Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:08

Hihihi. En ik word bijna jaloers op het feit dat jullie allemaal een kerel hebben...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:16

Haha geen kerel heeft vast ook voordelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:22

:') Weet ze na jullie verheerlijking ineens niet meer te bedenken gewoon.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:24

:(:) :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:40

ohjajoh6 schreef:
:') Weet ze na jullie verheerlijking ineens niet meer te bedenken gewoon.

Hmmm...mijn koelkast moest weer aangevuld worden :Y) :+ :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:41

Bier op? :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:44

De mijne laat vieze scheten, ook in gezelschap :') :+ Bijvoorbeeld.
Verder hebben we de afspraak dat de paarden mijn hobby zijn, dus mijn verantwoordelijkheid. De wei slepen met de tractor vindt ie leuk en hij helpt me wanneer ik het vraag, of als ik een keer weg ben.
Verder kookt hij als ik de stallen uitmest bijvoorbeeld, heel fijn. En dankzij hem kan ik hier wonen, natuurlijk :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:54

Mijn man vindt de paardjes ook leuk gelukkig. Maar hij is meer van het kroelen en brood geven. Maar als het echt nodig is helpt hij me met alles. Hij is gelukkig helemaal niet bang en loopt er ook zo mee weg.
Alleen als er iets mis is ofzo dan zijn het ineens Mijn paarden en Mijn hobby.
Als ik naar les gaat, gaat hij ook altijd mee.. Gezellig kletsen met de mensen aan de kant en dan rijdt hij. Ik heb ook mijn E en ga dus ook gerust zelf op pad... Vind ook dan manlief nog ietsjes rustiger zou mogen rijden..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:02

palousa_boy schreef:
Bier op? :P

Nee...wezen "grazen" :P
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 07-10-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:16

Mijn man helpt ook niet mee, mijn hobby , mijn werk.
Hij draait lange dagen en ziet de hele dag paard dus na zijn werk wil hij wat anders.
Hij vindt het ook niet leuk als ik ga rijden als hij dan eens thuis is.
Enige wat hij wel doet is natuurlijk het onderhoud van de hoeven l moet ik ze wel inplannen in zijn agenda anders gebeurd het niet.
Toen ik met mijn been zat heeft mijn dochter de dieren gedaan.

Nou hebben wij wel nog het feit dat mijn man op zoveel adressen komt dat het ook wel verstandig is dat hij niet zoveel bij mijn paarden komt, ter bescherming want hij kan van alles bij zich dragen als hij thuis komt.
Van schimmel, luizen tot droes enz.

Toen Rakker er nog was en de baas, kon ik alles zo in de groep zetten, Rakker was heel duidelijk maar bij veulens ook heel vaderlijk <3
Blue is wel dominant maar niet vaderlijk.
Nina kwam hier en meende de leidende merrie te worden en toen werd het jagen en dat hield niet op, is ze 2 x over een hek gesprongen, 1 van 1.20 en eentje van 2 m.
Blue pikte dat gedrag niet.
Toen heb ik de boel toch maar in 2 groepen gesplitst en dat 2 weken zo gelaten, daarna ging het stukken beter.
Tika was vrij gemakkelijk, klein jong ding geeft zelden problemen, ze stond binnen een week in de hele groep.
Ik begin tegenwoordig met de ranglaagste er bij te zetten en dan steeds eentje hoger en tenslotte Blue, vroeger zette ik eerst Rakker er bij en dan de rest

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:18

Haha nou hier ben ik de "penny"
Al doen we nu niet zo heel veel met de paarden. Maandag na 4 maanden weer een keer gereden, en dat was de 2e keer in een jaar ;)
Aangezien we ze ook alleen maar poetsen als we gaan rijden.. (Omdat ze de vetlaag wel kunnen gebruiken tegen de regen en een dik pak haar tegen de kou in de winter)

Eigenlijk gaan we er nu alleen heen om ze te voeren en water te geven, ff kroelen, rondje langs de omheining lopen en dan zijn we weer klaar.

Het introduceren van nieuwe paarden is hier tot nu toe binnen 5 minuten gegaan dus dat is wel fijn.
Even een keer laten snuffelen en dan bij elkaar.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:54

Hier helpt manlief gelukkig ook met alles bij de paarden. Hij vindt ze leuk, maar rijden hoeft van hem niet. Kroelen is gezellig, maar hij kan ook heel goed op ze schelden als ze weer eens vervelend zijn :') Eigenlijk doen we mesten hier (bijna) altijd samen, wel zo praktisch aangezien we bij hetzelfde bedrijf werken en dus ook samen naar het werk rijden. Verder doe ik hooinetten vullen en de verzorging, maar voeren helpt hij ook altijd bij.
Als mensen vragen hoeveel paarden we hebben is hij altijd haantje de voorste om trots te vertellen dat we er drie hebben, maar inderdaad ook er altijd als de kippen bij om te zeggen dat het MIJN paarden zijn als er iets mis is :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:57

Herkenbaar.
Als er iets kapot is dan zijn het MIJN paarden. :+

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:11

Hier nog 1 jaloers op alle helpende mannen..
Mijne zit in de koeien en dat is te merken... Even door een hekje heen, oh laten we even opstaan toch zo weer terug, ja DOEIII ponies...
En aangezien hij niet zo goed kritiek kan hebben , het maar opgegeven. Hij kijkt nu meestal toe, ik vind het prima.!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:26

Kirrr schreef:
Herkenbaar.
Als er iets kapot is dan zijn het MIJN paarden. :+

Jaaaah...hier ook...

