Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marije1109

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:32

Klopt [***], kennel van de Flevomare.
Maar mijn moeder kent (bijna) alle fokkers wel.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 06:51

Hooi baaltjes zien er goed uit Chasey, mooi aantal. Fijne vakantie voor jullie!
Hier gelukkig nu ook wat regen, mag nog geen naam hebben maar volgens buienradar straks meer. Fijn dat het eindelijk af begint te koelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:53

Fijn Chasey, dat je mooi hooi hebt!

Wij zijn de hooiruiters aan t binnenhalen, los hooi dus. Gisteren de helft gedaan, en zo eerst maar weer een extra vliering bouwen, want ik kan t niet kwijt, het is zo ongelofelijk veel allemaal! Ik denk niet dat ik alles droog krijg, maar op de hooiruiters mag wel een bui vallen, ik vind t alleen superzonde, dan spoelt er weer van alles uit enzo.

Mijn buren begonnen net om 6.30 met grote machines op t land om t hout te hakselen. Pal boven mijn slaapkamer. Krankzinnig tijdstip.

Enfin, aan t werk 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:05

Lekker wakker worden, antheman.

Mooie baaltjes inderdaad chasey!

En een egeltje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:39

Gelukt!!! Het was even een gedoe, want mevrouw zat diep verstopt onder een buxus, alle kuikens zaten eronder en er lagen nog 4 eieren. Kip kreeg ik makkelijk te pakken en de eerste 2 kuikens ook, toen begon de rest te wandelen en kroop er weer een kuiken uit de mand :D . Maar met rust en kalmte alles gevangen en in mijn hok gezet. Vanmorgen luikje opengedaan en het hele spul scharrelt lekker rond. Nu snel hekwerk regelen om een mooie grote ren te maken. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog even een vraag voor de deskundigen. Wanneer kortwieken? En als ze gekortwiekt zijn hoe hoog kunnen ze dan nog fladderen? Ik heb nl wat bomen in de ren straks en wil niet dat ze daar in gaan slapen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:05

Mooie baaltjes Chasey! En fijn om zo eigen voorraad van eigen land op je zolder te hebben! Hele fijne vakantie, hoop dat dat jullie echt even gaat helpen.

[***], noh, schattig!! Fijn dat het gelukt is.

En egeltje <3 Zulke leuke beestjes! Zo te zien gebruikt ie het zwembad om een beetje tegen af te koelen :D

Het was vanochtend even heerlijk koel zo rond de 20 graden. Genieten! Voorspelling is vandaag wel gewoon weer 33 graden. Ben wel klaar met die hitte.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:51

Gefeliciteerd met je kipjes [***]! Ze zijn super leuk... Fijn dat het goed is gegaan met vangen!

Ik zou het kipje met kuikens lekker in het hokje houden voor een tijdje. Ze zal nu nog veel op de grond slapen bij de kuikens? maar straks gaat ze waarschijnlijk op stok in het nachthok slapen. Na een tijdje komen de kuikens er vanzelf bij zitten op stok. Als ze dat daar gewend zijn, zullen ze eigenlijk nooit overschakelen naar slapen in de boom. Ze zijn vrij honkvast en zullen 's avonds altijd weer voor de schemer richting nachthok trekken.
Ik heb mijn kipjes nog nooit gekortwiekt, ze lopen vaak overdag los in de tuin als ik thuis ben en anders hebben ze een grote ren waar ze veilig zitten. Ze kunnen best vliegen hoor, maar ze doen het eigenlijk nooit; soms als ze ergens van schrikken, maar ik hoef ze nooit uit bomen te plukken of van daken te halen.. Kijk het gewoon even aan.
Het wordt bijna een kippen-aan-huis topic zo, maar wel leuk om zo weer onder mijn mee-lees-steen vandaan te komen. Misschien nog een tip: ik ben ook wel eens actief op het kippenforum.nl Niet zo groot en actief als bokt, maar er zitten wel een aantal mensen die veel ervaring hebben met kippen en ook mee willen denken, of advies kunnen geven.

