Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:41

Tinkie gefeliciteerd !!
En ja ik denk dat ik je snap :')
Ik voer zelf muesli met zo min mogelijk suikers en zetmeel. Krijgen een beetje voor Indy zijn glucosemine en magnesium voor alle paarden.
Droog hooi zal ik moeten weken wat niet echt handig voor mij hier is want heb twee erbij zitten die niet tegen droog hooi kunnen. En daarbij heb ik niet zo'n grote opslag om het te bergen.

Daarbij heeft mijn zus al eens het uitgetest of Indy na een tijd zou gaan stoppen met eten (2 maand vol gehouden) omdat er meerdere mensen riepen ze stoppen wel als ze weten dat ze altijd kunnen eten .... helaas werkte het niet want hij was tonnetje rond en kon bijna niet meer lopen. Kreunde erover..... dus maar weer op beperkt hooi gezet.
Stro zat ik ook al te denken maar vraag me af hoe dat zit met stof.

Caily leuk dat je een tinker erbij krijgt weer. Ik ga ervan uit dat ze ook al van je geweest is??
Erg mooie merrie!

Wendy lekker actief geweest! +:)+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:10

hier ben ik ook eens weer, een tijd niet geweest wel meegelezen :o tinky gefeliciteerd.
wat leuk caily dat caily terug komt. wat een mooie merrie is het toch

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:49

Ik zal Nick sowieso van beide minder gaan geven, kijken hoe dat gaat :)
Met stro mengen is misschien ook nog wel een idee.
Bedankt voor de tips!
Brokjes zal ik bewaren voor Bliksem, die kan ze nog wel gebruiken :) Moet ik alleen even verzinnen hoe ik Nick dan zijn magnesium geef. Hij heeft het in poedervorm.

Caily, Lijkt me leuk! Mijn doel voor 2017 is om een eigen trailer te kopen. GEen idee of dat gaat lukken, maar kan vast die van mijn schoonzus wel een keertje lenen.
Ik heb geen idee hoe Nick op de trailer is. Maar daar kom je maar op 1 manier achter :P

Wendy lekker aan het hardlopen :) Hele dagen op ewrk zitten en in de auto voelt inderdaad ook niet goed. Lichaam heeft beweging nodig, ook voor de geest :)

Daan heeft gisteren een enorme kist van iemand gekregen. (Je kan er zo in liggen, zo groot :') :') )
Daan gaat er wat steunen in maken zodat ik er 3 zadels in kwijt kan. Dan kan de kist op slot en de zadels zijn uit zich en veiliger. Want er wordt zo veel gestolen hier in de buurt ;(

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:11

Tinky gefeliciteerd!

Caily ook gefeliciteerd! Gaaf dat ze terug komt. Ga je haar ook weer zelf trainen? Dan wordt het flink druk voor je.

Tinkersjakie, ik voer onbeperkt verpakt hooi en heb er 2 die ik eigenlijk te schraal vind. Voer kilo's brok bij. Maar 2 maanden onbeperkt als test is niet genoeg helaas. Je zal het 3 maanden vol moeten houden daarna corrigeerd het paard zichzelf. Ik heb dit nu bij 3 paarden gedaan en je ziet ze gewoon vet worden idd maar dat stopt met drie maanden en daarna kan je aan het werk.

Ben vandaag met kliek naar het bos geweest. Was prachtig maar veel te koud voor mij. Ik hou niet zo van dit weer. Zit nu met kat tegen de gaskachel geplakt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:31

Kat = een lekker kruikje :D

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:38

Ik geloof ook best dat het bij sommige paarden wel lukt hoor maar Indy was echt doodziek en stopt echt niet.
Sjakie heeft jaren op een pension gestaan waar ie onbeperkt kreeg en die was ook enorm en bleef groeien. Indy stond daar ook en die was zo enorm ook in de schijterij. Zo erg dat ie elke dag gewassen moest worden omdat ie compleet er onder zat. Meerdere onderzoeken enz geweest en dierenarts kon niks vinden. Gezond paard.
Totdat er een keer een andere dierenarts kwam die gelijk riep," hij krijgt te veel, geef hem minder". Dit gedaan en Indy niet meer in de schijt.
Dus hier krijgen ze gewoon kleine porties over de hele dag verdeeld.
Het liefst zou ik ze ook gewoon de hele dag laten eten want weet ook dat dit beter is voor ze qua maag en darmen. Daarom staan ze ook aan huis in de winter omdat we hier de mogelijkheid hebben om meerdere porties over de dag te geven. Dat lukt niet als ze op de andere stal staan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 23:17

