vraag ik gewoon of mijn juf het doet en kijk ik toe. Vooralsnog hebben ze gisteren niet kunnen "barboteren", uit de echo bleek dat de pees veel te dik was en is er onder begeleiding van de echo een flinke spuit cortico's en pijnstilling ingegaan (grappig gezicht op de echo, leidt een beetje af van de pijn, want zeer deed het wel
). Nu moet ik een week rust houden, mag niet autorijden
en moet voor het litteken naar de acupuncturist. Litteken is 2 jaar na de operatie nog steeds dik, rood en pijnlijk. Chirurg vroeg of ik misschien mensen van het negroïde ras in mijn stamboom had, want bij dat huidtype zag je dergelijk litteken weefsel vaak?!
.
Wel grappig want mijn man noemt mij voor de grap wel eens Oboema (een typetje uit Jiskefet), blanke negerin, omdat ik in de zomer praktisch zwart word van de zon en soms een afro kapsel lijk te hebben als ik net uit mijn bed kom
, ik heb haar als stro, zo dik is het......