Ik ben in dit topic niet zo actief geweest. Wel meegelezen hoor!
Mijn shetje is licht bevangen sinds een weekje of wat. Beetje balen natuurlijk, nooit leuk om je beestje zo te zien . Hij staat nu op de buut en gaat al wat beter, maar hij staat niet meer op de wei en dat betekent dat de vrije uitloop naar het land dicht moet. En dat is weer onhandig voor mijn paard, die we dus steeds in en uit de wei moeten halen. Ze wil zonder shetje ook niet heel lang blijven, na een uurtje staat ze weer bij de poort of gaat ze lopen ijsberen. Nu ben ik dus aan het brainstormen om shetje aparte uitloop te geven zodat hij niet naar de wei kan, maar wel ruimte heeft om te lopen. uitdaging wordt dat.
En parallel eraan: we hebben veel te veel gras in de wei... Dus we zijn aan het nadenken over schaapjes of geitjes... Maar daar komt ook wel weer wat bij kijken.... Wat hadden vorig jaar een dwerggeitje en dat ging super, oud beessie dus heel rustig en ontsnapte nooit. die is niet meer en met één geit gaan we het grasoverschot ook niet oplossen... we denken nu aan stuk of 3 Ouessant schaapjes?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:11

Wat een leuke kuikens, gefeliciteerd met je kleine grot. Ik heb 3 kippen en hoef er maar 1 te kortwieken ( nu helemaal niet meer want de ren is overdekt. De andere 2 fladderden alleen. Zal ook aan het ras liggen hoe hoog ( of laag) ze gaan
Lekker elke avond het nachthok in en deurtje dichtmaken en zitten ze ook veilig

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:12

Greendragon is de wei op met graasmasker geen optie of mag die helemaal geen gras nu?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:18

Kom maar door hoor met de kippenspam, erg leuk om te zien !

Greendragon, is een logeetje (of 2) voor even ook geen optie ? Er gaan nog steeds mensen op vakantie, dus misschien zoekt iemand een vakantie adresje voor de paarden ? Mijn 2 logeetjes hebben vorige maand ontzettend goed geholpen met het gras. Ik heb nu precies genoeg over.

Chasey, wat een mazzel van het hooi. Hele fijne vakantie gewenst en hopelijk uitgerust weer terug. Dan ben je weer wat meer tegen alles opgewassen.

Vriendlief en vaderlief zijn vanmorgen vroeg begonnen aan het weer "opbouwen" van de schuilstal. Er moet aan de binnenkant wat tegen de wanden aan want eigenlijk is mijn schuilstal gewoon een xxxxl tuinhuis. Dan aan de voorkant links en recht een klein wandje van ongeveer een meter waar de hooinetten kunnen hangen, waterbak gemonteerd (wat een luxe *\o/* ) en dan hoop ik dat dit klusje ook weer geklaard is.

Net bericht gehad van Agradi dat de voerbakken ook klaar liggen bij het afhaalpunt, dus mijn dag kan niet meer stuk.

Ik zit nu nog even binnen met de hond, die is versleten van afgelopen week en ligt nog te slapen. Hij kan niet alleen zijn en buiten ligt hij altijd te waken, dus verplicht even oppas met een bakkie koffie en de laptop :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:49

greendragon schreef:
Gefeliciteerd met je kipjes [***]! Ze zijn super leuk... Fijn dat het goed is gegaan met vangen!

Ik zou het kipje met kuikens lekker in het hokje houden voor een tijdje. Ze zal nu nog veel op de grond slapen bij de kuikens? maar straks gaat ze waarschijnlijk op stok in het nachthok slapen. Na een tijdje komen de kuikens er vanzelf bij zitten op stok. Als ze dat daar gewend zijn, zullen ze eigenlijk nooit overschakelen naar slapen in de boom. Ze zijn vrij honkvast en zullen 's avonds altijd weer voor de schemer richting nachthok trekken.
Ik heb mijn kipjes nog nooit gekortwiekt, ze lopen vaak overdag los in de tuin als ik thuis ben en anders hebben ze een grote ren waar ze veilig zitten. Ze kunnen best vliegen hoor, maar ze doen het eigenlijk nooit; soms als ze ergens van schrikken, maar ik hoef ze nooit uit bomen te plukken of van daken te halen.. Kijk het gewoon even aan.
Het wordt bijna een kippen-aan-huis topic zo, maar wel leuk om zo weer onder mijn mee-lees-steen vandaan te komen. Misschien nog een tip: ik ben ook wel eens actief op het kippenforum.nl Niet zo groot en actief als bokt, maar er zitten wel een aantal mensen die veel ervaring hebben met kippen en ook mee willen denken, of advies kunnen geven.