MinimeLona, wil je hem nog sturen? O:) Ik was ook niet wakker hoor, ik noemde jou ohjajoh, terwijl je zo'n mooie boktnaam hebt nu, oeps :o

Fabster, dat hij op de straat normaal loopt vind ik alleen maar bizar, heeft hij last van pezen misschien? Bang om weg te zakken in de ondergrond?

Mijn paarden krijgen VitalComplete van pavo, is ook vitaminebrok. Ben aan de laatste restjes muesli bezig, verder alleen nog Seniores Priores, Lola mag nu een beetje mee snoepen, maar straks is het weer voor Kyra alleen, familie rond&gezond (Lola & Caily) heeft dat echt niet nodig.

Wendy, knap gedaan, en ook genoten dus? Ik ren me juist rot op mn werk (McD), en ga ook nog eens op de fiets heen en terug, daar zit vast een verschil in motivatie dan :D

tinkersjakie, ik ben dan wel benieuwd, voerde jij in die tijd op pension en proberen met onbeperkt verpakt of onverpakt? Als je meerdere keren per dag voert en ze staan grofweg genoemd nooit langer dan 4 uur zonder hooi, lijkt mij er weinig mis mee hoor. In sommige gevallen werkt dat gewoon beter. Dat is hier niet het geval, Kyra is eerder te dun dan te dik, maar loopt ook 150 - 200 km per maand, endurance gericht. Lola is pas 2 dus groeit nog hard. Caily is 16 en niet altijd even goed gebit, dus die mag ook gewoon mee eten.

Chasey, leuk! Een doel voor 2017 dus. Al ga je indirect dan nog steeds alleen met Nick op pad :P Handig zo'n kist! Ik heb ook zoiets hier in de tuin staan, niet met paardenspullen hoor. Die liggen gewoon in de schuur die op slot gaat.

Natalie :(:) Ik vind het juist heerlijk! Al is mijn vloerverwarming echt heilig!

Caily is inderdaad al eerder van mij geweest, ik verkocht haar november 2015. Helaas is ze bij haar huidige eigenaren niet op haar plek zoals we allemaal hadden gehoopt, ondanks dat ze alles krijgt wat ze nodig zou moeten hebben!! Maargoed, als een paard zo duidelijk is, kan je niet anders dan eerlijk zijn en de keuze maken dat er wat moet veranderen. En dus nu komt ze weer terug naar mij. Een van de redenen dat ik haar verkocht is dat we qua rijden niet dezelfde doelen hadden, zij genoot het meeste van een rustig blokje om, terwijl ik juist langere ritten op hoger tempo wilde maken. Omdat ik nu Kyra, en straks ook Lola, erbij heb, is dat al heel anders. Kyra sluit precies aan op wat ik wil, en Lola is ook jong en fit, dus Caily "moet" niks wat dat betreft. Verder was/ben ik altijd erg gek op de merrie geweest en hebben we samen al best wat beleefd en bereikt. Hoe het nu verder gaat, heb ik geen verwachting van. Ze is bijna 17 jaar, afgelopen jaar best wat veranderd, niet altijd in positieve zin, mijn paarden staan op een locatie die zij niet kent, en Kyra en Caily kennen elkaar ook amper (1 nacht samen gestaan, en andere keer nog een dag). Caily is wel gewoon goed te rijden verder hoor, dus ik zal er best eens op kruipen, maar hoe vaak en hoe fanatiek doe ik nog geen uitspraak over.

Druk wordt het zeker, met 3 paarden en 6 dagen per week aan het werk. Maar gelukkiger kan je mij niet maken, zowel qua paarden als qua werk, daardoor is het goed vol te houden. Ik heb twee dagen per week al een fijne bijrijdster en wie weet komt daar er nog wel een bij als blijkt dat ik mijn rust niet krijg. Gelukkig werk ik vaak 's avonds waardoor ik overdag alle tijd voor de paarden heb.

