Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:42

Mijn boerman adviseerde dit...misschien vanwege de bodemsoort.Zandbodem hier...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:00

Wendy schreef:
De mijne laat vieze scheten, ook in gezelschap :') :+ Bijvoorbeeld.
Verder hebben we de afspraak dat de paarden mijn hobby zijn, dus mijn verantwoordelijkheid. De wei slepen met de tractor vindt ie leuk en hij helpt me wanneer ik het vraag, of als ik een keer weg ben.
Verder kookt hij als ik de stallen uitmest bijvoorbeeld, heel fijn. En dankzij hem kan ik hier wonen, natuurlijk :D

Zo werkt het bij mij ook. Ik heb alleen een nieuwe gave in hem ontdekt. Als ik uit rijden ga of er is een ander paard bij ons waar ik mee uitrijden ga. Dan wordt mijn merrie nog wel wat onrustig en dan vind ik het nog wel eens spannend. Dan komt hij gelijk aanlopen en weet de rust in ons terug te brengen. En maar zeggen dat hij niks met paarden heeft :(:)

Heeft iemand van jullie wel eens gewerkt met een grond frees? Eentje waar je achteraan moet lopen? Leek me wel iets voor hier?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:11

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:27

Je kunt je opslag ook in een oude vrieskast doen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:33

Stelling: liever (iets) te dik maar 24/7 ruwvoer

Of op gewicht en porties.

Situatie.7.30-19.30 wei strookje gras en de rest vd dag kale wei.

Om 19.30 op paddock. Om 22 uur 2 plak hooi. Daarna dus op is op.

Stro hangt er in een net maar wordt niet gegeten. gerste

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:34

Tinke die had ik ook gezien inderdaad. Maar je weet dus nog niet hoe die werkt. Ik vroeg me af of deze te iel zou zijn. En dat ik beter eentje met wielen zou kunnen nemen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:36

karev schreef:

Staan ze verder 24/7 buiten? Want in dat geval heb ik ze liever iets dikker de winter in. De ervaring hier leert dat ze best wat terugvallen in die periode.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:44

Karev...hangt van het paard af...hier vallen ze niet in met de winter.Op de winterweide staat het gras nu ruim 30cm hoog :+
Is paard gevoelig voor bevangen of andere aandoeningen,kun je het er weer aftrainen?

Hier zitten ze ook niet echt aan het stro,gras is veels te lekker en op af en toe een strootje na,wachten ze op het gras :+

Kvulden,ik heb hem eigenlijk echt voor de tuin aangeschaft,vandaar een kleintje.Toevallig zaten er allerlei accesoires bij :)
Als je echt voor grote opp wil,zou ik een grotere nemen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:46

Tinky ik dacht aan de paddock/bak om die er mee los te maken 30x15

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:52

Dan denk ik dat je beter een grotere aan kunt schaffen.Je kunt ook kijken of je er een kunt huren om te kijken of het bevalt...of lenen als je iemand weet :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:55

Ja dat dacht ik ook. Je kunt ze huren voor 45 euro per dag. En dan eens kijken. De prijzen verschillen erg van die dingen ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:07

Klopt...en als toch een aan wil schaffen,dan wel de juiste :) duur zat die dingen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:11

Lijkt me heerlijk als je de paardenhobby met je partner kan delen.
Mijn ex had niets met paarden. Erger nog, hij werd er echt jaloers qua tijd die ik erin stak. Terwijl hij dat van te voren wist, met 20 welsh cobs gaat er best een hoop vrij tijd in zitten en ze waren er eerder dan hij...
Maar goed, vandaar dus ex... :roll:
Nu deel ik de paardenhobby met mijn vader. Hij doet ook veel al heeft hij vorige maand een flinke stap terug moeten doen. 71 jaar en een flink hartinfarct gehad. Mar hij rijdt al weer op de trekker en helpt mee waar hij kan.

DoubleVv, barn red is idd mooi bij dat lichte hout.
Zelf heb ik de metalen deuren donkergroen.

Nieuwe paarden in de kudde gaat hier meestal wel snel goed. Het liefst zet ik ze er direct bij op de weide. Ruimte en gras ter afleiding.

Pantykous, ik gebruik deze ikea bakken voor het voer en dekens.
Afbeelding
Past makkelijk een zak muesli of brok in, zelfs een zak lucerne past met wat aandrukken.
Ook gestapeld, wel met een plank ertussen omdat de deksel niet al te sterk is.