Ik ben in dit topic niet zo actief geweest. Wel meegelezen hoor!
Mijn shetje is licht bevangen sinds een weekje of wat. Beetje balen natuurlijk, nooit leuk om je beestje zo te zien . Hij staat nu op de buut en gaat al wat beter, maar hij staat niet meer op de wei en dat betekent dat de vrije uitloop naar het land dicht moet. En dat is weer onhandig voor mijn paard, die we dus steeds in en uit de wei moeten halen. Ze wil zonder shetje ook niet heel lang blijven, na een uurtje staat ze weer bij de poort of gaat ze lopen ijsberen. Nu ben ik dus aan het brainstormen om shetje aparte uitloop te geven zodat hij niet naar de wei kan, maar wel ruimte heeft om te lopen. uitdaging wordt dat.
En parallel eraan: we hebben veel te veel gras in de wei... Dus we zijn aan het nadenken over schaapjes of geitjes... Maar daar komt ook wel weer wat bij kijken.... Wat hadden vorig jaar een dwerggeitje en dat ging super, oud beessie dus heel rustig en ontsnapte nooit. die is niet meer en met één geit gaan we het grasoverschot ook niet oplossen... we denken nu aan stuk of 3 Ouessant schaapjes?

Wederom mijn dank voor je info +:)+ . Denk je dat ik ze een week of 2 tot 3 in dit hok met mini-ren kan houden? Afbeelding
Ze slaapt overdag veel op de grond en de kuikens zitten dan onder haar. Ik vind het zo klein :o . Terwijl het hok verkocht wordt als zijnde geschikt voor 5 tot 8 krielkippen -O- . We gaan om dit hok een mooie grote ren maken van 15 mtr lang, bij 5 mtr breed. Er staan bosjes, bomen en ik wil nog een stukje bestraten.

Gisteravond na het vangen heb ik ze in het nachthok in het legnest gezet en vanmorgen toen ik het deurtje opendeed kwam na een minuut of 10 moeders via het loopplankje met de eerste 4 kuikens naar buiten getippeld. De andere 3 heb ik zo'n 20 min later even geholpen en toen gingen ze ook via de loopplank.

Misschien is het voor de kip wel goed, zodat ze straks niet meer in de boom gaat slapen.

Oh bah, mijn pony is 2 jaar geleden acuut bevangen geweest en niet zo'n klein beetje ook, alle 4 de pootjes een lichte kanteling. In principe zou hij ook nooit meer op het gras mogen, maar met wat aanpassingen waaronder een masker en in de zomer niet meer 24/7 op het gras, maar alleen overdag gaat het nu alweer 2 jaar prima.

Het is voor mij ook geen doen om de pony apart in de paddock te houden en de 2 paarden naar het land. Dat vind ik sowieso sneu voor de pony..... Dus toch de gok genomen en met het masker gaat het prima. Is dat voor jouw pony geen optie?
Schaapjes of geiten heb ik ook weleens aan gedacht, maar ja, dan moet ik ook weer iets anders verzinnen qua omheining op het land e.d. Dus voorlopig begin ik daar nog even niet aan.

Onze hond heeft ook moeite met alleen zijn..... Jankt met grote uithalen, maar doet dit niet altijd. We moeten er maar weer eens een beetje mee gaan oefenen.

Lekker hè Chasey, hooi van eigen land? Ik vind het altijd zo leuk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-19 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:58

Iemand nog interesse in rubber matten? Het zijn oude transport banden. Ongeveer 4x6 meter. Gratis af te halen omgeving Dordrecht.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:28

Jammer dat je zo ver weg woont. Dat was precies een mooie afmeting voor mijn schuilstal Clau!

Ik word hier momenteel gezandstraald :') wat een wind man. Poeh.
Warme föhn wind.

Lekker chasey eigen baaltjes.
Fijne vakantie.

Hier zijn 2 van de 3 weides helemaal kapot gebrand met de hitte.
Niks aan te doen helaas.
1 wei sproei ik savonds vanaf 9u dus die is nog wel groen.
Hopelijk veel regen aankomende week, dan groeit de rest misschien ook nog een beetje.

Leuk die kip met kuikentjes <3

Ik kwam van de week met de mestbult wegscheppen een nest spitsmuisjes tegen.
6 kleine roze kale wurmpjes en wat een geluid komt daar uit zeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:08

Ahhhh, schattige kipjes.

Ik heb er echt geen verstand van hoor, maar loop vaak langs de kinderboerderij en daar zat laatst ook 1 kip in een boom en die boom staat buiten hun omheinde stuk. Ik twijfelde wel, maar mijn man zei dat het vast vaker gebeurt.

En die nieuwe buren bij onze paarden hebben er een paar en die lopen overdag overal rond. Ze steken dan pad over naar het stuk bos. Helaas zijn er 2 of 3 buren die elke dag wel wat bestellen en die busjes rijden daar echt kei en kei hard, dus ik zet de kippen soms terug als ze op het pad lopen.

Greendragon, balen zeg.....Je kan natuurlijk van alles doen en proberen, maar het eten en alles blijft wel een probleem. Kan je het gras niet hooien?