<3

Afbeelding

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:44

Lieve foto!
Leuk dat ze weer terug komt bij jou en af en toe een ritje zal ze zelf ook gelukkiger van zijn dan zwaar ik training zoals ik lees.
Indy wordt ook niks meer gedaan en mag ook genieten van zijn oude dag. Hij is 22 en al wat jaren heeft ie hoefkatrolontsteking.
Sjakie is dit jaar ook al weer 19 geworden :wow: echt soms schrik ik van zijn leeftijd..... zie het alleen aan zijn rug die sneller minder gespierd is .... ook mede dat ik de laatste jaar al niet meer veel rij. Wil wel weer eigenlijk maar dan ben ik een tijdje goed bezig en dan loopt het door iets wel weer tegen. Maar ja. Geniet nog steeds van ze en als het straks rustiger is bij mijn werk dan kan ik ook weer meer doen met ze.
Vind soms knap hoe mensen alles kunnen doen dan denk ik echt waar halen ze de tijd en energie soms vandaan.

Ja ze staan nooit lang zonder hooi, op pensionstal ging er complete vierkante balen kuil in de paddocks.
En sommige paarden hebben ook meer nodig hoor dan andere. Wat je al zegt je hebt 1 in goede training en een jonkie. Dam hebben ze dat ook echt wel nodig.
Mij zus heeft een tinker die echt wel onbeperkt eet en niet echt dikker wordt. Is nooit een dikke tinker geweest en moeten we altijd goed bijvoeren.
Zelfs einde zomer als gras minder voeding krijgt doet alles er nog goed op alleen hij niet moet dan op ander stuk land met meer gras of wordt bijgevoerd met hooi.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 00:03

Kyra is ook zo een die nooit dik te krijgen zal zijn, maar zie bijvoorbeeld met voorverpakt spul wel dat ze buikiger is. Ook toen ze niks deed nog was ze schraal of net goed. Ik voer nu seniores priores erbij dus. Dat is een complete ruwvoervervanger voor oudere paarden, terwijl Kyra pas 7 is. Maar ze doet het er goed op. Maar krachtvoer vind ik zelf niet heel gezond, plus dat ze van zichzelf al wel heet genoeg is.

Wat leuk, twee fitte Tinkers op leeftijd, ze bestaan dus wel :D Genieten is zeker het allerbelangrijkste! Caily haar rug is ook niet helemaal goed meer, maar ze heeft ook 6 veulens gehad. Ze is van 2000 en haar veulens waren van 2005, 2007, 2008, 2011, dan Lola van 2014 en nog een in 2015. Ik zou niet durven zeggen hoe haar figuur veranderd als ze meer training gaat krijgen. Maar ik weet nog niet of dat wel gaat gebeuren, dus tjah. We zien het wel. Het feit dat ze er is, is al geweldig. Het is ook echt een paard waarbij je vooral niks moet verwachten, dan slaat ze al half dicht. Ze kan zich erg goed afsluiten, dat maakt een band bijzonder, maar is soms ook lastig. De aanstaande verhuizing reken ik al voor dat het haar de rest van de winter wel kost om zichzelf open te stellen, als het niet langer is. Grappige is dat Lola dat ook doet. Lola doet het ook als ze pijn heeft. En bij beide dames geldt dat ze het negatief uiten op het moment dat ze wat moeten. Bijvoorbeeld bij beide eerste keer hoefsmid na verhuizing een drama, terwijl ze daar normaal echt superbraaf mee zijn. (maakt niet uit of hoefsmid dezelfde of een nieuwe is). En als je ze meeneemt uit wandelen dan ofzo zijn ze ineens erg sterk en vliegerig, terwijl ze best gewoon chill en gevoelig voor druk zijn normaal. Nu ik het schrijf, grappig, die familietrekjes, want Kyra is weer compleet anders. Is ook een ander type natuurlijk, die is altijd wat alert en vliegerig, maar absoluut niet minder betrouwbaar, want ze is ook stukken makkelijker te overtuigen dat iets goed is of we het gewoon zo gaan doen en niet anders.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:28

Leuk is dat als van die familie trekjes terug ziet.