Hier gaan ze ook liever wat dikker de winter in en krijgen dan dus ook 24/7 ruwvoer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:17

Mijn vriend deelt mijn hobby niet maar hij is gek op beesten...als het aan hem had gelegen,hadden wij hier een complete boerderij gehad met kippen en geiten en weet-ik-het-wel-niet-allemaal :+
Vanaf dat wij elkaar ontmoet hebben laten wij elkaar vrij in doen en laten.Hij prutst met zijn hobby en ik met de mijne.Als ik hulp nodig heb dan kan ik hem alles vragen en hij doet het graag :)

Handig die bakken zo Marije +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:20

karev schreef:

Ik tob dus zelf eigenlijk altijd met het te dik zijn in samenwerking met te weinig beweging en gebruik dus ook veelvuldig de rijbak als paddock. Maar daar durf ik ze toch echt niet langer dan 2 uur zonder hooi te zetten, dan staan ze te zandhappen waar ik bijsta gewoon. Dus staan ze in het zand gaat er toch te veel hooi in naar mijn zin, want ik zie ze dus niet afvallen, maar liever dat dan zandkoliek. Dus de nachten op box bij mij, met daarin de halve dag dosis aan hooi in netten, over 2x verdeeld. Staan ze ook rustig 6-8 uur zonder eten, want ze schrokken het er achter elkaar in, maar dat gaat (even afkloppen) nog steeds goed...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:22

Ohjajoh...en stro bijvoeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:31

heb ik 1x geprobeerd en toen vrat die grote (!) zich binnen 2 happen een slokdarmverstopping, daar ben ik 2 jaar later nog steeds niet van bekomen, wat ben ik mij toen toch half dood geschrokken zeg...
Zou dat trouwens wel de oplossing zijn? Kan ze er niet op liggen ivm de bulten, maar maakt het dan niet uit dat ze het eet eigenlijk? Moeilijk, moeilijk...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:11

voer opslag, vriezerkist, ideaal, ik heb er 2, altijd muizen en ander gedierte vrije opslag

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:15

ohjajoh6 schreef:
heb ik 1x geprobeerd en toen vrat die grote (!) zich binnen 2 happen een slokdarmverstopping, daar ben ik 2 jaar later nog steeds niet van bekomen, wat ben ik mij toen toch half dood geschrokken zeg...
Zou dat trouwens wel de oplossing zijn? Kan ze er niet op liggen ivm de bulten, maar maakt het dan niet uit dat ze het eet eigenlijk? Moeilijk, moeilijk...

Oh vreselijk he als ze slokdarm verstopping hebben. De mijne had het een paar maand terug en legde bijna het lootje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:48

Ik heb ook van die grote Sortera bakken van Ikea. Gaan 2 zakken brok in (net). Maar ze zakken idd door als je ze stapelt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:31

lizy29 schreef:
karev schreef:

Staan ze verder 24/7 buiten? Want in dat geval heb ik ze liever iets dikker de winter in. De ervaring hier leert dat ze best wat terugvallen in die periode.

Ja 24/7 buiten en s winters schuil stal. Mijn fjord valt niet af..mits te weinig/minder gevoerd uiteraard (om af te laten vallen ).

shet doet niks, fjord 3/4x per week gereden.

ohjajoh idd dat is dus ook mijn punt. Dan gaan ze zich vervelen en gaten graven en zand likken.

ik zet ze het liefst niet opgesloten binnen omdat mijn spatter beter doet op blijven bewegen.

Ze krijgen het uit Slowfeeders .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:44

Wat ik zelf wel al voor mijn kleine doe , is het avond hooi een uur weken in water, ik moet er gewoon ook weer aan geloven voor mijn grote ben ik bang, week je toch weer 30% aan suikers eruit. Dat zou jij ook kunnen doen met het hooi voor de nacht op de paddock, kun je toch wat meer geven...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:59

Hooi wat ik nu heb is na 1 dag drogen een hele dag flink Regen in geweest. Dan is er ook al wat uit gespoeld denk ik?

Voor vannacht stro met hooi gemengd. Behoorlijk meer dan anders. Voor nu vond ik dit wel ff genoeg eerst..hihi

Afbeelding
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:59

Dubbelpost

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:22

Hier ook Gerstestro en hooi door elkaar, maar ze weten precies het hooi er tussenuit te eten :D Liever iets te dik en 24/7, maar onze shets krijgen porties ivm gevoelig voor hb.....