ClaudiaHS, balen van je gras. Hopelijk wordt het weer wat.....Naast onze plek ligt een flinke grasmat ( waar niks mee gedaan wordt en niemand op mag..........) en die is vorig jaar verbrand. Die is nog steeds niet groen en wel kaal. Ze hebben wel wat gemaaid, omdat er wat sprieten stonden en komt vast weer goed ooit........

Is wel raar, want we zitten op zandgrond en als de paarden op een stukje minder lopen/ staan, zie je best snel gras opkomen. Maar waar het moet en je het wil, werkt dat even anders.

Ik heb nu een beetje last van de uitslag, dus balen. Had huisarts gebeld, maar vorige keer was in November, dus niet zon/warmte gerelateerd. Mond en neus zijn ook echt stuk en vooral mn neus lijkt dan dicht te groeien. Toen is van mn huid een biopt genomen en waren ontstekingen, maar je voelt je ook even ietsjes beroerd. Zal dan wel zijn omdat ik Humira spuit en toch ontstekingen in mn lijf heb nu.

ML gaat zo hooi halen, dus we kunnen onze lol weer even op.Ben wel echt blij dat het iets minder heet is dan afgelopen dagen, maar voor Nederlandse normen is het wel nog warm natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:30

Hier is het gras ook wat verbrand maar hebben toch al niet veel, zijn het nu aan het afzetten, vanochtend heeft vriend de overkapping in elkaar gezet!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:57

Vorig jaar was mn grote wei ook helemaal verbrand, maar in april dit jaar al wel weer helemaal groen aan het worden.
Ga er van uit dat het zich wel weer hersteld.
Vorig jaar heb ik ruim 400 balen hooi opgevoerd en voor dit jaar heb ik er 500 dus eten heb ik gelukkig genoeg voor de paardjes.
Plus de ene wei die nog groen is.
Die laat ik nog een week of 2 doorgroeien denk ik en dan kunnen ze daar ook nog lekker op.
Moeten de temperaturen wel weer een beetje normaal worden natuurlijk :=
De wei ernaast maar even na het weekend meststof op en sproeien.
Zo heb ik de andere wei vorige maand ook weer groen gekregen.

Mijn 'buurman' heeft net mijn laatste stro opgehaald.
Ik had nog een baal of 40 en wil de schuur zo ver mogelijk leeg hebben omdat ik volgende week een puincontainer krijg.
Afbeelding
Zo ging hij net weg hier :') :') :')
4 in de kofferbak, 4 op het dak en 6 op een plankje op wieltjes met een touw aan de trekhaak geknoopt whahhaa

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:00

Omg, hoe grappig. Scheelt dat hij niet ver hoeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:07

Hahahaha wauw :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:14

Hahah nee ongeveer 2.5km.
Heb de aanhanger bij mn andere buurman maar even opgehaald anders moest hij nog 3x zo heen en weer :')
Ging iets sneller met aanhanger.
Ik heb iig weer een stuk meer ruimte in de schuur *\o/*
Als het wat koeler is kan ik het hooi verplaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:39

Geweldig die foto!!!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:11

haha, die buurman, ziet er wle ontzettend grappig uit zo

Hier is het weer aan het regenen, tot nu net droog en eindelijk weer eens een temperatuur om iets te odne. Tuinhuis voorkant is nu geschuurd, morgen in de beits en is die ook weer klaar

Kippenhok voor even moet toch lukken, tijdens de "kraam periode" maar ik zou daar nooit 24/7 kippen in willen houden, zo weinig ruimte

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:31

Ach als je ze daarnaast los laat lopen en het is enkel voor de nacht is het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:55

Ik ben jaloers op jullie regen Lynn!!!

Straks gaan de kippen los, maar nu moeten ze een week of 2 even in dit hokje blijven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:35

Whahaha, die auto :)

Hier even flink regen gehad, helaas heb ik net niet al mijn hooi droog binnen gekregen. De buurman kwam aangerend met een zeil, heel erg lief!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:50

Dat is balen zeg, Antheman. Komt dat nog goed met zon de komende dagen? (ik ben een hooi-newbe :) )

Hier ook eindelijk flinke regen gehad en lekker afgekoeld. We hebben de afgelopen dagen steeds voor dag en dauw geklust, morgen een keertje niet om 5u opstaan!

Leuk die kipjes en kittens!

Ik heb trouwens stro besteld bij Dirks voor bijna de helft van de prijs waarvoor ik het hier in de buurt kocht én incl bezorgen -- enorm bedankt voor de tip!

En voor wie vroeg of het hier mooi buitenrijden is: het bos begint 3 meter naast het huis :D