Mag ook echt afkloppen met Sjakie hoor, heeft nog nooit wat gehad op vorig jaar na een snee boven zijn oog. Sjakie is ook doodsbang voor dierenartsen dus handig was het niet. Gelukkig kwam er een vrouwelijke dierenarts en zelf had ik hem een kalmering gegeven dus ze heeft hem kunnen hechten na een extra verdoving. Normaal in de buurt komen wil normaal niet eens dus wad ook echt blij dat het zo goed en relaxt ging.
Ook bram is rond de 19 en is echt een shet die oersterk is en nooit wat heeft. Klop ook snel af!
Indy van mijn zus hoefkatrolontsteking dan maar eerste jaren met goede training ging dat goed maar nu al paar jaar gewoon een heerlijk verwende tink die niks meer hoeft. Merk ook wel dat de zomerperiode hem zwaarder worden door het vele lopen op het land.
En fizz is ... moet nu heel hard nadenken en gaat even spieken in Nicole haar profiel hier ....8 jaar is het monstertje al weer, heeft op een koliek en zijn eczeem na heeft hij eigenlijk ook nooit wat.

Indy is ook een paard waar je iedereen op kan zetten en ook super braaf is. Echt een wereld paard vind ik zelf en op hem leren rijden.
Sjakie daar in tegen is superstaat maar schrikt van domme dingen zoals een witte boom terwijl de rest bruin zijn. Of dat de auto ineens langs de bakrand staat. Maar komt er dik verkeer ofzo langs kijkt ie niet eens op of om. Wel is hij alleen erg onzeker en ik geen held dus durf dan ook niet alleen op pad met hem.
Op Indy ging ik vroeger alleen op pad en kon de hele wereld dan aan.

Zo net de laatste ronde gedaan en heb een witte shet ipv zwart :D
Afbeelding
En zo staan ze lekker te eten op een rij
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 00:43

Heerlijk plekje zo! De Tinkers zijn wel aardig aan de maat? En wat fijn, zulke gezonde paarden. Kyra is ook echt super gezond, Lola heeft gewoon last van domme jonge paarden acties en weerstand opbouwen, maar geen ernstige dingen. Ze worden nu ze iets ouder is gelukkig ook minder, haha. Caily heeft een slechte dracht gehad bij haar laatste veulen waarin we medisch gezien veel wijzer zijn geworden :+ Hoe het nu is ga ik ondervinden, heb niks schrikbarends gehoord, alleen een gebit wat regelmatig onderhoud nodig heeft, maar relatief gezien erg goed gaat.

Ik kom ook net terug van laatste ronde, haal water weer hier bij huis weg en loop dan met kruiwagen met speciekuip naar de paarden. Was ook het enige wat ik nog moest. Bevriezen bij jullie de waterbakken? Die van mij staan tegen de gevel aan, en zijn altijd wel met ijs, maar nooit dicht nog. Nu weet ik niet of ik gewoon zo'n houdini heb die ze open houdt of dat het gewoon niet koud genoeg is nog.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 01:00

Hier bevriezen de waterbakken al wel. Ik sla bet kapot en de paarden breken het ook wel.

Op het harde loopt hij inderdaad wel goed. Hij tilt zijn benen nietgore op (ook) vanwege zijn knieblessure. Zijn rug gaat daardoor ook vast zitten. Mss is dat get wel. Volgend weekend eerst de smid en anders de ostheo maar weer eens vragen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 01:08

Wat ik eerder zei, plaatst hij nog wel goed onder? Als hij vast zit in zijn rug kan het zijn dat dat ook in de lendenen is en dan is de rest enkel gevolg. Dan is het juist van op het harde moet hij wel, maar liever niet. Lastig hoor. Als hij niet onlangs is bekapt (waardoor stand anders kan zijn), zou ik even afwachten wat er gebeurd als het weer dooit, en anders osteo of fysio erbij, smid zou ik niet zo snel vragen omdat die meer naar de hoef kijkt, en persoonlijk denk ik dat zoiets een gevolg is van iets anders. Een smid zal alleen het symptoom bestrijden misschien?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:17