Als ik zeg "mijn jongens" is er niets van mij bij...totdat ze rottigheid uit halen,of zoals de nieuwe rubber vloer.Was weer "mijn hobby"en "ze kosten klauwen met geld" :+
Om later stiekum toch weer lekker met ze te trutten :D

Ik moet van hem namelijk altijd Kjarni even in de gaten houden met voeren,hij kan namelijk moeilijk bij de hoekjes van de bak komen en dan moet ik wel even helpen.Anders mist hij een deel van zijn hapje en hij is er zo dol op :roll: :D

Oh ja...en het gesprek over de adoptie van Kjarni...moest ik natuurlijk wel even bespreken,is immers niet niks een nieuw paard erbij.Ik kreeg alleen als antwoord...als er maar niet een weggaat :P

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:40

Gelukkig hier een man die het ziet als 'onze' paarden, dus hij het onderhoud / trekkerwerk en ik het rijden :D

Een van de voorwaarden om in zijn ouderlijk huis te gaan wonen... dat we de paarden samen zouden gaan doen :P

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:24

Ik kom even binnenvallen. Thuis sla ik o.a. muesli op, en op stal heb ik mooie grote tonnen waar ik het voer in bewaar. Ik had de zakken thuis altijd los liggen, maar krijg nu toch last van muizen. Kan natuurlijk weer tonnen halen maar dat neemt best veel ruimte in beslag. Gebruiken hier ook mensen de 60L Sortera bakken van Ikea en zo ja, kun je ze dan ook stapelen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:30

Pantykous schreef:
Ik kom even binnenvallen. Thuis sla ik o.a. muesli op, en op stal heb ik mooie grote tonnen waar ik het voer in bewaar. Ik had de zakken thuis altijd los liggen, maar krijg nu toch last van muizen. Kan natuurlijk weer tonnen halen maar dat neemt best veel ruimte in beslag. Gebruiken hier ook mensen de 60L Sortera bakken van Ikea en zo ja, kun je ze dan ook stapelen?

Ik gebruik de bakken van Ikea maar zou ze nooit zomaar op elkaar zetten als je er 15 kg voer in hebt zitten. Dat houden ze niet.
Bij mij staan ze op houten schabben in een kast en dan wel vlak boven elkaar.
Wel mega handig die bakken!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:32

Wij hebben een grote houten bak met onder verdelingen (staat zelfs gewoon buiten). Veel compacter dan losse bakken.
Hebben er ook een schapje in voor supplementen.

Geen ervaring met de bakken van Ikea.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:37

Ik heb er twee en heb er wel een plank tussen liggen. Er komt anders teveel druk in het midden en dan zakt de deksel van de onderste door.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:55

Ik heb ook een houten voer kist met verdelingen in. Ik heb ook in de ikea bij die bakken gestaan maar er waren toen geen grote meer. Mij leken ze handig

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:08

In de stal heb ik voertonnen maar de voorraad ligt in zakken in de schuur. Miljoenen muizen in de omgeving maar ik heb de katten van de situatie op de hoogte gebracht. Nog nooit 1 zak aangevreten.

Verder ook een man die zich voornamelijk met het grote werk bezig houd dus ik kan knuffelen en rijden en met de paarden spelen. Prima regeling wat mij betreft!!! Alleen medicijnen en wondverzorging laat hij volledig aan mij over maar omdat ik rustiger ben en meer geduld heb is dat voor alle betrokken partijen een goed idee.

Ik heb een vraag voor jullie. Omdat de wei te nat was hebben we de laatste weken maar even flink tijd in het onderhoud gestoken. Afgelopen weekend is de kalk erover gegaan en het weekend daarvoor de mest. Heg heeft inmiddels flink geregend maar het wordt weer droog en de wei ziet er inmiddels zo goed uit fat de paarden er van mij wel weer op mogen. Hoe lang wachten jullie normaal gesproken na kalk of bemesten voor ze weer mogen eten?
Ter info we hebben de kunstmest van pavo gebruikt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:19

Tot ik er niets meer van zie liggen (in korrelvorm) maar gemiddeld een 2 weken niet er op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:21

Nathalie...kalk en mest mag niet tegelijkertijd.Eerst kalk en na een week of 2/3 (afhankelijk van het weer) mest...in principe kunnen ze de weide op als alle korrels verdwenen zijn en dit is natuurlijk ook afhankelijk van het weer.Alleen met dierlijke mest moet je minimaal 3 weken wachten voordat de paarden er weer opkunnen.

Ik heb alleen grasbrok op voorraad maar (afkloppen) daar blijven ze af.Zemelen kan 40kg in een ton en aangebroken grasbrok zit ook in een ton.Voordeel als je paarden geen krachtvoer krijgen :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:33

Wij hebben in het voorjaar ook gekalkt en gemest tegelijkertijd. Volgens de boeren bij ons in de buurt kan dat geen kwaad.

Ik ga in november er al weer wat kalk overdoen om te kijken of dat iets uitmaakt tegen het voorjaar qua onkruid en troep.