Ik bekap m om de week. Maar laat de smid wel even kijken of zijn hielen niet te hoog zijn, tenen niet te lang. Ikndenknhet niet, maar er is dan een begin. Hij zit meestal vast bij zijn heiligbeen ook, dus dat kan het zijn. Dat doet hij op het zachte. Tilt zijn benen ook niet voldoende op. Zijn we nu mee aan het oefenen. Maar dan moet alles wel ok zijn. Die rug moet ik 3 x per jaar los laten maken. Die knieblessure gaat nou eenmaal niet meer weg. Dus die rug zal ook zo blijven. Maar goed, we gaan gewoon verder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:30

Even weer een mooie lucht:

Afbeelding
Soms ziet het er gek uit! ;)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:54

Caily bedoel je aan de maat met dik of grote? :D

Fabster mooie foto !
Paarden kunnen zich raar vast gaan zetten als ze ergens anders last hebben. hopelijk na een behandeling al weer een stuk beter

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:42

Oeh dat was even flink bij lezen.

Nikita lyn niet leuk dat het zo moet. Maar jij krijgt het nu zoals je wilt en dat Israël het beste zo.

Caily een oude bekende terug. Dat Israël vast genieten weer. Wordt wel een drukke boel hifi.

Pauline ik las een vast contract geloof ik. Gefeliciteerd.

En verder ben ik het vergeten. Zag wel allemaal super mooie foto's. Ik moet zelf wel wennen aan dit weer. Eigenlijk niks voor mij. Maar de paarden zorgen dat ik toch veel buiten ben. Binnenkort eens Rosie weer op een wandeling nemen bij de buurman. Zo met het voeren oefen ik het een en ander met haar. Ze loopt nu al alleen op stem achteruit. Die knappert.
We hebben een druk sinterklaas weekend gehad. Ben nu even erg werkontwijkend bezig. Mijn hele huis staat nog op de kop. Pffff. Maar iedereen is echt super verwend.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:43

Nog net voor het donker een kort ritje met dochter kunnen maken.

Afbeelding

Dit zijn toch echt mooie dagen hoor! Grond een beetje bevroren, dus veel vaart zit er niet in. Maar het is toch wel prachtig!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:10

Zo de Sinterklaas drukte is bijna achter de rug. Wie gaat er met kerstversierig aan de slag?! *\%/* Ik morgen :D

Haha Tinkersjakie, wat een ijsklompje! :)

Wat een lieve foto Caily :) Nog met warm weer zo te zien :D Lijkt al weer zooo lang geleden, de zomer.

Oh lekker nog een rondje rijden!
Ik had vandaag ook de kans om te kunnen rijden, Daan was thuis. Maar ben gewoon lekker buiten bezig geweest met uitmesten, beetje opruimen en lol maken :P

Wat denken jullie, komt mijn auto nog wel door de APK? :')

Wat denken jullie, komt mijn auto nog door de APK? :')
Afbeelding

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:41

Hahaha geweldig je auto!!!
Geen idee wanneer ik de kerst versiering ga doen. Ben er meestal al zat van door de winkel.

Fabster wat een leuke pony!! Ben gek op pony's :D en super lucht op de achtergrond!

Sta te wachten dat de paarden hun muesli op hebben dacht..... genieten jullie ook altijd er zovan.... de laatste ronde, paardjes heerlijk aan het knabbelen op hun hooi. Stalletje weer lekker schoon en heerlijk stil en eigenlijk heerlijk weer!
Ik geniet er altijd wel van en kan soms zo uren we staan :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:55

Ik probeer mijn laatste ronde altijd zo snel mogelijk te doen. Vind t ook wel gezellig, maar wil gewoon naar bed.

Het is ook echt een leuke pony, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:13

Mooie foto's komen er weer voorbij.

Mooie stek tinkersjakie! Ziet er super uit.

Chasey, natuurlijk komt deze auto door de keuring :D , ik zou me er niet druk om maken.
Caily gefeliciteerd met Caily :+ , leuk dat ze weer bij je terug komt.

Hier ook redelijk koud, waterbakken in de stal bevriezen dus al een dag of 2/3 met emmertjes in de weer. Vind ik niet zo erg hoor, het is dichtbij. Verder weinig nieuws, kerstboom/versiering doe ik al jaren niet aan :D , vind het altijd zo'n overdreven, opgeblazen gedoe....

Ik ben niet gelovig, dus voor mij heeft het "Kerstfeest" geen enkele andere waarde dan "een extra vrije dag". Heb daarnaast een ontzettende hekel aan al het gevreet dat erbij schijnt te horen. Maar goed, dat is mijn gevoel bij kerst en dat kan voor een ander uiteraard weer heel anders zijn.

Verder met jonkie een "grondwerk les" en "werken aan de hand les gehad". Grondwerk was erg leerzaam en helpt mij erg goed in de omgang met mijn guppy, werken aan de hand weet ik nog niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Wat oefeningen gedaan, zoals achterhand weg laten stappen, voorhand weg laten stappen en inbuigen in de hals. Het is natuurlijk nog maar het begin, maar ik zie eerlijk gezegd niet zozeer de "losmakende, trainende" werking van deze oefeningen. Ik ga nog een aantal lessen volgen om te kijken wat het bij mijn paard doet.

Moet vanmiddag weer naar het ziekenhuis voor mijn schouder (krijg een barbotage behandeling, had er tot 4 weken terug nog nooit van gehoord)en kan daarna waarschijnlijk een aantal weken niet rijden, dus is werken aan de hand een mooie afwisseling heb ik bedacht.

Vanmorgen vroeg knollies in de vrieskou op het land gekiept, lekker veel voordroog erbij, waterton losgebikt en opnieuw gevuld. Hoop dat hij niet al te snel weer dichtvriest. Ik ga zo aan het werk, maar manlief komt op tijd thuis en als ze even een uurtje niet kunnen drinken kan ik er ook niets aan doen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:33

Mooie auto zeg! Wel wat fris in deze tijd van het jaar. Verder gaat die apk vast wel goed komen haar

Het ligt eraan of ik ervan geniet. Soms blijf/blijven we nog naar de sterren kijken lekker tegen de warme paarden geleund. Andere keren hollen we naar de waterbakken en voerbakken moet de hond ook even naar het fietspad op en neer en jumpen we in ons bed :p

Dat grondwerken weet ik ook niet zo. Ik zie vooral dat mensen dan hun paard leren stijgeren aan de hand. Echt oefeningen zoals onder het zadel eigenlijk nooit. Ben wel benieuwd hoe je het na een paar lessen vindt. Wel fijn om dan na je operatie toch bezig te kunnen blijven. Wil dat wel eigenlijk want je hebt je beide armen dan ook nodig toch?

De waterbakken moet ik wel eens open maken maar vaak valt het mee. Ik heb nu maar drie tonnen op vier paarden dus ze houden hem mooi open. Wel wat regelmatiger vullen maar dat is maar eventjes bijgaan.

Ik benwel jaloers als ik jullie mooie plaatjes zie (fabster bijvoorbeeld ^^). Ik ben nu overdag aan het werk en savonds vrij. Ik wil ook met dit prachtige weer op buitenrit^^ zul je zien dat ik vrij ben met regen

Ik ben blij voor je dat caily weer terug mag komen. Uit het oog maar zeker niet uit het hart gold voor jou. Fijn dat het zo geregeld kon worden en ik hoop dat ze lang bij je mag blijven en je lolamonster van de troon stoot :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:52

Ik doe veel aan hand- en grondwerk. Geen kunstjes, maar echt oefeningen voor balans en voorbereiding op rijden. Alle zijgangen en met Sjaak nu bezig met piaff. Ikleer ze eerst alles vanaf de grond aan. Daarna gaar het rijdend vaak bijna vanzelf. Op deze manier kan je paard zijn balans leren krijgen en sterker worden, zonder meteen extra gewicht te hoeven dragen. Ben daar met mijn jonkies ver voor het inrijden mee begonnen. Al die oefeningen die jij nu beschrijft, [***], gaan je later met het rijden helpen. Want nu gebruikje waarschijnlijk nog een zweep als aalwijzing, maar dat wordt straks je been of je teugel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:04

En dan hou ik de mooie plaatjes er nog maar even in:

Afbeelding

Afbeelding